CBS De Ontdekking, agoraonderwijs in Culemborg

Het team van CBS De Ontdekking, agoraonderwijs in Culemborg

Current section: team
Schoolhof West 1
4105 Culemborg

Zie hier hoe het team van CBS De Ontdekking, agoraonderwijs is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van CBS De Ontdekking, agoraonderwijs. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past CBS De Ontdekking, agoraonderwijs bij jullie?

Ontdek hoe goed CBS De Ontdekking, agoraonderwijs bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij CBS De Ontdekking, agoraonderwijs zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 93.8% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83.2% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (93.8%)
Man (6.3%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (83.2%)
Man (16.8%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij CBS De Ontdekking, agoraonderwijs. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (6.3%)
25-35 jaar (43.8%)
35-45 jaar (18.8%)
45-55 jaar (25%)
55-65 jaar (6.3%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.1%)
25-35 jaar (25%)
35-45 jaar (25.5%)
45-55 jaar (20.6%)
55-65 jaar (18.5%)
&ge;65 jaar (2.2%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij CBS De Ontdekking, agoraonderwijs werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (68.8%)
Direct ondersteunend personeel (18.8%)
Indirect ondersteunend personeel (0%)
Management (12.5%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor CBS De Ontdekking, agoraonderwijs gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Muziek

Flexibele Personeelsvervanging bij CBS De Ontdekking: Continuïteit Gegarandeerd

Bij CBS De Ontdekking in Culemborg zorgen onze toegewijde coaches voor een naadloze vervanging bij ziekte of verlof. Door het agoraonderwijs-concept werkt elke coach met alle leerlingen, wat interne vervanging eenvoudig en effectief maakt. Dit garandeert een stabiele leeromgeving en voorkomt onderbrekingen in het leerproces. Deze interne flexibiliteit zorgt voor continuïteit en een prettige overgang voor alle leerlingen. Mocht interne vervanging onverhoopt toch niet mogelijk zijn, dan maken we gebruik van het innovatieve platform Qrabbelaar. Dit platform helpt ons snel gekwalificeerde externe krachten in te zetten, zodat de kwaliteit van het onderwijs altijd gewaarborgd blijft. Bovendien benutten we Qrabbelaar ook proactief om het onderwijs te verrijken. Zelfs zonder directe vervangingsvraag, zetten we het platform in om inspirerende gastsprekers en gespecialiseerde expertise naar onze klassen te halen. Dit draagt bij aan de brede ontwikkeling van onze 107 leerlingen en biedt hen unieke leerervaringen.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Organisatie van het onderwijs op Agorawijze

Groeperingsvormen

Bouwgroepen/Stamgroepen/Heterogene groepen
Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Deskundige Ondersteuning voor Elke Leerling op CBS De Ontdekking

3

Taal en Rekenen: Fundament voor Succes

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Remedial Teacher
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid

Toelichting van de school:

Bij CBS De Ontdekking bieden we op maat gemaakte onderwijsondersteuning met een team van gekwalificeerde professionals. Elk teamlid beschikt over een Pabo-diploma of onderwijsassistentbevoegdheid, aangevuld met gespecialiseerde opleidingen. Hierdoor kunnen we de unieke leerbehoeften van elke leerling signaleren en hier effectief op inspelen. Ons team wordt versterkt door gemotiveerde studenten van diverse onderwijsinstellingen. Deze studenten, die in het bezit zijn van een Verklaring Omtrent Gedrag (VOG), bieden dagelijkse ondersteuning en extra hulp waar nodig. Dit verrijkt onze leeromgeving en zorgt voor intensievere begeleiding, wat bijdraagt aan de persoonlijke groei van onze leerlingen. Binnen onze schoolfasen (Fase 1 en Fase 2) zijn er gespecialiseerde coaches voor vakgebieden zoals taal en rekenen. Zij bieden gerichte ondersteuning aan leerlingen die extra begeleiding nodig hebben bij deze basisvaardigheden, wat essentieel is voor hun academische voortgang. Bij aanhoudende leeruitdagingen zoeken we samen met ouders naar aanvullende oplossingen. Dit kan variëren van extra instructie in kleine groepen, inzet van diverse leermiddelen tot het inschakelen van externe expertise zoals orthopedagogen of logopedisten. Ons doel is om elke leerling zich gezien en gesteund te laten voelen, met een focus op hun leerproces en ontwikkeling, in nauwe samenwerking met ouders.

3

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Een Veilig Klimaat

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Intern Begeleider
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid

Toelichting van de school:

De sociaal-emotionele ontwikkeling van onze leerlingen staat centraal. Onze intern begeleider (IB'er) speelt hierin een sleutelrol door leerling- en groepsbesprekingen te organiseren waarin sociaal-emotionele aspecten aan bod komen. Dit stelt ons in staat om vroegtijdig signalen op te vangen en passende ondersteuning te bieden. Bij signalen van extra ondersteuningsbehoefte op sociaal-emotioneel vlak, gaan we in open dialoog met ouders. Samen stellen we een plan van aanpak op, wat kan bestaan uit individuele begeleiding door de IB'er, gerichte gesprekken, of specifieke trainingen gericht op zelfregulatie en sociale vaardigheden. Indien nodig, betrekken we externe professionals zoals de schoolarts, jeugdpsychologen of orthopedagogen. Via ons samenwerkingsverband kunnen we specialistische hulp inschakelen om de sociaal-emotionele groei van de leerling optimaal te ondersteunen in een veilige omgeving. Deze integrale aanpak waarborgt dat we niet alleen focussen op academische resultaten, maar ook op de emotionele welzijn van elke leerling, met een sterke samenwerking tussen school en thuis.

4

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Leren Leren

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Intern Begeleider
Remedial Teacher
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid

Toelichting van de school:

Op CBS De Ontdekking besteden we veel aandacht aan de ontwikkeling van executieve functies, zoals plannen, organiseren en taakgericht werken. Deze vaardigheden, onder de noemer "Leren, Leren", zijn cruciaal voor een succesvolle schoolcarrière en zelfstandig leren. Leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben bij hun werkhouding of taakaanpak ontvangen begeleiding van onze coaches. Samen met de leerling en ouders ontwikkelen we strategieën, zoals visuele planningen of taakverdelingen, om deze uitdagingen aan te pakken en de zelfstandigheid te vergroten. Als leerlingen ondanks interne ondersteuning moeite blijven houden met gedrag, werkhouding of taakaanpak, zoeken we in overleg met ouders naar verdere oplossingen. Dit kan het inschakelen van externe hulpverleners zoals orthopedagogen of psychologen omvatten om de leerling optimaal te ondersteunen. Onze aanpak is gericht op samenwerking, zodat we gezamenlijk effectieve en duurzame oplossingen vinden voor de specifieke behoeften van elke leerling op het gebied van gedrag en taakuitvoering.

2

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Actief en Gezond

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Vakleerkrachten Gym

Toelichting van de school:

Bij CBS De Ontdekking stimuleren we de motorische en lichamelijke ontwikkeling van onze leerlingen, omdat dit essentieel is voor hun algehele welzijn en leervermogen. We observeren de motorische vaardigheden en bieden ondersteuning waar nodig, zowel tijdens de gymlessen als daarbuiten. Leerlingen met specifieke motorische uitdagingen, zoals fijne motoriek (schrijven, knippen) of grove motoriek (lopen, springen), ontvangen extra begeleiding. In samenspraak met ouders bepalen we de meest geschikte ondersteuning, variërend van klassikale oefeningen tot gerichte activiteiten. Indien nodig, kunnen we externe expertise zoals fysiotherapie of ergotherapie inschakelen via de schoolarts of ons samenwerkingsverband. Dit helpt om de motorische ontwikkeling van de leerling optimaal te begeleiden. Ons doel is om elke leerling de ondersteuning te bieden die nodig is om zich motorisch zelfverzekerd te voelen en met plezier deel te nemen aan alle schoolactiviteiten.

0

Medisch Handelen en Persoonlijke Verzorging: Individuele Aandacht

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Voor specifieke behoeften op het gebied van medisch handelen en persoonlijke verzorging, maken we individuele afspraken om de best mogelijke zorg en ondersteuning te garanderen.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
12
Totaal specialisten
12
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Schooltuin

Verrijkend Leren: Extra Ondersteuning voor Elke Leerling

Ontdek Ons Vernieuwende Aanbod voor Uitdagende Leertrajecten

Op CBS De Ontdekking geloven we in het bieden van op maat gemaakte leermogelijkheden. Vanaf schooljaar 2024-2025 introduceren we een spannende pilot, speciaal ontworpen voor leerlingen die extra uitdaging zoeken. In deze pilot krijgen leerlingen de kans om één of meerdere vakken per periode te volgen binnen het reguliere voortgezet onderwijs (VO). Dit biedt een unieke kans om kennis te verbreden en te verdiepen. De resterende schooltijd besteden de leerlingen aan ons vertrouwde Agora-onderwijsprogramma. De vakken binnen het VO, aangeboden in het Nederlands, zijn gericht op het VWO- en gymnasiumniveau, wat zorgt voor een optimale voorbereiding op toekomstige academische paden.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Onze Kwaliteitszorg: Visie en Jaarplan 2025-2026

Wat zijn de kerndoelen van CBS De Ontdekking voor het schooljaar 2025-2026?

Voor het schooljaar 2025-2026 focust CBS De Ontdekking op het optimaliseren van leerprocessen, met speciale aandacht voor de kernvakken zoals taal, rekenen en spelling. We streven ernaar om levensbeschouwelijke burgerschapsvorming verder te verdiepen. Ons onderwijs wordt gestructureerd met 'Mijn Leerlijn', een methode die zorgt voor een rijk en afgestemd leeraanbod voor elke leerling. De leerlijnen voor rekenen en spelling worden volledig uitgewerkt, zodat leerlingen kunnen werken met materialen die aansluiten bij hun unieke leerstijl. Coaches ontvangen duidelijke richtlijnen voor instructie en evaluatie. Daarnaast verhogen we de expliciete instructietijd voor deze basisvakken om optimale ondersteuning te garanderen. Het team gebruikt de inzichten van vorig schooljaar om onze lesmethoden continu te verfijnen en te verbeteren. Met betrekking tot burgerschapsvorming professionaliseren we het aanbod door actuele thema's te integreren en een jaarlijks terugkerend overzicht van levensbeschouwelijke onderwerpen te ontwikkelen. Dit draagt bij aan de persoonlijke ontwikkeling en het respect voor diversiteit.

Hoe realiseert CBS De Ontdekking de gestelde onderwijsdoelen?

De school realiseert haar doelen door een heldere en gestructureerde aanpak. Voor de basisvakken wordt een schoolbrede planning van instructiemomenten gehanteerd, zichtbaar in alle lesroosters. Coaches krijgen concrete handvatten voor het plannen van instructie en materiaal, wat leidt tot meer grip op leerdoelen en leerlingvoortgang. We zetten in op teambrede afstemming van leerlijnen en didactische werkwijzen. Door middel van teamreflecties en gezamenlijke evaluaties van lesmateriaal en leerresultaten, waarborgen we een consistente kwaliteitsstandaard. Voor levensbeschouwelijke burgerschapsvorming verzamelen we jaarlijks terugkerende thema’s en bronnen. We benutten dagelijkse start- en afsluitmomenten voor reflectie en integreren thema’s actief in gesprekken en schoolrituelen. Via regelmatige evaluaties en bijstellingen tijdens studiedagen en werksessies, zorgen we voor continue verbetering van de effectiviteit van ons onderwijs. Ons jaarplan 2025-2026 biedt een gedetailleerd overzicht van alle acties, materialen en evaluatiemethoden.

Stimulerende Start voor Jonge Kinderen: Ontwikkeling bij CBS De Ontdekking

Toelichting van de school

CBS De Ontdekking in Culemborg richt zich momenteel primair op het basisonderwijs en biedt geen directe peuteropvang of dagverblijf faciliteiten binnen de schoolmuren. Wij erkennen echter het cruciale belang van een sterke start voor elk jong kind. Onze ambitie is om in de toekomst een veilige en inspirerende omgeving te ontwikkelen waar jonge kinderen hun talenten kunnen ontdekken en volop kunnen groeien, ter voorbereiding op hun verdere schoolcarrière. Voor de allerkleinsten die instromen in de eerste fase van ons agora-onderwijs, bieden wij gerichte ondersteuning en een persoonlijk leerplan. Wij stemmen ons onderwijsaanbod af op de individuele behoeften van elk kind, zodat zij zich op hun eigen tempo optimaal kunnen ontwikkelen. Dit zorgt voor een soepele overgang en een positieve start in hun educatieve reis. Wij zijn ervan overtuigd dat een goede start in de vroege kinderjaren een blijvende impact heeft op de ontwikkeling en het leerplezier van een kind. Daarom streven we ernaar om in de toekomst onze faciliteiten uit te breiden met peuteropvang of een dagverblijf. Hiermee willen we nog beter aansluiten bij de behoeften van jonge gezinnen in onze lokale gemeenschap en een complete ontwikkelingsomgeving bieden. Ontdek de mogelijkheden voor uw kind bij CBS De Ontdekking, waar elke leerling de ruimte krijgt om te ontdekken en te groeien.

Veelgestelde vragen

Welk speciaal aanbod heeft CBS De Ontdekking voor peuters en kleuters?

CBS De Ontdekking biedt momenteel geen apart peuterprogramma of dagverblijf aan. De school focust op het basisonderwijs en bereidt zich voor op toekomstige uitbreidingen voor de jongste kinderen.

Werkt CBS De Ontdekking samen met externe organisaties voor peuteropvang?

Op dit moment heeft CBS De Ontdekking geen samenwerkingsverbanden met andere organisaties op het gebied van opvang of onderwijs voor jonge kinderen.