
De resultaten van CBS Koning Willem-Alexanderschool in Culemborg
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van CBS Koning Willem-Alexanderschool, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Hoe goed past CBS Koning Willem-Alexanderschool bij jullie?
Ontdek hoe goed CBS Koning Willem-Alexanderschool bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Beheersing van het Fundamentele Niveau door Onze Leerlingen
Het fundamentele niveau vertegenwoordigt de essentiële taal- en rekenvaardigheden die elke leerling aan het einde van de basisschool moet beheersen. Dit wordt getoetst in groep acht middels de doorstroomtoets, een cruciale meting van de basisvaardigheden. De Onderwijsinspectie hanteert een norm van minimaal 85% leerlingen die dit basisniveau behalen. Dit percentage geldt als landelijke signaleringswaarde voor het fundamentele niveau en is een belangrijke indicator voor de kwaliteit van ons basisonderwijs. Onze school presteert uitstekend met 97.27% van de leerlingen die het fundamentele niveau behalen, wat aanzienlijk hoger is dan de landelijke vergelijking van 95.28%. Dit resultaat onderstreept de effectiviteit van ons onderwijs en de inzet van ons team om elke leerling de best mogelijke start te geven.
Grafiek
Grafiek laden...
Het Streefniveau: Ambitie en Resultaten op CBS Koning Willem-Alexanderschool
Het streefniveau overstijgt het fundamentele niveau en daagt onze leerlingen uit om hun volledige potentieel te benutten. Ons doel is om het hoogst mogelijke percentage leerlingen dit ambitieuze niveau te laten bereiken aan het einde van hun basisschoolperiode. De Onderwijsinspectie stelt specifieke streefniveaus vast per school, gebaseerd op de unieke leerlingpopulatie. Dit zorgt voor een eerlijke en relevante beoordeling van onze prestaties in vergelijking met scholen met vergelijkbare uitdagingen. Met 57.27% van de leerlingen die het streefniveau behalen, overtreffen we de landelijke vergelijking van 54.29%. Hoewel de school specifieke signaleringswaarde van 43.5% ruimschoots wordt gehaald, blijven we ons inzetten om dit percentage verder te verhogen en elk kind te stimuleren tot maximale groei.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van CBS Koning Willem-Alexanderschool?
Op de CBS Koning Willem-Alexanderschool in Culemborg ontvangen leerlingen een weloverwogen schooladvies. Dit advies wordt zorgvuldig opgebouwd gedurende de basisschoolperiode, met speciale aandacht voor rekenen en begrijpend lezen. In groep 6 wordt een prognose opgesteld, gebaseerd op methodetoetsen, landelijke toetsen zoals Cito's LVS en de observaties van de toegewijde leerkrachten. Dit geeft een eerste indicatie van de ontwikkeling. In groep 7 ontvangen de leerlingen een voorlopig advies. Dit advies is eveneens gestoeld op resultaten van methodetoetsen, onafhankelijke toetsen (Cito LVS) en de dagelijkse observaties van de leerkrachten. Midden groep 8 wordt het definitieve schooladvies vastgesteld. Hierbij zijn de huidige leerkracht, de leerkracht van groep 7, de intern begeleider en de directie nauw betrokken. Alle beschikbare gegevens, inclusief toetsresultaten en observaties, worden meegenomen. Vanaf het schooljaar 2023-2024 wordt de doorstroomtoets ingezet. Indien de resultaten van deze toets hoger uitvallen dan het definitieve schooladvies, volgt een gesprek om te besluiten over een eventuele aanpassing. Bij lagere toetsresultaten blijft het oorspronkelijke advies van kracht.
Grafiek
Grafiek laden...
Sociale Ontwikkeling op de Koning Willem-Alexanderschool: Samen Groeien
Op de CBS Koning Willem-Alexanderschool creëren we een warme en veilige omgeving waar elk kind volop de kans krijgt om zich te ontwikkelen. We hechten enorm veel waarde aan wederzijds respect en leren kinderen omgaan met verschillen, zowel bij zichzelf als bij anderen. Onze aanpak is gericht op het benutten van de unieke talenten en mogelijkheden van ieder kind. Wij zien onszelf als actieve partners in de opvoeding, nauw samenwerkend met ouders en verzorgers. Open communicatie en samenwerking vormen de kern van onze schoolcultuur, zodat we samen kunnen leren en groeien.
Respect voor diversiteit en inclusiviteit
Samenwerking en competentieontwikkeling
Individuele aandacht en betrokkenheid
Hoe bevordert de Koning Willem-Alexanderschool de sociale ontwikkeling van uw kind?
Als trotse Kanjerschool integreert de Koning Willem-Alexanderschool wekelijks de Kanjertraining in het lesprogramma. Onze leerkrachten zijn gecertificeerd om deze lessen te verzorgen, waardoor de Kanjerprincipes dagelijks worden toegepast in de klas. Het hoofddoel van de Kanjertraining is het bevorderen van een positief zelfbeeld en een positieve kijk op medeleerlingen. Door middel van diverse rollenspelen en oefeningen, waarbij kinderen 'petten' opzetten, leren ze hun eigen gedrag en dat van anderen beter begrijpen. Deze vaardigheden helpen kinderen om effectief om te gaan met sociale situaties en versterken de groepsdynamiek.
Welke methoden gebruikt de school voor het registreren van sociale vooruitgang?
Om de sociale ontwikkeling van onze leerlingen nauwkeurig te volgen en te stimuleren, maken we gebruik van specifieke registratiemethoden. Deze tools helpen ons om de vooruitgang in kaart te brengen en waar nodig extra ondersteuning te bieden. Onze school maakt gebruik van de volgende registratievormen om sociale resultaten te monitoren: - Kijk! - Kanvas
- Kijk!
- Kanvas
Welke methodes voor sociaal-emotioneel leren worden ingezet op school?
De CBS Koning Willem-Alexanderschool zet effectieve methodes in om de sociaal-emotionele groei van leerlingen te stimuleren. Deze methodes zijn speciaal ontworpen om kinderen te helpen bij het ontwikkelen van belangrijke sociale vaardigheden en emotionele intelligentie. Onze school maakt gebruik van de volgende methode voor sociaal-emotioneel leren: - Kanjer trainingen
- Kanjer trainingen
Inspectierapport CBS Koning Willem-Alexanderschool: Een Beoordeling van Kwaliteit
De CBS Koning Willem-Alexanderschool heeft in maart 2015 uitstekend gepresteerd tijdens een uitgebreid kwaliteitsonderzoek van de onderwijsinspectie. Op alle onderdelen ontving de school de beoordeling 'Goed', wat onze toewijding aan een hoge onderwijskwaliteit en de expertise van onze leerkrachten bevestigt. Wij blijven ons continu inzetten voor de ontwikkeling van onze leerlingen, met speciale aandacht voor de vaardigheden die zij nodig hebben voor hun toekomstige succes. Ons doel is om kinderen de best mogelijke bagage mee te geven voor de uitdagingen van morgen. Een externe audit in 2020 bevestigde opnieuw de hoge kwaliteit van onze school en onze voortdurende inspanningen op het gebied van kwaliteitsverbetering. We nodigen u uit om de details van onze prestaties te bekijken.