De Regenboog in Assendelft

De resultaten van De Regenboog in Assendelft

Current section: resultaten
Brandakkerstraat 8
1566 Assendelft

Resultaten en cijfers

Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van De Regenboog, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.

Hoe goed past De Regenboog bij jullie?

Ontdek hoe goed De Regenboog bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Fundamenteel Niveau: De Basis voor Succes op De Regenboog

Het fundamenteel niveau vertegenwoordigt de essentiële taal- en rekenvaardigheden die elke leerling aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Deze vaardigheden worden getoetst in groep 8 middels de doorstroomtoets. De onderwijsinspectie hanteert een landelijke signaleringswaarde van minimaal 85% voor het behalen van dit basisniveau. Dit betekent dat 85% van de leerlingen de basisvaardigheden moet beheersen om aan de verwachtingen te voldoen. Op Basisschool De Regenboog zien we dat 97,96% van onze leerlingen dit cruciale fundamentele niveau behaalt, wat ruim boven de landelijke norm van 85% ligt. Ook in vergelijking met scholen met een vergelijkbare leerlingenpopulatie (96,40%) presteren onze leerlingen uitstekend.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau: Ambitieuze Resultaten op De Regenboog

Het streefniveau legt de lat hoger dan het fundamenteel niveau, met als doel dat zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van groep 8 deze hogere academische vaardigheden ontwikkelen. De inspectie stelt voor elke school een specifieke signaleringswaarde vast, gebaseerd op de unieke leerlingpopulatie. Deze signaleringswaarde dient als richtlijn om te beoordelen of de school voldoet aan de verwachtingen voor het stimuleren van bovengemiddelde prestaties. Basisschool De Regenboog laat zien dat 60,54% van de leerlingen het streefniveau bereikt, wat de ambitie van onze school voor hoogwaardig onderwijs weerspiegelt. Dit resultaat is ook beter dan het vergelijkingsgemiddelde van scholen met een vergelijkbare populatie (59,67%).

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van De Regenboog?

Ontdek het schooladvies en de overgang naar het voortgezet onderwijs bij Basisschool De Regenboog in Assendelft. Wij bieden een gestructureerd traject om uw kind optimaal voor te bereiden op de volgende stap in hun educatieve carrière. Ons schooladvies is gebaseerd op een grondige analyse van de individuele leerling. We kijken naar de resultaten uit ons leerlingvolgsysteem, de persoonlijke ontwikkeling, de inzet en de verwachte prestaties in het voortgezet onderwijs. Dit alles om een passend advies te geven. De onderbouwing van ons advies omvat Cito-toetsen voor rekenen en taal, en een analyse van sociaal-emotionele ontwikkeling met 'Leerling in Beeld'. Ook de resultaten van de doorstroomtoets spelen een rol. Uw toestemming is essentieel voor het delen van deze vertrouwelijke gegevens met de nieuwe school. Wij informeren u uitgebreid over het traject naar het voortgezet onderwijs. Een voorlopig advies wordt gedeeld aan het einde van groep 7, met een definitief advies in januari van groep 8. Tijdens rapportagegesprekken lichten we de onderbouwing toe. De doorstroomtoets in februari kan leiden tot een bijstelling van het advies. Bezoek ook de open dagen van de middelbare scholen in Zaanstad voor meer informatie. Voor aanmelding in het voortgezet onderwijs worden alle relevante gegevens digitaal verwerkt in het ELK-systeem. Dit zorgt voor een soepele overdracht. Voor scholen buiten Zaanstad regelen ouders de aanmelding zelf. De uiteindelijke plaatsing volgt het schooladvies, en we monitoren de voortgang van onze oud-leerlingen om de kwaliteit van ons onderwijs te waarborgen.

Grafiek

Grafiek laden...

Sociale Ontwikkeling op Jenaplanschool De Regenboog

Jenaplanschool De Regenboog in Assendelft legt een sterke nadruk op de sociale ontwikkeling van ieder kind. Onze school is gebouwd op het jenaplanconcept, een sociale en pedagogische visie die samenwerken en zorg voor elkaar centraal stelt. Wij stimuleren actief positief gedrag met behulp van Positive Behavior Support (PBS). Kinderen leren eigenaarschap en zelfstandigheid door actief betrokken te worden bij hun leerproces. Dit uiten we in het concept 'Vraag het de kinderen'. Bovenbouwleerlingen fungeren als maatjes voor jongere kinderen, waarbij ze elkaar ondersteunen en begeleiden tijdens diverse schoolactiviteiten. De Regenboog staat bekend om haar positieve schoolklimaat en uitstekende sociale resultaten, wat de basis vormt voor een veilige en stimulerende leeromgeving.

Plezier door veiligheid

Respect voor iedereen

Gedeelde verantwoordelijkheid

Hoe bevordert Jenaplanschool De Regenboog sociale ontwikkeling?

Wij hanteren een proactieve aanpak met Positive Behavior Support (PBS), waarbij we kinderen positief benaderen en leren omgaan met regels en afspraken. Beloningen, zowel individueel als voor de groep, erkennen gewenst gedrag. Incidenten analyseren we nauwgezet om ons onderwijs continu te verbeteren. Onze kernwaarden - plezier door veiligheid, respect en verantwoordelijkheid - zijn gezamenlijk met kinderen, ouders en het team vastgesteld. Als jenaplanschool integreren we de kernprincipes van deze onderwijsvorm, zoals samenwerking en zorgzaamheid, in ons dagelijks onderwijs. We monitoren de sociale en emotionele vooruitgang door middel van Cito-vragenlijsten, ingevuld door zowel leerkrachten als leerlingen. De resultaten worden geanalyseerd om ons onderwijs en onze lesprogramma's te optimaliseren. Een tweejaarlijks tevredenheidsonderzoek onder alle betrokkenen, inclusief ouders, biedt waardevolle inzichten voor verdere ontwikkeling.

Welke registratiesystemen gebruikt De Regenboog voor sociale opbrengsten?

Op Jenaplanschool De Regenboog gebruiken we de volgende registratiesystemen om de sociale opbrengsten van onze leerlingen nauwkeurig in kaart te brengen:

  • Kijk! observaties en rapportages
  • Cito leerling in beeld analyses

Welke methoden voor sociaal-emotioneel leren worden toegepast op De Regenboog?

Jenaplanschool De Regenboog maakt gebruik van de effectieve methode School Wide Positive Behavior Support (SWPBS) om sociaal-emotioneel leren te stimuleren en te verankeren in de gehele schoolorganisatie.

Onderwijsinspectie Bevestigt Kwaliteit van Basisschool De Regenboog

Basisschool De Regenboog in Assendelft blinkt uit in onderwijskwaliteit, zoals erkend door de onderwijsinspectie. In november 2020 werden onze ontwikkelingen positief beoordeeld, met speciale lof voor onze focus op Bildung en de sterke kwaliteitscultuur. Deze erkenning van onze inspanningen door de inspectie is een bron van trots voor ons gehele team. Verder onderzoek in april 2022 naar de leskwaliteit bevestigde dit positieve beeld. De inspectie toonde zich opnieuw tevreden over de effectieve onderwijsaanpak en de positieve leeromgeving die De Regenboog biedt aan haar 282 leerlingen. Ontdek zelf de kwaliteiten van De Regenboog, waar elk kind de kans krijgt om zich optimaal te ontwikkelen binnen een veilige en inspirerende omgeving.