Amalia Astroschool voor Christelijk Basisonderwijs in Baarn

Het team van Amalia Astroschool voor Christelijk Basisonderwijs in Baarn

Current section: team
Parkstraat 30
3743 Baarn

Zie hier hoe het team van Amalia Astroschool voor Christelijk Basisonderwijs is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Amalia Astroschool voor Christelijk Basisonderwijs. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Amalia Astroschool voor Christelijk Basisonderwijs bij jullie?

Ontdek hoe goed Amalia Astroschool voor Christelijk Basisonderwijs bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Amalia Astroschool voor Christelijk Basisonderwijs gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Spel en beweging / bewegingsonderwijs
Wetenschap en Technologie

Flexibele Invallerregelingen op de Amalia Astroschool

De Amalia Astroschool hanteert een proactieve aanpak voor het waarborgen van continuïteit in het onderwijs. Bij afwezigheid van een leerkracht door ziekte of verlof, zetten we eerst onze eigen invallerspools en interne collega's in. Ons primaire doel is altijd om een gekwalificeerde leerkracht voor de klas te garanderen. Indien directe vervanging niet mogelijk is, passen we interne flexibiliteit toe. Dit kan betekenen dat we personeel tijdelijk anders inroosteren of groepen samenvoegen om onderwijsdoelen te blijven behalen. De belangen van de leerlingen staan hierbij centraal, met als doel het minimaliseren van onderbrekingen. In uitzonderlijke situaties, wanneer externe invallers niet beschikbaar zijn, kunnen onderwijsassistenten of interne begeleiders tijdelijk de lesgevende taken overnemen. Deze collega's krijgen de ruimte om hun reguliere taken later in te halen. We streven ernaar leerlingen zoveel mogelijk in hun eigen vertrouwde leeromgeving te houden. Als alle andere opties zijn uitgeput en er geen vervanging gevonden kan worden, informeren we ouders tijdig en transparant. In dergelijke gevallen kunnen groepen tijdelijk worden opgesplitst en verdeeld over andere klassen. Bij langdurige vervangingsproblematiek communiceren we dit proactief naar alle betrokken ouders, om hen op de hoogte te stellen van de situatie.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Deskundige ondersteuning voor elke leerling op de Amalia Astroschool

2

Taal- en rekenondersteuning op maat

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Rekenspecialist

Toelichting van de school:

Onze school biedt gespecialiseerde hulp voor leerlingen met lees-, spelling- en rekenuitdagingen. Voor lees- en spellingsproblemen, inclusief dyslexie, hanteren we een gelaagde aanpak. Op zorgniveau 1 en 2 volgt de ondersteuning de lesmethoden, met extra focus op voor-, koor- en doorlezen. Op zorgniveau 3 zetten we specifieke methodieken in zoals Bouw!, Connectlezen en Taal In Blokjes. Bij lichte taal- en spraakproblemen signaleren we vroegtijdig in de kleuterbouw. Op aanvraag bieden we consultatie via Auris, en een logopedist is wekelijks op school aanwezig. Voor rekenproblemen en dyscalculie bieden we op zorgniveau 1 en 2 ondersteuning binnen de reguliere methodes. Op zorgniveau 3 voeren onze rekenspecialisten en -coördinatoren diagnostiek uit en verzorgen zij remedial teaching.

2

Sociaal-emotionele ontwikkeling en gedrag

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Intern Begeleider

Toelichting van de school:

De Amalia Astroschool besteedt veel aandacht aan de sociaal-emotionele ontwikkeling van onze leerlingen. Via de methode Kwink waarborgen we een consistente aanpak door de hele school heen. Dit bevordert een positief sociaal klimaat waar elke leerling zich veilig en gewaardeerd voelt. Op groepsniveau zetten we interventies als Rots en Water en Groepsgeluk in om sociale vaardigheden en zelfvertrouwen te versterken en groepsprocessen te verbeteren.

2

Gedrag, werkhouding en leerstrategieën

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Intern Begeleider

Toelichting van de school:

Onze school richt zich op het optimaliseren van de werkhouding en leerstrategieën van alle leerlingen. We ondersteunen leerlingen met uitdagingen in het werkgeheugen, de verwerkingssnelheid of executieve functies. Signalering gebeurt via Iep-Hart en Handen Leeraanpak, met ondersteuning door de leerkracht op advies van onze gedragsspecialist of intern begeleider. Individuele begeleiding wordt geboden door onze gedragsspecialist of een kinderergotherapeut, die wekelijks op school aanwezig is. Leerlingen met lichte leerachterstanden ontvangen ondersteuning van hun leerkracht. Voor leerlingen met een significante leerachterstand is er op zorgniveau 3 extra begeleiding door een ambulante leerkracht of specialist. Meer- en hoogbegaafde leerlingen worden uitgedaagd door compacting en verrijking binnen de groep (zorgniveau 1 en 2). Specifieke instructie voor rekenen bieden we met Briljant rekenen buiten de groep. Op zorgniveau 3 is er een interne plusgroep onder leiding van een HB-specialist, en op zorgniveau 4 verwijzen we naar externe plusgroepen.

0

Motorische en fysieke ontwikkeling

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

De Amalia Astroschool ondersteunt leerlingen met motorische uitdagingen. Een kinderergotherapeut is wekelijks op onze school aanwezig om kinderen met deze specifieke behoeften te begeleiden en te adviseren.

0

Medische zorg en persoonlijke verzorging

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Voor medische handelingen en ondersteuning bij persoonlijke verzorging bieden wij een veilige en zorgzame omgeving. Wij werken nauw samen met ouders en externe professionals om aan de individuele behoeften van leerlingen te voldoen, zodat zij zich volledig kunnen richten op hun ontwikkeling en schoolplezier.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
6
Totaal specialisten
6
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Technieklokaal
Speellokaal
Gymlokaal
Chromebooks / digiborden
Scrumborden

Ontwikkelingsondersteuning voor elke leerling op de Amalia Astroschool

Ons beleid voor leerlingontwikkeling en extra ondersteuning

Op de Amalia Astroschool streven we ernaar dat elke leerling een ononderbroken en optimaal ontwikkelingsproces doormaakt. De wet primair onderwijs benadrukt dat kalenderleeftijd niet de enige factor is voor de overgang naar een volgende groep. Wij stemmen ons onderwijs af op de individuele voortgang van uw kind. De meeste leerlingen doorlopen de basisschool in de reguliere acht jaar. Echter, waar nodig bieden wij extra ondersteuning. In uitzonderlijke gevallen kan dit betekenen dat een leerling blijft zitten of juist versneld doorstroomt. De onderwijsinspectie toetst of onze beslissingen over doorstroming gebaseerd zijn op een weloverwogen analyse van de ontwikkeling van het kind. Doubleren: Een weloverwogen keuze Wij hanteren een terughoudend beleid ten aanzien van doubleren, omdat onderzoek aantoont dat dit op de lange termijn weinig positieve effecten heeft. Een beslissing tot doubleren wordt genomen na zorgvuldige afweging, waarbij de directie en intern begeleider nauw betrokken zijn. Dit gebeurt alleen wanneer er sprake is van aantoonbare, gerichte extra ondersteuning, vastgelegd in een groeps- of individueel hulpplan. Doubleren is zinvol indien wij verwachten dat het de ontwikkeling van het kind significant bevordert. Na grondig overleg met de ouders wordt de definitieve plaatsing in een groep bepaald. Kleuterverlenging: Focus op ontwikkelingsleeftijd Er is geen officiële leeftijdsgrens voor de overgang naar groep 3; de focus ligt op de ontwikkelingsgegevens van het kind. Kinderen mogen naar groep 3 wanneer zij de basisvoorwaarden voor lezen, schrijven en rekenen beheersen. Als deze voorwaarden nog onvoldoende ontwikkeld zijn, kan kleuterverlenging een passende oplossing zijn. Wij maken hierbij gebruik van het observatiesysteem 'Kijk!' en de leesvoorwaardentoets van Anneke Smits, die jaarlijks in januari bij alle groep 2-leerlingen wordt afgenomen. Deze instrumenten helpen ons om een gefundeerde keuze te maken voor de optimale ontwikkeling van uw kind. Herfstleerlingen: Aandacht voor specifieke doorstroom 'Herfstleerlingen', geboren tussen 1 oktober en 1 januari, hebben een relatief lange of korte periode in groep 1/2. Wij kijken kritisch naar hun individuele ontwikkeling en betrekken ouders actief bij dit proces. Verlenging in groep 2 heeft vaak onze voorkeur boven groep 1, gezien het meer verdiepende lesaanbod. Standaard stromen herfstleerlingen door naar de volgende groep, tenzij kleuterverlenging beter aansluit bij hun ontwikkelingsbehoeften. Een eventuele kleuterverlenging wordt zorgvuldig gemotiveerd en gaat gepaard met een individueel plan dat afwijkt van de standaard aanpak, om herhaling van stof te voorkomen. Versnellen: Talentontwikkeling stimuleren Het versnellen van een leerling is een zorgvuldig proces, de verantwoordelijkheid van de directie en intern begeleider, en kan eenmaal tijdens de schoolloopbaan worden toegepast. Dit is met name relevant voor hoogbegaafde leerlingen wier onderwijsbehoeften, ondanks compacten, verrijken en deelname aan plusgroepen, niet volledig worden gedekt. Onderzoek, zoals dat van Hoogeveen (2008), toont aan dat versnellen op jonge leeftijd voordelen kan bieden voor hoogbegaafde leerlingen, wat kan bijdragen aan een positief zelfbeeld. Het proces van versnellen vereist echter een brede kijk. Naast de cognitieve uitdaging, zijn persoonskenmerken en de samenhang met andere interventies cruciaal. Wij maken gebruik van het Digitaal Handelingsprotocol (DHH) voor een weloverwogen beslissing, vooral wanneer compacten, verrijken en plusgroepen onvoldoende uitdaging bieden. Afspraken rond versnellen: Versnellen wordt overwogen na aantoonbare, langdurige uitdaging die onvoldoende effect had, zoals vastgelegd in groepsplannen. Na versnelling wordt de extra uitdaging voortgezet en onderhouden we nauw contact met ouders over de voortgang en het welzijn van het kind. Het gehele proces, inclusief eventuele heroverwegingen, wordt gedocumenteerd in ParnasSys. JOSEE: Steunpunt passend onderwijs Eemland Voor vragen over passend onderwijs of als uw kind vastloopt op school, kunt u terecht bij JOSEE in de regio Eemland. Zij bieden toegankelijke, objectieve informatie en hebben spreekuren waar u uw specifieke situatie kunt bespreken, zowel telefonisch als online. De medewerkers van JOSEE denken met u mee, verstrekken informatie en kunnen u doorverwijzen naar de juiste personen of instanties. Vragen kunnen anoniem gesteld worden. Bel JOSEE via 033 – 30 30 488 of mail naar contact@josee.nu. De actuele spreekuurtijden vindt u op hun website. JOSEE is gesloten tijdens de schoolvakanties van regio Midden-Nederland. Volg hen op sociale media voor actuele informatie en tips. Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning Onze ambitie is om de samenwerking met ketenpartners in de wijk te intensiveren, om zo elk kind en ouder de best passende begeleiding te bieden. Dit doen we binnen onze stichting, met partners zoals Lokaal team, GGD, Leerplicht, Samenwerkingsverband PO de Eem en lokale voorzieningen als Pit Baarn. Intern streven we ernaar het 'normaal' te verbreden en meer inclusief onderwijs te realiseren, zodat alle leerlingen zich optimaal kunnen ontwikkelen. Ondersteuning bij specifieke onderwijsbehoeften: Handelingsgericht en Opbrengstbewust Werken (HGW) Leerlingen hebben soms specifieke voorwaarden nodig om succesvol te kunnen leren. Handelingsgericht en opbrengstbewust werken (HGW) verbetert de onderwijskwaliteit door leerkrachten hun onderwijs aan te laten passen op basis van meetbare resultaten. Dit proces start met een grondige analyse van de oorzaken achter de resultaten, gevolgd door een actieplan met meetbare doelen. Het bewust, cyclisch en systematisch werken aan optimale opbrengsten is hierbij essentieel. Deze opbrengsten omvatten leerprestaties, sociaal-emotionele resultaten en de tevredenheid van alle betrokkenen. Wij gebruiken de verzamelde data, zowel harde als zachte gegevens, om ons handelen doelgericht te maken en onze kwaliteit continu te verbeteren. De HGW-fasen, zoals wij die hanteren, doorlopen we cyclisch. De kern van HGW bestaat uit groepsplannen, individuele handelingsplannen en TOPdossiers voor extra zorg. Hierbij staan de onderwijsbehoeften van een kind centraal: wat heeft het nodig om leerdoelen te bereiken? De groepsleerkracht is primair verantwoordelijk en wordt ondersteund door collega's, de intern begeleider en directie. Zorgleerlingen worden door de leerkracht gesignaleerd. Onder een zorgleerling verstaan we onder andere: Een leerling wiens ontwikkeling niet aan de verwachtingen voldoet. Een leerling die zich onvoldoende ontwikkelt zonder duidelijke oorzaak. Een leerling bij wie de aanpak onvoldoende effect heeft op leer- of sociaal-emotionele ontwikkeling. De leerkracht biedt eerste ondersteuning binnen de groep (zorgniveau 2) door extra instructie en oefentijd, of door beter aan te sluiten bij coachingsbehoeften. Als dit onvoldoende effect heeft, wordt samen met de intern begeleider (IB'er) bepaald welke extra ondersteuning nodig is (zorgniveau 3)., Hierbij worden individuele handelingsplannen opgesteld in ParnasSys, met een looptijd van 10 weken, gevolgd door evaluatie. Indien na deze periode de resultaten nog niet bevredigend zijn, wordt een TOPdossier aangemaakt en een arrangement voor specialistische ondersteuning (zorgniveau 4) aangevraagd in samenwerking met het Samenwerkingsverband. Het TOPdossier brengt de beginsituatie van de leerling in kaart, waarna doelen en interventies worden opgesteld en het kind planmatig gevolgd. Voor het formuleren van doelen en interventies schakelen we indien nodig het Samenwerkingsverband en het Lokaal Team Baarn in om ook de thuissituatie mee te nemen. Deze instanties komen vier keer per jaar samen op school in een ondersteuningsteam om deze leerlingen te bespreken. Procedure bij specifieke onderwijsbehoeften Bij specifieke onderwijsbehoeften op het gebied van leren, gedrag, fysieke of sociaal-emotionele ontwikkeling, volgen wij een duidelijke procedure: Signalering: De leerkracht signaleert afwijkingen via observaties, toetsen en gesprekken en bespreekt dit met de intern begeleider. Analyse en overleg: De onderwijsbehoeften worden geanalyseerd en besproken in het team of tijdens een intern zorgoverleg. Externe deskundigen worden indien nodig geraadpleegd. Planmatig handelen: Een handelingsplan of groepsplan wordt opgesteld, afgestemd op de leerling, en regelmatig geëvalueerd en bijgesteld. Ouderbetrokkenheid: Ouders worden vanaf het begin geïnformeerd en actief betrokken bij het proces. Hun inbreng is cruciaal voor effectieve ondersteuning. Ontwikkelingsperspectief (OPP): Bij onderwijsbehoeften die verder gaan dan basisondersteuning, stellen we een OPP op. Hierin leggen we de verwachte leerroute, doelen en benodigde ondersteuning vast, in samenspraak met ouders. Het OPP wordt minimaal tweemaal per jaar geëvalueerd. Hoogbegaafdheid: Gerichte aanpak voor hoogbegaafde leerlingen Voor leerlingen met (vermoedelijke) hoogbegaafdheid hanteert de Amalia Astroschool een specifieke aanpak. De intern begeleider en de hoogbegaafdheidsspecialist ondersteunen leerkrachten bij het signaleren, analyseren en begeleiden van deze leerlingen. We kijken naar cognitieve uitdaging, sociaal-emotionele ontwikkeling en motivatie. Als de onderwijsbehoefte structureel afwijkt van het reguliere aanbod, kan ook voor deze leerlingen een OPP worden opgesteld. Speciale ondersteuning via Samenwerkingsverband de Eem PCBO Baarn-Soest streeft ernaar zoveel mogelijk kinderen passend onderwijs te bieden in hun eigen buurt. Het samenwerkingsverband (SWV) de Eem ondersteunt ons hierin met een budget voor een sterke basisinfrastructuur voor passend onderwijs. Als de schoolondersteuning onvoldoende resultaat oplevert, kunnen school en ouders advies of ondersteuning aanvragen bij het SWV de Eem. In sommige gevallen kan dit leiden tot een arrangement, een budget voor extra ondersteuning. Indien de school, zelfs met een arrangement, niet aan de onderwijsbehoeften kan voldoen, doen ouders en school gezamenlijk een aanvraag bij het SWV voor plaatsing in een meer geschikte school of voorziening, zoals het speciaal basisonderwijs. De Toelatingscommissie van het SWV de Eem behandelt deze aanvragen. Meer informatie vindt u op www.swvdeeem.nl, per telefoon op 0333-7601191 of via info@swvdeeem.nl.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontdek Onze Kwaliteitszorg en Schoolplan Amalia Astroschool

Welke ambitieuze doelen stelt het schoolplan van de Amalia Astroschool voor 2024-2028?

Het schoolplan 2024-2028 van de Amalia Astroschool is gericht op het borgen van lopende ontwikkelingen en het optimaal benutten van de talenten van onze leerkrachten. We zetten in op een lerende organisatie door te werken in professionele leerteams en zorgen voor effectieve interne en externe communicatie. Een belangrijk doel is het bevorderen van de sociaal-emotionele ontwikkeling van leerlingen, zodat zij meer inzicht krijgen in hun eigen vaardigheden en leerdoelen. Daarnaast stimuleren we het eigenaarschap van leerlingen in hun leerproces. Om deze doelen te realiseren, hanteren we een systematisch kwaliteitszorgsysteem dat gekoppeld is aan ons integraal personeelsbeleid. Dit zorgt voor een parallelle ontwikkeling van de school en onze medewerkers. Elk jaar stellen we een gedetailleerd jaarplan op met concrete verbeterdoelen, gebaseerd op het schoolplan. De voortgang wordt jaarlijks verantwoord in een uitgebreid jaarverslag, waarin we transparant zijn over de behaalde resultaten. We betrekken alle belanghebbenden, zoals leerlingen, de medezeggenschapsraad (MR), ouders en externe partners, actief bij het monitoren en evalueren van onze doelen. Collegiale consultatie binnen het team versterkt onze aanpak en helpt ons om onze ambities te realiseren. De doelen voor het schooljaar 2024-2025 omvatten onder meer het zijn van een lerend en professioneel team, het hanteren van een consistent beleid voor sociaal-emotionele ontwikkeling, en het versterken van het eigenaarschap van leerlingen bij hun leerproces. Om deze ambities te verwezenlijken, implementeren we diverse vernieuwingen. Denk hierbij aan nulmetingen van collegiale consultaties, het ontwikkelen van een doorlopende leerlijn voor werkgroepen, en het verdiepen van kindgesprekken en 'Hart en Hand' gesprekken (IEP). We borgen ook de rekensprint en analyseren methodetoetsen om het onderwijs continu te verbeteren. Het zichtbaar maken van leren is een ander belangrijk speerpunt. De effectiviteit van deze vernieuwingen wordt gemonitord via observaties, evaluatieformulieren, ons kwaliteitsinstrument WMK, en de resultaten van IEP-toetsen.

Hoe waarborgt de Amalia Astroschool de continue ontwikkeling en het welzijn van elke leerling?

De Amalia Astroschool streeft ernaar dat elke leerling zich ononderbroken kan ontwikkelen en ontplooien. We erkennen de verschillen tussen leerlingen en richten ons onderwijsleerproces hierop in. Onze leerkrachten kennen hun leerlingen persoonlijk en volgen hun voortgang nauwkeurig via het Leerling- en Onderwijsvolgsysteem (LOVS), met specifieke aandacht voor zowel cognitieve als sociaal-emotionele ontwikkeling met IEP Hart en Handen. We toetsen de resultaten van leerlingen aan onze eigen schoolnormen en passen het onderwijs of de ondersteuning aan waar nodig. Twee keer per jaar vinden er groepsanalyses plaats, die binnen de bouw worden gedeeld en besproken onder begeleiding van de intern begeleider en directeur. De afspraken uit deze analyses worden vastgelegd en gemonitord in ParnasSys. Jaarlijks voeren we een veiligheidsmonitor uit (WMK ParnasSys) en nemen we de IEP Hart en Handen af, waarbij de resultaten binnen het team worden besproken om van elkaar te leren. Voor kleuters gebruiken we het observatiesysteem Kijk!, dat tweemaal per jaar wordt ingevuld en besproken met de intern begeleider en ouders. Dit leidt tot leerling- en bouwbrede interventies. Groepen 3 tot en met 8 analyseren hun methodetoetsen en IEP-toetsen. Drie keer per jaar zijn er groepsbesprekingen met de intern begeleider om deze analyses te verdiepen. Op basis van de IEP-toetsen bepalen we leerling-specifieke en schoolbrede interventies. Ouders worden geïnformeerd via voortgangs- en rapportgesprekken. We streven ernaar om de gestelde IEP-doelen te behalen, zodat leerlingen presteren naar hun mogelijkheden en succesvol kunnen doorstromen naar het vervolgonderwijs. Onze didactische aanpak, de Amaliales, is gebaseerd op het Expliciete Directe Instructiemodel (EDI), waarbij we aansluiten bij de onderwijsbehoeften van de leerling tijdens instructie en verwerking. Ons pedagogisch handelen is verankerd in de methode Kwink, met groepsafspraken die zichtbaar zijn in de klas. Bij uitdagingen in de groepsdynamiek zetten we extra aanpakken in zoals Rots en Water en Groepsgeluk. De werkgroep Sociaal Emotioneel werkt aan het borgen van Kwink en de kindgesprekken. We verzamelen en analyseren systematisch gegevens uit zelfevaluaties en tevredenheidsonderzoeken van medewerkers, ouders en kinderen. Deze informatie, inclusief de monitoring van sociale veiligheid, wordt gebruikt om ons schoolbeleid te evalueren en bij te sturen. Gerichte interventies worden ingezet om knelpunten op te lossen en de onderwijskwaliteit te verbeteren. De resultaten vormen input voor ons jaarplan, schoolondersteuningsprofiel en professionaliseringsactiviteiten, waardoor de input van alle betrokkenen daadwerkelijk bijdraagt aan onze kwaliteitsontwikkeling. **Kwaliteitszorg en Wetenschappelijk Onderzoek** Gegevens uit het leerlingvolgsysteem, zoals resultaten van taal- en rekentoetsen, worden ook gebruikt voor wetenschappelijk onderzoek en statistiek. Deze geanonimiseerde gegevens helpen bij het in kaart brengen van ontwikkelingen en prestaties van scholen, wat essentieel is voor onderwijsverbetering in heel Nederland. De Amalia Astroschool verstrekt deze gegevens aan het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) voor het Nationaal Cohortonderzoek Onderwijs (NCO). Het CBS anonimiseert de gegevens en stelt deze beschikbaar in een beveiligde omgeving. De gegevens zijn niet herleidbaar naar individuele leerlingen, ook niet in openbare publicaties. De gegevensverwerking gebeurt binnen de wettelijke kaders en de strenge regels van het CBS. Indien u bezwaar heeft tegen de verwerking van uw kindgegevens voor dit onderzoek, kunt u dit melden bij de schoolleiding, waarna de gegevens niet aan het CBS worden geleverd. Voor onderzoek waarbij bijzondere persoonsgegevens nodig zijn, zoals gezondheidsgegevens, vraagt de school altijd expliciete toestemming aan ouders, conform de wettelijke vereisten.

Ontdek Ons Aanbod voor Jonge Kinderen: Start uw Kind op de Amalia Astroschool

Toelichting van de school

De Amalia Astroschool werkt nauw samen met peuterspeelzalen en kinderopvangorganisaties om een naadloze overgang voor jonge kinderen te garanderen. Kinderen die Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) volgen en instromen op onze school, worden zorgvuldig besproken via een warme overdracht. Onze kleutergroepen kenmerken zich door heterogene groepsamenstellingen, waar kinderen van verschillende leeftijden samen leren en ontdekken. Het onderwijs is thematisch opgezet; leerkrachten stemmen de lessen af op actuele thema's. Hierbij maken we gebruik van de werkmappen 'Fonemisch bewustzijn' en 'Begrijpend luisteren', evenals de rekenmethode 'Getal en Ruimte'. Deze materialen worden inhoudelijk gekoppeld aan het thema, wat zorgt voor betekenisvolle leerervaringen. Gedifferentieerd werken is een kernpunt in ons onderwijs. We sluiten het hele schooljaar door systematisch aan bij de individuele ontwikkelingsdoelen van elk kind. Deze doelen worden bepaald op basis van zorgvuldige observaties, vastgelegd in het observatie- en registratiesysteem KIJK!. Op grond van deze data stellen leerkrachten groepsplannen op, gericht op de ontwikkeling van zowel cijfermatig als taalvaardigheid. Kinderen krijgen minimaal twee keer per week via een circuitvorm activiteiten aangeboden die aansluiten bij hun specifieke ontwikkelingsniveau, met de ontwikkelingsmijlpalen uit KIJK! als leidraad. Naast de verplichte lesactiviteiten, stimuleren we zelfstandige ontwikkeling door middel van een kiesbord. Kinderen kunnen hier zelf ontwikkelingsactiviteiten kiezen. Een duidelijke dagplanning in elke kleutergroep zorgt voor structuur en voorspelbaarheid gedurende de schooldag. Onze visie op onderwijs voor jonge kinderen combineert Ontwikkelingsgericht Onderwijs (OGO) met programmagericht werken. Deze integratie benut de sterke punten van beide benaderingen voor de brede ontwikkeling van het jonge kind. OGO-elementen zijn zichtbaar in ons thematisch werken en de ruimte voor eigen initiatief. Tijdens het speelwerken kiezen kinderen zelf hun activiteiten, wat hun betrokkenheid vergroot, autonomie stimuleert en de leerwaarde verhoogt. De leeromgeving is zo ingericht dat deze aansluit bij de leefwereld en ontwikkeling van de kinderen. Essentieel zijn emotioneel welbevinden, nieuwsgierigheid, zelfvertrouwen en ondernemendheid. Leerkrachten begeleiden dit proces actief en volgen de ontwikkeling nauwkeurig via observaties en het KIJK!-systeem. Daarnaast passen we programmagericht werken toe. Het onderwijsaanbod wordt deels gestuurd door systematische en doelgerichte methodes. Leerkrachten sturen hierbij op specifieke leerdoelen. De werkmappen 'Fonemisch bewustzijn' en 'Begrijpend luisteren', samen met de methode 'Getal en Ruimte', bevatten activiteiten die direct aansluiten bij beheersingsdoelen, zoals opgesteld door het SLO. De lesstof wordt motiverend aangeboden en is gericht op het behalen van concrete resultaten. De Amalia Astroschool kiest bewust voor deze gecombineerde aanpak. Door ontwikkelingsgericht en programmagericht werken te integreren, creëren we een rijke leeromgeving. Kinderen krijgen ruimte voor eigen initiatief en betekenisvolle ervaringen, terwijl ze tegelijkertijd systematisch naar belangrijke leerdoelen toewerken. Dit vormt een solide basis voor hun verdere schoolcarrière.

Veelgestelde vragen

Biedt de Amalia Astroschool speciale programma's voor jonge kinderen?

De Amalia Astroschool biedt een rijk en geïntegreerd programma voor jonge kinderen, waarbij zowel ontwikkelingsgericht als programmagericht gewerkt wordt om aan te sluiten bij de individuele behoeften en leerdoelen.

Met welke partners werkt de Amalia Astroschool samen voor het jonge kind?

De Amalia Astroschool werkt nauw samen met diverse peuterspeelzalen en kinderopvangorganisaties om een soepele overgang voor jonge kinderen te waarborgen.

De Amalia Astroschool werkt nauw samen met diverse peuterspeelzalen en kinderopvangorganisaties om een soepele overgang voor jonge kinderen te waarborgen.

Peuterspeelzalen
Kinderopvangorganisaties