Montessorischool Parijsch in Culemborg

De resultaten van Montessorischool Parijsch in Culemborg

Current section: resultaten
Prijsseweg 47
4105 Culemborg

Resultaten en cijfers

Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van Montessorischool Parijsch, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.

Hoe goed past Montessorischool Parijsch bij jullie?

Ontdek hoe goed Montessorischool Parijsch bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Fundamenteel Niveau Culemborg: Essentieel voor elke leerling

Het fundamentele niveau vertegenwoordigt de basisvaardigheden in taal en rekenen die elke leerling aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt getoetst in groep 8 met de doorstroomtoets. De onderwijsinspectie hanteert een landelijke signaleringswaarde van minimaal 85% voor het behalen van dit basisniveau, een norm die geldt voor alle basisscholen in Nederland, inclusief Montessorischool Parijsch. Dit basisniveau is cruciaal voor de verdere ontwikkeling van uw kind. Op Montessorischool Parijsch zetten we ons in om alle leerlingen dit belangrijke fundament mee te geven, zodat ze goed voorbereid zijn op de volgende stap in hun onderwijsloopbaan.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau Montessorischool Parijsch: Hogere prestaties nastreven

Het streefniveau gaat een stap verder dan het fundamentele niveau en daagt leerlingen uit om hogere academische prestaties te behalen. Het is ons streven om zoveel mogelijk leerlingen van Montessorischool Parijsch dit ambitieuze niveau te laten bereiken aan het einde van groep 8. De onderwijsinspectie stelt voor elke school een specifieke signaleringswaarde vast voor het streefniveau, gebaseerd op de unieke leerlingpopulatie. Deze waarde reflecteert het percentage leerlingen dat het streefniveau dient te behalen, wat bijdraagt aan de kwaliteitsborging van ons onderwijs in Culemborg.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van Montessorischool Parijsch?

Montessorischool Parijsch te Culemborg bereidt leerlingen uitstekend voor op de overstap naar het voortgezet onderwijs. In groep 8 organiseren we een informatieavond, gevolgd door een persoonlijk adviesgesprek met ouders in januari. Dit advies is gebaseerd op een grondige analyse van schoolresultaten, vorderingen en de algehele werkhouding van de leerling gedurende de basisschoolperiode. Na het afnemen van een doorstroomtoets ontvangen ouders ongeveer drie weken later de resultaten. Deze uitslag kan leiden tot een aanpassing van het oorspronkelijke VO-advies. De uiteindelijke plaatsingsbeslissing ligt bij het voortgezet onderwijs. Het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) voert jaarlijks een Nationaal Cohortonderzoek uit. Uit de meest recente gegevens blijkt dat de schooladviezen van Montessorischool Parijsch zeer betrouwbaar zijn. De school kent een beperkt percentage leerlingen dat gedurende hun middelbare schoolcarrière van niveau verandert, wat duidt op nauwkeurigheid in de advisering.

Grafiek

Grafiek laden...

Sociale Ontwikkeling: Kinderen Voorbereiden op de Maatschappij bij Montessorischool Parijsch

Bij Montessorischool Parijsch leiden we kinderen op tot zelfstandige, kritisch denkende individuen die vol zelfvertrouwen hun plek in de maatschappij innemen. We besteden veel aandacht aan alle essentiële sociale vaardigheden die hiervoor nodig zijn. Onze aanpak richt zich op het aanleren van veerkracht bij uitdagingen, het stimuleren van vriendschappen en het onderhouden van sociale contacten. Kinderen leren hoe ze zich kunnen verbinden met groepsgenoten en hoe ze op een constructieve manier met conflicten omgaan. We bevorderen een cultuur van wederzijdse hulp, effectieve samenwerking en actief luisteren. Kinderen ontwikkelen empathie en leren oog te hebben voor de behoeften en gevoelens van anderen. Ons speciale programma "We hebben oog, hart en respect voor elkaar" is hierbij leidend. Dit programma integreert specifieke lessen en activiteiten die gericht zijn op het ontwikkelen van deze cruciale sociale competenties, aangepast aan de leeftijd en behoeften van elk kind, om een positieve en ondersteunende leeromgeving te waarborgen.

Welbevinden van elk kind

Actieve betrokkenheid bij leren

Effectieve samenwerking en respect

Hoe bevordert Montessorischool Parijsch de sociale ontwikkeling van leerlingen?

Montessorischool Parijsch stimuleert sociale vaardigheden door middel van praktische situaties en gerichte aandacht. We benutten actuele gebeurtenissen, zoals nieuwsitems, om gesprekken over sociale interactie te faciliteren en kritisch denken te bevorderen. Onze unieke methode "Oog, Hart, Respect" biedt wekelijks specifieke lessen die aansluiten bij de leeftijdsfase van de kinderen. Deze lessen versterken de sociale en emotionele groei. Daarnaast creëren we samen met de kinderen groepsafspraken, die aan het begin van het schooljaar worden opgesteld en door iedereen worden onderschreven. Deze afspraken vormen de basis voor een respectvolle omgang gedurende het hele jaar. Om de sociale vooruitgang te monitoren, maken we gebruik van tevredenheids- en veiligheidsmetingen, en de kwaliteitskaart "Pedagogisch Handelen". Tevens onderzoeken we de inzet van registratietools zoals Kijk! en Zien! voor een nog completere registratie van sociale opbrengsten.

Welke methoden gebruikt Montessorischool Parijsch voor het registreren van sociale opbrengsten?

Montessorischool Parijsch hanteert de volgende registratiemethode om sociale opbrengsten in kaart te brengen:

  • Sociaal Emotionele Vragenlijst (SEV)

Welke methodes voor sociaal-emotioneel leren worden toegepast op Montessorischool Parijsch?

Montessorischool Parijsch maakt gebruik van de volgende erkende methodes voor sociaal-emotioneel leren:

  • Oog, Hart, Respect
  • Groepsgeluk

Onderwijsinspectie Rapport: Kwaliteitsborging Montessorischool Parijsch

Montessorischool Parijsch, onderdeel van stichting OPO-R, hanteert een sterke focus op kwaliteitsonderwijs. De stichting als geheel ontving een "voldoende" oordeel van de Onderwijsinspectie, waarbij onze school zelf niet direct werd bezocht. Als trotse Montessorischool ondergaan wij een gespecialiseerd visitatieproces door de Nederlandse Montessori Vereniging (NMV). Deze onafhankelijke toetsing vindt eens in de vier tot vijf jaar plaats en beoordeelt of wij consistent voldoen aan de kernprincipes van het Montessorionderwijs. Belangrijke indicatoren hierbij zijn onze onderwijsvisie, de expertise van ons team, de kwaliteit van de leeromgeving inclusief materialen en lokalen, de vrijheid van werkkeuze voor leerlingen, en ons zorgvuldige kindvolgsysteem. In maart 2023 heeft de NMV onze school gevisiteerd en positieve feedback geleverd, wat resulteerde in een verlenging van onze erkenning als Montessorischool voor de komende vier jaar. Binnen OPO-R voeren we tevens een interne audit uit, die alle kwaliteitskenmerken dekt die ook door de Onderwijsinspectie worden getoetst. Een grootschalige interne audit in april 2023 bevestigde onze sterke prestaties, waarbij de auditcommissie zeer positieve bevindingen rapporteerde.

Resultaten | Montessorischool Parijsch in Culemborg | [2025] Schoolregister