
De resultaten van Christelijke Basisschool De Lichtbron in Buitenpost
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van Christelijke Basisschool De Lichtbron, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Hoe goed past Christelijke Basisschool De Lichtbron bij jullie?
Ontdek hoe goed Christelijke Basisschool De Lichtbron bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Fundamenteel Niveau Beheersing op De Lichtbron
Het fundamentele niveau vertegenwoordigt de essentiële taal- en rekenvaardigheden die elke leerling aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt geëvalueerd middels de eindtoets in groep acht. De onderwijsinspectie hanteert een landelijke signaleringswaarde van minimaal 85% voor het behalen van dit basisniveau. Op De Lichtbron streven we ernaar om dit percentage ruimschoots te overtreffen, wat bijdraagt aan een sterke basis voor de verdere schoolloopbaan van onze leerlingen.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau Resultaten Christelijke Basisschool De Lichtbron
Het streefniveau markeert een ambitieuzer prestatieniveau dan het fundamentele niveau, met als doelstelling dat een zo groot mogelijk deel van de leerlingen dit niveau bereikt bij het verlaten van de basisschool. Voor elke school wordt dit streefniveau specifiek bepaald door de inspectie, rekening houdend met de unieke leerlingenpopulatie. Op De Lichtbron zetten we ons in om ook op dit hogere niveau uitstekende resultaten te behalen, wat de brede ontwikkeling van onze leerlingen weerspiegelt.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van Christelijke Basisschool De Lichtbron?
De overstap van basisschool naar voortgezet onderwijs (VO) is een belangrijke mijlpaal. Op Christelijke Basisschool De Lichtbron bereiden we leerlingen hier zorgvuldig op voor. Vanaf groep 6 maken we gebruik van de innovatieve Plaatsingswijzer, die de resultaten van het leerlingvolgsysteem koppelt aan het VO-niveau. Tijdens 10-minutengesprekken in groep 6 en 7 presenteren we de Plaatswijzer. Dit geeft u vroegtijdig inzicht in het verwachte uitstroomniveau van uw kind. Alle basisscholen maken een doorstroomtoets in plaats van een eindtoets, met een landelijk centraal moment. In groep 7 en 8 bespreken we de voortgang en het voorlopige schooladvies. Dit advies is gebaseerd op de Plaatsingswijzer, observaties van inzet, werkhouding, doorzettingsvermogen en concentratie. Dit gebeurt altijd in samenspraak met eerdere leerkrachten, de kwaliteitscoördinator en de directeur. Motivatiegesprekken met leerlingen in groep 7 en 8 versterken dit proces. We streven naar consensus met ouders. Bij onenigheid geeft de school een bindend advies, waartegen beroep mogelijk is. De keuze voor de middelbare school maakt u samen met uw kind. **Tijdlijn Schooljaar 2025-2026:** Basisscholen melden zich aan voor de doorstroomtoets tussen 1 oktober en 15 november 2025. Leerlingen ontvangen hun voorlopige schooladvies tussen 10 en 31 januari 2026. De doorstroomtoets vindt plaats tussen 26 januari en 15 februari 2026, met papieren toetsen op 3 en 4 februari 2026. Toetsresultaten worden uiterlijk 15 maart 2026 gedeeld. Definitieve schooladviezen ontvangen leerlingen en ouders uiterlijk 24 maart 2026. Aanmelden bij het VO gebeurt tussen 25 en 31 maart 2026 met het definitieve advies. Voor leerlingen uit het speciaal onderwijs (SO en SBO) die naar het VSO gaan, gelden andere procedures; informeer hiervoor bij onze kwaliteitscoördinator. Scholen kunnen de aanmeldperiode verruimen voor 25 maart, indien leerlingen een definitief advies hebben. Alle aanmeldingen vóór 1 april worden als gelijktijdig beschouwd. Besluitvorming over toelating tot een middelbare school vindt uiterlijk 12 mei plaats. **Resultaten Uitstroom Afgelopen 3 Jaar:** De gemiddelde 1S/2F-score over de laatste drie jaar bedraagt 64,1%, ruimschoots boven de signaleringswaarde van 50,1%. Onze ambitie is 65%. **Uitstroomgegevens 2024-2025:** Voor Lezen behalen we 86,4% 2F. Voor Rekenen scoren we 45,5% 1S, en voor Taalverzorging 68,2%. **Evaluatie Na 3 Jaar:** We ontvangen feedback van VO-scholen over onze oud-leerlingen. Op basis van deze inzichten en gesprekken optimaliseren we onze advisering voor de meest kansrijke schoolkeuze. Eerder zagen we een opstroom na drie jaar. Door gerichter te adviseren en een passend aanbod te bieden aan getalenteerde leerlingen, zien we nu een betere afstemming.
Grafiek
Grafiek laden...
Sociale Ontwikkeling en Welzijn op Basisschool De Lichtbron
Op Christelijke Basisschool De Lichtbron in Buitenpost staat sociale ontwikkeling centraal. We hanteren de succesvolle methode 'De Vreedzame School', die de school ziet als een oefenplaats voor democratie en actieve participatie. Dit creëert een omgeving waarin kinderen leren samenwerken en verantwoordelijkheid nemen. Wij monitoren de sociale en emotionele groei van onze leerlingen nauwgezet. Hiervoor gebruiken we het volgsysteem 'IEP hart en handen', dat inzicht geeft in zowel de sociale als emotionele aspecten van de ontwikkeling. Bovendien meten we de veiligheid en tevredenheid onder leerlingen, ouders en teamleden met 'De Successpiegel'. Om de veiligheidsbeleving van onze leerlingen optimaal te waarborgen, nemen we ook specifieke vragenlijsten van Vensters af. De Lichtbron in Buitenpost streeft naar een perfecte balans tussen welbevinden en leerontwikkeling, omdat deze twee essentiële pijlers onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn voor succesvol onderwijs.
Veiligheid en geborgenheid voor elke leerling
Respect voor medeleerlingen en de leefomgeving
Balans in ontwikkeling en wederzijds vertrouwen
Wat is de aanpak van Basisschool De Lichtbron voor sociale ontwikkeling?
Basisschool De Lichtbron hanteert de methode 'De Vreedzame School' als fundament voor sociale ontwikkeling. Deze aanpak beschouwt de school als een oefenterrein voor democratische beginselen en actieve deelname aan de gemeenschap. Dit bevordert een positief sociaal klimaat waarin leerlingen leren omgaan met elkaar en hun omgeving.
Welke methoden en registraties gebruikt De Lichtbron voor het meten van sociale opbrengsten?
Voor een grondige monitoring van sociale opbrengsten en welzijn zet Basisschool De Lichtbron diverse registratievormen in: Deze school gebruikt de volgende registratievorm(en) om sociale opbrengsten in kaart te brengen: * Observaties tijdens groepsactiviteiten en speelmomenten. * Het 'IEP hart en handen' volgsysteem voor sociale en emotionele ontwikkeling. * 'De Successpiegel' voor het meten van veiligheid en welbevinden bij leerlingen, ouders en teamleden.
Welke sociaal-emotionele leermethoden worden toegepast op Basisschool De Lichtbron?
Basisschool De Lichtbron zet effectief de volgende methode in voor sociaal-emotioneel leren: Deze school gebruikt de volgende methode(s) voor sociaal-emotioneel leren: * 'De Vreedzame School' draagt bij aan een positieve sociale en emotionele ontwikkeling van alle leerlingen.
Inspectierapport Christelijke Basisschool De Lichtbron: Inzicht in Onze Kwaliteit
Op Christelijke Basisschool De Lichtbron staan we garant voor een solide basiskwaliteit van het onderwijs. In mei 2023 hebben we met succes een interne audit afgerond, waarbij we een 'Voldoende' beoordeling ontvingen, met een specifieke erkenning van 'Goed' op het gebied van leerresultaten. Dit onderstreept onze toewijding aan excellente educatie. Bovendien heeft Stichting Noventa, waar wij deel van uitmaken, in het schooljaar 2022-2023 een algemene 'Goed' beoordeling van de onderwijsinspectie ontvangen. Deze positieve resultaten bevestigen de effectiviteit van onze aanpak en de inzet van ons team.