Basisschool 't Praathuis in Culemborg

Het team van 't Praathuis in Culemborg

Current section: team
Meerlaan 26
4103 Culemborg

Zie hier hoe het team van 't Praathuis is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van 't Praathuis. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past 't Praathuis bij jullie?

Ontdek hoe goed 't Praathuis bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij 't Praathuis zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 83.3% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 82.5% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (83.3%)
Man (16.7%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (82.5%)
Man (17.5%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij 't Praathuis. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (4.2%)
25-35 jaar (20.8%)
35-45 jaar (33.3%)
45-55 jaar (20.8%)
55-65 jaar (16.7%)
&ge;65 jaar (4.2%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.5%)
25-35 jaar (25.1%)
35-45 jaar (26%)
45-55 jaar (20.7%)
55-65 jaar (17.5%)
&ge;65 jaar (2.2%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij 't Praathuis werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (70.8%)
Direct ondersteunend personeel (25%)
Management (4.2%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor 't Praathuis gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over vakleerkrachten.

Flexibele Invulling van Personeel bij 't Praathuis

Bij 't Praathuis zorgen we voor een stabiele leeromgeving, zelfs bij afwezigheid van leerkrachten. Wanneer een collega onverhoopt niet aanwezig kan zijn, zetten we primair in op interne oplossingen. Een toegewijde duo-assistent of een andere beschikbare professional neemt dan met enthousiasme de les over. Indien interne vervanging niet haalbaar is, werken we nauw samen met Ippon Personeelsdiensten. Dit gespecialiseerde bureau ondersteunt ons bij het vinden van de juiste gekwalificeerde vervangers. Onze onderwijsassistenten worden ook selectief ingezet om de continuïteit van het onderwijs te waarborgen. Hoewel we ernaar streven dit te allen tijde te voorkomen, kan het voorkomen dat er incidenteel een klas naar huis gestuurd moet worden bij een acuut tekort aan beschikbare krachten. We anticiperen op mogelijke uitdagingen in het komende schooljaar en blijven proactief werken aan robuuste oplossingen voor personele continuïteit.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Groeperingsvormen

Bouwgroepen/Stamgroepen/Heterogene groepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Ontdek Ons Team van Onderwijsexperts voor Extra Ondersteuning op 't Praathuis

4

Taal en Rekenen: Stimuleren van Academische Groei

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Rekenspecialist
Specialist meer- en hoogbegaafdheid
Taalspecialist

Toelichting van de school:

Op 't Praathuis zetten onze toegewijde leerkrachten zich dagelijks in om aan de unieke onderwijsbehoeften van elke leerling te voldoen. Voor leerlingen die de lesstof snel beheersen, bieden we verdiepende uitleg en uitdagende verrijkingsopdrachten. Leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben, ontvangen verlengde instructie of aangepast lesmateriaal. Soms sluit het klassikale aanbod niet volledig aan bij de individuele leerbehoeften. In dergelijke gevallen gaan leerkrachten in gesprek met ouders om de beste aanpak te bepalen. Onze Intern Begeleider (IB'er) is de spil in de leerlingenzorg en onderwijsondersteuning. De IB'er coördineert de extra hulp, overlegt met leerkrachten en ouders, en zorgt voor een passend ondersteuningsplan. Binnen 't Praathuis hebben we diverse specialisten die deze essentiële rol vervullen. De Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid ondersteunt kinderen met uitzonderlijke intelligentie, creativiteit en doorzettingsvermogen. Naast een hoog IQ (vanaf 130) kunnen deze kinderen specifieke uitdagingen ervaren zoals onderstimulatie of perfectionisme. We bieden daarom compacte lesstof en verrijkende opdrachten, zoals RekenXL en de Stelkalender. Kinderen krijgen wekelijks extra uitdaging in de Uilengroep, en indien nodig, kunnen ze deelnemen aan de bovenschoolse Verrijkingsklas. Onze Taalspecialist ontwikkelt en verbetert effectieve taalprogramma's en leermiddelen. Deze specialist ondersteunt leerkrachten met trainingen en workshops en werkt samen met de intern begeleider voor individuele taalondersteuning. De rekenspecialist is momenteel nog in opleiding voor schooljaar 2025/2026.

0

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Een Veilig Leer Klimaat

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Ons toegewijde Kiva-team bevordert de sociale veiligheid van alle leerlingen. Zij onderzoeken situaties waarin een kind zich onveilig voelt en ontwikkelen oplossingen om de situatie te verbeteren. In samenwerking met onze gedragsspecialist en intern begeleider garandeert het Kiva-team een veilige en positieve leeromgeving voor iedereen.

1

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Deskundige Begeleiding

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist

Toelichting van de school:

Op 't Praathuis beschikt onze gedragsspecialist in opleiding over expertise in werkhouding en taakaanpak. Indien nodig schakelen we aanvullende specialisten in van ’t Past, die gespecialiseerd zijn in gedragsvraagstukken en mede gefinancierd worden door het samenwerkingsverband. Deze experts bieden ondersteuning bij diverse gedragskwesties, van individuele begeleiding tot het versterken van de sociale dynamiek binnen de school. Onze intern begeleider, met ruime ervaring op het gebied van gedrag, is uw eerste aanspreekpunt. Zij coördineert de aanpak in nauwe samenwerking met de gedragsspecialist.

0

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Actieve Leeromgeving

Beschikbare specialisten:

0

Medisch Handelen en Persoonlijke Verzorging: Zorgzaam Onderwijs

Beschikbare specialisten:

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
5
Totaal specialisten
5
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal

Ontdek de Pluspunten van Extra Ondersteuning bij Basisschool 't Praathuis

Ontwikkeling en Toekomst: Ons Aanbod voor Extra Leerlingondersteuning

Bij basisschool 't Praathuis in Culemborg streven we ernaar elk kind, ongeacht individuele behoeften, te voorzien van passend en stimulerend onderwijs. We zetten ons dagelijks in om een leeromgeving te creëren waarin elke leerling kan floreren en zich optimaal kan ontwikkelen. Onze aanpak is proactief en flexibel. Wanneer specifieke situaties vragen om extra aandacht of aanpassingen binnen onze school, evalueren we zorgvuldig welke ondersteuning noodzakelijk is. Zo borgen we dat we continu inspelen op de veranderende onderwijsbehoeften van onze leerlingen. We geloven in een toekomstbestendig onderwijsmodel dat ruimte biedt voor differentiatie en persoonlijke groei. Ontdek hoe 't Praathuis zich inzet voor de brede ontwikkeling van uw kind.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontdek Kwaliteitszorg en Schoolplan 't Praathuis

Wat zijn de kernambities van ons schoolplan 2024-2027?

Ons nieuwe koersplan, ontwikkeld binnen stichting OPO-R, focust op vijf cruciale pijlers voor de periode 2024-2027. Deze pijlers vormen de leidraad voor onze onderwijsontwikkeling en teamgroei. De vijf pijlers zijn: Kwalitatief onderwijs met gelijke kansen, Gelukkige medewerkers maken het verschil, Doelgericht ontwikkelen in een lerende organisatie, School en omgeving versterken elkaar, en Samen leven en van betekenis zijn voor anderen. Elk teamlid heeft bijgedragen aan het formuleren van specifieke doelen per pijler, waarbij we flexibel omgaan met de omvang en uitvoering. We beschrijven hieronder per pijler de concrete doelen en de strategieën om deze te realiseren, zodat u een helder beeld krijgt van onze schoolambities en hoe we deze waarmaken voor uw kind.

Hoe waarborgen wij hoogwaardig onderwijs en gelijke kansen?

Aan het einde van dit schoolplan zullen alle leerkrachten van 't Praathuis opereren vanuit de principes van High Performing Schools (HPS). Dit garandeert dat ons team streeft naar het hoogst haalbare onderwijsniveau, met een persoonlijke aanpak voor ieder kind. We implementeren formatieve didactiek volledig, wat betekent dat we continu de leerontwikkeling volgen en het onderwijs daarop afstemmen. Dit zorgt ervoor dat elk kind optimaal kan presteren en zich continu kan ontwikkelen. Onze lesmethoden zijn gebaseerd op wetenschappelijke inzichten, wat de prestaties op basisvaardigheden, zoals taal en rekenen, ten goede komt. We streven ernaar dat alle leerlingen een ononderbroken leerproces ervaren dankzij diepgaand inzicht in hun individuele ontwikkeling. Dit stelt ons in staat om elke leerling de juiste ondersteuning te bieden voor succes op school.

Hoe creëren we een omgeving met gemotiveerde en gelukkige medewerkers?

Tegen 2027 zal onze school een heldere missie, visie en organisatiestructuur hebben die breed gedragen wordt door ons voltallige team. Deze gezamenlijke richting zorgt voor focus en eenheid in onze dagelijkse werkzaamheden. Om dit te bereiken, ondergaat het team een uitgebreide scholing in Jenaplanonderwijs. Deze training helpt ons om de kernwaarden van Jenaplan te herontdekken en te vertalen naar een vernieuwde schoolvisie. Hiermee versterken we onze identiteit en doelen. Daarnaast passen we onze organisatiestructuur aan volgens de principes van High Performing Schools (HPS). Deze aanpassing zorgt ervoor dat de schoolorganisatie naadloos aansluit bij zowel het Jenaplanonderwijs als onze ambitieuze doelstellingen, wat leidt tot optimaal onderwijs voor leerlingen en team.

Hoe bevorderen we continue ontwikkeling in een lerende organisatie?

Onze school is een dynamische omgeving waar zowel leerlingen als teamleden voortdurend groeien. We investeren in zowel individuele professionele ontwikkeling, zoals gerichte opleidingen, als in teambrede coaching en teambuilding. Deze investeringen vergroten ons inzicht in onze gezamenlijke sterktes en ontwikkelpunten. Door deze continue reflectie en groei blijven we een professioneel en krachtig team, klaar om de uitdagingen van het onderwijs aan te gaan. We zorgen ervoor dat onze teamleden zich kunnen blijven ontwikkelen, wat direct bijdraagt aan de kwaliteit van het onderwijs dat wij onze leerlingen bieden.

Hoe versterken school en omgeving elkaar wederzijds?

Onze school vervult een centrale rol in de lokale gemeenschap en fungeert als een ontmoetingsplek voor leerlingen, ouders en teamleden. We werken continu aan een sterke, constructieve relatie met onze omgeving. Naast interne kwaliteitsverbeteringen, presenteren we onze onderwijsaanpak nu nadrukkelijk naar buiten. We zoeken actief samenwerking met andere scholen om kennis en ervaringen uit te wisselen. Het is essentieel dat we open communiceren over onze identiteit en doelstellingen, zowel naar (toekomstige) ouders als naar de lokale gemeenschap. Door deze verbindingen te leggen, bouwen we aan een hechtere gemeenschap waarin de school een vitale rol speelt.

Hoe zorgen we voor betekenisvol samenleven en impact?

Aan het einde van dit plan hebben we een gedetailleerd programma voor projectmatig onderwijs, afgestemd op de kerndoelen en leerlijnen. Dit zorgt voor een rijke leerervaring die aansluit bij de behoeften van elke leerling. Ons burgerschapsonderwijs is volledig ontwikkeld en geïmplementeerd, met een aanbod dat diversiteit omarmt. We integreren burgerschap op een relevante manier, zodat leerlingen zich kunnen ontplooien tot betrokken en verantwoordelijke burgers. Nieuwe medewerkers en stagiaires ontvangen uitstekende begeleiding van ervaren leerkrachten, ondersteund door een toegewijde schoolopleider. Goede begeleiding is cruciaal voor ons Jenaplanonderwijs, dat centraal staat in onze schoolaanpak. Zo bouwen we samen aan een inspirerende leeromgeving.

Hoe monitoren en evalueren we de voortgang van ons schoolplan?

Het schoolplan is een strategisch document voor vier jaar, waarin onze doelen zijn vastgelegd. Jaarlijks stellen we een gedetailleerd jaarplan op met specifieke doelstellingen en uitvoeringsplannen. Dit jaarplan wordt gezamenlijk met het team ontwikkeld en aan het begin van het schooljaar aan de ouders gepresenteerd. Halverwege en aan het einde van elk schooljaar evalueren we de voortgang van het jaarplan. Deze evaluaties worden gedeeld met de ouders. De Medezeggenschapsraad (MR) speelt een belangrijke rol door de directeur kritisch te bevragen over de realisatie van de jaarplandoelen. De directeur is eindverantwoordelijk voor het bewaken van de voortgang en het koers houden richting de gestelde doelen. Studiedagen worden benut voor gezamenlijke voortgangsbesprekingen en evaluaties van onze werkwijzen. Regelmatige klasbezoeken door de intern begeleider en directeur, aangevuld met externe expertise, ondersteunen de succesvolle implementatie van onze onderwijsvernieuwingen.

Downloaden

Ontwikkeling voor Jonge Kinderen bij 't Praathuis Culemborg

Toelichting van de school

Bij 't Praathuis Culemborg geloven we in een naadloze overgang naar het basisonderwijs. Hoewel we geen specifieke VVE-programma's aanbieden voor kinderen onder de vier jaar op onze locatie, werken we nauw samen met externe kinderopvangorganisaties. Deze samenwerking zorgt voor een optimale afstemming van het onderwijsaanbod, waarbij we informatie uitwisselen over de ontwikkeling van kinderen die een VVE-programma hebben gevolgd. Dit stelt ons in staat om elk kind een persoonlijke en passende start in het basisonderwijs te bieden. Ons doel is om een veilige en stimulerende leeromgeving te creëren, waarin elk kind, ongeacht de voorgaande opvang, zich optimaal kan ontwikkelen.

Veelgestelde vragen

Heeft 't Praathuis Culemborg een speciaal programma voor peuters en jonge kinderen?

Voor kinderen jonger dan vier jaar biedt 't Praathuis Culemborg zelf geen specifieke programma's zoals VVE aan. Wel zorgen we voor een goede overdracht met kinderopvanglocaties die dit wel aanbieden, om zo de overgang naar ons basisonderwijs soepel te laten verlopen.

Met welke kinderopvangpartners werkt 't Praathuis Culemborg samen?

Wij onderhouden nauwe banden met lokale kinderopvangorganisaties om de continuïteit in de ontwikkeling van jonge kinderen te waarborgen. Onze partners zijn onder andere Dichtbij Kinderopvang en Kinderopvang De Fuut.

Wij onderhouden nauwe banden met lokale kinderopvangorganisaties om de continuïteit in de ontwikkeling van jonge kinderen te waarborgen. Onze partners zijn onder andere Dichtbij Kinderopvang en Kinderopvang De Fuut.

Team | 't Praathuis in Culemborg | [2025] Schoolregister