Christelijke Basisschool Prinses Maxima in Berkel en Rodenrijs

De resultaten van Christelijke Basisschool Prinses Maxima in Berkel en Rodenrijs

Current section: resultaten
Annie M. G. Schmidtlaan 6
2652 Berkel en Rodenrijs

Resultaten en cijfers

Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van Christelijke Basisschool Prinses Maxima, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.

Hoe goed past Christelijke Basisschool Prinses Maxima bij jullie?

Ontdek hoe goed Christelijke Basisschool Prinses Maxima bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Beheersing van het Fundamentele Niveau: De Basis voor Succes

Het fundamentele niveau vertegenwoordigt de essentiële taal- en rekenvaardigheden die elke leerling aan het einde van de basisschool dient te beheersen. Dit wordt nauwkeurig gemeten in groep acht met behulp van de officiële eindtoets. De onderwijsinspectie hanteert een landelijke norm waarbij minimaal 85% van alle leerlingen dit basisniveau moet halen. Deze 85% fungeert als de cruciale signaleringswaarde voor het fundamentele niveau, een standaard die geldt voor alle basisscholen in Nederland, inclusief onze school. Ons streven is om dit essentiële niveau voor al onze leerlingen te waarborgen en te overtreffen, als solide basis voor hun verdere educatieve reis.

Grafiek

Grafiek laden...

Het Streefniveau: Ambitie en Ontwikkeling voor Elke Leerling

Het streefniveau biedt een uitdagender perspectief, dat verder reikt dan het fundamentele niveau. Het markeert de ambitie om een aanzienlijk deel van onze leerlingen aan het einde van groep acht dit hogere niveau te laten bereiken. De inspectie stelt voor elke basisschool, rekening houdend met de specifieke leerlingpopulatie, een uniek streefpercentage vast. Dit percentage dient als de officiële signaleringswaarde voor het behalen van het streefniveau op onze school, Christelijke Basisschool Prinses Maxima. Wij zetten ons dagelijks in om leerlingen te stimuleren en te begeleiden naar hun persoonlijke top, waarbij we de individuele potentie centraal stellen.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van Christelijke Basisschool Prinses Maxima?

De overstap van de basisschool naar het voortgezet onderwijs (VO) is een belangrijke stap. Op Christelijke Basisschool Prinses Maxima begeleiden we leerlingen en ouders hier zorgvuldig bij. Het schooladvies wordt samengesteld door een team van ervaren leerkrachten, de intern begeleider en de directie. Bij het bepalen van het advies kijken we verder dan alleen schoolresultaten. We nemen ook de sociale en emotionele ontwikkeling, de werkhouding, motivatie en executieve vaardigheden mee. Dit complete beeld helpt ons om het best passende VO-niveau voor uw kind te adviseren. Soms kiezen we voor een dubbel advies. Dit biedt uw kind de kans om zich verder te ontwikkelen en mogelijk door te stromen naar een hoger niveau, zowel in groep 8 als in de brugklas. Het voorlopige advies wordt eind groep 7 gedeeld tijdens een persoonlijk gesprek. Dit biedt u en uw kind de gelegenheid om VO-scholen in de regio te verkennen. In groep 8 blijven we dit advies evalueren en bespreken we mogelijke vervolgstappen. Na de Cito-toetsen in november en een finale toetsingsronde in december, wordt het definitieve advies vastgesteld. Eventuele aanpassingen worden in januari met u besproken. De doorstroomtoets begin februari kan leiden tot een heroverweging van het advies indien deze significant hoger uitvalt dan verwacht. Met het definitieve schooladvies en uw eventuele aanvullende zienswijze, kunt u uw kind aanmelden bij de VO-school van uw keuze. De aanmeldprocedure volgt de richtlijnen van Koers VO.

Grafiek

Grafiek laden...

Sociale Ontwikkeling op Christelijke Basisschool Prinses Maxima

Op Christelijke Basisschool Prinses Maxima staat een positief pedagogisch klimaat centraal voor optimale leerresultaten. Wij gebruiken de Kanjertraining, specifiek het Kanvas-instrument, om de sociale en emotionele ontwikkeling van onze leerlingen nauwkeurig in kaart te brengen. Leerlingen uit groep 6, 7 en 8 vullen zelf ook een deel van deze vragenlijst in. Deze ingevulde lijsten worden zorgvuldig vergeleken met de dagelijkse observaties van onze leerkrachten in de klas. Het resulterende groepsoverzicht vormt een belangrijk onderdeel van ons handelingsgericht werken, waardoor we elke leerling gericht kunnen ondersteunen en begeleiden bij zijn of haar ontwikkeling. Jaarlijks organiseren we oudervertelgesprekken. Hierin bespreken ouders en leerkracht samen de voortgang en het welzijn van het kind. Deze waardevolle input stelt de leerkracht in staat om de aanpak in de klas verder te verfijnen en optimaal aan te sluiten bij de onderwijsbehoeften van elk kind.

Samenwerking en wederzijdse hulp

Collectieve kracht en samenwerking

Waardering voor unieke individuele eigenschappen

Hoe bevordert Christelijke Basisschool Prinses Maxima de sociale vaardigheden van leerlingen?

Christelijke Basisschool Prinses Maxima stimuleert actief de sociale vaardigheden van leerlingen door middel van de gestructureerde Kanjertraining. We hebben een duidelijk pestprotocol om ongewenst gedrag aan te pakken en een vertrouwenspersoon die signalen van leerlingen opvangt. Bovendien zijn een schoolmaatschappelijk werkster en een jeugdverpleegkundige aan onze school verbonden, beschikbaar voor ondersteuning en eventuele doorverwijzing van leerlingen en ouders.

Welke methoden gebruikt onze school om sociale opbrengsten te meten?

Onze school hanteert specifieke registratievormen om de sociale en emotionele ontwikkeling van leerlingen te monitoren en te evalueren. Deze aanpak helpt ons om de voortgang van elk kind nauwkeurig te volgen en waar nodig extra ondersteuning te bieden.

  • Kanvas

Welke programma's zet de school in voor sociaal-emotioneel leren?

Om het sociaal-emotioneel leren van onze leerlingen te versterken, maakt Christelijke Basisschool Prinses Maxima gebruik van bewezen lesmethoden. Deze programma's zijn ontworpen om kinderen te helpen bij het ontwikkelen van essentiële levensvaardigheden.

  • Kanjer trainingen

Inspectierapport Christelijke Basisschool Prinses Maxima: Kwaliteit en Resultaten

Ontdek hoe Christelijke Basisschool Prinses Maxima uitblinkt in onderwijskwaliteit. Onze CITO eindscores voor groep 8 tonen solide resultaten, terwijl de tussentijdse CITO-scores overwegend groen kleuren, wat duidt op een positieve leerontwikkeling. We zetten vol in op opbrengstgericht werken (OGW) en zijn verheugd met de implementatie van handelingsgericht werken (HGW). HGW stelt de centrale vraag: 'Wat heeft elk kind nodig?' Hierbij kijken we naar de unieke context van het kind, de klas, de leerkracht en de medeleerlingen om het onderwijs optimaal af te stemmen. Deze aanpak, waarbij we focussen op de leerstijl en sterke kanten van elk kind, creëert een stimulerende leeromgeving. De inzet van laptops vanaf groep 4 bevordert de continuïteit in leerstofverwerking, met adaptieve oefeningen voor zowel lezen, rekenen als taal. Ook de CITO-toetsen zijn adaptief, waardoor leerlingen toetsen op hun eigen niveau kunnen maken. Dit zorgt voor een op maat gemaakte uitdaging, voorkomt frustratie en houdt de motivatie hoog bij alle leerlingen.