
De resultaten van Koningin Beatrixschool in De Meern
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van Koningin Beatrixschool, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Hoe goed past Koningin Beatrixschool bij jullie?
Ontdek hoe goed Koningin Beatrixschool bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Fundamenteel Niveau Behaald door Leerlingen
Het fundamenteel niveau vertegenwoordigt de essentiële taal- en rekenvaardigheden die elke leerling aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Deze vaardigheden worden getoetst in groep 8 met de doorstroomtoets. De onderwijsinspectie hanteert een norm van minimaal 85% van de leerlingen die dit basisniveau behalen. Dit percentage, 85%, fungeert als de landelijke signaleringswaarde voor het behalen van het fundamenteel niveau op alle basisscholen.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau Resultaten op de Koningin Beatrixschool
Het streefniveau daagt leerlingen uit om verder te gaan dan het fundamenteel niveau. Ons doel is om een zo groot mogelijk aantal leerlingen in groep 8 dit hogere streefniveau te laten bereiken. De onderwijsinspectie stelt voor elke school, rekening houdend met de specifieke leerlingenpopulatie, een individueel streefpercentage vast. Dit percentage dient als de unieke signaleringswaarde voor het streefniveau van onze school.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van Koningin Beatrixschool?
De Koningin Beatrixschool in De Meern is trots op de resultaten van haar leerlingen. Een aanzienlijk deel van de leerlingen stroomt door naar het HAVO/VWO-niveau, wat de kwaliteit van het onderwijs onderstreept. Deze positieve uitkomst is extra bijzonder gezien het aantal leerlingen met een specifieke ondersteuningsbehoefte. Veel van deze leerlingen kiezen bewust voor onze school omdat onze expertise in het begeleiden van kinderen met extra aandachtspunten breed erkend wordt in de regio. Onze toewijding aan gepersonaliseerd onderwijs zorgt ervoor dat elke leerling de kans krijgt om zijn of haar potentieel volledig te benutten.
Grafiek
Grafiek laden...
Ontwikkeling van sociale vaardigheden op de Koningin Beatrixschool
Op de Koningin Beatrixschool in De Meern staat het welbevinden van elk kind centraal. Wij geloven dat een positieve schoolervaring essentieel is voor leerplezier en groei. Daarom besteden we veel aandacht aan de sociale en emotionele ontwikkeling van onze leerlingen. Om dit te waarborgen, volgen we de vooruitgang van onze leerlingen nauwgezet via een speciaal door ons ontwikkeld leerlingvolgsysteem. Dit systeem helpt ons om de sociale opbrengsten in kaart te brengen en tijdig te signaleren waar extra ondersteuning nodig is. Zo creëren we een veilige en stimulerende omgeving waarin elk kind zich optimaal kan ontwikkelen.
Zorg goed voor jezelf: stimuleer zelfvertrouwen en welzijn.
Zorg goed voor de ander: bevorder empathie en respectvolle omgang.
Zorg goed voor de omgeving: ontwikkel verantwoordelijkheidsgevoel voor onze leefwereld.
Hoe bevordert de Koningin Beatrixschool de sociale ontwikkeling van leerlingen?
Op de Koningin Beatrixschool stimuleren we sociale ontwikkeling door een veilige leeromgeving te bieden waarin kinderen leren samenwerken, empathie tonen en respect hebben voor elkaar en hun omgeving. We gebruiken methodes die gericht zijn op sociaal-emotioneel leren en monitoren de voortgang actief. Onze aanpak is erop gericht om kinderen weerbare, sociale en verantwoordelijke individuen te laten worden. Dit doen we door middel van gerichte activiteiten, klassengesprekken en het aanleren van praktische sociale vaardigheden.
Welke registratievormen gebruikt de Koningin Beatrixschool voor sociale opbrengsten?
De Koningin Beatrixschool hanteert diverse methoden om sociale opbrengsten systematisch in kaart te brengen, teneinde de sociaal-emotionele groei van onze leerlingen te volgen en te ondersteunen. Onze registratievormen omvatten het gebruik van het observatie-instrument 'Kijk!' en ons eigen, specifiek ontwikkelde leerlingvolgsysteem (LVS). Deze tools stellen ons in staat om gedetailleerde inzichten te verkrijgen in de sociale interacties en ontwikkeling van elk kind.
Welke methodes voor sociaal-emotioneel leren worden ingezet op de Koningin Beatrixschool?
De Koningin Beatrixschool zet effectieve methodes in voor sociaal-emotioneel leren om kinderen te helpen bij hun persoonlijke groei en welzijn. Deze methodes zijn zorgvuldig geselecteerd om de sociale competenties van onze leerlingen te versterken. Wij maken gebruik van de programma's 'Kom Op Voor Jezelf' en 'KWINK' voor sociaal-emotioneel leren. Deze programma's bieden gestructureerde handvatten om kinderen te leren omgaan met hun emoties, effectief te communiceren en conflicten op te lossen.
Inspectierapport Koningin Beatrixschool: Kwaliteit en Ontwikkeling in Beeld
Sinds 1 augustus 2017 hanteert de Onderwijsinspectie een vernieuwde aanpak, waarbij het schoolbestuur centraal staat. Het bestuur dient aan te tonen hoe de kwaliteitszorg voor alle aangesloten scholen is ingericht, met het schoolplan als leidraad. De inspectie controleert vervolgens op locatie of de bestuurlijke bevindingen overeenkomen met de eigen observaties. In het voorjaar van 2018 onderging Stichting PCOU een dergelijke inspectie, waarbij de Koningin Beatrixschool een van de geselecteerde scholen was. De focus lag op vier cruciale kwaliteitsaspecten: zicht op ontwikkeling, didactisch handelen, kwaliteitszorg en de kwaliteitscultuur binnen de school. Op 19 april 2018 ontvingen wij de inspecteur en presenteerden wij vol trots hoe wij invulling geven aan deze essentiële onderwijsonderdelen. Een uitgebreide presentatie werd gevolgd door schoolbezoeken aan diverse groepen, waarbij gesprekken werden gevoerd met leerlingen, leerkrachten, het managementteam, de intern begeleider en de directie. Gelukkig hoefden we niet lang te wachten op de resultaten. Aan het einde van de dag deelde de inspecteur haar bevindingen: alle aspecten werden als positief beoordeeld. We ontvingen veel waardering en constructieve tips om van een 'voldoende' naar een 'goed' te groeien, een traject waar we al flink mee gevorderd zijn. De inspecteur meldde dat de leerlingen eveneens zeer positief waren. Ze benoemden met name de prettige sfeer, de balans tussen strengheid en humor bij de leerkrachten, en de snelle oplossing van conflicten. Een waardevolle suggestie van de leerlingen was de wens om meer te leren door middel van onderzoekend leren, een feedbackpunt dat we ter harte nemen.