Basisschool Openbare Daltonschool De Bundeling in Bunde

De resultaten van Openbare Daltonschool De Bundeling in Bunde

Current section: resultaten
Lindenlaan 75
6241 Bunde

Resultaten en cijfers

Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van Openbare Daltonschool De Bundeling, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.

Hoe goed past Openbare Daltonschool De Bundeling bij jullie?

Ontdek hoe goed Openbare Daltonschool De Bundeling bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Fundamenteel Niveau: De Basis voor Toekomstig Leren

Het fundamenteel niveau vormt de cruciale basis voor taal en rekenen, essentieel voor alle leerlingen aan het einde van hun basisschoolcarrière. Dit wordt nauwkeurig gemeten in groep acht middels de doorstroomtoets. De onderwijsinspectie hanteert een strenge norm: minimaal 85% van alle leerlingen dient dit basisniveau te beheersen. Deze 85% fungeert als de landelijke signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau, met als doel een consistente kwaliteitsstandaard voor alle basisscholen in Nederland te waarborgen. Bij Openbare Daltonschool De Bundeling streven we ernaar deze norm ruimschoots te overtreffen, zodat elke leerling een solide start maakt.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau: Ambitie Verder Dan de Basis

Het streefniveau vertegenwoordigt een uitdagender leerdoel, dat verder reikt dan het fundamenteel niveau. Ons streven is om een zo groot mogelijk percentage van onze leerlingen in groep acht dit hogere niveau te laten bereiken. De onderwijsinspectie stelt voor elke basisschool, afhankelijk van de specifieke leerlingpopulatie, een individueel streefpercentage vast. Dit percentage, de signaleringswaarde voor het streefniveau, reflecteert de unieke onderwijscontext van onze school. Bij De Bundeling zetten we ons actief in om ook op dit ambitieniveau uit te blinken.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van Openbare Daltonschool De Bundeling?

De Openbare Daltonschool De Bundeling in Bunde biedt effectief onderwijs, wat terug te zien is in de uitstroomresultaten van onze leerlingen. Wij hanteren een brede kijk op onderwijs, waarbij zowel VWO- als kader/TL-leerlingen succesvol samenwerken in één klas. Onze focus ligt op de individuele groei en ontwikkeling van elke leerling, zodat zij op een passend niveau doorstromen naar het voortgezet onderwijs. We streven ernaar dat elke leerling niet alleen cognitief, maar ook op sociaal-emotioneel vlak een solide basis meekrijgt. Onze leerlingen ontwikkelen zich tot zelfstandige, verantwoordelijke individuen die eigenaar zijn van hun leerproces. Ze verlaten De Bundeling met zelfvertrouwen en respect voor anderen, klaar voor een succesvolle start in het voortgezet onderwijs. Dit bereiken we door aandacht te geven aan hoofd, hart en handen, en te streven naar 'fearless human beings'.

Grafiek

Grafiek laden...

Sterke Sociale Ontwikkeling op Daltonschool De Bundeling

Op Openbare Daltonschool De Bundeling stimuleren we een positieve sociale ontwikkeling, waarbij kinderen met plezier naar school gaan en leren effectief met elkaar om te gaan. Wij leren onze leerlingen zowel voor zichzelf op te komen als de grenzen van anderen te respecteren. Dit bevorderen we actief door middel van de Rots & Watertraining, die jaarlijks in elke groep wordt aangeboden. Onze gecertificeerde Rots & Water trainers begeleiden de kinderen in het ontwikkelen van zelfvertrouwen en veerkracht. De methodiek leert leerlingen om sterk in hun schoenen te staan en respectvol met anderen om te gaan. Het herkennen en respecteren van elkaars grenzen staat hierbij centraal. De balans tussen 'Rots' (kracht) en 'Water' (meebewegen) helpt kinderen om in diverse situaties de juiste aanpak te kiezen. Naast deze fysieke training integreren we de kernwaarden van Daltononderwijs in het dagelijkse leren. Deze waarden zijn: zelfstandigheid, verantwoordelijkheid nemen, effectief handelen, samenwerken en reflecteren op eigen gedrag. Door deze principes toe te passen, leren kinderen om meningsverschillen zelfstandig op te lossen, verantwoordelijkheid te dragen voor hun acties en effectief samen te werken aan gezamenlijke doelen.

Verantwoordelijkheid nemen en dragen

Zelfstandigheid en zelfvertrouwen ontwikkelen

Effectief samenwerken bevorderen

Hoe bevordert De Bundeling de sociale vaardigheden van leerlingen?

Onze aanpak combineert de Rots & Watertraining met persoonsgerichte ontwikkeldoelen die aansluiten bij de leeftijdsgroep. Wij geloven dat sociaal-emotionele vaardigheden het best worden ontwikkeld door actief te participeren en door het goede voorbeeld van leerkrachten. Leraren spreken leerlingen aan op hun vrijheid en de verantwoordelijkheid die hoort bij onze Daltonkernwaarden. Leerlingen van groep 1 tot en met 8 evalueren tweemaal per jaar hun voortgang met behulp van een 'IK-doelen' vragenlijst. Deze vragenlijst meet specifieke (Dalton)vaardigheden en biedt zowel het kind als de leerkracht inzicht in behaalde successen en leerpunten. Dit proces stimuleert zelfstandigheid en leeftijdsadequate verantwoordelijkheid, essentieel voor positieve interacties en probleemoplossing. Een veilige leeromgeving, waarin samenwerking en wekelijkse reflectie op persoonlijke behoeften en die van anderen centraal staan, creëert de basis voor groei.

Welke methoden gebruikt de school voor het registreren van sociale vooruitgang?

Openbare Daltonschool De Bundeling hanteert de volgende registratiemethoden om sociale en emotionele ontwikkeling in kaart te brengen:

  • Specifieke 'Ik-doelen' vragenlijsten
  • Een gestandaardiseerde Sociaal Emotionele Vragenlijst

Welke lesmethoden voor sociaal-emotioneel leren worden ingezet?

De Bundeling maakt gebruik van de volgende methoden voor sociaal-emotioneel leren:

  • Voor alle groepen: Rots & Water, Kiezel en Druppel
  • Integratie van 'Ik-doelen' met regelmatige reflectiemomenten

Inspectierapport Openbare Daltonschool De Bundeling: Kwaliteit en Toezicht

Openbare Daltonschool De Bundeling is in 2015 gestart als pilotschool voor het vernieuwde toezicht van de Onderwijsinspectie. Tijdens dit initiële inspectiebezoek behaalde onze school uitstekende resultaten: 7 van de 10 getoetste indicatoren werden beoordeeld met 'goed', en de overige 3 met 'voldoende'. Dit resulteerde in een algemeen eindoordeel van 'VOLDOENDE', wat bevestigt dat De Bundeling voldoet aan de vastgestelde basiskwaliteitseisen voor het onderwijs. Onze school blijft zich committeren aan continue verbetering en kwaliteitsborging. Hoewel er sindsdien geen individueel inspectiebezoek aan onze basisschool in Bunde heeft plaatsgevonden, heeft het bestuur van Stichting Kom Leren in 2019 wel een bestuursbezoek van de Inspectie ondergaan. Dit toont de transparantie en de proactieve houding van onze organisatie ten aanzien van extern toezicht.