Basisschool Openbare Daltonschool Apollo 11 in De Meern

Het team van Openbare Daltonschool Apollo 11 in De Meern

Current section: team
Ten Veldestraat 98
3454 De Meern

Zie hier hoe het team van Openbare Daltonschool Apollo 11 is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Openbare Daltonschool Apollo 11. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Openbare Daltonschool Apollo 11 bij jullie?

Ontdek hoe goed Openbare Daltonschool Apollo 11 bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Openbare Daltonschool Apollo 11 zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 84.2% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 82.5% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (84.2%)
Man (15.8%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (82.5%)
Man (17.5%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Openbare Daltonschool Apollo 11. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (0%)
25-35 jaar (36.8%)
35-45 jaar (47.4%)
45-55 jaar (15.8%)
55-65 jaar (0%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.5%)
25-35 jaar (25.1%)
35-45 jaar (26%)
45-55 jaar (20.7%)
55-65 jaar (17.5%)
&ge;65 jaar (2.2%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Openbare Daltonschool Apollo 11 werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (84.2%)
Direct ondersteunend personeel (5.3%)
Indirect ondersteunend personeel (5.3%)
Management (5.3%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Openbare Daltonschool Apollo 11 gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Drama
Muziek
Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Flexibele Leerkrachtvervanging op Daltonschool Apollo 11

Bij Openbare Daltonschool Apollo 11 streven we naar continuïteit in het onderwijs, zelfs bij onverwachte afwezigheid van leerkrachten. We zetten intern flexibele oplossingen in, zoals het inzetten van ambulante collega's op dagen dat zij geen eigen groep hebben. Dit zorgt ervoor dat uw kind zo min mogelijk hinder ondervindt van afwezigheid. Indien interne vervanging niet mogelijk is, schakelen we ons bestuur in voor het vinden van een geschikte leerkracht. Gezien de huidige uitdagingen op de arbeidsmarkt voor onderwijspersoneel, kan het vinden van een vervanger soms complex zijn. We doen echter ons uiterste best om de impact op de klassen te minimaliseren. In uitzonderlijke gevallen, waarbij meerdere leerkrachten tegelijkertijd afwezig zijn of wanneer het verdelen van leerlingen over klassen niet haalbaar is, kunnen leerlingen tijdelijk worden verdeeld over andere groepen. Hoewel we dit zoveel mogelijk vermijden, kan het soms noodzakelijk zijn om de kwaliteit van het onderwijs te waarborgen. Wanneer er wel een externe leerkracht beschikbaar is, zorgen onze toegewijde schoolteamleden voor een warm welkom en een grondige introductie. Dankzij onze gestructureerde weektaken kunnen leerlingen ook met een invaller effectief en zelfstandig verder werken aan hun leerdoelen.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Mobiele telefoons/smartwatches Sinds schooljaar 2024-2025 is het gebruik van mobiele telefoons niet meer toegestaan op basisscholen. De smartwatch en/of telefoon wordt bij de start van de dag ingeleverd en uitgezet. Tijdens excursies/kamp is het niet toegestaan om een mobiele telefoon mee te nemen.

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Deskundige Ondersteuning op Openbare Daltonschool Apollo 11: Specialisten voor Succes

4

Taalontwikkeling en Rekenen: Succes Garanderen

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Rekenspecialist
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid
Taalspecialist

Toelichting van de school:

Op Openbare Daltonschool Apollo 11 zetten wij ons in voor optimale taal- en rekenontwikkeling. Onze twee Intern Begeleiders zijn nauw betrokken bij de leerlijnen en bieden gerichte ondersteuning aan leerlingen uit alle groepen. Onze toegewijde rekenspecialisten versterken het rekenonderwijs, terwijl onze specialisten voor meer- en hoogbegaafdheid zorgen voor uitdagende leeromgevingen. De taalspecialist bevordert leesplezier en verbetert zowel de technische als de begrijpende leesvaardigheden. Deze expertise garandeert dat elke leerling de aandacht en begeleiding krijgt die nodig is voor academisch succes en persoonlijke groei.

2

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Een Veilige Basis

Beschikbare specialisten:

Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid
Specialist Sociale Veiligheid

Toelichting van de school:

Openbare Daltonschool Apollo 11 hecht veel waarde aan het sociaal-emotioneel welzijn van onze leerlingen. Onze specialisten bieden ondersteuning wanneer de ontwikkeling van meer- of hoogbegaafde leerlingen invloed heeft op hun welbevinden. De specialist sociale veiligheid is een cruciaal aanspreekpunt voor leerkrachten en leerlingen. Deze professional voert individuele gesprekken en verzorgt trainingen om een veilige en positieve schoolomgeving te waarborgen. Wij geloven dat een sterke sociaal-emotionele basis essentieel is voor leerplezier en succes op school.

0

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Samenwerken aan een Plan

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Bij Openbare Daltonschool Apollo 11 is open communicatie over gedrag en werkhouding van uw kind essentieel. Indien nodig, bespreken we de aanpak met u en schakelen we externe expertise in. Ons netwerk omvat onder andere het Buurtteam Utrecht, dat ondersteuning biedt bij opvoedingsvragen en gedragsaanpak. Ook de leerplichtambtenaar van de gemeente Utrecht is een belangrijke partner, die toeziet op het recht op onderwijs en de onderwijsplicht. Voor specifieke informatie over het Buurtteam De Meern kunt u terecht op hun website of telefonisch contact opnemen. Voor de leerplichtdienst kunt u de website van de gemeente Utrecht raadplegen. Samen streven we naar een optimale ontwikkeling voor elk kind.

1

Motorische Ontwikkeling: Actief Leren en Ontwikkelen

Beschikbare specialisten:

Kinderoefentherapeut

Toelichting van de school:

Openbare Daltonschool Apollo 11 stimuleert de motorische ontwikkeling van onze leerlingen. Een gespecialiseerde kinderoefentherapeut van Kind & Motoriek is regelmatig op school aanwezig. Deze therapeut biedt gerichte begeleiding aan leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben op het gebied van motoriek. Dit draagt bij aan een actieve en gezonde ontwikkeling van uw kind. Wij geloven dat een goede motorische basis essentieel is voor zowel schoolse vaardigheden als algemeen welzijn.

0

Medische Zorg en Persoonlijke Verzorging: Veiligheid Voorop

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

De gezondheid en veiligheid van uw kind staan voorop op Openbare Daltonschool Apollo 11. Bij ziekte of medicatiegebruik werken we nauw samen met u en volgen we strikte protocollen. Onze medewerkers mogen beperkte medicatie toedienen, altijd in overleg met ouders en met duidelijke afspraken. Voor complexere medische zorg, zoals injecties, bieden wij geen faciliteiten, maar werken wij graag mee aan zorg die u zelf organiseert. De Jeugdgezondheidszorg (JGZ) Utrecht voert periodieke onderzoeken uit en kan ingeschakeld worden voor aanvullende ondersteuning. De school hanteert tevens de wettelijk verplichte meldcode Huiselijk Geweld en Kindermishandeling, met de bijbehorende protocollen.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
7
Totaal specialisten
7
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal

Ontdek de Ondersteuningsmogelijkheden op Daltonschool Apollo 11

Gepersonaliseerd Leren voor Elk Kind

Op Openbare Daltonschool Apollo 11 streven we ernaar om een onderwijs op maat te bieden aan elke leerling, waarbij we de kernprincipes van het Daltononderwijs hanteren. We erkennen dat niet elk kind dezelfde leerweg volgt. Daarom bieden we diverse vormen van extra ondersteuning aan. Dit kan variëren van verlengde instructie en extra coaching binnen de eigen groep, gegeven door de vertrouwde leerkracht. Soms is het nodig dat een leerling instructie volgt bij een andere leerkracht of groep, om zo optimaal aan te sluiten bij de specifieke leerbehoeften. In uitzonderlijke gevallen kan herhaling van een leerjaar, of 'kleuterverlenging' in de onderbouw, overwogen worden. Dit gebeurt altijd in nauw overleg met ouders en is gericht op het waarborgen van een solide basis voor toekomstig schoolsucces. Een gedetailleerd handelingsplan begeleidt dit proces, met oog voor zowel didactische als sociaal-emotionele ontwikkeling. Voor leerlingen die meer individuele begeleiding nodig hebben, stellen we een OntwikkelingsPerspectiefPlan (OPP) op. Hierin worden aangepaste leerdoelen geformuleerd, zodat elk kind op zijn eigen tempo kan groeien en de best mogelijke resultaten kan behalen, met als doel het succesvol afronden van de basisschoolperiode. Indien de ondersteuningsbehoefte van een leerling de basisondersteuning overstijgt, werken we samen met externe experts en het Samenwerkingsverband Utrecht PO. Dit gebeurt via aanvraag van arrangementen, waarbij de expertise van het samenwerkingsverband ingezet wordt om de beste zorg te garanderen. Onze basisondersteuning omvat onder andere differentiatie in leerstofaanbod, instructie op verschillende niveaus, en extra uitdaging zoals pluswerk en verdieping. Voor leerlingen met dyslexie of dyscalculie bieden we specifieke ondersteuning, zoals pré-teaching en inzet van leesmaatjes, en indien nodig, begeleiding door een dyslexiespecialist. Leerlingenzorg bij Apollo 11 is proactief en persoonsgericht, gefocust op handelingsgericht werken en regelmatige evaluaties. Ouders zijn actieve partners in dit proces en worden nauw betrokken bij de ontwikkeling van hun kind. De intern begeleider coördineert de leerlingenzorg, en gesprekken met ouders vinden minimaal tweemaal per jaar plaats, aangevuld met indien nodig extra overleg. We hanteren het principe 'Dichtbij de basis, speciaal als het moet'. Bij aanmelding van leerlingen met specifieke behoeften, voeren we een open gesprek over de mogelijkheden. Het Samenwerkingsverband Utrecht PO ondersteunt ons hierin, en biedt expertise voor kinderen die extra begeleiding nodig hebben, met als doel passend onderwijs voor ieder kind.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontdek Onze Kwaliteitszorg en Toekomstgericht Schoolplan

Welke ambitieuze doelen staan centraal in ons schoolplan?

Ons vierjarige schoolplan vormt de basis voor onze onderwijsvisie en vertaalt deze naar concrete ambities en doelen. Jaarlijks stellen we een gedetailleerd jaarplan op, waarin we de specifieke focus voor het schooljaar vastleggen. Dit dynamische document, beschikbaar in Teams, beschrijft onze werkwijze, activiteiten en implementatieplannen. We evalueren voortdurend de resultaten van onze inspanningen om ons onderwijs continu te verbeteren. Betrokkenheid van het hele team en een scherp oog voor kwaliteit staan hierbij centraal. Onze prioriteiten voor de afgelopen vier jaar omvatten de succesvolle implementatie van de nieuwe clusterindeling, het verfijnen van onze schooleigen visie, het stimuleren van teamleren en het versterken van thematisch onderwijs en onderzoekend leren. Voor het schoolplan 2023-2027 richten we ons op het behouden en stimuleren van expertises binnen het team, het faciliteren van professionalisering en het bieden van ruimte voor persoonlijke ontwikkeling. Wat betreft goed werkgeverschap streven we naar een toekomstbestendig en prettig werkklimaat door flexibele organisatievormen, waarbij specialisten kennis delen en inspireren. Verticale samenwerking tussen leerjaren wordt bevorderd onder 'creatief organiseren en ontwikkelen'. Daarnaast intensiveren we onze samenwerking met ouders en lokale partners in het kader van 'sterke stedelijke, wijkgerichte en onderlinge samenwerking'. Voor het jaarplan 2024-2025 ligt de focus op de werkwijze 'leerkracht 1,5' met behoud van de Daltonprincipes, de implementatie van nieuwe methodes voor kleuters ('Mijn kleutergroep') en de midden- en bovenbouw ('nieuwe rekenmethode'). Ook de verdere implementatie van IEP, met een focus op toetsing op maat, en de inbedding van specialisten binnen de 'leerkracht 1,5' werkwijze voor kennisdeling en efficiënte organisatie zijn prioriteiten. Burgerschapsonderwijs is een kernonderdeel van ons curriculum. We leren leerlingen om democratisch beslissingen te nemen, conflicten constructief op te lossen, verantwoordelijkheid te dragen voor elkaar en de gemeenschap, open te staan voor diversiteit en de principes van onze democratische samenleving te begrijpen. Dit integreren we via lessen 'Vreedzaam' en thematisch onderwijs, waarbij we de voortgang monitoren door middel van groepsgesprekken.

Hoe waarborgt Apollo 11 de kwaliteit van het onderwijs?

Bij Openbare Daltonschool Apollo 11 werken we systematisch aan de continue verbetering van ons onderwijs. Kwaliteitszorg omvat alle activiteiten gericht op het bepalen, bewaken, borgen en verbeteren van onze onderwijskwaliteit. Dit betekent dat we helder definiëren wat goed onderwijs is, voldoen aan de eisen van de overheid, onze gestelde doelen realiseren en de behaalde kwaliteit duurzaam borgen. Jaarlijks ontwikkelen we, vanuit ons schoolplan, concrete doelen waar het team zich op richt. Vijf keer per jaar evalueren we de voortgang van deze doelen. Clusters, werkgroepen en specialisten presenteren hun resultaten en stellen bij waar nodig. Twee keer per jaar vinden er 'bordsessies zorg' plaats, waarin leerkrachten de zorgontwikkeling van hun groepen presenteren, met zowel terug- als vooruitblik. Ook de leerresultaten worden tweemaal per jaar met het hele team geëvalueerd, waarbij we terugkijken op het afgelopen halfjaar en doelstellingen formuleren voor het komende halfjaar, met gebruik van minicycli om de leerlingontwikkeling nauwkeurig te volgen. De resultaten uit het leerlingvolgsysteem zijn essentieel voor kwaliteitszorg en wetenschappelijk onderzoek, met name op het gebied van taal en rekenen. Hierbij worden geen bijzondere persoonsgegevens gedeeld; de anonieme resultaten helpen bij het analyseren van schoolontwikkelingen en prestaties. We verstrekken deze geanonimiseerde gegevens aan het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) voor onderzoek en statistische doeleinden. Het CBS pseudonimiseert de data en stelt deze beschikbaar voor het Nationaal Cohortonderzoek Onderwijs (NCO) binnen een beveiligde omgeving. Onderzoekers kunnen de gegevens niet herleiden tot individuele leerlingen of scholen. Alle gegevensverwerking voldoet aan de wettelijke vereisten en de strenge interne regels van het CBS. Indien u bezwaar heeft tegen de verwerking van de gegevens van uw kind, kunt u dit jaarlijks melden bij de schoolleiding. Wij zorgen er dan voor dat deze gegevens niet aan het CBS worden doorgegeven. Meer gedetailleerde informatie vindt u op https://www.nationaalcohortonderzoek.nl/ouders/verzorgers.

Voorbereiding op de basisschool: Ons aanbod voor jonge kinderen

Toelichting van de school

Openbare Daltonschool Apollo 11 biedt een naadloze overgang voor jonge kinderen, met een geïntegreerde kinderopvang op schoolbasis. Kinderdagverblijf Jojo, een onderdeel van Kind & Co Ludens, verwelkomt kinderen van 0 tot 4 jaar en vormt een waardevolle voorbereiding op het basisonderwijs. Deze faciliteit is toegankelijk voor alle ouders die op zoek zijn naar kwalitatieve kinderopvang. Hoewel veel kinderen na hun vierde verjaardag de stap naar Apollo 11 zetten, is inschrijving bij onze basisschool niet verplicht voor kinderen die gebruikmaken van Jojo. Wij geloven in een stimulerende omgeving waar jonge kinderen zich optimaal kunnen ontwikkelen. Onze aanpak richt zich op spelend leren en het stimuleren van de nieuwsgierigheid, essentieel voor een succesvolle start op de basisschool. Ontdek hoe wij uw kind voorbereiden op een veelbelovende schoolcarrière.

Veelgestelde vragen

Biedt Openbare Daltonschool Apollo 11 extra ondersteuning voor jonge kinderen vóór de start van de basisschool?

Openbare Daltonschool Apollo 11 faciliteert een soepele overgang met de aanwezigheid van kinderdagverblijf Jojo op school. Hoewel dit een waardevolle extra is, bieden we geen aanvullende specifieke programma's los van de reguliere opvang en de voorbereiding op de basisschool.

Met welke kinderopvangorganisatie werkt Openbare Daltonschool Apollo 11 samen voor het jonge kind?

Openbare Daltonschool Apollo 11 werkt nauw samen met Kind & Co Ludens, een gerenommeerde organisatie voor kinderopvang. Deze samenwerking zorgt voor een harmonieuze aansluiting tussen de kinderopvang en onze basisschool, ten gunste van de ontwikkeling van uw kind.

Openbare Daltonschool Apollo 11 werkt nauw samen met Kind & Co Ludens, een gerenommeerde organisatie voor kinderopvang. Deze samenwerking zorgt voor een harmonieuze aansluiting tussen de kinderopvang en onze basisschool, ten gunste van de ontwikkeling van uw kind.