Rooms Katholieke Augustinus-School in Culemborg

De resultaten van Rooms Katholieke Augustinus-School in Culemborg

Current section: resultaten
Johanna Naberpad 1
4105 Culemborg

Resultaten en cijfers

Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van Rooms Katholieke Augustinus-School, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.

Hoe goed past Rooms Katholieke Augustinus-School bij jullie?

Ontdek hoe goed Rooms Katholieke Augustinus-School bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Fundamenteel Niveau: Basisvaardigheden Taal en Rekenen

Het fundamenteel niveau vertegenwoordigt de essentiële taal- en rekenvaardigheden die elke leerling aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. In groep acht meten we dit door middel van de eindtoets. De onderwijsinspectie hanteert een landelijke norm van minimaal 85% leerlingen die dit basisniveau halen. Dit percentage dient als signaleringswaarde voor alle basisscholen in Nederland, inclusief onze Augustinus-School. Onze school scoort met 93.01% uitstekend op het fundamentele niveau, wat aanzienlijk hoger is dan de landelijke vergelijkingsscore van 94.82%. Dit toont de sterke basis die onze leerlingen meekrijgen.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau: Ambitie en Ontwikkeling van Leerlingen

Het streefniveau ligt hoger dan het fundamentele niveau en we streven ernaar dat zoveel mogelijk leerlingen dit ambitieuze niveau bereiken aan het einde van groep acht. De inspectie stelt voor iedere school een specifieke signaleringswaarde vast voor het streefniveau, gebaseerd op de samenstelling van de leerlingenpopulatie. Dit zorgt voor een eerlijke beoordeling per school. Op het streefniveau behalen onze leerlingen een score van 48.92%, wat iets lager is dan de vergelijkingsscore van 53.43%, maar boven de eigen signaleringswaarde van 41.2% ligt. Dit geeft aan dat we goed op weg zijn om onze leerlingen uit te dagen tot verdere ontwikkeling.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van Rooms Katholieke Augustinus-School?

Ontdek hoe de Rooms Katholieke Augustinus-School in Culemborg haar leerlingen begeleidt naar het voortgezet onderwijs. In groep 8 vindt de verplichte doorstroomtoets plaats in februari, een moment waarop leerlingen laten zien wat ze hebben geleerd. De school hanteert een zorgvuldig proces bij het bepalen van het schooladvies. Een voorlopig advies wordt gegeven in groep 7, gevolgd door een definitief advies in groep 8. Dit advies is gebaseerd op de jarenlange ervaring van de leerkrachten met het kind, waarbij gekeken wordt naar toetsresultaten, leerhouding, zelfstandigheid, inzet, inzicht, tempo en motivatie. Het definitieve schooladvies wordt toegelicht in een persoonlijk gesprek met zowel het kind als de ouders. De school communiceert het advies ook naar het voortgezet onderwijs. De doorstroomtoets dient vaak als bevestiging van het schooladvies. Belangrijke data voor het schooladvies, de doorstroomtoets en de aanmelding voor het voortgezet onderwijs zijn in de tekst opgenomen. De school organiseert klassikale bezoeken aan het Koningin Wilhelmina College (KWC) en Lek & Linge om leerlingen te informeren over de diverse vormen van voortgezet onderwijs.

Grafiek

Grafiek laden...

Ontdek de Sociale Ontwikkeling op de Augustinus-School Culemborg

Op de Rooms Katholieke Augustinus-School in Culemborg geloven we dat een veilige omgeving essentieel is voor de groei en ontwikkeling van elk kind. We zetten vol in op de pedagogische expertise van onze leerkrachten en een voorspelbaar onderwijsklimaat. Onze school streeft ernaar een warme en veilige plek te zijn voor leerlingen, personeel en ouders, waar iedereen zich mentaal geborgen voelt en harmonieus samenwerkt. Deze focus op betrokkenheid creëert een sfeer waarin leerlingen, binnen duidelijke normen, zich vrij voelen om zichzelf te zijn en zich volop te ontplooien. We bevorderen een positieve groepsdynamiek en stimuleren dat iedereen zich gerespecteerd en gewaardeerd voelt.

Veiligheid voorop

Samen betrokken

Ruimte om jezelf te zijn

Hoe bevordert de Augustinus-School Culemborg de sociale ontwikkeling van leerlingen?

Onze school hanteert de preventieve methode "Kwink" voor sociaal-emotionele ontwikkeling, met een speciale anti-pestaanpak genaamd "Sta op tegen pesten". Deze snelle, oplossingsgerichte aanpak richt zich op het groepsproces, waarbij pesters, slachtoffers en meelopers actief worden betrokken om hun gedrag positief te veranderen. We hebben een duidelijk pestprotocol en een toegewijde anti-pestcoördinator, Jeroen van de Wijngaart, en een aandachtsfunctionaris, Marika Broshuis. Naast sociale en psychische veiligheid waarborgen we ook de fysieke veiligheid via een speciaal aangestelde veiligheidscoördinator. Drie heldere kapstokregels vormen de basis voor een prettig schoolklimaat. We monitoren de sociale veiligheidsbeleving van leerlingen continu. In de kleutergroepen (groep 1-2) gebruiken we het observatiesysteem KIJK! voor de sociaal-emotionele ontwikkeling. Vanaf groep 3 tot en met 8 vullen leerlingen twee keer per jaar de sociaal-emotionele vragenlijsten van "Leerling in Beeld" in, waarbij ook hun eigen perceptie wordt meegenomen om aan te sluiten bij hun behoeften. Ouders worden minimaal eens in de twee jaar gevraagd een vragenlijst van Vensters PO in te vullen, net als leerlingen uit de bovenbouw en teamleden. Deze enquêtes bieden waardevolle inzichten in de veiligheidsbeleving vanuit alle perspectieven: ouders, leerlingen en medewerkers.

Welke registratiemethoden zet de Augustinus-School Culemborg in voor sociale opbrengsten?

Om de sociale opbrengsten op school nauwkeurig in kaart te brengen, maken we gebruik van de volgende registratiemethoden:

  • Observatiesysteem KIJK! voor kleuters
  • Sociaal-emotionele vragenlijsten "Leerling in Beeld" voor groepen 3-8

Welke effectieve methoden voor sociaal-emotioneel leren past de Augustinus-School Culemborg toe?

De Rooms Katholieke Augustinus-School Culemborg zet de volgende erkende methode in voor sociaal-emotioneel leren:

  • Kwink

Onderwijsinspectie: Beoordeling van de Rooms Katholieke Augustinus-School

De Rooms Katholieke Augustinus-School in Culemborg blinkt uit in onderwijskwaliteit. De onderwijsinspectie heeft de school grondig geëvalueerd en beoordeelt de kwaliteit op alle onderzochte aspecten als 'op orde'. Dit betekent dat de school voldoet aan de gestelde eisen en geen tekortkomingen kent op de getoetste gebieden. Ons team zet zich dagelijks in voor uitstekend onderwijs. De positieve bevindingen van de inspectie bevestigen onze toewijding aan leerontwikkeling en een veilige leeromgeving voor alle leerlingen.

Resultaten | Rooms Katholieke Augustinus-School in Culemborg | [2025] Schoolregister