Basisschool obs de Finneblom in Boornbergum

Het team van obs de Finneblom in Boornbergum

Current section: team
't Herntsje 1
9212 Boornbergum

Zie hier hoe het team van obs de Finneblom is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van obs de Finneblom. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past obs de Finneblom bij jullie?

Ontdek hoe goed obs de Finneblom bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij obs de Finneblom zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 71.4% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83.8% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (71.4%)
Man (28.6%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (83.8%)
Man (16.2%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij obs de Finneblom. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (0%)
25-35 jaar (50%)
35-45 jaar (33.3%)
45-55 jaar (0%)
55-65 jaar (16.7%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.8%)
25-35 jaar (24.4%)
35-45 jaar (27.5%)
45-55 jaar (19.6%)
55-65 jaar (17.8%)
&ge;65 jaar (1.8%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij obs de Finneblom werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (100%)
Direct ondersteunend personeel (0%)
Management (0%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor obs de Finneblom gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Humanistische en godsdienstige vorming (HVO/GVO)
Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Flexibele Personeelsvervanging op obs de Finneblom: Continuïteit van Onderwijs GGarandeerd

Bij obs de Finneblom zorgen we voor een soepele opvang van personeelsverlof, conform de CAO afspraken. Wanneer een teamlid verlof opneemt, zetten we primair in op interne flexibiliteit om de lessen te waarborgen. Indien interne opvang niet mogelijk is, benaderen we de gespecialiseerde vervangingspoule van het servicebureau Adenium / OPO Furore. Dit zorgt ervoor dat we snel en efficiënt gekwalificeerde vervangers kunnen inzetten, met minimale impact op het dagelijkse onderwijs. Mochten er onverhoopt toch geen vervangers beschikbaar zijn, hanteren we een duidelijk protocol om de continuïteit te waarborgen en ouders transparant te informeren. **Protocol bij Onbeschikbaarheid Vervangers:** **Dag 1:** Bij het uitvallen van een leerkracht, blijven de leerlingen thuis. Indien thuisopvang niet mogelijk is, worden de leerlingen tijdelijk verdeeld over andere klassen. De directeur informeert ouders/verzorgers hierover via Parro. **Dag 2:** De betreffende groep kan een dag vrij krijgen, waarbij de directeur de ouders/verzorgers tijdig op de hoogte stelt. **Dag 3:** Een roulatieschema treedt in werking. Hierbij krijgt elke andere groep een dag vrij, terwijl de leerkracht van die groep de klas van de afwezige collega overneemt. De directeur zorgt voor tijdige communicatie naar alle betrokkenen. **Protocol bij Isolatie (bv. COVID-19):** In situaties waarin personeel niet ziek is maar door isolatie niet kan werken, volgen we een aangepast protocol om het onderwijs te continueren. **Dag 1:** Leerlingen blijven thuis. Bij gebrek aan thuisopvang worden de leerlingen verdeeld over bestaande groepen. Er worden voorbereidingen getroffen voor effectief thuisonderwijs. De directeur communiceert de situatie en de aanpak via Parro. **Dag 2:** Leerlingen kunnen schoolmaterialen ophalen. Vanaf 10.00 uur start het thuisonderwijs, verzorgd door de eigen leerkracht. Communicatie verloopt via Parro, rechtstreeks door de eigen leerkracht. **Dag 3 t/m 5:** Het thuisonderwijs wordt door de eigen leerkracht voortgezet. **Dag 6 en verder:** De leerlingen van de betreffende groep komen drie dagen per week fysiek naar school voor lessen van een invallende leerkracht. De overige twee dagen ontvangen zij online onderwijs van hun eigen leerkracht thuis. Gelijktijdig krijgt de groep van de invallende leerkracht online thuisonderwijs van de leerkracht die in isolatie is. Een roulatiesysteem zorgt voor een eerlijke verdeling van deze taken. Voor gedetailleerde informatie over ons protocol 'Voortgang onderwijs op De Finneblom' kunt u contact opnemen met de directie.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Groeperingsvormen

Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Deskundige Ondersteuning voor Elke Leerling op obs de Finneblom

6

Taal- en Rekenspecialisten voor Academische Groei

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Rekenspecialist
Taalspecialist
IPC Coördinator
Lees Coördinator
ICT Coördinator

Toelichting van de school:

Bij obs de Finneblom zetten wij ons in voor optimale taal- en rekenontwikkeling. Onze toegewijde leerkrachten, waaronder een gespecialiseerde taalspecialist en een toekomstige rekencoördinator, bewaken en verbeteren continu ons onderwijsbeleid. De taalspecialist is het aanspreekpunt voor het complete taalonderwijs, terwijl de leescoördinator zich richt op het bevorderen van leesvaardigheid en leesplezier. De ICT-coördinator zorgt voor een toekomstbestendige digitale leeromgeving. Met een gecertificeerde IPC-coördinator integreren we wereldoriëntatie en burgerschap. Een intern begeleider coördineert specifieke ondersteuning, zoals voor hoogbegaafde leerlingen. Ons team is ook getraind in de Kanjertraining om een veilige en positieve schoolcultuur te waarborgen.

2

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling en Gedrag

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Intern Begeleider

Toelichting van de school:

Het welzijn van onze leerlingen staat centraal. Onze gedragsspecialist en intern begeleider bieden ondersteuning aan leerkrachten bij vragen over sociaal-emotionele ontwikkeling en gedrag. Zij kunnen observeren in de klas, leerkrachten adviseren en helpen bij het bepalen van vervolgstappen. Dit alles met als doel een veilige en stimulerende leeromgeving te creëren. Ons gehele team is deskundig getraind in de Kanjertraining, een bewezen methode voor sociaal-emotionele vorming en het voorkomen van pestgedrag.

1

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak Optimaliseren

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider

Toelichting van de school:

Voor specifieke ondersteuning op het gebied van gedrag, werkhouding en taakaanpak kunnen leerkrachten terecht bij onze intern begeleider. Deze expert biedt waardevol advies en kan klassenobservaties uitvoeren. De intern begeleider begeleidt leerkrachten intensief en helpt bij het identificeren van effectieve strategieën om de leerprestaties en het welzijn van leerlingen te verbeteren. Dit proactieve ondersteuningssysteem zorgt ervoor dat elke leerling de best mogelijke begeleiding krijgt om succesvol te zijn in zijn of haar ontwikkeling.

0

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling Stimuleren

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Hoewel we momenteel geen specifieke motorische specialisten hebben aangewezen, besteden we veel aandacht aan de motorische en lichamelijke ontwikkeling van onze leerlingen. Dit integreren we binnen ons reguliere lesaanbod en de buitenschoolse activiteiten. We streven ernaar een actieve en gezonde levensstijl te bevorderen, waarbij beweging en sport een belangrijke rol spelen in de algehele ontwikkeling van onze kinderen. Onze leerkrachten moedigen deelname aan diverse bewegingsactiviteiten aan, zowel binnen als buiten het klaslokaal.

0

Medisch Handelen en Persoonlijke Verzorging

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Voor vragen omtrent medisch handelen en persoonlijke verzorging volgt obs de Finneblom de richtlijnen van het schoolbeleid en de GGD. We zorgen voor een veilige omgeving waarin de gezondheid en het welzijn van onze leerlingen gewaarborgd zijn. Bij specifieke medische behoeften werken we nauw samen met ouders en, indien nodig, externe zorgprofessionals. Ons team is getraind in het herkennen van signalen en weet hoe te handelen in diverse situaties om de veiligheid van alle leerlingen te garanderen.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
9
Totaal specialisten
9
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Leerplein

Maatwerk Ondersteuning voor Elke Leerling bij OBS De Finneblom

Ons Toegewijde Ondersteuningsbeleid Uitgelegd

OBS De Finneblom is trots lid van het samenwerkingsverband Passend Onderwijs Friesland. Dit betekent dat we een breed scala aan ondersteuningsmogelijkheden bieden, afgestemd op de unieke behoeften van elke leerling. Van basisondersteuning tot gespecialiseerde hulp, wij zorgen voor een passend leertraject. Onze aanpak is cyclisch en handelingsgericht. De ondersteuningsbehoefte van uw kind staat hierbij altijd centraal. We signaleren vroegtijdig mogelijke leer- en gedragsproblemen en werken planmatig om deze te voorkomen of aan te pakken. Onze protocollen voor dyslexie en dyscalculie garanderen gerichte hulp voor leerlingen met specifieke leeruitdagingen. Daarnaast bieden we leerlijnen die flexibel zijn voor leerlingen met zowel meer als minder dan gemiddelde intelligentie. Een protocol voor medische handelingen en een duidelijke visie op leerlingenondersteuning zorgen voor een veilige en gestructureerde leeromgeving. Al onze ondersteuningsmiddelen worden doelgericht ingezet en cyclisch geëvalueerd. We werken nauw samen met externe partners zoals Carins voor aanvullende curatieve zorg en ondersteuning. De leerstof, materialen, onderwijstijd, instructie en verwerking zijn continu afgestemd op de onderwijsbehoeften van uw kind. Doorlopende leerlijnen zorgen voor een soepele ontwikkeling. Ons onderwijsaanbod is erop gericht de kerndoelen te behalen. Opbrengstgericht werken (HGW) is hierbij essentieel. We verzamelen en analyseren systematisch de vorderingen van leerlingen om ons aanbod continu te verbeteren. Dit resulteert in effectieve, aansprekende en interactieve lessen die leiden tot cognitieve resultaten die voldoen aan de minimumnormen. Een positief en veilig pedagogisch klimaat is cruciaal voor succesvol leren. Met de Kanjertraining stimuleren we dit klimaat actief. Goede overdracht tussen scholen, leerjaren en tussen school en thuis zorgt voor continuïteit en een warme overgang voor elke leerling. Ouders zijn onmisbare partners in het onderwijs. We betrekken u actief door u 2 tot 4 keer per jaar (of vaker indien nodig) te informeren over de ontwikkeling van uw kind. Voor leerlingen die specifieke ondersteuning binnen de basisondersteuning ontvangen, werken we planmatig. Als extra of intensieve ondersteuning nodig is, onderbouwen we dit zorgvuldig. Voor het komende schooljaar zetten we, conform ons Schoolondersteuningsprofiel, in op de aanstelling van een gediplomeerde rekencoördinator om onze ondersteuning verder te versterken.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontdek Onze Kwaliteitszorg en Schoolplan voor Excellent Onderwijs

Wat Zijn de Kernambities van Ons Nieuwe Schoolplan?

Ons schoolplan is een levend document dat de kernwaarden van Obs De Finneblom vernieuwt en versterkt. We focussen op de succesvolle implementatie van onze moderne reken- en taalmethodes, zodat elke leerling optimaal wordt uitgedaagd. Daarnaast ontwikkelen we actief beleid voor hoogbegaafde leerlingen en integreren we burgerschap, IPC en rijke teksten voor een samenhangend leerproces. Tot slot borgen we onze afspraken rondom ICT om de digitale vaardigheden van onze leerlingen te garanderen.

Hoe Zorgen We voor Continue Verbetering en Resultaatgericht Onderwijs?

Via ons digitale platform, Schoolmonitor, stellen we een gedetailleerde jaarplanning op ter ondersteuning van ons schoolplan. Maandelijks evalueren we de voortgang van onze actiepunten, zodat we tijdig kunnen bijsturen en flexibel blijven. Een uitgebreide eindevaluatie aan het einde van het schooljaar beoordeelt de behaalde doelstellingen en de effectiviteit van ons beleid, wat leidt tot concrete verbeterpunten voor het volgende schooljaar. Zowel het schoolplan, het jaarplan als de evaluaties worden transparant besproken met de Medezeggenschapsraad (MR). Ouders worden via onze nieuwsbrief op de hoogte gehouden van de laatste ontwikkelingen en successen van Obs De Finneblom.

Stimuleren van Jonge Kinderen: Ontwikkeling bij obs de Finneblom

Toelichting van de school

Bij obs de Finneblom, gelegen in Boornbergum, starten we de educatieve reis van uw kind in groep 1-2 met een focus op spelend leren. Onze toegewijde leerkrachten onderhouden nauwe banden met de peuterspeelzaal om een soepele overgang te garanderen. Drie keer per jaar bundelen we onze krachten met de leerkrachten van groep 1-2 van beide dorpsscholen en de peuterspeelzaal. Deze samenwerkingen stellen ons in staat om kennis te delen, een consistente leerlijn te waarborgen en waardevolle contacten te leggen. We geloven er sterk in dat kinderen het meest leren door te ontdekken tijdens hun spel. Daarom bieden we een rijke omgeving met diverse materialen en uitdagende situaties die het natuurlijke leerproces stimuleren. Centrale thema's vormen de basis van ons curriculum. Rondom deze thema's selecteren we opdrachten, spelletjes, boeken, liedjes en knutselactiviteiten. Op deze manier bieden we een veelzijdige en diepgaande verkenning van elk onderwerp, wat de betrokkenheid en het begrip van de kinderen vergroot. Ons lesaanbod is zorgvuldig samengesteld om te voldoen aan alle tussendoelen voor mondelinge taalvaardigheid, woordenschatontwikkeling, beginnende geletterdheid, rekenvaardigheid en sociaal-emotionele groei. Door gebruik te maken van de leerlijnen van het Digikeuzebord en aan te sluiten bij de individuele ontwikkeling van elk kind, leggen we een sterke basis. De speelse activiteiten bereiden kleuters optimaal voor op de lesmethodes die in groep 3 worden gehanteerd, met een naadloze overgang naar lezen, schrijven en rekenen.

Veelgestelde vragen

Biedt obs de Finneblom extra programma's voor jonge kinderen?

Ons onderwijsprogramma is specifiek ontworpen om de ontwikkeling van jonge kinderen te maximaliseren. We integreren speelse leeractiviteiten en zorgen voor een gestructureerde aanpak binnen de reguliere groepen 1-2, waardoor er geen aparte extra programma's nodig zijn.

Met welke partners werkt obs de Finneblom samen voor het jonge kind?

Obs de Finneblom werkt nauw samen met Peuterspeelzaal De Earste Wjuk om een doorlopende ontwikkeling voor jonge kinderen te waarborgen. Deze samenwerking zorgt voor een optimale afstemming van lesmethodes en ontwikkelingsdoelen.

Obs de Finneblom werkt nauw samen met Peuterspeelzaal De Earste Wjuk om een doorlopende ontwikkeling voor jonge kinderen te waarborgen. Deze samenwerking zorgt voor een optimale afstemming van lesmethodes en ontwikkelingsdoelen.