Basisschool Openbare Daltonschool Apollo 11 in De Meern

De resultaten van Openbare Daltonschool Apollo 11 in De Meern

Current section: resultaten
Ten Veldestraat 98
3454 De Meern

Resultaten en cijfers

Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van Openbare Daltonschool Apollo 11, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.

Hoe goed past Openbare Daltonschool Apollo 11 bij jullie?

Ontdek hoe goed Openbare Daltonschool Apollo 11 bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Beheersing van het Fundamentele Niveau: De Basis voor Elke Leerling

Het fundamentele niveau vormt de essentie van taal- en rekenvaardigheden die elke leerling aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Onze eindtoetsen in groep acht meten deze cruciale vaardigheden. De Onderwijsinspectie hanteert een landelijke norm van minimaal 85% leerlingen die dit basisniveau behalen. Dit percentage fungeert als de signaleringswaarde; een indicator voor scholen om de kwaliteit te waarborgen. Bij Apollo 11 streven we ernaar deze norm ruimschoots te overtreffen, wat onze toewijding aan excellente basisvaardigheden benadrukt.

Grafiek

Grafiek laden...

Het Streefniveau: Hogere Ambities voor Toekomstig Succes

Het streefniveau vertegenwoordigt een ambitieus doel dat verder reikt dan de basisvaardigheden. We stimuleren al onze leerlingen om dit hogere niveau te bereiken, wat hun kansen op succes in het vervolgonderwijs vergroot. De Onderwijsinspectie stelt voor elke school een specifieke signaleringswaarde vast voor het streefniveau, gebaseerd op de unieke leerlingpopulatie. Dit percentage dient als leidraad om de schoolprestaties te evalueren en te optimaliseren. Bij Apollo 11 zetten we ons in om deze streefcijfers te behalen en te overstijgen, wat getuigt van onze focus op brede ontwikkeling.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van Openbare Daltonschool Apollo 11?

De overstap naar het voortgezet onderwijs is een belangrijke mijlpaal voor iedere leerling. Om dit proces in Utrecht soepel te laten verlopen, is de POVO-procedure (Primair Onderwijs Voortgezet Onderwijs) ontwikkeld. Ouders en leerlingen in groep 8 ontvangen aan het begin van het schooljaar gedetailleerde informatie over deze procedure. Op onze school, Daltonschool Apollo 11, maken alle leerlingen van groep 8 een verplichte doorstroomtoets. Wij maken hierbij gebruik van de doorstroomtoets van IEP, een betrouwbare methode om de aanleg en het niveau van uw kind te bepalen. Meer specifieke informatie over de POVO-procedure en de doorstroomtoets vindt u op de website www.naarhetvo.nl onder het kopje 'ouders'.

Grafiek

Grafiek laden...

Sociale Ontwikkeling op Daltonschool Apollo 11: Bloei en Welzijn

Bij Openbare Daltonschool Apollo 11 staat het welbevinden van elke leerling centraal. Wij streven ernaar dat kinderen met plezier naar school gaan, zich veilig en gewaardeerd voelen. Onze aanpak integreert de principes van de Vreedzame School met de kernwaarden van Daltononderwijs. Deze synergie zorgt ervoor dat sociale vaardigheden, zelfstandigheid en verantwoordelijkheid in alle facetten van het onderwijs worden verweven. We geloven dat een sterke sociale en emotionele basis cruciaal is voor academisch succes en persoonlijke groei. Naast het behalen van kerndoelen, focussen we op de ontwikkeling van zelfstandig werken, effectief samenwerken, bewuste keuzes maken en constructieve reflectie op eigen en andermans werk. Dit alles vindt plaats in een veilige en ondersteunende leeromgeving. We bieden instructie op drie niveaus – basis, verkort en verlengd – en hanteren het directe instructie model om optimaal aan te sluiten bij de individuele leerbehoeften van elk kind. We zijn trots op resultaten die verder gaan dan alleen cognitieve prestaties. Creatieve ontwikkeling, kunstzinnige expressie, een gevoel van veiligheid, geborgenheid, een positief zelfbeeld en wederzijds respect zijn even belangrijk. Ons onderwijs is gericht op het volledige potentieel van elk kind, met aandacht voor spelend leren in de onderbouw, en het stimuleren van de zone van naaste ontwikkeling in alle groepen. Moderne media, technologie en digitale vaardigheden zijn geïntegreerd in ons curriculum. We zorgen voor een soepele overgang naar het voortgezet onderwijs door kinderen voor te bereiden op zelfstandigheid en verantwoordelijkheid. Jaarlijkse metingen van leerlingtevredenheid en welbevinden, en oudertevredenheidsonderzoeken (om de drie jaar) bevestigen de positieve ervaringen op onze school. Resultaten hiervan zijn terug te vinden op onze website. Binnen onze Daltonidentiteit stimuleren we samenwerking op alle niveaus. Elk kind heeft een maatje in de groep, en oudere leerlingen begeleiden jongere kinderen. Dit bevordert zorgzaamheid en acceptatie van diversiteit. Sinds schooljaar 2022-2023 werken we grotendeels met jaargroepen. Dit bevordert een dynamische rolverdeling binnen de klas, waarbij kinderen van elkaar leren en zich aanpassen aan wisselende situaties. Vakken als gymnastiek, theater en muziek bieden kinderen de ruimte om op basis van hun kwaliteiten verschillende rollen aan te nemen. Ook de 'grote-kleine maatjes'-initiatieven versterken dit. Theaterlessen, gebaseerd op de thema's van de Vreedzame School, helpen kinderen emoties te begrijpen, empathie te ontwikkelen en zich in te leven in anderen. Onze kernwaarden – Samenwerken, Zelfvertrouwen en Persoonlijke Ontwikkeling – vormen de basis van onze schoolcultuur.

Effectief Samenwerken

Ontwikkelen van Zelfvertrouwen

Gerichte Persoonlijke Ontwikkeling

Welke unieke aanpak hanteert Apollo 11 voor de sociale en emotionele ontwikkeling van leerlingen?

Op Openbare Daltonschool Apollo 11 implementeren we coachingslessen gericht op mindsetontwikkeling, met speciale aandacht voor concepten als de 'leerkuil'. Deze lessen, getest als pilot in schooljaar 2021-2022, zijn sinds 2022-2023 een vast onderdeel voor groepen 4 tot en met 8. Elke les wordt ondersteund door visuele kaarten als geheugensteun in de klas. Dagelijks of wekelijks besteden we aandacht aan dankbaarheid en optimisme, waarbij leerlingen worden aangemoedigd positieve ervaringen te delen.

Hoe meet Apollo 11 de sociale vooruitgang van leerlingen?

Om de sociale opbrengsten te monitoren, maakt Openbare Daltonschool Apollo 11 gebruik van de volgende registratiemethode:

  • Sociaal Emotionele Vragenlijst

Welke methodiek voor sociaal-emotioneel leren wordt toegepast op Apollo 11?

Openbare Daltonschool Apollo 11 maakt gebruik van de volgende methodiek voor sociaal-emotioneel leren:

  • Vreedzame School

Inspectierapport Openbare Daltonschool Apollo 11: Beoordeling en Kwaliteit

De Openbare Daltonschool Apollo 11 in De Meern blinkt uit in onderwijskwaliteit, zo blijkt uit recente inspecties. In mei 2017 bezocht de Inspectie van het Onderwijs onze school en beoordeelde het onderwijs als 'goed'. Dit positieve oordeel wordt versterkt door het bezoek van de Nederlandse Dalton Vereniging (NDV) in november 2022. Na deze visitatie mogen wij ons met trots opnieuw voor vijf jaar een gecertificeerde Daltonschool noemen, wat onze toewijding aan het Daltononderwijs onderstreept. Verbeterpunten die voortkwamen uit beide bezoeken zijn proactief opgepakt en geïntegreerd in ons jaarlijkse activiteitenplan. Dit toont onze continue ambitie om het onderwijs voor alle leerlingen te optimaliseren. Het volledige inspectierapport van de Inspectie van het Onderwijs kunt u inzien op onze eigen website of via www.owinsp.nl.