Drie Koningen in De Meern

De resultaten van Drie Koningen in De Meern

Current section: resultaten
Pastoor Boelenslaan 10
3454 De Meern

Resultaten en cijfers

Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van Drie Koningen, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.

Hoe goed past Drie Koningen bij jullie?

Ontdek hoe goed Drie Koningen bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Beheersing van het Fundamentele Niveau door Leerlingen

Het fundamentele niveau vertegenwoordigt de essentiële taal- en rekenvaardigheden die elke leerling aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Deze vaardigheden worden getoetst in groep acht met behulp van de eindtoets of doorstroomtoets. De onderwijsinspectie hanteert een norm van minimaal 85% van de leerlingen die dit basisniveau behalen. Deze 85% fungeert als de landelijke signaleringswaarde voor het fundamentele niveau, een standaard die voor alle basisscholen in Nederland geldt.

Grafiek

Grafiek laden...

Bereiken van het Streefniveau: Ambitie en Prestaties

Het streefniveau biedt een uitdagender doel dan het fundamentele niveau, met als ambitie dat een zo groot mogelijk aantal leerlingen dit niveau bereikt aan het einde van groep acht. De onderwijsinspectie stelt per basisschool, rekening houdend met de specifieke leerlingpopulatie, een individueel streefpercentage vast. Dit percentage dient als de signaleringswaarde voor het streefniveau van de school. Ontdek hoe Basisschool Drie Koningen presteert ten opzichte van deze belangrijke kwaliteitsindicator voor onderwijs.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van Drie Koningen?

Schooladvies: Uw Kind Klaarstomen voor het Voortgezet Onderwijs Het schooladvies voor het voortgezet onderwijs (VO) op basisschool Drie Koningen is een zorgvuldig proces. Dit advies wordt opgesteld in nauwe samenwerking tussen de leerkrachten van groep 7 en 8, de kwaliteitscoördinator en de schoolleider. Uw kind ontvangt halverwege groep 7 een indicatieadvies. Dit wordt gevolgd door een voorlopig schooladvies halverwege groep 8. Na het afnemen van de Doorstroomtoets wordt het definitieve schooladvies bepaald. Bij het bepalen van dit advies kijken we niet alleen naar de leerresultaten, maar ook naar belangrijke vaardigheden zoals werkhouding, motivatie, zelfstandigheid en eigen verantwoordelijkheid van uw kind. De resultaten van de LiB-toetsen spelen hierbij een cruciale rol, met name voor de kernvakken technisch lezen, begrijpend lezen, spelling en rekenen, waarbij we kijken naar de prestaties vanaf groep 6. Uiteraard staat een open communicatie met u als ouder voorop; het schooladvies wordt altijd in goed overleg met u en uw kind voorbereid en besproken. Ouders van groep 7 en 8 ontvangen tevens algemene informatie over de mogelijkheden binnen het voortgezet onderwijs. Naar het VO: De POVO Procedure in Utrecht Voor de overstap naar het voortgezet onderwijs in de regio Utrecht hanteren wij de POVO-procedure (Primair Onderwijs - Voortgezet Onderwijs). Deze procedure beschrijft gedetailleerd hoe de transitie van basisschool naar VO verloopt. Een gespecialiseerde werkgroep, bestaande uit vertegenwoordigers van schoolbesturen uit zowel het primair als voortgezet onderwijs, bewaakt en stuurt dit proces bij waar nodig. Onze school is actief betrokken bij dit overleg. Meer gedetailleerde informatie over deze procedure vindt u op de website van Naar het VO: www.naarhetvo.nl. Dit zorgt voor een soepele en goed geïnformeerde overstap naar het vervolgonderwijs.

Grafiek

Grafiek laden...

Sociale Ontwikkeling op Basisschool Drie Koningen: Kinderen Leren Samenwerken en Respecteren

Bij Basisschool Drie Koningen geloven we dat een volledige ontwikkeling meer omvat dan alleen academische kennis. We zetten ons in om kinderen essentiële sociale vaardigheden bij te brengen, zoals respectvol omgaan met elkaar, effectief samenwerken en conflicten oplossen. Ons doel is om leerlingen niet alleen voor te bereiden op succesvolle schoolprestaties, maar ook op een betekenisvolle deelname aan de maatschappij. Een veilige en positieve leeromgeving is de kern van ons onderwijs op Drie Koningen. We zorgen ervoor dat elk kind zich gezien, gehoord en gewaardeerd voelt. Door middel van duidelijke regels, voorspelbare routines en een consequente, positieve benadering creëren onze leerkrachten een stabiele basis in elke klas. Zij fungeren als inspirerende voorbeelden, zowel in hun onderwijsaanpak als in hun dagelijkse interactie met de leerlingen. Vanaf het schooljaar 2024-2025 implementeren we KiVa, een erkende en effectieve methode die gericht is op het tegengaan van pestgedrag en het versterken van de sociale veiligheid binnen de gehele school. KiVa helpt kinderen om een positieve groepsdynamiek te ontwikkelen en een omgeving te creëren waarin iedereen zich comfortabel en veilig voelt. De tien jaarlijkse KiVa-thema's zijn ontworpen om de sociale cohesie te bevorderen en pesten te voorkomen. Leerlingen krijgen inzicht in de aard van pesten en leren proactief te handelen om het tegen te gaan. Pesten wordt op onze school niet getolereerd; we doen er alles aan om preventie te maximaliseren en interventie te bieden wanneer nodig. Ons pestprotocol is gedetailleerd uitgewerkt in onze kwaliteitskaart sociale veiligheid. Lees meer over onze aanpak voor sociale veiligheid in ons document: Kwaliteitskaart DK - Sociale veiligheid.pdf

Veiligheid en geborgenheid: Een fundament voor leren en groeien.

Welbevinden: Het creëren van een positieve en stimulerende leeromgeving.

Leren door te oefenen: Praktische toepassing van vaardigheden in interactie met anderen.

Hoe bevordert Basisschool Drie Koningen de sociale ontwikkeling van leerlingen?

Op Basisschool Drie Koningen richten we ons op een integrale ontwikkeling waarbij sociale vaardigheden centraal staan. Door middel van de KiVa-methode en een positief pedagogisch klimaat leren kinderen effectief samenwerken, respect tonen en conflicten oplossen. Onze leerkrachten fungeren als rolmodellen en creëren een veilige omgeving waarin elk kind zich kan ontwikkelen tot een betrokken burger. De KiVa-methode, die we vanaf schooljaar '24-'25 implementeren, bestrijdt pestgedrag en versterkt de sociale veiligheid. Met tien jaarlijkse thema's leren leerlingen over positieve groepsvorming en de aanpak van pesten. Pesten wordt binnen onze school niet getolereerd en actief bestreden met preventieve en interventiestrategieën, zoals uiteengezet in onze kwaliteitskaart sociale veiligheid.

Welke registratiemethoden hanteert deze school voor sociale resultaten?

Basisschool Drie Koningen gebruikt diverse registratiemethoden om de sociale opbrengsten van leerlingen nauwkeurig in kaart te brengen. Dit stelt ons in staat om de voortgang te monitoren en gerichte ondersteuning te bieden waar nodig.

  • Digikeuzebord voor het bijhouden van sociaal gedrag en voortgang.
  • Sociale Veiligheidsmonitor (DUO) voor schoolbrede analyses van het pedagogisch klimaat.
  • KiVa Monitoring om de effectiviteit van de KiVa-interventies te evalueren.

Welke methoden voor sociaal-emotioneel leren worden ingezet op deze school?

Op Basisschool Drie Koningen maken we gebruik van de KiVa-methode om de sociaal-emotionele ontwikkeling van onze leerlingen te stimuleren. Deze methode is specifiek ontworpen om kinderen te leren omgaan met hun emoties, positieve relaties op te bouwen en sociaal uitdagende situaties effectief aan te pakken.

  • KiVa: Een uitgebreid programma ter bevordering van sociaal-emotionele competenties en het tegengaan van pesten.

Officiële Inspectierapporten Basisschool Drie Koningen

Basisschool Drie Koningen in De Meern hecht veel waarde aan transparantie en kwaliteit. Daarom delen we hier de officiële inspectierapporten van de onderwijsinspectie. Deze documenten geven een gedetailleerd beeld van de prestaties en de ontwikkeling van onze school. Ontdek hoe wij streven naar excellent onderwijs voor al onze 607 leerlingen.

Resultaten | Drie Koningen in De Meern | [2025] Schoolregister