
Het team van Rooms Katholieke Basisschool De Palster in Culemborg
Current section: teamZie hier hoe het team van Rooms Katholieke Basisschool De Palster is samengesteld
Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Rooms Katholieke Basisschool De Palster. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.
Hoe goed past Rooms Katholieke Basisschool De Palster bij jullie?
Ontdek hoe goed Rooms Katholieke Basisschool De Palster bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?
Bij Rooms Katholieke Basisschool De Palster zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.
Verdeling man/vrouw laden...
Vergelijking man-vrouw verdeling
Onze school heeft met 90.9% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 82.9% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.
Deze school
Vergelijkbare scholen
Wat is de leeftijd van de teamleden?
De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Rooms Katholieke Basisschool De Palster. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.
Leeftijdsverdeling laden...
Leeftijdsverdeling van het team
De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.
Deze school
Vergelijkbare scholen
Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?
Bij Rooms Katholieke Basisschool De Palster werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.
Functiegroepen laden...
Verdeling van functiegroepen
De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.
Deze school
Vakleerkrachten op deze school
Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Rooms Katholieke Basisschool De Palster gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.
Beschikbare vakgebieden:
Professionele Leerkrachtvervanging op De Palster: Zekerheid voor Uw Kind
Ziekte of verlof van leerkrachten: hoe wij zorgen voor continuïteit in het onderwijs op Rooms Katholieke Basisschool De Palster. Onze school, De Palster, streeft naar een stabiele leeromgeving. Bij onverwachte afwezigheid van een leerkracht, zoals bij ziekte of verlof, zetten wij ons maximaal in om directe vervanging te regelen. Hiervoor werken wij samen met IPPON, een gespecialiseerde organisatie die professionele invulling geeft aan leerkrachtvervanging. Vaak worden groepen ook opgevangen door onze toegewijde leraarondersteuners of flexibele parttime collega's, die direct inzetbaar zijn. Situaties waarin vervanging niet direct mogelijk is: onze aanpak en communicatie. Ondanks onze inspanningen kan het voorkomen dat we op piekmomenten niet direct een geschikte vervanger kunnen vinden. In dergelijke uitzonderlijke gevallen hanteren wij een zorgvuldig protocol om de impact op het onderwijs te minimaliseren. Uw kind kan dan tijdelijk worden verdeeld over andere klassen, waarbij elke leerkracht voorbereid is met een speciaal lesprogramma. Deze oplossing is doorgaans beperkt tot maximaal één schooldag. Uitzonderlijke maatregelen en communicatie bij langdurige afwezigheid of onvervulbare vervanging. Als het verdelen van de groep over andere klassen niet haalbaar is, kan het in zeer zeldzame gevallen noodzakelijk zijn dat een specifieke groep een dag thuis moet blijven. Dit is een allerlaatste redmiddel, waarbij we streven naar een eerlijke spreiding van de lestijd. We informeren u als ouders ruim op tijd, doorgaans de avond ervoor, als uw kind de volgende dag niet naar school kan komen. Onze betrokkenheid bij oplossingen en ondersteuning voor ouders. Bij langdurige afwezigheid die niet opgevuld kan worden, rouleren we de groepen die eventueel thuis moeten blijven. Het naar huis sturen van een groep is een uitzonderlijke maatregel waar we uiterst zorgvuldig mee omgaan. Mocht u door omstandigheden thuisopvang niet kunnen regelen, dan staat het schoolteam van De Palster klaar om samen met u naar passende oplossingen te zoeken. Uw kind's onderwijs en welzijn staan bij ons altijd voorop.
Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?
Toelichting van de school
Groepsindeling
Groeperingsvormen
Hoe wordt de tijd op school besteed?
Leerjaar 1 en 2
Leerjaar 3 t/m 8
Specialistische Ondersteuning op Basisschool De Palster: Een Diepgaande Blik
Taal- en Rekenspecialisten voor Academische Groei
Beschikbare specialisten:
Toelichting van de school:
Op Basisschool De Palster geloven we in maatwerk voor elke leerling. Wanneer basisondersteuning niet volstaat, bieden onze gespecialiseerde teamleden extra hulp. Dit gebeurt altijd in nauw overleg met leerkrachten, ouders en eventuele externe experts, met een focus op de specifieke behoeften van het kind. Voor leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben op het gebied van taal en rekenen, beschikt onze school over een toegewijde rekenspecialist en taalspecialist. Zij bieden collega's waardevol advies, begeleiding en ondersteuning bij complexe hulpvragen. Samen ontwikkelen zij effectieve interventies en begeleiden zij het opstellen en uitvoeren van individuele ondersteuningsplannen (OPP). Daarnaast is onze school op dinsdag- en donderdagochtend verrijkt met de aanwezigheid van een logopedist. Deze professional werkt nauw samen met de intern begeleider en leerkrachten om leerlingen met taal- of spraakproblemen gerichte hulp te bieden. De ondersteuning varieert van observaties tot intensieve logopedische begeleiding, altijd met actieve betrokkenheid van ouders. Indien extra inspanningen onvoldoende resultaat boeken of het welzijn van een leerling in het geding is, onderzoeken we de mogelijkheid van een toelaatbaarheidsverklaring (TLV) voor een gespecialiseerde onderwijsomgeving. Dit waarborgt dat elke leerling de best mogelijke educatieve route volgt.
Sociaal-Emotionele Ontwikkeling en Welzijn
Beschikbare specialisten:
Toelichting van de school:
Het sociaal-emotioneel welzijn van onze leerlingen staat centraal op Basisschool De Palster. Naast de basisondersteuning bieden we extra begeleiding voor leerlingen die meer nodig hebben, altijd in afstemming met het team, ouders en externe professionals. Ons team beschikt over specifieke expertise op het gebied van sociaal-emotionele ontwikkeling. De intern begeleider coördineert de zorgstructuur en ondersteunt leerkrachten bij het signaleren en aanpakken van individuele hulpvragen. Dit proces wordt zorgvuldig gedocumenteerd in een OntwikkelingsPerspectiefPlan (OPP). Daarnaast zetten we de Kwink-methode in, gecoördineerd door een gespecialiseerde Kwink Coach. Deze coach ondersteunt leerkrachten bij de implementatie en zorgt voor een consistente aanpak van sociaal-emotioneel leren binnen de hele school. Dit preventieve beleid versterkt de groepscohesie en bevordert een positief sociaal klimaat. Bij aanhoudende uitdagingen in de sociaal-emotionele ontwikkeling of het welbevinden, verkennen we samen met ouders de optie van een toelaatbaarheidsverklaring (TLV) voor een meer gespecialiseerde onderwijssetting, om zo optimale ondersteuning te garanderen.
Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Professionele Begeleiding
Beschikbare specialisten:
Toelichting van de school:
Basisschool De Palster biedt gespecialiseerde ondersteuning voor leerlingen met specifieke behoeften op het gebied van gedrag, werkhouding en taakaanpak. Onze aanpak is altijd maatwerk, afgestemd op de individuele leerling en vastgelegd in een OntwikkelingsPerspectiefPlan (OPP). De intern begeleider speelt een cruciale rol in het coördineren van deze ondersteuningstrajecten. Zij begeleidt leerkrachten, monitort de voortgang en zorgt ervoor dat de geboden hulp optimaal aansluit bij de ontwikkelingsdoelen van de leerling. Onze school heeft tevens een gespecialiseerde gedragsbegeleider in huis, die getraind is in de RADAR-methodiek. Deze professional richt zich zowel op preventieve maatregelen als op gerichte interventies bij gedragsvraagstukken. Zij biedt ondersteuning door middel van observaties, advies aan leerkrachten en individuele begeleiding in een rustige omgeving, gericht op het versterken van sociale vaardigheden en emotieregulatie. Wanneer de vooruitgang stagneert of het welbevinden van een leerling onvoldoende is, onderzoeken we de mogelijkheden voor een toelaatbaarheidsverklaring (TLV) om toegang te krijgen tot een meer gespecialiseerde onderwijsomgeving.
Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Fysiotherapeutische Ondersteuning
Beschikbare specialisten:
Toelichting van de school:
Op Basisschool De Palster besteden we aandacht aan de motorische en lichamelijke ontwikkeling van al onze leerlingen. Bij signalen van uitdagingen, zowel in de grove als fijne motoriek, bieden we gerichte ondersteuning in samenwerking met onze intern begeleider en leerkrachten. Op donderdagochtend is er een fysiotherapeut beschikbaar om leerlingen te begeleiden die extra ondersteuning nodig hebben. Deze specialist observeert en traint vaardigheden zoals evenwicht, schrijfhouding, spierspanning en coördinatie. De fysiotherapeut werkt nauw samen met het schoolteam en betrekt ouders actief bij het opstellen en uitvoeren van het ondersteuningsplan. Als de gestelde doelen ondanks de extra begeleiding niet worden bereikt, of als het welbevinden van de leerling tekortschiet, onderzoeken we de mogelijkheden voor een toelaatbaarheidsverklaring (TLV) voor een gespecialiseerde onderwijssetting. Dit verzekert dat elke leerling de juiste ondersteuning krijgt voor optimale ontwikkeling.
Medische Zorg en Persoonlijke Verzorging: Deskundige Begeleiding
Beschikbare specialisten:
Toelichting van de school:
Basisschool De Palster biedt een veilige en ondersteunende leeromgeving voor alle leerlingen. Hoewel we geen specifieke medische specialisten in vaste dienst hebben voor medisch handelen en persoonlijke verzorging, werken we nauw samen met ouders en externe professionals om de zorgbehoeften van leerlingen te vervullen. Bij specifieke medische of verzorgingsvragen, stellen we een individueel ondersteuningsplan (OPP) op in samenwerking met de betrokken partijen. Dit plan beschrijft de benodigde zorg en hoe deze binnen de schoolcontext wordt geïntegreerd. Indien een leerling meer gespecialiseerde zorg of een andere onderwijssetting nodig heeft dan wij kunnen bieden, zullen we dit in overleg met ouders bespreken en indien nodig een toelaatbaarheidsverklaring (TLV) aanvragen. Ons doel is altijd om de best mogelijke ondersteuning te garanderen voor het welzijn en de ontwikkeling van elk kind.
Overzicht ondersteuning
Extra mogelijkheden op deze school
Ontdek Onze Inzet voor Passend Onderwijs en Extra Ondersteuning op Basisschool De Palster
Ontwikkelingen en Nieuw Aanbod in Leerlingondersteuning voor de Toekomst
Het team
Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.
Kwaliteitsborging en Schoolplan: De Palster Culemborg
Welke ambitieuze doelen zijn vastgelegd in ons actuele schoolplan?
Welke methodologie hanteert de school voor het bereiken van de gestelde onderwijsdoelen?
Downloaden
Download hier ons uitgebreide SchoolplanOptimale Start voor Jonge Kinderen bij Basisschool De Palster
Toelichting van de school
Veelgestelde vragen
Welk extra aanbod heeft Basisschool De Palster voor jonge kinderen?
Basisschool De Palster biedt specifieke programma's en ondersteuning voor de allerkleinsten om een vliegende start te garanderen. Dit omvat activiteiten die de taalontwikkeling, sociaal-emotionele vaardigheden en cognitieve groei stimuleren. Ons aanbod is gericht op het creëren van een veilige en stimulerende leeromgeving, waar kinderen spelenderwijs de wereld ontdekken. We werken met ervaren pedagogisch medewerkers die gespecialiseerd zijn in de ontwikkeling van jonge kinderen.
Met welke organisaties werkt De Palster samen voor het jonge kind programma?
Om een naadloze doorgaande lijn in de ontwikkeling van jonge kinderen te waarborgen, werkt Basisschool De Palster nauw samen met Kaka Kinderopvang. Deze samenwerking zorgt voor een optimale afstemming van educatieve methoden en zorg. Door deze samenwerking kunnen wij de overgang van kinderopvang naar basisschool soepel laten verlopen en profiteren kinderen van een consistente aanpak.