Basisschool Ibn-i Sina in Arnhem

Het team van Ibn-i Sina in Arnhem

Current section: team
Kinderkamp 5A
6825 Arnhem

Zie hier hoe het team van Ibn-i Sina is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Ibn-i Sina. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Ibn-i Sina bij jullie?

Ontdek hoe goed Ibn-i Sina bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Ibn-i Sina zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 79.2% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83.5% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (79.2%)
Man (20.8%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (83.5%)
Man (16.5%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Ibn-i Sina. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (12%)
25-35 jaar (32%)
35-45 jaar (20%)
45-55 jaar (28%)
55-65 jaar (8%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.4%)
25-35 jaar (25.6%)
35-45 jaar (25%)
45-55 jaar (20.7%)
55-65 jaar (18.3%)
&ge;65 jaar (2%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Ibn-i Sina werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (73.9%)
Direct ondersteunend personeel (13%)
Indirect ondersteunend personeel (8.7%)
Management (4.3%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Ibn-i Sina gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Humanistische en godsdienstige vorming (HVO/GVO)
Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Efficiënte Personeelsvervanging op Ibn-i Sina: Altijd Deskundige Begeleiding

Op Basisschool Ibn-i Sina zorgen we voor een vlekkeloze continuïteit in het onderwijs. Onze vervangingen worden strategisch geregeld via ons eigen, flexibele onderwijspersoneel. Dit team bestaat uit ervaren professionals die bovenop de reguliere formatie zijn aangesteld, waardoor zij direct inzetbaar zijn bij afwezigheid van collega's. Zo garanderen we dat de leerlingen altijd kunnen rekenen op kwalitatieve lesopvang en een stabiele leeromgeving. Onze proactieve aanpak in personeelsbeheer zorgt ervoor dat onderwijsactiviteiten ongestoord doorgaan, wat essentieel is voor de ontwikkeling en het welzijn van iedere leerling op onze school.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

In het schooljaar 2025/2026 hebben wij 4 combinatie- en 11 homogene groepen. Deze zijn:

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen
Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Deskundige Ondersteuning voor Elke Leerling bij Ibn-i Sina

7

Taal- en Rekenspecialisten voor Academische Groei

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider voor Gepersonaliseerd Leren
Orthopedagoog voor Ontwikkelingsondersteuning
Rekenspecialist voor Numerieke Vaardigheden
Remedial Teacher voor Gerichte Studiehulp
Taalspecialist voor Communicatieve Bekwaamheid
Logopedist voor Spraak- en Taalontwikkeling
Specialist VVE, OAB en Kansengelijkheid

Toelichting van de school:

Op Basisschool Ibn-i Sina zetten wij ons dagelijks in om elke leerling de best mogelijke ondersteuning te bieden. Onze interne begeleiders en gespecialiseerde leerkrachten, allen met een post-HBO opleiding, vormen de kern van onze onderwijsondersteuning. Onze rekenspecialist heeft een vernieuwend schoolontwikkelingsplan opgesteld, gericht op het automatiseren van rekenvaardigheden. Door middel van observaties en collegiale consultaties waarborgt het team de effectiviteit van ons directe instructiemodel. De succesvolle implementatie van een nieuwe rekenmethode, onder leiding van onze rekenspecialist, versterkt de rekenkundige basis van onze leerlingen. Voor taalontwikkeling hanteren we een vernieuwd schoolontwikkelingsplan. Het team is getraind in NT2-didactiek via het traject 'Zien is Snappen', wat de taalvaardigheid van onze leerlingen ten goede komt. De recente implementatie van een nieuwe methode voor begrijpend lezen, begeleid door onze taalspecialist, zorgt voor een optimale leesontwikkeling. De coördinator VVE, OAB en Kansengelijkheid is cruciaal voor ons rijke schooldagaanbod, ontworpen om kansengelijkheid te bevorderen en de sociaal-emotionele ontwikkeling te stimuleren. Dit programma biedt leerlingen een brede, doorlopende ontwikkeling en verlengde leertijd, zowel voor als na schooltijd, met aansluiting op het reguliere curriculum. Daarnaast werken we samen met Logopedie Arnhem, zodat onze leerlingen gedurende de hele week toegang hebben tot gespecialiseerde logopedische zorg, direct op school.

3

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling en Gedragsondersteuning

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist voor Positief Gedrag
Intern Begeleider voor Holistische Ontwikkeling
Orthopedagoog voor Emotionele Steun

Toelichting van de school:

Onze school beschikt over een toegewijde gedragsspecialist, die een Master-SEN opleiding heeft afgerond. Deze specialist is een belangrijke schakel in het bevorderen van een positief en ondersteunend schoolklimaat. De gedragscoördinator focust op de borging en vernieuwing van 'De Vreedzame School' en de integratie met Hadith-overleveringen. Het team is hierin getraind en de coördinator zorgt voor continuïteit en kwaliteit. Met 'Leerling In Beeld' als observatie-instrument, stuurt de gedragsspecialist de afnames aan en adviseert het team over effectieve interventies en vervolgstappen.

3

Gedrag, Werkhouding en Studieaanpak Optimalisatie

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist voor Studievaardigheden
Intern Begeleider voor Leerstrategieën
Orthopedagoog voor Gedragsmanagement

Toelichting van de school:

Onze gedragsspecialist, met een Master-SEN opleiding, is een sleutelfiguur in het verbeteren van de werkhouding en studieaanpak van onze leerlingen. Deze expertise draagt bij aan een gestructureerde leeromgeving.

3

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling Stimuleren

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider voor Bewegingsstimulans
Orthopedagoog voor Lichamelijke Welzijn
Fysiotherapeut voor Motorische Vooruitgang

Toelichting van de school:

Voor de motorische en lichamelijke ontwikkeling van onze leerlingen werken we samen met Team Kinderfysiotherapie FysioDynamica. Zij zijn één ochtend per week aanwezig om gerichte fysiotherapeutische ondersteuning te bieden.

0

Medische Zorg en Persoonlijke Verzorging op School

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Op dit moment bieden wij geen specifieke gespecialiseerde ondersteuning op het gebied van medisch handelen en persoonlijke verzorging binnen de schoolmuren.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
16
Totaal specialisten
16
Unieke specialismen

Individuele Leerlingbegeleiding en Extra Ondersteuning op Ibn-i Sina

Ons Toegewijde Ondersteuningsbeleid voor Elk Kind

Op Islamitische Basisschool Ibn-i Sina in Arnhem zetten we ons volledig in voor de ontwikkeling van iedere leerling. Wij bieden modern basisonderwijs op Islamitische grondslag, waar kinderen van alle achtergronden welkom zijn. Onze school combineert de vertrouwde elementen van regulier onderwijs met een unieke benadering die leerlingen voorbereidt op de Nederlandse samenleving, vanuit respect voor de Islamitische identiteit. Wij hanteren een proactief beleid om leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben, te identificeren en te begeleiden. Kwetsbare of kansarme kinderen worden zorgvuldig gemonitord, zodat we hun voortgang kunnen volgen en ons onderwijsaanbod optimaal kunnen afstemmen. Door middel van gedetailleerde groepsplannen en regelmatige evaluaties, waaronder de Cito-metingen, zorgen we ervoor dat elk kind op zijn of haar eigen niveau wordt uitgedaagd en ondersteund. Ons streven is om de basisondersteuning, zoals vastgelegd in het samenwerkingsverband, te realiseren en te overtreffen. Daarnaast investeren we in extra ondersteuningsmogelijkheden om aan specifieke behoeften te voldoen. Dit omvat nauwe samenwerking met het samenwerkingsverband PassendWijs, de inzet van logopedie en kinderfysiotherapie, en het organiseren van multidisciplinaire overleggen en zorgteams. De voortgang van elke leerling wordt nauwlettend gevolgd door de eigen leerkracht en geëvalueerd tijdens doelgesprekken en bouwvergaderingen. Dit zorgvuldige proces stelt ons in staat om tijdig bij te sturen en de meest effectieve ondersteuning te bieden aan de leerlingen die dat het hardst nodig hebben, zodat zij hun volledige potentieel kunnen bereiken.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontdek onze Kwaliteitszorg en Schoolplan voor Excellent Basisonderwijs

Wat zijn de kerndoelen en leerresultaten volgens ons schoolplan?

Ons onderwijs op Basisschool Ibn-i Sina in Arnhem is gestructureerd rondom klassikale instructie, met een sterke focus op het directe instructiemodel en coöperatief leren. Wij implementeren adaptief onderwijs, waarbij we het lesaanbod nauwkeurig afstemmen op de individuele leerbehoeften van elk kind. De nadruk ligt op het beheersen van de basisvaardigheden, conform de landelijke Kerndoelen voor het basisonderwijs. Aangezien veel van onze leerlingen Nederlands als tweede taal leren, zetten we extra in op taalverwerving en begrip. Kwaliteitszorg is essentieel voor effectief onderwijs. We monitoren continu de onderwijskwaliteit via een geavanceerd leerlingvolgsysteem, cruciaal voor beleidsontwikkeling en bijsturing. Ons onderwijs op Islamitische grondslag kenmerkt zich door een diverse leerlingenpopulatie. We hebben specifieke expertise ontwikkeld om onderwijs op maat te bieden, waardoor alle leerlingen, ook die met een andere moedertaal, succesvol kunnen zijn. De resultaten van de Eindtoets Basisonderwijs in groep 8 tonen aan dat Ibn-i Sina consistent boven het landelijk gemiddelde en het gemiddelde van vergelijkbare scholen scoort. Dit bevestigt de effectiviteit van onze aanpak voor taalverwerving en academische prestaties.

Hoe bevordert Ibn-i Sina actief burgerschap en sociale vaardigheden?

Volgens de wettelijke verplichtingen bevordert Basisschool Ibn-i Sina actief burgerschap, sociale cohesie en integratie op een doelgerichte manier. Burgerschap draait om de bereidheid en het vermogen om deel te nemen aan de samenleving en hier een positieve bijdrage aan te leveren. Ons beleidsdocument 'Burgerschapsonderwijs op Ibn-i Sina' beschrijft gedetailleerd hoe we dit integreren in ons curriculum. Dit document is afgestemd op de wetgeving en onze schoolvisie, met elf specifieke, uitgewerkte burgerschapsdoelen. Deze doelen zijn vertaald naar een concreet leerplan, dat de ontwikkeling van sociale vaardigheden en maatschappelijke betrokkenheid bij onze leerlingen stimuleert. We streven ernaar dat elk kind zich ontwikkelt tot een verantwoordelijke en actieve burger.

Welke methoden gebruikt de school voor personeelsontwikkeling en onderwijsverbetering?

De professionele ontwikkeling van ons onderwijzend personeel is een topprioriteit. We organiseren regelmatig scholingen en cursussen, afgestemd op onze schoolplan- en jaarplanambities, om de deskundigheid en competenties van onze leerkrachten te vergroten. Via individuele gesprekken en een gestructureerde gesprekkencyclus ondersteunen we de professionele groei van elke leerkracht. Hierin stellen we gezamenlijke doelen vast voor de groep en individuele leerlingen, en evalueren we de voortgang. Onze unieke datamuur, aangevuld met diepgaande analyses van LOVS-toetsresultaten, biedt inzicht in leeropbrengsten. Deze data vormen de basis voor doelstellings-, leerling- en groepsgesprekken, en sturen onze onderwijsverbeteringen. Jaarlijkse zelfevaluaties helpen ons ontwikkelbehoeften te identificeren. We betrekken ouders actief door hen te voorzien van adviesboekjes, om hen te ondersteunen in het leerproces van hun kind. Ons kwaliteitszorgsysteem, WMK-PO, garandeert een systematische aanpak voor het formuleren van doelen en het implementeren van effectieve interventies.

Ontwikkeling voor het Jonge Kind: Start uw Kind op Ibn-i Sina

Toelichting van de school

Ontdek de unieke visie op onderwijs voor jonge kinderen bij Basisschool Ibn-i Sina in Arnhem. Wij bieden het erkende VVE-programma 'Actief Betrokken', speciaal ontworpen voor een stimulerende start. Onze kleuterklassen (groep 1-2) werken thematisch, waarbij alle leergebieden – taal, rekenen, sociaal-emotionele ontwikkeling, motoriek, spel en creativiteit – naadloos met elkaar verbonden worden. Thema's worden zo ingericht dat ze uitnodigen tot spel, wat leidt tot een rijke verrijking van zowel spel als taal in onze thematische hoeken. De speel- en leeromgeving is een levendige plek waar het actuele thema centraal staat. We creëren een rijke, uitdagende en betekenisvolle omgeving die rekening houdt met de diverse culturele achtergronden van onze leerlingen. Activiteiten vinden zowel binnen als buiten de school plaats, om de leefwereld van het kind te vergroten. Onze leerkrachten stimuleren actief de interactie tussen kinderen, met een focus op een doorlopende leerlijn. We werken vanuit de SLO-doelen voor het jonge kind, die de basis vormen voor ons brede aanbod. Deze doelen komen terug in leerkrachtgestuurde activiteiten, speel-leermaterialen en de inrichting van onze speelhoeken. Wij geloven in hoge verwachtingen voor elk kind. Leerdoelen worden zichtbaar gemaakt in de klas, en differentiatie vindt plaats in zowel kleine als grote groepen, en tijdens spelactiviteiten. De leerkracht fungeert als didacticus, maakt bewuste keuzes en biedt instructie waar nodig, terwijl kinderen ook de ruimte krijgen om zelf te ontdekken. Coöperatieve werkvormen worden ingezet om de samenwerking te bevorderen, zowel klassikaal als in groepjes. Kinderen worden ingedeeld in homogene en heterogene groepen, afhankelijk van hun gedrag en niveau, om zo perfect aan te sluiten bij hun individuele ontwikkelingsbehoeften. De ontwikkeling van elk kind wordt dagelijks geobserveerd, waarbij zowel het proces als het product wordt beoordeeld. Deze bevindingen worden twee keer per jaar vastgelegd in 'Kleuter in Beeld', waarna groepsplannen worden opgesteld die geïntegreerd worden in de themavoorbereiding. Kansengelijkheid, actieve ouderbetrokkenheid, de inzet van onderwijsassistenten, leerzame excursies en een sterke focus op sociaal-emotionele ontwikkeling zijn de kernpunten van ons programma voor het jonge kind.

Veelgestelde vragen

Biedt Basisschool Ibn-i Sina extra ondersteuning voor jonge kinderen?

Ja, Basisschool Ibn-i Sina biedt gespecialiseerde programma's voor jonge kinderen, waaronder het erkende VVE-programma 'Actief Betrokken' en een uitgebreide peuteropvang. Dit zorgt voor een optimale voorbereiding op de basisschool. De programma's zijn ontworpen om de taalontwikkeling, sociaal-emotionele vaardigheden en cognitieve ontwikkeling van jonge kinderen te stimuleren, met een focus op spelenderwijs leren en thematisch werken.

Ja, Basisschool Ibn-i Sina biedt gespecialiseerde programma's voor jonge kinderen, waaronder het erkende VVE-programma 'Actief Betrokken' en een uitgebreide peuteropvang. Dit zorgt voor een optimale voorbereiding op de basisschool. De programma's zijn ontworpen om de taalontwikkeling, sociaal-emotionele vaardigheden en cognitieve ontwikkeling van jonge kinderen te stimuleren, met een focus op spelenderwijs leren en thematisch werken.

Met welke partners werkt de school samen voor het jonge kind?

Basisschool Ibn-i Sina werkt nauw samen met gerenommeerde partners om het aanbod voor het jonge kind te verrijken. Hieronder vallen organisaties voor voor- en vroegschoolse educatie (VVE). Daarnaast onderhouden we een waardevolle samenwerking met Kinderopvang SKAR, een partner die bekend staat om zijn kwalitatieve kinderopvang en een soepele overgang naar het basisonderwijs faciliteert.

Basisschool Ibn-i Sina werkt nauw samen met gerenommeerde partners om het aanbod voor het jonge kind te verrijken. Hieronder vallen organisaties voor voor- en vroegschoolse educatie (VVE). Daarnaast onderhouden we een waardevolle samenwerking met Kinderopvang SKAR, een partner die bekend staat om zijn kwalitatieve kinderopvang en een soepele overgang naar het basisonderwijs faciliteert.

Voor- en vroegschoolse educatie (VVE)