Rooms Katholieke Basisschool De Palster in Culemborg

De resultaten van Rooms Katholieke Basisschool De Palster in Culemborg

Current section: resultaten
Hageroos 1
4102 Culemborg

Resultaten en cijfers

Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van Rooms Katholieke Basisschool De Palster, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.

Hoe goed past Rooms Katholieke Basisschool De Palster bij jullie?

Ontdek hoe goed Rooms Katholieke Basisschool De Palster bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Fundamenteel Niveau: Basisvaardigheden Taal en Rekenen

Het fundamentele niveau vertegenwoordigt de essentiële taal- en rekenvaardigheden die elke leerling aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt geëvalueerd in groep acht middels de eind- of doorstroomtoets. De onderwijsinspectie hanteert de richtlijn dat minimaal 85% van alle leerlingen dit basisniveau dient te halen. Dit percentage van 85% fungeert als de landelijke signaleringswaarde voor het fundamentele niveau, een norm die uniform geldt voor alle basisscholen in Nederland.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau: Ambitie voor Hogere Leerresultaten

Het streefniveau bouwt voort op het fundamentele niveau en stelt een ambitieuzer doel: zoveel mogelijk leerlingen in groep acht excelleren op dit hogere niveau. De onderwijsinspectie stelt per basisschool, rekening houdend met de specifieke leerlingenpopulatie, een individueel percentage vast voor het behalen van het streefniveau. Dit percentage dient als de unieke signaleringswaarde voor het streefniveau van de school.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van Rooms Katholieke Basisschool De Palster?

Ontdek het schooladvies voor leerlingen van Rooms Katholieke Basisschool De Palster en hun doorstroom naar het voortgezet onderwijs. Vanaf 2024 wordt de Cito eindtoets voor groep 8 vervangen door de 'doorstroomtoets'. Deze landelijke toets vindt plaats in februari en na afloop ontvangen leerlingen hun definitieve advies voor het vervolgonderwijs. De doorstroomtoets dient als ondersteuning voor scholen om een passend advies te formuleren. Het resultaat van de doorstroomtoets is doorgaans niet het enige bepalende factor voor het uiteindelijke schooladvies. Al ruim voor de toetsafname ontvangen leerlingen een onderbouwd advies, gebaseerd op hun schoolprestaties en werkhouding gedurende de basisschoolperiode. Een voorlopig advies wordt al aan het einde van groep 7 verstrekt.

Grafiek

Grafiek laden...

Sociale en Emotionele Ontwikkeling op Basisschool De Palster

Op Basisschool De Palster Culemborg geloven we sterk in het belang van sociale en emotionele groei voor elke leerling. Wij zetten ons actief in om kinderen te begeleiden in hun ontwikkeling tot zelfbewuste, respectvolle en verantwoordelijke individuen. Onze aanpak is gericht op het versterken van sociaal-emotionele vaardigheden en het bijbrengen van normen en waarden. Hiervoor maken we gebruik van de effectieve methode 'Kwink'. Via interactieve activiteiten en opdrachten leren de leerlingen hoe ze op een positieve manier met elkaar kunnen omgaan. Kwink bevordert sterke groepsrelaties en draagt bij aan zowel de individuele groei als de cohesie binnen de klas. We streven ernaar een veilige en vertrouwde omgeving te creëren waar iedereen zich gewaardeerd voelt. Bovendien leren onze leerlingen conflicten op te lossen, verantwoordelijkheid te nemen en actief deel te nemen aan de maatschappij. Onze kernambities op het gebied van sociale ontwikkeling zijn: - Het bevorderen van een klimaat van vertrouwen en veiligheid in elke klas. - Het versterken van essentiële sociale vaardigheden bij al onze leerlingen. - Het aanleren van effectieve oplossingsstrategieën voor pestgedrag en andere conflicten. - Het stimuleren van verantwoordelijkheidsgevoel en zelfstandigheid. - Het bevorderen van actief burgerschap en inclusie. - Het versterken van de samenwerking en communicatie met ouders.

Veiligheid voorop

Wederzijds vertrouwen

Respect en waardering

Hoe bevordert Basisschool De Palster de sociale en emotionele ontwikkeling van uw kind?

Bij Basisschool De Palster in Culemborg staat de brede ontwikkeling van uw kind centraal. Naast academische prestaties hechten we grote waarde aan sociaal welzijn, zelfvertrouwen en verantwoordelijkheidsgevoel. Onze school maakt gebruik van de innovatieve methode 'Kwink', een uitgebreid programma voor sociaal-emotioneel leren (SEL), dat ook aandacht besteedt aan burgerschap en mediawijsheid. Deze aanpak sluit naadloos aan bij onze pedagogische visie van Positive Behaviour Support (PBS). Kwink richt zich op de ontwikkeling van cruciale vaardigheden zoals zelfbewustzijn, empathie, effectieve besluitvorming, zelfmanagement en het opbouwen van gezonde relaties. In groep 8 verdiepen we ons met specifieke lessen in gezondheidseducatie, waaronder de risico's van middelengebruik. Via ons communicatieplatform Parro informeren we u proactief over de thema's die in de klas aan bod komen, zodat u thuis het gesprek kunt voortzetten. Pesten wordt door ons gedefinieerd als langdurig, bewust negatief gedrag met een machtsonevenwicht. Elk conflict is geen pesten. Ons beleid is primair gericht op preventie: we bouwen aan een sterke, sociaal veilige groep waarin leerlingen elkaar positief aanspreken op gedrag. Kwink ondersteunt ons hierin optimaal. Samen creëren we een omgeving die gekenmerkt wordt door positiviteit en wederzijds respect. Hiervoor hanteren we drie kernregels, die in alle klassen zichtbaar zijn: 1. **Voor iedereen, jong en oud, zijn we vriendelijk.** Dit betekent complimenten geven, actief luisteren, niemand buitensluiten en samen problemen oplossen. 2. **We gaan zorgvuldig om met spullen, zodat ze morgen nog bruikbaar zijn.** Dit omvat netjes opruimen, jassen ophangen, het schoolplein schoonhouden en zuinig zijn met materialen. 3. **Binnen lopen we rustig en praten we op normale toon; buiten mag het wat levendiger.** Dit zorgt voor een prettige leeromgeving en respecteert de concentratie van iedereen.

Welke methoden gebruikt De Palster om de sociale vooruitgang van leerlingen te registreren?

Basisschool De Palster registreert de sociale vooruitgang van leerlingen met behulp van de volgende erkende methodes: * **Kijk!** * **Leerling in Beeld**

  • Kijk!
  • Leerling in Beeld

Welke programma's voor sociaal-emotioneel leren worden op deze school ingezet?

Op Basisschool De Palster zetten we de volgende gerenommeerde programma's in voor sociaal-emotioneel leren: * **KWINK**

  • KWINK

Onderwijsinspectie Rapport: Kwaliteit en Veiligheid op Basisschool De Palster

De Rooms Katholieke Basisschool De Palster heeft in december 2019 een grondig herstelonderzoek ondergaan van de onderwijsinspectie. Uit dit onderzoek is gebleken dat onze school op alle getoetste aspecten een voldoende kwaliteitsniveau levert. Met trots delen wij dat de standaarden voor kwaliteitscultuur en het pedagogisch klimaat zelfs een 'GOED' predicaat hebben ontvangen. Dit bevestigt onze toewijding aan een veilige en stimulerende leeromgeving voor al onze leerlingen.