
De resultaten van Basisschool Boterdorp in Bergschenhoek
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van Basisschool Boterdorp, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Hoe goed past Basisschool Boterdorp bij jullie?
Ontdek hoe goed Basisschool Boterdorp bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Fundamenteel Niveau Behaald door Leerlingen van Basisschool Boterdorp
Het fundamentele niveau vertegenwoordigt de essentiële taal- en rekenvaardigheden die elke leerling aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. In groep acht meten we dit via de doorstroomtoets. De onderwijsinspectie hanteert een norm van minimaal 85% van de leerlingen die dit basisniveau behalen. Dit percentage dient als de landelijke signaleringswaarde voor het fundamentele niveau, en geldt uniform voor alle basisscholen in Nederland. Op Basisschool Boterdorp toont 96,7% van onze leerlingen beheersing van het fundamentele niveau, wat ruim boven de landelijke signaleringswaarde van 85% ligt. Dit resultaat benadrukt de effectiviteit van ons onderwijs en de toewijding van onze docenten om alle leerlingen een solide basis mee te geven voor hun verdere schoolcarrière.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau Behaald: Excellente Prestaties op Basisschool Boterdorp
Het streefniveau markeert een ambitieuzer leerdoel dan het fundamentele niveau, waarbij we streven naar een zo hoog mogelijke prestatie van onze leerlingen aan het einde van groep acht. De onderwijsinspectie stelt voor elke basisschool een specifieke, op de leerlingpopulatie afgestemde, signaleringswaarde vast voor het streefniveau. Dit percentage geeft aan hoeveel leerlingen dit hogere niveau naar verwachting zouden moeten bereiken. Basisschool Boterdorp ziet dat 59,9% van de leerlingen het streefniveau behaalt, wat erg dicht bij de specifieke signaleringswaarde van 48,6% ligt. Dit toont aan dat een aanzienlijk deel van onze leerlingen uitblinkt en boven de basisverwachtingen presteert, wat een positief signaal is voor de cognitieve ontwikkeling en de kwaliteit van ons onderwijs.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van Basisschool Boterdorp?
Bij Basisschool Boterdorp in Bergschenhoek volgen we een zorgvuldig proces voor het schooladvies in groep 8. In november ondergaan leerlingen hun laatste methodeonafhankelijke Cito-toetsen, waarna de voorlopige schooladviezen worden besproken. Indien de resultaten en de ontwikkeling van het kind geen aanleiding geven tot een wijziging, blijft het voorlopige advies van kracht. Als er redenen zijn om het advies aan te passen, worden kinderen en ouders in december uitgenodigd voor een persoonlijk gesprek. Tijdens dit gesprek lichten we het schooladvies toe en bespreken we de onderbouwing. Dit zorgt voor een transparant en weloverwogen adviesproces, essentieel voor de volgende stap in het onderwijs. Begin februari vindt de doorstroomtoets plaats. De resultaten hiervan, samen met alle toetsen die na het voorlopige advies zijn afgenomen, worden meegenomen voor de definitieve onderbouwing of aanpassing van het eerder gegeven advies. Hierbij kijken we niet alleen naar toetsresultaten, maar ook naar de werkhouding, sociaal-emotionele ontwikkeling en de cruciale 21e-eeuwse vaardigheden. Dit alles resulteert in het definitieve advies, waarmee ouders en kinderen zich kunnen aanmelden bij een passende school voor het voortgezet onderwijs.
Grafiek
Grafiek laden...
Sociale Ontwikkeling en Welzijn op Basisschool Boterdorp
Bij Basisschool Boterdorp geloven we in de kracht van 'Hoe ben jij goed?', in plaats van 'Hoe goed ben jij?'. Deze zienswijze vormt de kern van onze pedagogische aanpak, met fundamentele waarden als respect, eigenaarschap, relatieopbouw, samenwerking en het bieden van kansen. Wij realiseren ons dat een kind zich optimaal kan ontplooien wanneer het zich veilig voelt. Dit geldt zowel voor het zelfvertrouwen van het kind als voor de sociale omgeving waarin het zich bevindt. Daarom hanteren we gezamenlijk duidelijke afspraken om een positieve en veilige sfeer te waarborgen. Iedere leerling is uniek en wordt gewaardeerd zoals hij of zij is. Vanuit deze basis stimuleren we kinderen om positief over zichzelf en anderen te denken. Onze toegewijde leerkrachten hanteren een positieve en stimulerende houding, waarbij ze kinderen begeleiden om zelfbewust in het leven te staan. We moedigen leerlingen aan om eerst zelfstandig problemen op te lossen, zodat ze uitgroeien tot verantwoordelijke wereldburgers die met respect omgaan met hun medemens. Middels ons gedragsprotocol en de methode 'Leefstijl' besteden we hier continu aandacht aan.
Veiligheid en geborgenheid voorop
Respect voor elkaar en de omgeving
Vertrouwen in eigen kunnen en dat van anderen
Hoe bevordert Basisschool Boterdorp de sociale ontwikkeling van leerlingen?
Binnen de groepen 3 tot en met 8 maken we gebruik van de Kindbegrip-methode om de mate waarin leerlingen zich veilig en gewaardeerd voelen in kaart te brengen. Dit gebeurt door middel van individuele vragenlijsten die verschillende sociaal-emotionele aspecten behandelen. Op basis van deze resultaten stelt de leerkracht een plan van aanpak op voor zowel individuele leerlingen als de groep als geheel. In de groepen 5 tot en met 8 vullen de leerlingen hierbij tevens een eigen vragenlijst in. Voor de groepen 1 en 2 zetten we de ParnasSys leerlijnen in.
Welke registratiemiddelen gebruikt Basisschool Boterdorp voor sociale opbrengsten?
Basisschool Boterdorp maakt gebruik van de volgende registratiemiddelen om sociale opbrengsten te monitoren:
- Kindbegrip voor gedragsanalyse
- ParnasSys leerlijnen voor jongere leerlingen
Welke methoden voor sociaal-emotioneel leren worden toegepast op Basisschool Boterdorp?
Op Basisschool Boterdorp passen we de volgende methoden toe voor het sociaal-emotioneel leren van onze leerlingen:
- Leefstijl: een uitgebreide methode voor persoonlijke en sociale groei
Onderwijsinspectie Basisschool Boterdorp: Resultaten en Kwaliteitsborging
De Onderwijsinspectie heeft in 2021 ons bestuur bezocht, waarbij de kwaliteit van het onderwijs op de scholen van Spectrum-SPCO positief werd beoordeeld. Deze positieve bevindingen onderstrepen de toewijding van Basisschool Boterdorp aan uitstekend onderwijs en een stimulerende leeromgeving voor alle leerlingen. Wij streven continu naar verbetering en transparantie, en de rapporten van de inspectie bieden waardevolle inzichten in onze prestaties.