
De resultaten van CBS Oranje Nassauschool Culemborg in Culemborg
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van CBS Oranje Nassauschool Culemborg, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Hoe goed past CBS Oranje Nassauschool Culemborg bij jullie?
Ontdek hoe goed CBS Oranje Nassauschool Culemborg bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Fundamenteel Niveau Beheersing door Leerlingen
Het fundamentele niveau vertegenwoordigt de essentiële taal- en rekenvaardigheden die elke leerling aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Deze vaardigheden worden getoetst in groep 8 middels de doorstroomtoets. De onderwijsinspectie hanteert een landelijke signaleringswaarde van minimaal 85% voor het behalen van dit basisniveau. Onze school, CBS Oranje Nassauschool Culemborg, presteert uitstekend op dit gebied. Met een score van 96.94% overtreffen we ruimschoots de landelijke norm van 85%. Dit toont de effectiviteit van ons onderwijs en de toewijding van onze docenten.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau Resultaten Basisschool Culemborg
Het streefniveau daarentegen, markeert een ambitieuzer leerdoel, waarbij we streven naar een zo hoog mogelijke prestatie voor al onze leerlingen aan het einde van groep 8. De inspectie stelt per school een specifieke signaleringswaarde vast, gebaseerd op de unieke leerlingenpopulatie. Voor CBS Oranje Nassauschool Culemborg bedraagt deze specifieke signaleringswaarde voor het streefniveau 52.1%. Met een behaalde score van 54.08% laten we zien dat we leerlingen uitdagen om verder te gaan dan het basisniveau, wat bijdraagt aan hun verdere academische ontwikkeling.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van CBS Oranje Nassauschool Culemborg?
De overgang van de basisschool naar het voortgezet onderwijs is een belangrijke stap. Begin februari ontvangen alle leerlingen van groep 8 een officieel schooladvies. Dit advies, dat bindend is, geeft aan welk niveau in het voortgezet onderwijs het beste past bij uw kind. Het schooladvies bepaalt mede de plaatsing in een brugklas, waarbij scholen wel flexibiliteit hebben in de exacte klasindeling, zoals een vmbo-tl advies dat kan leiden tot plaatsing in een tl-klas of een tl-havo brugklas. Het schooladvies wordt zorgvuldig samengesteld op basis van de ontwikkeling van uw kind gedurende de basisschooljaren. Hierbij wordt gekeken naar resultaten van zowel methodegebonden als niet-methodegebonden toetsen, maar ook naar factoren als werkhouding, motivatie en doorzettingsvermogen. Om u als ouder te ondersteunen bij het inschatten van het juiste onderwijsniveau, delen wij al in groep 7 een voorlopige uitstroomverwachting. Dit geeft een indicatie van de verwachte aansluiting op het voortgezet onderwijs, gebaseerd op de ontwikkeling tot dan toe. Het definitieve schooladvies wordt halverwege groep 8 vastgesteld en kan, indien de ontwikkeling van uw kind daartoe aanleiding geeft, nog aangepast worden. De leerkracht, intern begeleider en directeur werken samen aan een deskundig en onderbouwd advies. In de eerste twee weken van februari wordt een centrale doorstroomtoets afgenomen. Deze toets biedt een objectieve meting om het basisschooladvies te valideren. Bij een hogere score op de doorstroomtoets dan het oorspronkelijke advies, wordt dit in overleg met u opnieuw beoordeeld en kan het advies worden bijgesteld. Eind maart ontvangen de leerlingen het definitieve schooladvies, waarmee de aanmelding voor het voortgezet onderwijs plaatsvindt. U ontvangt het voorlopige advies in januari om tijdig een passende vo-school te kunnen kiezen. De basisschool informeert het voortgezet onderwijs via een onderwijskundig rapport (OKR), waarin het advies met onderbouwing wordt opgenomen. Ouders hebben recht op inzage en kunnen zelf informatie toevoegen aan het OKR. Een 'warme overdracht' met persoonlijk contact tussen leerkrachten bevordert een soepele overgang voor uw kind.
Grafiek
Grafiek laden...
Sociale Ontwikkeling en Kanjer aanpak op CBS Oranje Nassauschool Culemborg
Bij CBS Oranje Nassauschool Culemborg staat iedere leerling centraal. Wij bieden gedreven en doordacht onderwijs dat leerlingen voorbereidt op hun toekomst. Onze missie is om leerlingen een rijke rugzak mee te geven vol kennis, vaardigheden en zelfvertrouwen. Een veilige en vertrouwde omgeving is daarbij essentieel voor optimale ontwikkeling. Plezier, creativiteit, positiviteit, structuur en routines bevorderen het leerproces. Ons handelen wordt geleid door de kernwaarden: veiligheid, samenwerking, betrokkenheid, kwaliteit en betekenisvol leren. Deze waarden vormen de basis voor een positieve schoolervaring.
Veiligheid en geborgenheid
Samenwerken en respect
Betrokkenheid en participatie
Hoe bevordert CBS Oranje Nassauschool Culemborg de sociale ontwikkeling van leerlingen?
CBS Oranje Nassauschool Culemborg hecht grote waarde aan de sociale en emotionele ontwikkeling van elk kind. We zetten de Kanjer aanpak in om een positief groepsgevoel en individuele groei te stimuleren. Met behulp van de Kanvas vragenlijsten, onderdeel van de Kanjermethode, meten we de sociale en emotionele vooruitgang van onze leerlingen. De resultaten van deze metingen, samen met de observaties van onze ervaren leerkrachten, vormen de basis voor groepsdoelen. Deze doelen zijn gericht op het versterken van de groepscohesie en het bevorderen van een positieve sfeer. Voor leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben, stellen we individuele ontwikkelingsplannen op. Deze plannen worden in samenspraak met de leerling en de ouders opgesteld, gevolgd en geëvalueerd. De Kanjer aanpak zorgt ervoor dat leerlingen leren omgaan met hun gedrag en de invloed daarvan op hun omgeving. Door deze methode consequent toe te passen vanaf de start op school, creëren we een duidelijke verwachtingsstructuur en bieden we ieder kind de kans om zich optimaal te ontplooien. De consistente toepassing van de Kanjer aanpak door al onze leerkrachten zorgt voor een herkenbare en effectieve leeromgeving.
Welke methoden en registraties worden gebruikt voor het monitoren van sociale opbrengsten?
CBS Oranje Nassauschool Culemborg hanteert specifieke methoden en registratievormen om de sociale opbrengsten van leerlingen nauwkeurig in kaart te brengen en te volgen.
- Kanvas vragenlijsten voor sociale en emotionele ontwikkeling
- Sociaal Emotionele Vragenlijst (SEV) voor gedragsanalyse
Welke sociaal-emotionele leerprogramma's implementeert de school?
Onze school integreert effectieve sociaal-emotionele leerprogramma's om de persoonlijke groei en het welzijn van onze leerlingen te ondersteunen.
- Kanjer trainingen en lessen voor een positieve groepsvorming
Inspectierapport CBS Oranje Nassauschool Culemborg: Kwaliteit van het Onderwijs
De CBS Oranje Nassauschool Culemborg streeft naar uitstekend onderwijs en een veilige leeromgeving voor alle leerlingen. Onze school is trots op de resultaten en de ontwikkeling die wij bieden. Mocht u na het lezen van het inspectierapport nog vragen hebben over ons onderwijs of de schoolresultaten, dan nodigen wij u van harte uit om contact op te nemen met de directie. Wij lichten onze werkwijze en visie graag persoonlijk toe.