Basisschool PCBS Gaspard de Coligny in Baarn

De resultaten van PCBS Gaspard de Coligny in Baarn

Current section: resultaten
De Oude Werf 5 A
3741 Baarn

Resultaten en cijfers

Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van PCBS Gaspard de Coligny, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.

Hoe goed past PCBS Gaspard de Coligny bij jullie?

Ontdek hoe goed PCBS Gaspard de Coligny bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Het Fundamentele Niveau: Basis voor Succes

Het fundamentele niveau vertegenwoordigt de essentiële taal- en rekenvaardigheden die elke leerling aan het einde van de basisschool moet beheersen. Dit wordt getoetst in groep acht met behulp van de doorstroomtoets. De Onderwijsinspectie hanteert een landelijke norm van minimaal 85% van de leerlingen die dit basisniveau behalen. Deze 85% fungeert als de signaleringswaarde voor het fundamentele niveau en geldt uniform voor alle basisscholen in Nederland.

Grafiek

Grafiek laden...

Het Streefniveau: Ambitie voor Ontwikkeling

Het streefniveau daagt leerlingen uit om verder te gaan dan de basisvaardigheden en een hoger niveau van taal- en rekenbeheersing te bereiken. Ons doel is om een zo groot mogelijk deel van de leerlingen in groep acht dit ambitieuze niveau te laten halen. De Onderwijsinspectie stelt per basisschool, rekening houdend met de specifieke leerlingpopulatie, een individuele signaleringswaarde vast voor het streefniveau. Dit percentage geeft aan hoeveel leerlingen de school naar verwachting op dit hogere niveau moet kunnen laten presteren.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van PCBS Gaspard de Coligny?

Op deze pagina vindt u een gedetailleerd overzicht van de schooladviezen en de doorstroompercentages naar het voortgezet onderwijs voor leerlingen van PCBS Gaspard de Coligny in Baarn. Onze school bereidt leerlingen voor op diverse opleidingsniveaus binnen het voortgezet onderwijs, wat resulteert in een brede instroom bij verschillende schooltypen. We presenteren hier de resultaten van het leerlingvolgsysteem, specifiek de uitkomsten van de IEP-toetsen. Deze data bieden inzicht in de academische voortgang van onze leerlingen en hun gereedheid voor de volgende onderwijsloopbaan. De informatie helpt ouders en leerlingen bij het maken van weloverwogen keuzes voor het vervolgonderwijs. Elke leerling ontvangt een persoonlijk schooladvies dat gebaseerd is op hun individuele prestaties en ontwikkeling gedurende de basisschoolperiode. We streven ernaar om een zo passend mogelijke aansluiting met het voortgezet onderwijs te realiseren, zodat elke leerling optimaal kan excelleren.

Grafiek

Grafiek laden...

Sociale Ontwikkeling en Welbevinden op PCBS Gaspard de Coligny

Op PCBS Gaspard de Coligny creëren we een veilige leeromgeving waarin kinderen zich optimaal kunnen ontwikkelen, zowel sociaal als persoonlijk. We stimuleren kinderen om hun plaats in de maatschappij te vinden en te begrijpen, met aandacht voor zowel verschillen als overeenkomsten. Onze school leert leerlingen kritisch denken, reflecteren op hun eigen gedrag en dat van anderen, en een onderbouwde mening te vormen. Dit alles gebeurt in een sfeer van vertrouwen, waardoor kinderen inzicht krijgen in hun eigen rol en die van medeleerlingen. Met een focus op de 'groeimindset' moedigen we kinderen aan om verantwoordelijkheid te nemen voor hun gedachten en daden, en zo te groeien tot zelfstandige, sociale individuen.

Veiligheid en geborgenheid voorop

Samenwerken en wederzijds respect

Zelfreflectie en persoonlijke groei

Hoe bevordert PCBS Gaspard de Coligny de sociale ontwikkeling van leerlingen?

Sinds twee jaar maken we gebruik van het leerlingvolgsysteem IEP, waarin leerlingen ook reflecteren op hun sociaal-emotionele ontwikkeling en welbevinden. Voor kleuters wordt het volgsysteem 'Mijn Kleutergroep' ingezet. Deze systemen helpen leerkrachten om zowel groepsbrede aandachtspunten als individuele behoeften te signaleren. De resultaten vormen de basis voor gerichte interventies om sociale vaardigheden en sociaal-emotionele groei te stimuleren. Ons doel is het creëren van een positief pedagogisch klimaat waarin elk kind zich gewaardeerd voelt en zich sociaal optimaal kan ontplooien.

Welke instrumenten gebruikt onze school voor het monitoren van sociale opbrengsten?

PCBS Gaspard de Coligny hanteert diverse registratievormen om de sociale opbrengsten van leerlingen nauwkeurig in kaart te brengen:

  • Leerlingvolgsysteem IEP (met modules Hart en handen en Vensters)
  • Volgsysteem 'Mijn Kleutergroep' voor de jongste leerlingen
  • Systematische observaties door leerkrachten en individuele kindgesprekken

Welke methodieken voor sociaal-emotioneel leren worden toegepast op onze school?

Onze school integreert effectieve methodieken om het sociaal-emotioneel leren te versterken:

  • Traumasensitief werken om een veilige basis te bieden
  • De methode 'Kind op Maandag' voor gerichte sociale lessen
  • De methode 'KWINK' ter bevordering van sociale en emotionele competenties

Onderwijsinspectie Rapport: Inzichten in de Kwaliteit van PCBS Gaspard de Coligny

De Onderwijsinspectie heeft in 2019 een grondige evaluatie uitgevoerd van het bestuur PCBO Baarn Soest, waaronder onze school valt. Dit vierjaarlijkse onderzoek biedt waardevolle inzichten in de onderwijskwaliteit. Het volledige inspectierapport van het bestuur is beschikbaar via een directe link. Hierin vindt u gedetailleerde bevindingen en aanbevelingen die bijdragen aan de verdere ontwikkeling van ons onderwijs. Ontdek hoe PCBS Gaspard de Coligny zich inzet voor excellent christelijk basisonderwijs en de voortdurende verbetering van leerresultaten en schoolontwikkeling.