Basisschool CBS Koning Willem-Alexanderschool in Culemborg

Het team van CBS Koning Willem-Alexanderschool in Culemborg

Current section: team
Poelslaan 2a
4102 Culemborg

Zie hier hoe het team van CBS Koning Willem-Alexanderschool is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van CBS Koning Willem-Alexanderschool. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past CBS Koning Willem-Alexanderschool bij jullie?

Ontdek hoe goed CBS Koning Willem-Alexanderschool bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij CBS Koning Willem-Alexanderschool zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 96.2% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83.3% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (96.2%)
Man (3.8%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (83.3%)
Man (16.7%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij CBS Koning Willem-Alexanderschool. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (21.4%)
25-35 jaar (28.6%)
35-45 jaar (25%)
45-55 jaar (10.7%)
55-65 jaar (14.3%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (7.4%)
25-35 jaar (25.9%)
35-45 jaar (26.8%)
45-55 jaar (19.9%)
55-65 jaar (17.9%)
&ge;65 jaar (2.2%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij CBS Koning Willem-Alexanderschool werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (69.2%)
Direct ondersteunend personeel (19.2%)
Indirect ondersteunend personeel (3.8%)
Management (7.7%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor CBS Koning Willem-Alexanderschool gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Bevordering van het taalgebruik
Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Flexibele Invallerspool voor Continuïteit van Onderwijs

Bij CBS Koning Willem-Alexanderschool zorgen we voor een naadloze voortzetting van het onderwijs, zelfs bij. Afwezigheid van onze gewaardeerde leerkrachten. Wanneer een docent tijdelijk niet aanwezig kan zijn, bijvoorbeeld vanwege gepland verlof, wordt er direct gezorgd voor een gekwalificeerde vervanger. Wij maken hiervoor gebruik van een professionele invallerspool, genaamd Ippon. Deze samenwerking garandeert dat uw kind altijd les krijgt van een bevoegde en ervaren kracht, wat de leercontinuïteit waarborgt.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

De Koning Willem-Alexanderschool heeft de volgende groepssamenstelling:

Groeperingsvormen

Bouwgroepen/Stamgroepen/Heterogene groepen
Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Gespecialiseerde Ondersteuning op de Koning Willem-Alexanderschool: Onze Experts

5

Taal en Rekenen: Optimaliseer Leerresultaten

Beschikbare specialisten:

Ervaren Rekenspecialist
Deskundige Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid
Gespecialiseerde Taalspecialist
Professionele Logopedist
Toegewijde Kwaliteitscoördinator

Toelichting van de school:

Op de CBS Koning Willem-Alexanderschool zetten wij een team van toegewijde specialisten in om het leerpotentieel van elk kind optimaal te benutten. Deze professionals bieden naast hun reguliere onderwijstaken gerichte ondersteuning, zodat we naadloos kunnen inspelen op de unieke leerbehoeften van onze leerlingen.

4

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Een Veilige Basis

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist voor Positief Groeien
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid met Aandacht
Kwaliteitscoördinator voor Continu Verbeteren
Externe Partner: Elk Welzijn voor Jeugd

Toelichting van de school:

Wij bieden gerichte begeleiding aan kinderen met specifieke sociaal-emotionele behoeften. Ons team van specialisten staat klaar om een veilige en stimulerende omgeving te creëren waarin elk kind zich optimaal kan ontwikkelen.

4

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Effectieve Strategieën

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist voor Optimale Werkroutines
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid voor Uitdaging
Kwaliteitscoördinator voor Gestructureerde Planning
Externe Partner: Elk Welzijn voor Gedragsanalyse

Toelichting van de school:

Wanneer een leerkracht binnen de groep merkt dat een leerling extra ondersteuning nodig heeft op het gebied van gedrag, werkhouding of taakaanpak, bieden wij directe hulp. In samenwerking met onze gespecialiseerde collega's en externe partners stellen we een effectief plan van aanpak op. Dit plan wordt zowel binnen als buiten de klas uitgevoerd, waarbij we de voortgang nauwlettend volgen en ouders actief betrekken bij het proces.

2

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Gezonde Groei

Beschikbare specialisten:

Externe Partner: Logopedist voor Communicatie
Externe Partner: Fysiotherapeut voor Beweging

Toelichting van de school:

Onze schoolfaciliteiten omvatten de aanwezigheid van een kinderfysiotherapeut die wekelijks beschikbaar is, en een logopediste die meerdere dagen per week ondersteuning biedt. Dit garandeert gespecialiseerde zorg voor de motorische en lichamelijke ontwikkeling van onze leerlingen.

2

Medisch Handelen en Persoonlijke Verzorging: Zorg op Maat

Beschikbare specialisten:

Handelingsbekwame Leerkrachten
Externe Medische Begeleiding en Zorgprofessionals

Toelichting van de school:

In nauw overleg met ouders onderzoeken we de mogelijkheden voor het uitvoeren van medische handelingen op school. Leerkrachten kunnen hiervoor specifieke trainingen volgen, en verpleegkundigen of andere medische specialisten ondersteunen kinderen dagelijks. Alle zorg wordt zorgvuldig afgestemd op de specifieke context en mogelijkheden van onze schoolomgeving.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
17
Totaal specialisten
17
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Technieklokaal
Speellokaal

Ontdek Onze Uitgebreide Ondersteuningsmogelijkheden op CBS Koning Willem-Alexanderschool

Een Diepgaande Kijk op de Educatieve Ondersteuning

Op CBS Koning Willem-Alexanderschool bieden we essentiële extra taal- en rekenondersteuning aan onze jongste leerlingen in de groepen 1 tot en met 3. Ons doel is om vroegtijdig eventuele leerachterstanden te signaleren en te voorkomen, zodat alle kinderen een sterke basis leggen voor succes in de midden- en bovenbouw. Om dit te realiseren, zetten we onze toegewijde onderwijsassistenten in voor gerichte individuele en kleinschalige begeleiding. Een uniek aspect van onze aanpak is de gelijktijdige rekentijd voor alle groepen. Dit structurele voordeel stelt ons in staat om leerlingen flexibel te laten deelnemen aan rekenlessen die perfect aansluiten bij hun individuele leerniveau. Binnen het kader van de Brede School Culemborg onderhouden we een nauwe samenwerking met Kentalis. Deze samenwerking versterkt onze expertise op het gebied van taalontwikkelingsstoornissen (TOS) en gehoorverlies, waardoor we meer specialistische zorg kunnen bieden dan reguliere scholen. Onze school is verrijkt met deskundigen van Kentalis die direct bijdragen aan de kwaliteit van ons onderwijs. Binnen ons team excelleren diverse specialisten in hun vakgebied. Saskia Schellingerhout is onze toegewijde rekenspecialist, die zorgt voor innovatieve en effectieve rekenmethoden. Manon Matena is onze expert op het gebied van meer- en hoogbegaafdheid, en biedt uitdagende leerpaden voor nieuwsgierige geesten. Voor gedragsmatige ondersteuning hebben we Simone Bron, onze gedragsspecialist, die zich inzet voor een positieve leeromgeving. En Sabine Aikema, onze taalspecialist, versterkt de taalvaardigheid van onze leerlingen. Een taalontwikkelingsstoornis (TOS) is een neurocognitieve aandoening die de taalverwerking in de hersenen beïnvloedt, wat kan leiden tot uitdagingen in spraak en taalbegrip. Wij bieden ook gespecialiseerde dyslexiebehandelingen direct op school. Behandelaren van 1801 werken tijdens schooltijd met leerlingen en onderhouden nauw contact met de leerkrachten om de voortgang te monitoren. De dyslexiespecialist van onze school coördineert dit proces en faciliteert het gebruik van effectieve hulpmiddelen en aanpassingen voor zowel leerkrachten als leerlingen. Ons toegewijde zorgteam begeleidt leerlingen met specifieke behoeften, zoals autisme, concentratieproblemen of motorische uitdagingen. In samenwerking met de plusconsulent van het samenwerkingsverband identificeren we de unieke behoeften van deze leerlingen en stemmen we de benodigde ondersteuning af, zowel intern als extern, steeds in nauw overleg met ouders. Voor leerlingen in groep 7 en 8 die een meer praktische leerstijl prefereren, bieden we het Techtalent programma aan. Dit stimuleert hun talenten op een creatieve en toepassingsgerichte manier. Leerlingen die extra uitdaging nodig hebben, ontvangen op de KWA verrijkende en verdiepende lesstof. De reguliere lesinhoud wordt hierbij selectief aangepast om ruimte te creëren voor verdieping. Onze interne specialist voor meer- en hoogbegaafdheid ondersteunt leerkrachten proactief met advies en lesmateriaal. Bovendien bieden we, in samenwerking met het KWC, een speciale Eureka klas aan voor groep 8, waar leerlingen wekelijks een dagdeel aan verblijven. Voor leerlingen waarvoor het aanbod binnen de eigen school niet toereikend is, start vanaf schooljaar 2024-2025 de Bosklas in Neerijnen, een initiatief van CPOB voor HB-leerlingen in de groepen 5 tot en met 8. De selectieprocedure vindt plaats in nauw overleg met ouders en leerkrachten om de meest geschikte plaatsing te garanderen. Onze ambitie voor de komende schooljaren is om, in synergie met ons specialistenteam, de basiszorg te optimaliseren. Dit betekent een continue verbreding en verdieping van onze teamkennis, wat resulteert in een structurele kwaliteitsverbetering van ons onderwijs voor alle leerlingen. De eerste concrete stappen in deze ontwikkeling zullen in schooljaar 2025-2026 worden gezet, met als doel een nog beter onderwijsaanbod te realiseren.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Uitmuntende Kwaliteitszorg en Schoolplan op de Koning Willem-Alexanderschool

Welke leerdoelen en onderwijsaanpak hanteren we?

Op de CBS Koning Willem-Alexanderschool zetten we vol in op het LEVEL-leersysteem voor optimale ontwikkeling. Als kleuter start uw kind in een van onze vier groepen, die de leerjaren 1 en 2 omvatten. De overgang naar de volgende jaargroep wordt zorgvuldig bepaald op basis van de individuele vooruitgang van uw kind, met evaluatiemomenten in augustus en februari. Vanaf groep 4 werken we met jaargroepen die uit twee niveaus bestaan. Dit stelt uw kind in staat om voor vakken zoals taal en rekenen een half jaar te versnellen of juist extra ondersteuning te ontvangen. Het LEVEL-systeem biedt diverse voordelen, waaronder flexibele doorstroming naar groep 3, intensieve begeleiding door meerdere leerkrachten en onderwijsassistenten, en de mogelijkheid tot versnelling of verdieping op maat. Daarnaast blijft uw kind deel uitmaken van zijn of haar vertrouwde sociale groep, wat positief bijdraagt aan vriendschappen en sociaal-emotionele groei. We monitoren de voortgang nauwgezet en passen de leerstof aan de individuele behoeften aan om een passend leerpad te garanderen. Onze leerkrachten investeren continu in hun professionele vaardigheden door middel van intercollegiale consultatie en het delen van expertise. Om onze onderwijskwaliteit te waarborgen, hanteren we een gestructureerd proces van visieontwikkeling, periodieke evaluaties van leerresultaten en tevredenheidsonderzoeken onder leerlingen, ouders en personeel. Jaarlijks evalueren we onze verbeterplannen en borgen we succesvolle aanpakken in onze kwaliteitskaarten. Leerkrachten blijven zich bijscholen via studies, studiedagen en masteropleidingen om op de hoogte te blijven van de nieuwste onderwijsontwikkelingen. In schooljaar 2024-2025 hebben we focus gelegd op levensbeschouwelijke burgerschapsvorming, waarbij onze christelijke identiteit leidend blijft en we de verbinding met andere levensovertuigingen versterken. Ook het automatiseren binnen het rekenonderwijs krijgt volop aandacht. Voor het schooljaar 2025-2026 ligt de nadruk op het continu evalueren en borgen van onze onderwijspraktijken, voortbouwend op onze ervaringen met de IPC-methode. Daarnaast werken we aan het vergroten van de zelfstandigheid en het eigenaarschap bij onze leerlingen, met ondersteuning van externe specialisten. Dit bereidt hen voor op een toekomst als zelfdenkende en zelfsturende individuen. Tevens onderzoeken we onze nieuwe taal- en spellingmethodes om het onderwijs hierin te vernieuwen. Ons koersplan 2023-2027 is gericht op een leerlinggerichte aanpak met specifieke doelen, die u kunt terugvinden op onze website.

Hoe monitoren en evalueren we onze onderwijsdoelen?

De CBS Koning Willem-Alexanderschool hanteert een eigen document voor het monitoren en evalueren van onze onderwijsdoelen. Tijdens reguliere teamoverleggen bespreken we de voortgang en evalueren we de gestelde doelen. De planning en de PDCA-cyclus (Plan-Do-Check-Act) zijn gedetailleerd beschreven in dit interne document. Zo zorgen we voor een continue cyclus van verbetering en kwaliteitsborging in ons onderwijs.

Ontdek Ons Programma voor Jonge Kinderen op CBS Koning Willem-Alexanderschool

Toelichting van de school

Op CBS Koning Willem-Alexanderschool in Culemborg bieden we een stimulerende omgeving voor de allerkleinsten. Ons onderwijs is gericht op een veilige en uitdagende start, waarbij we de nieuwsgierigheid en ontwikkeling van elk kind centraal stellen. We geloven in een speelse kennismaking met de wereld om hen heen. Ontdek hoe wij uw kind een fantastische basis meegeven voor hun verdere schoolcarrière. Neem contact op voor meer informatie over onze aanpak.

Veelgestelde vragen

Welk speciaal programma biedt CBS Koning Willem-Alexanderschool voor jonge kinderen?

CBS Koning Willem-Alexanderschool in Culemborg biedt uitgebreide programma's specifiek ontworpen voor de ontwikkeling van jonge kinderen. Dit omvat voor- en vroegschoolse educatie (VVE) en toegang tot kwalitatieve peuteropvang. Deze initiatieven zorgen voor een optimale voorbereiding op de basisschool. Wij zetten ons in om jonge kinderen een vliegende start te geven met een focus op spelenderwijs leren en sociale vaardigheden.

CBS Koning Willem-Alexanderschool in Culemborg biedt uitgebreide programma's specifiek ontworpen voor de ontwikkeling van jonge kinderen. Dit omvat voor- en vroegschoolse educatie (VVE) en toegang tot kwalitatieve peuteropvang. Deze initiatieven zorgen voor een optimale voorbereiding op de basisschool. Wij zetten ons in om jonge kinderen een vliegende start te geven met een focus op spelenderwijs leren en sociale vaardigheden.

Voor- en vroegschoolse educatie (VVE) en peuteropvang

Met welke partners werkt CBS Koning Willem-Alexanderschool samen voor het jonge kind programma?

Voor ons programma voor jonge kinderen werken wij nauw samen met gerenommeerde partners om de beste zorg en educatie te garanderen. Een belangrijke samenwerking is met Bolleboos, bekend om hun kwalitatieve kinderopvang in Culemborg. Via hen bieden we uitstekende mogelijkheden voor peuteropvang. Deze samenwerkingen versterken ons aanbod en zorgen voor een naadloze overgang naar het basisonderwijs.

Voor ons programma voor jonge kinderen werken wij nauw samen met gerenommeerde partners om de beste zorg en educatie te garanderen. Een belangrijke samenwerking is met Bolleboos, bekend om hun kwalitatieve kinderopvang in Culemborg. Via hen bieden we uitstekende mogelijkheden voor peuteropvang. Deze samenwerkingen versterken ons aanbod en zorgen voor een naadloze overgang naar het basisonderwijs.