
De resultaten van Openbare Montessori basisschool de Meander in De Meern
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van Openbare Montessori basisschool de Meander, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Hoe goed past Openbare Montessori basisschool de Meander bij jullie?
Ontdek hoe goed Openbare Montessori basisschool de Meander bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Fundamenteel Niveau Behaald door Leerlingen van Basisschool de Meander
Het fundamenteel niveau vertegenwoordigt de essentiële taal- en rekenvaardigheden die elke leerling aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Deze cruciale mijlpaal wordt gemeten in groep acht door middel van de eindtoets of doorstroomtoets. De onderwijsinspectie hanteert een norm van minimaal 85% van de leerlingen die dit basisniveau behalen. Dit percentage fungeert als de landelijke signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau, een standaard die geldt voor alle basisscholen in Nederland, inclusief onze school.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau Resultaten: Ontwikkeling en Ambitie op Basisschool de Meander
Het streefniveau is een ambitieuzer doel, dat aangeeft welk percentage leerlingen aan het einde van groep acht uitmuntende prestaties levert. Ons doel is om een zo groot mogelijk aantal leerlingen dit hogere niveau te laten bereiken. De inspectie stelt per basisschool een specifieke signaleringswaarde vast voor het streefniveau, gebaseerd op de unieke leerlingpopulatie. Deze waarde dient als richtlijn om het succes van onze leerlingen te beoordelen in vergelijking met de landelijke standaarden.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van Openbare Montessori basisschool de Meander?
De overstap van groep 8 naar het voortgezet onderwijs is een belangrijke mijlpaal. In Utrecht volgen we hiervoor de POVO-procedure (Primair Onderwijs Voortgezet Onderwijs). Ouders en leerlingen van groep 8 worden aan het begin van het schooljaar grondig geïnformeerd over deze procedure. Meer gedetailleerde informatie is beschikbaar op de website www.naarhetvo.nl, onder het kopje ‘ouders’. De leerkrachten van groep 8 stellen het schooladvies op maat op. Dit advies is gebaseerd op een compleet beeld van uw kind. Hierbij kijken zij naar observaties in de klas, resultaten van zowel methodegebonden als methode-onafhankelijke toetsen, en de zelfstandigheid en werkhouding van de leerling. De voorgenomen adviezen worden intern besproken met de intern begeleider en collega-leerkrachten van groep 8, waarna de definitieve adviezen eind februari met de ouders worden gedeeld. Alle leerlingen in groep 8 doen een verplichte doorstroomtoets. In het schooljaar 2024-2025 was dit de digitale, adaptieve Route 8 toets. Deze toets past zich aan op het niveau van de leerling, waardoor elk kind wordt uitgedaagd. Deze adaptieve methode sluit perfect aan bij het montessorionderwijs. Indien de resultaten van de doorstroomtoets leiden tot een hoger advies dan het voorlopige schooladvies, wordt dit in de meeste gevallen overgenomen. Vanaf het schooljaar 2025-2026 zal de doorstroomtoets van Leerling in Beeld worden gebruikt.
Grafiek
Grafiek laden...
Sociale Ontwikkeling op Basisschool De Meander: Samen Groeien
Op Basisschool De Meander staat een veilige en stimulerende omgeving centraal voor optimale leerresultaten. Wij geloven dat sociale en emotionele groei essentieel is voor elk kind. Onze toegewijde leerkrachten creëren een warme gemeenschap waar leerlingen, ouders en teamleden zich betrokken voelen. Door actief te werken aan sociale vaardigheden bevorderen we positieve contacten, zowel nu als in de toekomst. Respect en acceptatie van diversiteit zijn de fundamenten waarop onze school is gebouwd. Wij stimuleren kinderen om harmonieus samen te leven en te leren, met oog voor elkaars unieke bijdrage.
Wederzijds respect en waardering
Persoonlijke verantwoordelijkheid nemen
Afspraken nakomen en betrouwbaarheid
Hoe bevordert Basisschool De Meander de sociale vaardigheden van uw kind?
Wij hanteren de effectieve lesmethode 'De Vreedzame School' om kinderen te begeleiden in hun sociale ontwikkeling. Deze methode legt de nadruk op eigen verantwoordelijkheid en constructieve conflicthantering. Via een gestructureerde lessenserie, toegankelijk voor alle groepen, en door middel van training voor ons onderwijspersoneel, leren kinderen hoe ze samen een democratische gemeenschap vormen. Iedereen krijgt een stem, wordt als gelijkwaardig beschouwd en niemand wordt buitengesloten. Voor leerlingen in groep 7 die zich willen inzetten als mediator, bieden we speciale mediatietraining. Zij leren om onbevooroordeeld te luisteren, problemen te structureren en samen tot oplossingen te komen. Getrainde mediators, werkend in tweetallen, faciliteren vervolgens bij het oplossen van conflicten tijdens het buitenspelen. Daarnaast monitoren we de sociale ontwikkeling en het welzijn van elk kind met het observatiesysteem 'Zien!'. Indien nodig zetten onze leerkrachten gerichte interventies in om het pedagogisch klimaat binnen de groepen continu te versterken.
Welke registratiemethoden gebruikt De Meander voor sociale opbrengsten?
Basisschool De Meander hanteert de volgende registratiemethoden om de sociale opbrengsten van leerlingen nauwkeurig in kaart te brengen:
- Kijk!
- Zien
Welke methoden voor sociaal-emotioneel leren zet deze basisschool in?
Onze school maakt gebruik van de volgende bewezen methoden voor sociaal-emotioneel leren:
- Vreedzame school
Inspectierapport Basisschool De Meander: Kwaliteit en Ontwikkeling
Openbare Montessori Basisschool De Meander in De Meern, met 152 leerlingen, staat voor kwalitatief hoogstaand onderwijs. Ons schoolteam werkt continu aan de verbetering van de leeromgeving en de educatieve aanpak, met de principes van Maria Montessori als leidraad. Ontdek hoe wij onze leerlingen begeleiden naar zelfstandigheid, kritisch denken en een leven lang leren, conform de richtlijnen van de onderwijsinspectie.