CBS Koningin Beatrixschool in Culemborg

Het team van CBS Koningin Beatrixschool in Culemborg

Current section: team
Ridderstraat 10
4101 Culemborg

Zie hier hoe het team van CBS Koningin Beatrixschool is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van CBS Koningin Beatrixschool. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past CBS Koningin Beatrixschool bij jullie?

Ontdek hoe goed CBS Koningin Beatrixschool bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij CBS Koningin Beatrixschool zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 93.8% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83.2% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (93.8%)
Man (6.3%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (83.2%)
Man (16.8%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij CBS Koningin Beatrixschool. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (6.3%)
25-35 jaar (43.8%)
35-45 jaar (18.8%)
45-55 jaar (25%)
55-65 jaar (6.3%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.1%)
25-35 jaar (25%)
35-45 jaar (25.5%)
45-55 jaar (20.6%)
55-65 jaar (18.5%)
&ge;65 jaar (2.2%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij CBS Koningin Beatrixschool werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (68.8%)
Direct ondersteunend personeel (18.8%)
Indirect ondersteunend personeel (0%)
Management (12.5%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor CBS Koningin Beatrixschool gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Deskundige Invulling van Leerkrachtvervanging op Basisschool Koningin Beatrixschool

Bij CBS Koningin Beatrixschool begrijpen we het belang van continuïteit in het onderwijs. Wanneer een leerkracht onverhoopt afwezig is door ziekte, nascholing of ander buitengewoon verlof, zorgen wij voor een adequate oplossing. Onze stichting, CPOB, werkt nauw samen met IPPON, een gespecialiseerde organisatie die de vervanging regelt voor maar liefst 15 schoolbesturen. Deze samenwerking garandeert doorgaans een snelle en passende invulling van de vacature. In uitzonderlijke situaties, zoals tijdens een griepepidemie, kan het voorkomen dat een directe vervanger niet direct beschikbaar is. In dergelijke gevallen hanteren wij een zorgvuldig stappenplan. Eerst wordt gekeken naar interne oplossingen, zoals het inzetten van collega's die extra uren kunnen draaien. Daarnaast maken we gebruik van KeK-dagen, waarbij vakdocenten inspirerende workshops aanbieden op gebieden als sport, programmeren en theater. Ook Qrabbl, een platform met creatieve onderwijsprofessionals, biedt uitkomst voor alternatieve lesprogramma's. Indien geen van deze opties mogelijk is, kan het klassen worden verdeeld over andere groepen. Mocht dit niet haalbaar zijn, en er geen andere mogelijkheden meer zijn, dan informeren we u tijdig mochten leerlingen thuis moeten blijven. In dat geval biedt de school opvang indien u zelf geen alternatieve regeling kunt treffen.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Op onze school werken groepsleerkrachten, zowel parttime als fulltime. De groepsleerkracht(en) is/zijn het eerste aanspreekpunt voor kinderen en ouders.

Groeperingsvormen

Combinatiegroepen
Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Deskundige Ondersteuning op Maat: Specialisten aan de CBS Koningin Beatrixschool

8

Taalontwikkeling, Rekenen en Talentontwikkeling

Beschikbare specialisten:

Gediplomeerde dyslexiespecialist
Ervaren intern begeleider
Gespecialiseerde rekencoach
Expert voor meer- en hoogbegaafde leerlingen
Deskundige logopedist
Coach voor beginnende en ervaren leerkrachten
Drie toegewijde onderwijsassistenten
Samenwerking met externe onderwijsexperts

Toelichting van de school:

De CBS Koningin Beatrixschool investeert in optimale leerresultaten met een team van acht gespecialiseerde professionals. Onze intern begeleider coördineert dyslexieondersteuning en begeleidt leerlingen die extra uitdaging nodig hebben, zoals bij het ontwikkelen van leesvaardigheid. Voor rekenonderwijs maken we gebruik van de vernieuwde methode 'Wereld in Getallen 5', ondersteund door een breed scala aan lesmaterialen. Ons taalonderwijs is gebaseerd op de succesvolle 'Staal'-methode. Werkgroepen binnen de school richten zich continu op de verbetering van ons taal- en leesonderwijs, met speciale aandacht voor onze interne plusklas die leerlingen met extra potentieel stimuleert.

4

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling en Welzijn

Beschikbare specialisten:

Gespecialiseerde gedragsspecialist
Betrokken intern begeleider
Expert voor meer- en hoogbegaafde leerlingen
Samenwerking met externe experts voor specifieke behoeften

Toelichting van de school:

Voor een veilige en stimulerende leeromgeving werken we met een team van vier specialisten aan de sociaal-emotionele ontwikkeling van onze leerlingen. Indien specifieke expertise niet direct beschikbaar is binnen de school, zetten we met vertrouwen externe professionals in. Als onderdeel van de CPOB-stichting profiteren we bovendien van een groeiend netwerk van deskundigen die stichtingbreed beschikbaar zijn, wat onze ondersteuningsmogelijkheden verder versterkt.

4

Gedragsmanagement, Werkhouding en Studievaardigheden

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist voor gedragsmanagement
Ondersteunende intern begeleider
Deskundige voor meer- en hoogbegaafdheid
Drie onderwijsassistenten voor gerichte begeleiding in kleine groepen

Toelichting van de school:

Ons team van vier specialisten richt zich op het bevorderen van een positieve gedragshouding en effectieve leerstrategieën. De gedragsspecialist en intern begeleider bieden gerichte ondersteuning bij uitdagingen op het gebied van gedrag en werkhouding. De interne plusklas speelt een cruciale rol in het ontwikkelen van executieve functies, zoals planning en zelfregulatie, wat essentieel is voor succesvol leren.

3

Motorische en Fysieke Ontwikkeling

Beschikbare specialisten:

Deskundige speltherapeut (wekelijks aanwezig)
Externe experts voor gespecialiseerde motorische ondersteuning
Gekwalificeerde leerkrachten met gymbevoegdheid

Toelichting van de school:

De motorische en fysieke ontwikkeling van onze leerlingen wordt gestimuleerd door een team van drie specialisten. We werken nauw samen met externe experts die regelmatig op school aanwezig zijn of specifieke sessies verzorgen. Onze gekwalificeerde leerkrachten met gymbevoegdheid zorgen voor een gevarieerd en uitdagend bewegingsaanbod tijdens de gymlessen.

3

Medische Zorg en Persoonlijke Verzorging

Beschikbare specialisten:

Getrainde BHV-ers (Bedrijfshulpverlening)
Drie toegewijde onderwijsassistenten
Inschakelen van externe medische en verzorgende experts

Toelichting van de school:

De veiligheid en het welzijn van onze leerlingen staan voorop, met een team van drie professionals voor medische zorg en persoonlijke verzorging. Elke dagdeel zijn er minimaal twee BHV-ers paraat om snel en adequaat te kunnen handelen bij calamiteiten. Indien specifieke medische of verzorgende expertise vereist is, schakelen we vakkundige externe specialisten in om de best mogelijke zorg te garanderen.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
22
Totaal specialisten
22
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal
Plus- en techniektorens, aanbod in (smart)games
Kookruimte
Werkplaats techniek
1 dag per week motorisch therapeut aanwezig
Veel bewegend leren materialen, beweegvloeren

Optimale Leerlingondersteuning op de Beatrixschool in Culemborg

Ontdek Onze Zorgstructuur en Onderwijsaanbod

Op CBS Koningin Beatrixschool in Culemborg bieden we een robuuste zorgstructuur die is ontworpen om elke leerling de aandacht en ondersteuning te geven die hij of zij verdient. Onze intern begeleider coördineert dit proces nauwgezet, met als doel passend onderwijs voor iedereen te garanderen. We zijn trots op onze samenwerking met het samenwerkingsverband BePo, wat ons in staat stelt om onze zorgplannen continu te optimaliseren. Ons zorgplan, dat u kunt inzien bij de directie of intern begeleider, beschrijft gedetailleerd hoe we omgaan met de individuele behoeften van onze leerlingen. Hieronder lichten we specifieke aspecten van onze ondersteuning toe, zodat u een duidelijk beeld krijgt van wat wij te bieden hebben. **Onderwijs op Maat: Ontwikkeling voor Elk Kind** Kinderen leren het beste wanneer ze geboeid zijn en uitgedaagd worden. Daarom zorgen wij voor onderwijs op maat voor elke leerling. Kinderen die extra ondersteuning nodig hebben, krijgen gerichte hulp en oefenstof. Leerlingen die een leerdoel al beheersen, ontvangen uitdagende verdiepingsopdrachten. Onze combinatieklassen, waarbij kinderen van dezelfde leeftijd in de ochtend bij elkaar zitten en in de middag thematisch samenwerken, bevorderen zowel zelfstandigheid als samenwerking. **De Rol van de Intern Begeleider (IB)** Helene Maliepaard, onze toegewijde intern begeleider, speelt een cruciale rol in het stroomlijnen van de leerlingenzorg. Zij voert aanvullende toetsen uit voor een dieper inzicht, adviseert leerkrachten over materialen en aanpak, en leidt regelmatig leerling- en groepsbesprekingen. De IB'er onderhoudt contacten met diverse externe professionals, zoals ambulante begeleiders en de schoolverpleegkundige, om de best mogelijke ondersteuning te garanderen. Ouders kunnen voor vragen over hun kind terecht bij de groepsleerkracht, die het kind dagelijks observeert, en bij de intern begeleider. **Begeleiding van Hoogbegaafde Kinderen** Voor leerlingen die excelleren in specifieke vakgebieden, bieden we een verrijkt lesprogramma met verdieping en uitdaging. In uitzonderlijke gevallen kan versnelling, zoals het overslaan van een leerjaar, overwogen worden. Ons beleidsstuk 'Begaafdheid' bevat gedetailleerde informatie en afspraken over de begeleiding van deze leerlingen. Indien nodig, kunnen we een specialist begaafdheid inschakelen via CPOB. Leerlingen uit groep 8 kunnen, onder bepaalde voorwaarden, deelnemen aan de 'Eureka-klas' in samenwerking met het KWC. **Externe Expertise en Ondersteuning** Wanneer er behoefte is aan diepgaand onderzoek naar bijvoorbeeld een leerachterstand, schakelen we, met uw toestemming, externe instanties in. Dit gebeurt altijd in nauw overleg met u. Na een grondige analyse, observatie en gesprekken, stellen we gezamenlijk een plan op om uw kind optimaal te ondersteunen. Externe bijles buiten schooltijd is doorgaans niet toegestaan, met uitzondering van specifieke sociale vaardigheidstrainingen of zorg gerelateerd aan een PCL-beschikking of wachtlijst voor SBO. **Huiswerk: Samen Werken aan Succes** Wij geloven in de kracht van ouderbetrokkenheid en bieden daarom huiswerk aan ter ondersteuning van de leerstof en ter voorbereiding op het voortgezet onderwijs. Vanaf groep 3 stimuleren we veelvuldig lezen. Vanaf groep 4 wordt, indien nodig, huiswerk meegegeven, variërend van topografie en spelling in groep 5 tot een breder scala aan vakken zoals rekenen, spelling, begrijpend lezen en Engels in de hogere groepen. Alle huiswerk is ook te vinden op onze Social Schools omgeving. **Samenwerkingsverband BePo: Passend Onderwijs Regionaal** Binnen ons samenwerkingsverband Betuws Passend Onderwijs (BePo) streven we ernaar om elk kind zo dicht mogelijk bij huis passend onderwijs te bieden. BePo draagt de verantwoordelijkheid voor een samenhangend voorzieningenaanbod en ondersteunt scholen bij het voldoen aan de onderwijsbehoeften van alle leerlingen in de regio. Meer informatie vindt u op www.swvbepo.nl en via een informatief filmpje op YouTube. **Het Plusteam: Extra Expertise voor Onze School** Ons samenwerkingsverband BePo stelt op elke basisschool een consulent beschikbaar. Deze consulent beschikt over gespecialiseerde kennis om intern begeleiders en leerkrachten te adviseren, zodat wij de extra ondersteuning op school kunnen bieden. In samenspraak met ouders en leerlingen stellen we een OntwikkelingsPerspectief (OPP) op om de groei van elk kind te monitoren en te stimuleren. **Toekomstig Aanbod aan Extra Ondersteuning** We blijven ons inzetten voor verdere differentiatie binnen de klassen en bieden, via BePo, de noodzakelijke ondersteuning op maat voor elke leerling.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ons Streven naar Excellent Basisonderwijs: Kwaliteitszorg op CBS Koningin Beatrixschool

Welke Ambities Komen Aan Bod In Ons Schoolplan?

Bij CBS Koningin Beatrixschool in Culemborg staat een continue verbetercultuur centraal. Onze recente inspectiebezoeken bevestigen de hoge kwaliteit van ons onderwijs. Wij maken gebruik van moderne lesmethoden die volledig aansluiten bij de kerndoelen van het ministerie. Het succes van ons onderwijs wordt echter vooral gedragen door onze toegewijde leerkrachten. Zij zorgen ervoor dat leerlingen persoonlijk worden begeleid en dat lesmaterialen effectief worden ingezet. Onze leerkrachten investeren continu in samenwerking, professionele ontwikkeling en het bijhouden van onderwijsvernieuwingen. Door middel van bijscholing en kennisdeling blijven we vooroplopen in het onderwijs. Ons schoolplan, dat onze visie en werkwijze uiteenzet, is de basis voor ons streven naar excellentie. Regelmatige evaluaties, inclusief ouder-, leerling- en medewerkerstevredenheidsonderzoeken, stellen ons in staat om onderwijscontinuïteit te waarborgen en verbeterpunten te identificeren. De uitkomsten van deze evaluaties worden tweemaal per jaar geanalyseerd om gerichte verbeterplannen te formuleren. Succesvolle vernieuwingen worden vastgelegd in kwaliteitskaarten, zodat we positieve ontwikkelingen borgen. Op stichtingsniveau hanteren we het KOM-gesprek (Kwaliteit Onderzoeks Monitor) en interne audits, waarbij externen en collega-directeuren onze school beoordelen. In 2023 hebben we een interne audit doorlopen, wat resulteerde in de volgende doelen voor 2023-2027: Het herdefiniëren en verankeren van onze schoolvisie, in lijn met de strategische koers van CPOB. Het verder ontwikkelen van didactische vaardigheden binnen het team, met focus op differentiatie en het versterken van dagelijkse routines. Raadpleeg de bijlage voor de specifieke doelstellingen van het schoolplan 2023-2027.

Hoe Realiseert Onze School Haar Educatieve Doelstellingen?

Naast het zorgvuldig monitoren van de leerlingvoortgang, werken we met een strategisch schoolplan en gedetailleerde jaarplannen. Het vierjarige schoolplan, herzien in 2023 voor de periode 2023-2027, schetst onze lange-termijnvisie. De jaarplannen vertalen deze visie naar concrete acties en verbeterinitiatieven voor het lopende schooljaar. Deze plannen zijn zichtbaar op onze 'kwaliteitsmuur' en bieden houvast voor vergaderingen, interventies en strategische besluitvorming. Daarnaast gebruiken we kwaliteitskaarten om routines en afspraken te documenteren. Voor de schooljaren 2024-2025 en 2025-2026 hebben we externe expertise ingeschakeld om onze professionele ontwikkeling verder te stimuleren. Op deze wijze cultiveren we wat goed functioneert en streven we voortdurend naar verbetering binnen ons basisonderwijs.

Stimuleren van jonge kinderen: VVE en meer op Beatrixschool Culemborg

Toelichting van de school

Ontdek hoe CBS Koningin Beatrixschool in Culemborg de ontwikkeling van jonge kinderen optimaal ondersteunt met gespecialiseerde programma's en nauwe samenwerking. Onze school biedt een warme en stimulerende omgeving voor alle leerlingen, met speciale aandacht voor kinderen die baat hebben bij Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE). We hebben duidelijke afspraken met voorschoolse opvangcentra om een soepele overgang en afgestemde educatie te garanderen. Regelmatig overleg tussen onze leerkrachten en pedagogisch medewerkers van de peuteropvang zorgt voor een consistente aanpak. Kinderen spelen samen op het schoolplein, wat helpt bij wederzijdse kennismaking en een ongedwongen wennen aan de schoolse omgeving. Sinds schooljaar 2022-2023 beschikt Culemborg over een VVE-coördinator. Deze coördinator monitort het VVE-aanbod van alle basisscholen, inclusief de Beatrixschool, en biedt ondersteuning om de kwaliteit continu te verbeteren. Een 'warme overdracht' is essentieel. Voor alle nieuwe instromers, met name VVE-kinderen, delen voorschoolse instellingen observatieformulieren en vinden er persoonlijke gesprekken plaats tussen pedagogisch medewerkers en leerkrachten. Dit zorgt voor een volledige beeldvorming en een persoonlijke start op school. Ouders zijn onmisbare partners in de ontwikkeling van hun kind. We moedigen actieve betrokkenheid aan en geloven dat we samen het beste uit elk kind kunnen halen. Onze school huisvest peuterspeelzaal De Dwerghut, onderdeel van Kinderopvang Dichtbij. Deze nabijheid faciliteert een doorgaande leerlijn, van peuteropvang tot en met groep 8. Peuters nemen deel aan schoolactiviteiten en worden voorgelezen door onze eigen leerlingen, wat de integratie bevordert. Kinderen met een indicatie voor VVE of extra taalondersteuning, op advies van leerkrachten of logopedisten, volgen ons taalstimuleringsprogramma. Onder begeleiding van een onderwijsassistent werken zij aan woordenschat en versterken zij de leerstof uit de klas. Ons doel is een vliegende start voor het lees- en leerproces in groep 3.

Veelgestelde vragen

Welk extra aanbod is er voor jonge kinderen op de Beatrixschool in Culemborg?

De CBS Koningin Beatrixschool biedt gespecialiseerde programma's ter ondersteuning van jonge kinderen, waaronder Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE). Dit omvat gerichte taalstimulering en een warme overdracht van peuterspeelzalen naar de basisschool.

De CBS Koningin Beatrixschool biedt gespecialiseerde programma's ter ondersteuning van jonge kinderen, waaronder Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE). Dit omvat gerichte taalstimulering en een warme overdracht van peuterspeelzalen naar de basisschool.

Kinderopvang Culemborg
Peuteropvang en VVE programma's

Met welke kinderopvangpartners werkt de Beatrixschool samen?

Onze school werkt nauw samen met Kinderopvang Dichtbij, specifiek met Peuteropvang De Dwerghut en BSO de Vlindertuin. Deze samenwerking waarborgt een consistente leerlijn en prettige overgang voor de kinderen.

Onze school werkt nauw samen met Kinderopvang Dichtbij, specifiek met Peuteropvang De Dwerghut en BSO de Vlindertuin. Deze samenwerking waarborgt een consistente leerlijn en prettige overgang voor de kinderen.