
De resultaten van De Balein in De Rijp
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van De Balein, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Hoe goed past De Balein bij jullie?
Ontdek hoe goed De Balein bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Beheersing van het Fundamenteel Niveau op De Balein
Ontdek hoe Basisschool De Balein presteert op het gebied van het fundamenteel niveau voor taal en rekenen. Dit essentiële niveau, dat alle leerlingen aan het einde van hun basisschooltijd zouden moeten bereiken, wordt gemeten via de eindtoets in groep acht. De onderwijsinspectie hanteert een landelijke norm van minimaal 85% voor het behalen van dit basisniveau, een cruciale graadmeter voor elke Nederlandse basisschool.
Grafiek
Grafiek laden...
Het Streefniveau op Basisschool De Balein: Ambitie en Resultaten
Leer meer over de prestaties van leerlingen op het streefniveau, een ambitieuzer doel dan het basisniveau. Basisschool De Balein streeft ernaar dat een zo groot mogelijk deel van de leerlingen dit hogere niveau bereikt aan het einde van groep acht. De onderwijsinspectie stelt voor elke school een specifieke signaleringswaarde vast, gebaseerd op de unieke leerlingenpopulatie, om de voortgang te monitoren.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van De Balein?
Op Basisschool De Balein begeleiden we leerlingen optimaal bij hun transitie naar het voortgezet onderwijs. Het schooladvies is hierbij een cruciaal hulpmiddel dat de beste match aangeeft met het vervolgonderwijs. Ontvang een voorlopig schooladvies al in groep 7. Dit pré-advies, dat uiterlijk voor de zomervakantie wordt gedeeld, is gebaseerd op een grondige analyse van de ontwikkeling van uw kind gedurende de basisschoolperiode. Tijdens een persoonlijk gesprek met de leerkracht kunnen we dit advies toelichten en uw vragen beantwoorden. Het definitieve schooladvies, verstrekt in januari van groep 8, vóór de doorstroomtoets, is een holistische beoordeling. Naast toetsresultaten wegen we de aanleg, talenten, motivatie, inzet en leerhouding van uw kind mee. Zo komen we tot een advies dat recht doet aan de unieke capaciteiten en persoonlijkheid van iedere leerling. Wat als de doorstroomtoets een hogere score laat zien? In dat geval is De Balein verplicht het schooladvies te heroverwegen. We nodigen u dan uit voor een gesprek om te bekijken of een bijstelling naar een hoger onderwijsniveau passend en haalbaar is voor uw kind. Een lager advies op basis van de toets is bij ons niet aan de orde. Een zorgvuldig adviestraject is essentieel voor een succesvolle start in het voortgezet onderwijs. Op De Balein staan openheid, duidelijkheid en persoonlijke aandacht centraal in dit proces. Samen met u zorgen we voor het juiste advies en een passende plek op een middelbare school. Het tijdspad voor het schooladvies en de Cito-doorstroomtoets is als volgt: voor 15 november aanmelding voor de toets, tussen 10 en 31 januari het voorlopige advies, begin februari de toetsafname, uiterlijk 15 maart de uitslag, uiterlijk 24 maart het definitieve advies, en tussen 25 en 31 maart de aanmelding bij de middelbare school. Op De Balein begeleiden we elke stap met zorg en aandacht.
Grafiek
Grafiek laden...
Sociale Ontwikkeling en Welzijn op Basisschool De Balein
Op Basisschool De Balein staat de sociale ontwikkeling van uw kind centraal. Met onze kernwaarden zoals veiligheid, wederzijds respect en gezamenlijk leren, creëren we een omgeving waarin elk kind zich optimaal kan ontplooien. We bevorderen een positief en voorspelbaar schoolklimaat, essentieel voor leerplezier en persoonlijke groei. Wij geloven dat een gevoel van veiligheid de basis vormt voor succesvol leren. Daarom investeren we actief in het welzijn van onze leerlingen en stimuleren we respectvolle interacties. Kinderen moeten zich thuis voelen op school, wat bijdraagt aan hun algehele ontwikkeling en leervermogen. Onze pedagogische aanpak is consistent en gericht op het welzijn van elk kind. Sociale vaardigheden zijn minstens zo belangrijk als cognitieve prestaties. Een kind dat sociaal vaardig is, leert niet alleen effectiever, maar draagt ook bij aan een positieve schoolcultuur. Wij besteden daarom structureel aandacht aan de ontwikkeling van sociale competenties en democratisch burgerschap, met het oog op onze 201 leerlingen. Samen vormen we De Balein, een school waar leerlingen verantwoordelijkheid leren dragen voor elkaar, hun omgeving en de bredere gemeenschap. We moedigen hen aan om zichzelf te zijn, respectvol om te gaan met diversiteit en constructief conflicten op te lossen. Dit draagt bij aan hun ontwikkeling tot weerbare en betrokken burgers. Wij focussen op de volgende kerncompetenties: empathie ontwikkelen, democratisch besluitvorming, openstaan voor verschillen, conflicthantering, sociale omgangsvaardigheden en gemeenschapszin. Deze investering in duurzame sociale vaardigheden ondersteunt het brede welzijn en de persoonlijke groei van ieder kind op onze basisschool.
Veiligheid voorop
Respect voor iedereen
Samen leren en groeien
Hoe bevordert Basisschool De Balein de sociale ontwikkeling van leerlingen?
Basisschool De Balein hanteert een pedagogische aanpak gebaseerd op de kernwaarden vertrouwen, groei, eigenaarschap, gemeenschapszin, vooruitstrevendheid en duidelijkheid. Deze waarden, gedeeld met de kinderopvang, vormen de basis voor ons beleid en dagelijkse praktijk. Ze sturen de interacties tussen medewerkers en kinderen en creëren een omgeving waar elk kind mag zijn wie het is en kan worden wie het wil zijn. We zorgen voor een veilige omgeving, zowel fysiek als sociaal, met duidelijke regels en beleid, zoals vastgelegd in ons ARBO- en Veiligheidsbeleid. Jaarlijks organiseren we activiteiten om positief en veilig gedrag te stimuleren. Er is een Beleidsplan Sociale Veiligheid beschikbaar voor inzage op school.
Welke methoden gebruikt De Balein om sociale en emotionele groei te meten?
Om de sociale en emotionele ontwikkeling van onze 201 leerlingen nauwkeurig te volgen, maken we gebruik van diverse registratiemethoden: * Sociaal Emotionele Vragenlijst * Sociogrammen (tweemaal per schooljaar voor groepen 1 t/m 8) * Cito Kleuter in Beeld (sociaal-emotionele lijsten) * Cito Leerling in Beeld (sociaal-emotionele lijsten)
- Sociaal Emotionele Vragenlijst
- Sociogram groepen 1 t/m 8 2x p/j
- Sociaal emotionele lijsten Cito Kleuter in Beeld
- Sociaal emotionele lijsten Cito Leerling in Beeld
Welke methodiek wordt op De Balein ingezet voor sociaal-emotioneel leren?
Voor het sociaal-emotioneel leren van onze leerlingen maken wij gebruik van de effectieve methode 'Taakspel'. Deze methode helpt kinderen om belangrijke sociale vaardigheden te ontwikkelen en toe te passen in hun dagelijkse interacties op school.
- Taakspel
Onderwijsinspectie Rapport: Kwaliteit en Resultaten van Basisschool De Balein
Ontdek de bevindingen van de Onderwijsinspectie over basisschool De Balein in De Rijp. Wij streven naar excellent onderwijs en een veilige leeromgeving voor al onze leerlingen. Op deze pagina vindt u een overzicht van de inspectierapporten en de prestaties van onze school. De inspectie beoordeelt diverse aspecten van ons onderwijs, van pedagogisch klimaat tot leerresultaten en onderwijskundige aanpak. Bekijk de officiële rapporten om een compleet beeld te krijgen van hoe De Balein zich inzet voor hoogwaardig basisonderwijs en de ontwikkeling van elk kind.