Basisschool Openbare Montessori basisschool de Meander in De Meern

Het team van Openbare Montessori basisschool de Meander in De Meern

Current section: team
Centrumlaan 1
3454 De Meern

Zie hier hoe het team van Openbare Montessori basisschool de Meander is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Openbare Montessori basisschool de Meander. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Openbare Montessori basisschool de Meander bij jullie?

Ontdek hoe goed Openbare Montessori basisschool de Meander bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Openbare Montessori basisschool de Meander zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 91.7% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 82.9% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (91.7%)
Man (8.3%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (82.9%)
Man (17.1%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Openbare Montessori basisschool de Meander. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (0%)
25-35 jaar (50%)
35-45 jaar (25%)
45-55 jaar (8.3%)
55-65 jaar (16.7%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.5%)
25-35 jaar (24.8%)
35-45 jaar (26.3%)
45-55 jaar (20.1%)
55-65 jaar (18.1%)
&ge;65 jaar (2.2%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Openbare Montessori basisschool de Meander werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (83.3%)
Direct ondersteunend personeel (8.3%)
Indirect ondersteunend personeel (0%)
Management (8.3%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Openbare Montessori basisschool de Meander gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Deskundige Invulling van Lesgevende Afwezigheid op De Meander

Bij Openbare Montessori Basisschool De Meander garanderen we continuïteit van onderwijs, zelfs bij onverwachte afwezigheid van onze toegewijde leerkrachten. Onze protocollen zorgen voor een snelle en efficiënte opvang bij ziekte. We maken gebruik van de gespecialiseerde invalpool van SPO Utrecht om gekwalificeerde vervanging te regelen. Bij aankomst wordt elke invaller warm onthaald en volledig ingewerkt door een teamlid, met directe overdracht van alle relevante groepsinformatie en dagplanningen. Indien er onverhoopt geen externe vervanger beschikbaar is, hebben we een intern plan om de leerlingen te verdelen over andere klassen, gebaseerd op een vooraf vastgestelde, eerlijke verdeling. Bij langdurige ziekte en het uitblijven van een invaller, nemen collega's uit het team tijdelijk de lesgevende taken over, waarbij hun eigen groep wordt verdeeld. In uitzonderlijke situaties, en altijd met minimale kennisgeving de dag ervoor, kan het voorkomen dat we ouders vragen hun kind een dag thuis te houden om de kwaliteit van het onderwijs te waarborgen. Deze maatregel nemen we enkel als laatste redmiddel. Voor geplande afwezigheid, zoals studiedagen of persoonlijke omstandigheden, zetten we waar mogelijk vaste, ervaren invallers in die onze school en werkwijze kennen. Bij kortetermijnplannen of een tekort aan vaste invallers, doen we een beroep op de invalpool. Gezien het landelijke lerarentekort, heeft de pool prioriteit voor spoedeisende ziekmeldingen, waardoor soms ook hier de groepen verdeeld moeten worden.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Mobiele telefonie

Groeperingsvormen

Bouwgroepen/Stamgroepen/Heterogene groepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Deskundige Ondersteuning voor Elke Leerling op Basisschool de Meander

3

Extra Hulp bij Taal en Rekenen

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Taalspecialist
Specialist Nieuwkomers Onderwijs

Toelichting van de school:

Onze school telt drie toegewijde specialisten die extra ondersteuning bieden op het gebied van taal en rekenen. Een van onze teamleden is recentelijk afgestudeerd als specialist voor 'Taal voor Nieuwkomers'. Deze expertise stelt ons in staat om leerlingen die nieuw zijn in Nederland optimaal te begeleiden in hun taalontwikkeling. Samen met de intern begeleider en onze taalspecialist zorgen we voor een gestructureerde aanpak die aansluit bij de individuele leerbehoeften van elk kind.

2

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling en Welzijn

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Intern Begeleider

Toelichting van de school:

Voor een optimale sociaal-emotionele ontwikkeling van uw kind, beschikt basisschool de Meander over een gedragsspecialist en een intern begeleider. Beide professionals zijn gediplomeerd "Rots & Water"-trainer. Deze bewezen methode helpt kinderen om steviger in hun schoenen te staan, weerbaarder te worden en effectief met uitdagingen om te gaan. Wij geloven dat een sterke sociaal-emotionele basis essentieel is voor leerplezier en succes op school.

2

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak Optimaliseren

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Intern Begeleider

Toelichting van de school:

Op basisschool de Meander zetten we ons actief in voor de ontwikkeling van positief gedrag, een goede werkhouding en effectieve taakaanpak bij al onze leerlingen. Onze gedragsspecialist en intern begeleider werken nauw samen met de schoolopleider. Zij voeren regelmatig klassenbezoeken uit en bieden gerichte coaching aan leerkrachten. Deze samenwerking zorgt ervoor dat leerkrachten optimaal worden ondersteund bij het begeleiden van leerlingen met specifieke hulpvragen op het gebied van gedrag, concentratie en taakuitvoering.

1

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling Stimuleren

Beschikbare specialisten:

Vakleerkracht Bewegingsonderwijs

Toelichting van de school:

De motorische en lichamelijke ontwikkeling van uw kind krijgt volop aandacht op basisschool de Meander. Onze gespecialiseerde vakleerkracht bewegingsonderwijs verzorgt met passie de lessen voor alle groepen. Door deze gespecialiseerde aanpak zorgen we ervoor dat alle leerlingen plezier beleven aan bewegen en zich fysiek optimaal kunnen ontwikkelen.

0

Medische Zorg en Persoonlijke Verzorging

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Momenteel zijn er geen specifieke specialisten aangewezen voor medisch handelen en persoonlijke verzorging binnen ons directe team. Echter, conform de geldende richtlijnen en protocollen, zorgen wij ervoor dat de nodige ondersteuning geboden kan worden waar nodig. We werken hierin nauw samen met externe professionals en ouders om de zorg en het welzijn van onze leerlingen te waarborgen.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
8
Totaal specialisten
8
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Technieklokaal
Speellokaal
Gymlokaal
Ruime aula met podium en geluidsinstallatie
Buitenschoolse opvang in het gebouw
Peuterspeelzaal in het gebouw

Ontdek Ons Aanbod: Extra Ondersteuning op Maat voor Leerlingen

Een Diepgaande Toelichting van Basisschool De Meander

Bij Basisschool De Meander geloven we sterk in het bieden van een uitdagende en ondersteunende leeromgeving aan ieder kind. We streven ernaar dat elk kind zich optimaal kan ontwikkelen, met respect voor individuele behoeften en tempo. Ons doel is om waar mogelijk regulier onderwijs te bieden, aangevuld met specifieke ondersteuning wanneer dit de beste weg is voor een leerling. Voor kinderen die extra begeleiding nodig hebben, werken we nauw samen met gespecialiseerde jeugdhulpverleningsorganisaties. Deze samenwerking garandeert dat leerlingen de juiste ondersteuning ontvangen, zowel binnen als buiten de schoolmuren, ter voorbereiding op hun verdere schoolloopbaan en hun plek in de maatschappij. Ons Schoolondersteuningsprofiel (SOP) schetst onze visie op onderwijs en de diverse ondersteuningsmogelijkheden die wij bieden. Het beschrijft hoe we passend onderwijs realiseren en welke ontwikkeldoelen we nastreven om de groei van elk kind te stimuleren. We erkennen dat niet elk kind altijd perfect in het bestaande onderwijsaanbod past. Wanneer we merken dat de ontwikkeling van een leerling stagneert, er sprake is van verminderde betrokkenheid of ongemak, spreken we van zorgleerlingen. Onze leerkrachten zetten hun expertise in om deze leerlingen binnen de klas te ondersteunen, bijvoorbeeld met verdiepende instructie of aangepaste lesstof. Indien de reguliere klassenondersteuning niet volstaat, schakelen we onze intern begeleiders (IB'ers) in. Zij bieden advies en denken mee over aanpassingen in de klassenstructuur of het lesmateriaal. Indien nodig, bespreekt het ondersteuningsteam, bestaande uit de IB'er, directeur en een orthopedagoog van 'Zien in de Klas', de situatie van de leerling om een effectief handelingsplan op te stellen. Ons schoolondersteuningsaanbod omvat begeleiding bij dyslexie, compacten en verrijken van lesstof in de klas, en specifieke programma's voor meer- en hoogbegaafde leerlingen. Daarnaast zetten we proactief in op het signaleren van leer-, groei- en opvoedingsproblemen. De Meander is aangesloten bij Samenwerkingsverband Utrecht PO (SWV Utrecht PO), een organisatie die zich inzet voor passend onderwijs voor alle kinderen. SWV Utrecht PO biedt expertise en middelen om leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben, optimaal te laten ontwikkelen. Samen met ouders en externe partners, zoals buurtteams, denken consulenten van het SWV mee over de meest passende ondersteuning, variërend van adviestrajecten tot arrangementen voor specifieke begeleiding. In situaties waarin de school of een ondersteuningsarrangement niet kan voorzien in de onderwijsbehoefte van een leerling, wordt in overleg met ouders een aanvraag ingediend bij het SWV voor plaatsing in een meer geschikte onderwijssetting, zoals het speciaal basisonderwijs of speciaal onderwijs. Meer informatie hierover is te vinden op www.swvutrechtpo.nl. Het buurtteam Vleuten/De Meern is een waardevolle partner voor zowel school als ouders bij opvoedingsvragen. We kunnen het buurtteam inschakelen in samenspraak met u, of u kunt zelf direct contact opnemen. De contactgegevens vindt u op het prikbord in onze schoolhal. Onze school volgt strikt de wettelijk verplichte meldcode Huiselijk Geweld en Kindermishandeling. Deze meldcode, die u ook kunt raadplegen op www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/huiselijk-geweld/meldcode, helpt onze professionals om adequaat te handelen bij vermoedens van onveiligheid. Bij ziekte op school geldt het principe dat leerlingen naar huis gaan, altijd in overleg met de ouders. Medicatie toedienen gebeurt uitsluitend in overleg met ouders of, bij hun afwezigheid, met de huisarts. Onze medewerkers mogen uitwendige en orale medicatie toedienen, waarbij ouders verantwoordelijk blijven voor de correcte dosering en informatie. Voor specifieke medische zorg, zoals injecties of bloedafname, kunnen wij geen verantwoordelijkheid dragen. Wel faciliteren wij graag ouders of aangewezen personen die deze zorg tijdens schooltijd willen verlenen. Ons Protocol Medische Handelingen op Scholen is hiervoor op school ter inzage. Voor de toekomst streven we ernaar om intern specialisten op het gebied van rekenen, taal en gedrag te ontwikkelen. Een aantal teamleden zal hiervoor een gespecialiseerde opleiding volgen, wat ons aanbod aan extra ondersteuning verder zal versterken.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontdek Onze Kwaliteitszorg en Schoolplan: Toekomstgericht Onderwijs

Wat zijn de onderwijsdoelen van Basisschool De Meander voor het komende jaar?

Voor schooljaar 2024-2025 heeft Openbare Montessori Basisschool De Meander zich gericht op vijf kerngebieden. Dit omvatte de ontwikkeling van een innovatief leerlingportfolio als opvolger van de huidige rapportages, en de verdere implementatie van burgerschapsonderwijs. Daarnaast is het schoolplein vergroend en is het pedagogisch klimaat versterkt, met een focus op taalonderwijs. De basis van deze vijf punten is gelegd. Voor schooljaar 2025-2026 ligt de prioriteit bij het borgen van deze ontwikkelingen. Dit doen we door verantwoordelijkheden te koppelen aan teamleden en deze periodiek te evalueren. Vooruitkijkend op 2025-2026 zetten we in op het verbeteren van het spellingsonderwijs via de methode MijnLeerlijn. Hierbij ligt de nadruk op effectieve instructie, dictee-evaluatie en een gestructureerde verwerking van observaties. Cyclisch werken wordt verder geïntegreerd, wat betekent dat we observaties systematisch bijhouden en hier concrete acties aan koppelen. Bovendien borgen we de recent ontwikkelde plannen om de onderwijskwaliteit duurzaam te verhogen. De doorstroomtoets wordt vervangen door 'Leerling in Beeld' (LiB), een methode die we reeds gebruiken voor tussentijdse toetsen, wat zorgt voor een consistente evaluatie. Burgerschapsonderwijs is een essentieel onderdeel van ons curriculum. We leiden onze leerlingen op tot actieve burgers in de Nederlandse samenleving, zoals verwoord in de visie van onze stichting. Leerlingen leren democratisch beslissingen nemen, conflicten oplossen, verantwoordelijkheid dragen en een open houding aannemen ten opzichte van diversiteit. We maken hierbij gebruik van de methode 'De Vreedzame School'. De kinderraad, geïntroduceerd in schooljaar 2024-2025, laat kinderen spelenderwijs kennismaken met democratische beginselen. Via de kinderraad ervaren leerlingen dat hun inbreng telt, ze serieus genomen worden en deel uitmaken van de schoolorganisatie. Dit vergroot hun betrokkenheid en verantwoordelijkheidsgevoel. Kinderen leren realistische doelen stellen, luisteren, vergaderen, onderhandelen en effectief samenwerken.

Hoe waarborgt De Meander de kwaliteit van het onderwijs?

Openbare Montessori Basisschool De Meander werkt continu aan de verbetering van de onderwijskwaliteit. Kwaliteitszorg omvat alle activiteiten gericht op het vaststellen, bewaken, borgen en verbeteren van ons onderwijs. Dit betekent dat we helder definiëren wat goed onderwijs is, voldoen aan de wettelijke eisen en onze eigen gestelde doelen nastreven. We zetten ons in voor de continue ontwikkeling en vernieuwing van ons onderwijs, terwijl we tegelijkertijd zorgen dat de succesvolle elementen stevig verankerd worden in onze schoolpraktijk. Dit cyclische proces van evaluatie en verbetering zorgt voor een stabiel en hoogwaardig onderwijsaanbod. Wetenschappelijk onderzoek en data-analyse spelen een belangrijke rol in onze kwaliteitszorg. Resultaten uit het leerlingvolgsysteem, zoals taal- en rekentoetsen, worden geanonimiseerd en gebruikt voor wetenschappelijk onderzoek en statistische analyses. Deze gegevens helpen ons om de prestaties van onze school en die van andere scholen te evalueren. Onze school deelt deze geanonimiseerde resultaten met het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) voor het Nationaal Cohortonderzoek Onderwijs (NCO). Het CBS pseudonimiseert de gegevens verder, waardoor deze niet herleidbaar zijn tot individuele leerlingen. Zowel in openbare publicaties als in de onderzoeksomgeving blijven de gegevens volledig anoniem. De verwerking van persoonsgegevens door het CBS voldoet aan alle wettelijke vereisten en de strenge interne protocollen van het CBS. Mocht u desondanks bezwaar hebben tegen de verwerking van de gegevens van uw kind, dan kunt u dit jaarlijks melden bij de directie van onze school. Wij zorgen er dan voor dat deze specifieke gegevens niet met het CBS worden gedeeld. Meer gedetailleerde informatie over dit proces is beschikbaar via de website van het Nationaal Cohortonderzoek.

Stimuleren van Jonge Kinderen: Ons Uitgebreide Aanbod

Toelichting van de school

Montessori Basisschool De Meander in De Meern biedt een inspirerende omgeving voor jonge kinderen. Wij geloven in het bevorderen van zelfstandigheid, nieuwsgierigheid en een levenslange liefde voor leren, vanaf de allereerste schooljaren. Ons programma voor het jonge kind is speciaal ontworpen om een veilige en stimulerende start te garanderen, met aandacht voor individuele ontwikkeling.

Veelgestelde vragen

Welk extra aanbod is er voor jonge kinderen op onze Montessori school?

Montessori Basisschool De Meander biedt gespecialiseerde programma's voor de jongste leerlingen. Dit omvat zowel toegankelijke peuteropvang als uitgebreide Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) om een optimale start te garanderen. Deze programma's zijn gericht op het spelenderwijs ontwikkelen van essentiële vaardigheden en het stimuleren van de natuurlijke nieuwsgierigheid van elk kind.

Montessori Basisschool De Meander biedt gespecialiseerde programma's voor de jongste leerlingen. Dit omvat zowel toegankelijke peuteropvang als uitgebreide Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) om een optimale start te garanderen. Deze programma's zijn gericht op het spelenderwijs ontwikkelen van essentiële vaardigheden en het stimuleren van de natuurlijke nieuwsgierigheid van elk kind.

Peuteropvang en Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE)

Met welke partnerschappen werkt onze school samen voor het jonge kind?

Voor de begeleiding van onze jongste leerlingen werkt Montessori Basisschool De Meander nauw samen met Kind & Co Ludens. Dit gerenommeerde kinderopvangorganisatie deelt onze visie op een veilige, stimulerende en ontwikkelingsgerichte omgeving. Samen zorgen we voor een naadloze overgang en een consistente benadering van de educatie van uw kind.

Voor de begeleiding van onze jongste leerlingen werkt Montessori Basisschool De Meander nauw samen met Kind & Co Ludens. Dit gerenommeerde kinderopvangorganisatie deelt onze visie op een veilige, stimulerende en ontwikkelingsgerichte omgeving. Samen zorgen we voor een naadloze overgang en een consistente benadering van de educatie van uw kind.

Team | Openbare Montessori basisschool de Meander in De Meern | [2025] Schoolregister