Christelijke Basisschool De Lichtbron in Buitenpost

Het team van Christelijke Basisschool De Lichtbron in Buitenpost

Current section: team
Johan Frisostraat 2
9285 Buitenpost

Zie hier hoe het team van Christelijke Basisschool De Lichtbron is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Christelijke Basisschool De Lichtbron. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Christelijke Basisschool De Lichtbron bij jullie?

Ontdek hoe goed Christelijke Basisschool De Lichtbron bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Christelijke Basisschool De Lichtbron zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 91.7% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83.3% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (91.7%)
Man (8.3%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (83.3%)
Man (16.7%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Christelijke Basisschool De Lichtbron. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (9.1%)
25-35 jaar (27.3%)
35-45 jaar (36.4%)
45-55 jaar (27.3%)
55-65 jaar (0%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.6%)
25-35 jaar (23.3%)
35-45 jaar (26.7%)
45-55 jaar (20%)
55-65 jaar (18.9%)
&ge;65 jaar (2.4%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Christelijke Basisschool De Lichtbron werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (72.7%)
Direct ondersteunend personeel (18.2%)
Management (9.1%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Christelijke Basisschool De Lichtbron gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Muziek
Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Professionele Leerkrachtvervanging bij Basisschool De Lichtbron

Ontdek hoe Christelijke Basisschool De Lichtbron zorgt voor optimale continuïteit in het onderwijs met een doordacht vervangingsbeleid. Wij stellen de stabiliteit en rust voor onze leerlingen voorop. Daarom geven we de voorkeur aan ervaren en bekende leerkrachten die de unieke schoolcultuur van De Lichtbron door en door kennen. Dit zorgt voor een vertrouwde leeromgeving. In het huidige onderwijsklimaat met een lerarentekort zetten we alles op alles om ziektevervanging en verlof vlekkeloos te laten verlopen. Enkel in uitzonderlijke noodsituaties, zoals bij acute ziekte, kan het voorkomen dat een klas tijdelijk naar huis wordt gestuurd. Ouders worden hierover uiterlijk om 07:30 uur geïnformeerd en waar nodig bieden we opvang voor kinderen waarvoor thuis geen oplossing is.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Onze school maakt gebruik van vakleerkrachten van muziekschool De Wâldsang (muzieklessen in de vorm van AMV en een Koperblaasinstrument leren bespelen). Voor projecten worden soms vakleerkrachten uitgenodigd (gast)lessen te verzorgen.

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen
Combinatiegroepen
Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Ontdek de Ondersteunende Specialisten op Basisschool De Lichtbron

5

Taal en Rekenen: Individuele Begeleiding voor Succes

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Orthopedagoog
Rekenspecialist
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid
Taalspecialist

Toelichting van de school:

Op Christelijke Basisschool De Lichtbron focussen we op individuele leerdoelen. We sluiten aan bij wat elk kind nodig heeft, zonder te groeperen op niveau. Een kind met sterke resultaten kan immers ook extra ondersteuning gebruiken bij specifieke doelen. Wij bieden daarom pre-teaching om hiaten te voorkomen en zorgen dat elk kind de juiste aanpak krijgt, afgestemd op zijn of haar unieke leerproces. Onze specialisten werken nauw samen om een stimulerende leeromgeving te creëren waarin taal en rekenen centraal staan, en elk kind excelleert.

3

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Een Vreedzame Schoolomgeving

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Orthopedagoog
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid

Toelichting van de school:

Sinds schooljaar 2025-2026 zijn wij een trotse Vreedzame School. Dit betekent dat we actief werken aan een positieve en veilige sfeer waarin kinderen leren omgaan met elkaar. Externe hulp, zoals dyslexiebehandeling, ergotherapie of logopedie, kan in overleg met onze kwaliteitscoördinator, Henny de Jong, worden aangevraagd. Ook hulp vanuit het gebiedsteam of individuele begeleiding behoort tot de mogelijkheden. Het eerste aanspreekpunt voor alle zorgvragen is altijd de eigen leerkracht. Zij coördineren de ondersteuning en zorgen voor een warme overdracht.

3

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Deskundige Begeleiding

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Orthopedagoog
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid

Toelichting van de school:

Onze school biedt gespecialiseerde ondersteuning voor gedrag, werkhouding en taakaanpak. Naast onze interne kwaliteitsbewaker, Henny de Jong, staat een ervaren orthopedagoog van Noventa klaar om te helpen. Wij geloven in een proactieve aanpak, waarbij we samen met ouders en externe partners zorgen voor de best mogelijke ontwikkeling van elk kind. Dit doen we door nauwe samenwerking met het Gebiedsteam van de gemeente Achtkarspelen. Samen zorgen we voor een omgeving waarin kinderen zich optimaal kunnen ontwikkelen, zowel op academisch als op persoonlijk vlak.

0

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Ondersteuning op Maat

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Voor kinderen met motorische uitdagingen bieden wij flexibele ondersteuning. Op afroep kunnen wij een kinderfysiotherapeut inschakelen voor een deskundige screening en gerichte hulp. Wij streven naar maximale inclusie en bieden diverse aanpassingen, zoals speciaal meubilair of flexibele schooltijden. Onze samenwerking met Steunpunt Onderwijs Noord garandeert toegang tot gespecialiseerde expertise. Voor meer informatie over de mogelijkheden en ondersteuning bij een beperking, kunt u terecht bij onze kwaliteitscoördinator, Henny de Jong.

0

Medisch Handelen en Persoonlijke Verzorging: Samenwerken voor Welzijn

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Christelijke Basisschool De Lichtbron is een open en toegankelijke school waar het welzijn van elk kind voorop staat. We werken nauw samen met ouders en medische specialisten om de benodigde ondersteuning te bieden. Wij luisteren aandachtig naar de behoeften van uw kind en zoeken gezamenlijk naar passende oplossingen. Onze schoolomgeving is ontworpen om kinderen zich veilig en verzorgd te laten voelen. Voor specifieke vragen over medische zorg of persoonlijke verzorging, nodigen wij u uit contact op te nemen met de directeur. Hij staat u graag te woord en denkt mee met uw unieke situatie.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
11
Totaal specialisten
11
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Technieklokaal
Speellokaal
KDV-peuter-VSO-BSO: Hasselbraam
Samenwerking Klimroas: Ouderenopvang in school

Ontdek de Extra Ondersteuning voor Elke Leerling op De Lichtbron

Ons School Ondersteuningsprofiel: Een Diepgaande Toelichting

Op Christelijke Basisschool De Lichtbron in Buitenpost geloven we in het bieden van op maat gemaakte ondersteuning aan al onze leerlingen. Ons School Ondersteuningsprofiel (SOP) beschrijft gedetailleerd de doelgroepen waarvoor wij extra zorg en expertise bieden, evenals onze specifieke onderwijsmogelijkheden op diverse niveaus. U kunt ons uitgebreide SOP downloaden via de officiële Scholen op de kaart pagina van onze school. Ontdek meer over ons onderwijs en de specifieke ondersteuningsprofielen op de website van Christelijke Basisschool De Lichtbron (Buitenpost) | Scholen op de kaart, of bezoek direct onze homepage voor een compleet overzicht. Toekomstig Aanbod: Verrijkingsprogramma's en Talentontwikkeling Wij zetten ons actief in voor de ontwikkeling van al onze leerlingen. Voor leerlingen die extra uitdaging nodig hebben, zoals meer- en hoogbegaafde kinderen, biedt onze kwaliteits coördinator wekelijks gespecialiseerde begeleiding. Deze sessies richten zich op psycho-educatie, het ontwikkelen van een groeimindset en het aanbieden van verrijkend 'Levelwerk' voor de groepen 1 tot en met 8. Daarnaast verkennen we de mogelijkheden voor een 'Klusklas-Gouden Handen' programma. Ons toegewijde team onderzoekt momenteel hoe we dit praktische aanbod in de komende jaren kunnen vormgeven, mogelijk in samenwerking met betrokken ouders en lokale bedrijven, om zo de creatieve en technische vaardigheden van onze leerlingen verder te stimuleren.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontdek Kwaliteitszorg en Schoolplan op De Lichtbron

Welke ambitieuze doelen zijn vastgelegd in ons schoolplan?

Onze schooldoelen realiseren we middels een strategische meerjarenplanning. Het schoolplan 2024-2028 bevat de overkoepelende doelstellingen. Deze worden jaarlijks verder uitgewerkt in gedetailleerde jaarplannen, volgens de PDCA-cyclus (Plan-Do-Check-Act). Hierin definiëren we concrete doelen, tijdslijnen, benodigde investeringen en implementatiestrategieën. Het schoolplan en de schoolgids worden voorgelegd aan de Medezeggenschapsraad (MR) voor goedkeuring. Tevens voldoen we aan de wettelijke verplichtingen door deze documenten te uploaden in het Internet Dossier van de onderwijsinspectie. Specifieke doelen voor het jaarplan 2025-2026 omvatten de implementatie van de sociaal-emotionele methode 'De Vreedzame School' na een succesvolle visie-evaluatie in 2024-2025. Voor rekenonderwijs kiezen we in 2025-2026 voor het Noventa-beleid, vertaald naar een kwaliteitskaart Rekenen met focus op didactisch handelen en een doorlopende leerlijn. De taal- en spellingmethode STAAL-2 wordt eveneens in 2025-2026 geïmplementeerd, wat een rijker geïntegreerd aanbod mogelijk maakt. Ons team is deskundig op het gebied van meer- en hoogbegaafdheid, met beleid vastgesteld vanuit teamdraagvlak. Ouders en verzorgers beschouwen we als essentiële partners in de ontwikkeling van elk kind. Nieuwe lesstof wordt aangeboden volgens het Expliciet Direct Instructie (EDI) model. We zetten actief in op het welbevinden van zowel leerlingen als personeel, en hanteren het principe 'zeggen wat we doen en doen wat we zeggen'. Burgerschapsonderwijs wordt vormgegeven conform het Noventa-plan en onze schooleigen kwaliteitskaart, met gebruik van Rovict-vragenlijsten voor groepen 7 en 8 om doelstellingen te monitoren en te optimaliseren. 'De Vreedzame School' bevordert actief democratisch burgerschap, conflictoplossing en sociale vaardigheden in een veilige leeromgeving.

Hoe monitort De Lichtbron de voortgang van haar schoolontwikkelingsdoelen?

Onze kwaliteitszorg is gericht op zowel Handelingsgericht Werken (HGW) als Opbrengstgericht Werken (OGW). Met behulp van Mijn Schoolplan (MSP) vertalen we de strategische doelen uit het beleidsplan naar concrete jaarplannen. Dit proces volgt de cyclische PDCA-methode (Plan-Do-Check-Act). Het schoolteam evalueert jaarlijks de voortgang en stelt deze vast in de jaarplan-evaluatie. Vooruitkijkend naar het nieuwe schooljaar worden vernieuwde of herhaalde doelen geformuleerd. Deze plannen en evaluaties worden voorgelegd aan de (P)MR en de algemeen directeur ter goedkeuring en ondertekening. Tevens worden alle documenten geüpload in het Internet Inspectie Dossier (ISD) van de onderwijsinspectie. Voor burgerschapsonderwijs volgen we het bovenschoolse plan van Stichting Noventa, aangevuld met ons eigen, schooleigen burgerschapsplan. Dit plan is te vinden op onze website en is afgeleid van het centrale Noventa-plan. Met behulp van een vragenlijst van Rovict brengen we de burgerschapscompetenties van leerlingen uit groep 7 en 8 in kaart, wat resulteert in een dashboard voor verdere doelstellingen. We bewaken de voortgang van onze doelen door middel van regelmatige teamgesprekken en monitor-gesprekken met de stafmedewerker Onderwijs en Kwaliteit en/of de bestuurder. De bovenschools kwaliteitscoördinator bewaakt de kwaliteitslijnen binnen Noventa. De stafmedewerker Onderwijs en Kwaliteit en de bestuurder monitoren de schoolresultaten via schoolbezoeken. Jaarlijks evalueren we de resultaten met het team en bespreken deze in de MR. De kwaliteitszorg wordt ondersteund door diverse evaluatieve acties, waaronder jaarlijkse trendanalyses van schoolopbrengsten, evaluaties van beleidsplannen, kwaliteitsanalyses, inspectierapporten (huidige beoordeling Noventa: GOED), auditrapportages, tevredenheidsonderzoeken onder leerlingen, ouders en personeel, en de analyse van uitstroomgegevens naar het voortgezet onderwijs. Tevens voeren we een Risico-Inventarisatie en -Evaluatie (RI&E) uit conform de Arbo-wetgeving en analyseren we enquêtes over sociale veiligheid. In het schooljaar 2024-2025 hebben we de nieuwe methodes Naut Meander en Brandaan geïmplementeerd, met focus op leerlingen die zelfstandig onderzoek doen. Voor taal en spelling starten we in 2025-2026 met STAAL-2, wat een rijke integratie van lees-, taal- en spellingonderwijs mogelijk maakt, gecombineerd met de thema's van Naut Meander en Brandaan. Voor rekenen werken we in groep 3 en 4 met WIG-5 op papier en vanaf groep 5 met Snappet Instruct, beide gebaseerd op dezelfde didactische principes. De sociaal-emotionele methode 'De Vreedzame School' wordt vanaf 2025-2026 geïmplementeerd na een intensief trainingstraject voor het team. De vervolgstappen voor het jaarplan 2025-2026 omvatten de volledige implementatie van 'De Vreedzame School' en STAAL-2. We blijven bouwen aan Naut Meander en Brandaan en onderzoeken integratiemogelijkheden. Meer details vindt u in ons jaarplan 2025-2026.

Ontdek Ons Unieke Programma voor Jonge Kinderen in Buitenpost

Toelichting van de school

Bij Christelijke Basisschool De Lichtbron streven we naar een warme en soepele overgang van kinderopvang naar onze basisschool. Dit warme welkom is essentieel voor de ontwikkeling van uw kind. Ons onderwijs in groep 1 en 2 onderscheidt zich door een thematische aanpak, waarbij we inspiratie halen uit bronnen zoals Kleuteruniversiteit. Elk thema wordt levendig weerspiegeld in onze activiteiten, het lesmateriaal en de inrichting van de klaslokalen. Spelenderwijs leren staat centraal, samen met het werken met diverse ontwikkelingsmaterialen en het aanleren van fundamentele vaardigheden. We werken zowel in grote als kleine groepen, met speciale aandacht voor kinderen die extra ondersteuning nodig hebben. Interactie vindt plaats in tafelgroepen, thematische hoeken, in ons speellokaal en buiten op het schoolplein. Er is volop ruimte voor vrij spel en voor initiatieven die kinderen zelf aandragen, waarop onze leerkrachten inspelen met boeiende activiteiten. Daarnaast bieden we voorbereidende lees- en rekenactiviteiten aan, met de nadruk op Effectieve Directe Instructie (EDI). De leerdoelen voor groep 1 en 2 worden bepaald aan de hand van het observatiesysteem ParnasSys, dat naadloos aansluit op de tussendoelen voor het basisonderwijs en dit jaar is vernieuwd om optimale leerresultaten te garanderen.

Veelgestelde vragen

Biedt De Lichtbron Extra Ondersteuning voor Jonge Kinderen?

Ja, onze school biedt een rijk scala aan aanvullende programma's, speciaal ontworpen om de ontwikkeling van jonge kinderen te stimuleren en hen optimaal voor te bereiden op hun schoolcarrière.

Ja, onze school biedt een rijk scala aan aanvullende programma's, speciaal ontworpen om de ontwikkeling van jonge kinderen te stimuleren en hen optimaal voor te bereiden op hun schoolcarrière.

Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) en Peuteropvang
Peuteropvang op School: Ontdek Buitenbengels

Met Welke Partners Werkt Onze School Samen voor het Jonge Kind?

Om een doorlopende leerlijn te garanderen, werkt Basisschool De Lichtbron nauw samen met Buitenbengels, een vooraanstaande organisatie voor kinderopvang.

Om een doorlopende leerlijn te garanderen, werkt Basisschool De Lichtbron nauw samen met Buitenbengels, een vooraanstaande organisatie voor kinderopvang.

Team | Christelijke Basisschool De Lichtbron in Buitenpost | [2025] Schoolregister