Arnhemse Montessorischool in Arnhem

Het team van Arnhemse Montessorischool in Arnhem

Current section: team
Nicolaas Maesstraat 6
6814 Arnhem

Zie hier hoe het team van Arnhemse Montessorischool is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Arnhemse Montessorischool. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Arnhemse Montessorischool bij jullie?

Ontdek hoe goed Arnhemse Montessorischool bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Arnhemse Montessorischool zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 85.7% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 82.3% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (85.7%)
Man (14.3%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (82.3%)
Man (17.7%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Arnhemse Montessorischool. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (0%)
25-35 jaar (23.8%)
35-45 jaar (19%)
45-55 jaar (28.6%)
55-65 jaar (28.6%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (7.3%)
25-35 jaar (25.7%)
35-45 jaar (26.5%)
45-55 jaar (20.7%)
55-65 jaar (17.8%)
&ge;65 jaar (2%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Arnhemse Montessorischool werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (90.5%)
Direct ondersteunend personeel (4.8%)
Indirect ondersteunend personeel (0%)
Management (4.8%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Arnhemse Montessorischool gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Drama
Engelse taal
Muziek
Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Flexibele Leerkrachtvervanging op de Arnhemse Montessorischool

Bij de Arnhemse Montessorischool zorgen we voor continuïteit in het onderwijs, ook bij onverwachte afwezigheid van leerkrachten. Onze eerste prioriteit is het inzetten van gekwalificeerde vervangers uit de vervangingspool van Stichting Flores, ons toegewijde schoolbestuur. Dit garandeert dat uw kind les krijgt van een bekwame professional. Is er geen geschikte vervanger beschikbaar via de pool, dan benaderen we proactief parttimers en voormalige collega's die bekend zijn met onze school en werkwijze. Hun expertise draagt bij aan een soepele overgang en behoud van de vertrouwde leeromgeving. Indien bovenstaande opties niet toereikend zijn, zoeken we naar interne oplossingen. Dit kan bijvoorbeeld betekenen dat leerlingen tijdelijk verdeeld worden over andere klassen, zodat de lessen zo min mogelijk worden verstoord. We streven ernaar om de impact op de dagelijkse routine te minimaliseren. Pas als alle andere mogelijkheden zijn uitgeput, en enkel in uitzonderlijke situaties, vragen we ouders om hun kind tijdelijk thuis te houden. U wordt in dergelijke gevallen direct geïnformeerd via ons communicatieplatform Social Schools, zodat u op de hoogte bent van de situatie en de gemaakte afspraken.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Elke schooldag ontvangt een groep betrokken en enthousiaste leerkrachten de leerlingen op de Arnhemse Montessorischool. De leerkrachten van elke bouw (onder-, midden- en bovenbouw) zijn gezamenlijk verantwoordelijk voor het onderwijsaanbod en stemmen het onderwijsaanbod af op de onderwijsbehoeften van de leerlingen. De leerkrachten werken nauw samen met de vakleerkrachten en de ondersteuners.

Groeperingsvormen

Bouwgroepen/Stamgroepen/Heterogene groepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Specialistische Ondersteuning op de Arnhemse Montessorischool

7

Taal en Rekenen: Extra Ondersteuning voor Elke Leerling

Beschikbare specialisten:

Rekenspecialist
Remedial Teacher
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid
Taalspecialist
Externe Logopedisten
Gespecialiseerde Aanbieders
Kwaliteitscoördinator

Toelichting van de school:

De Arnhemse Montessorischool (AMS) biedt gerichte extra ondersteuning voor taal en rekenen, afgestemd op de unieke leerbehoeften van elk kind. Onze groepsleerkrachten zijn uw eerste aanspreekpunt en werken nauw samen met gespecialiseerde collega's. Zij bieden expertise op het gebied van leeruitdagingen, zowel voor kinderen die extra uitdaging nodig hebben als voor leerlingen die intensieve ondersteuning vragen. Indien nodig stellen we individuele handelingsplannen op en maken we gebruik van gespecialiseerd oefenmateriaal. De voortgang monitoren we nauwkeurig via ons Leerlingvolgsysteem en methodetoetsen. Blijft de ontwikkeling achter ondanks onze inspanningen? Dan overleggen we met u als ouder en kunnen we het Samenwerkingsverband PassendWijs inschakelen voor een Multi Disciplinair Overleg (MDO) met advies van externe specialisten.

4

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Een Veilige Leeromgeving

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Orthopedagoog
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid
Kwaliteitscoördinator

Toelichting van de school:

Voor een optimale sociaal-emotionele ontwikkeling zetten we op de AMS de methode 'Kinderen en hun sociale talenten' in, ondersteund door het observatie-instrument 'Kindbeeld'. Deze methodes worden schoolbreed toegepast om een consistente aanpak te garanderen. Uw kind leert in de klas over groepsdynamiek, zelfvertrouwen en effectieve samenwerking. We besteden ook aandacht aan burgerschapsvorming, zodat kinderen leren omgaan met diversiteit, verantwoordelijkheid nemen en respect tonen. Onze kwaliteitscoördinator en gedragsspecialist staan klaar om te adviseren en indien nodig externe hulp in te schakelen, met als doel een positieve en veilige omgeving waar ieder kind zich gezien en gewaardeerd voelt.

4

Gedrag, Werk Houding en Taakaanpak: Begeleiding op Maat

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Orthopedagoog
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid
Kwaliteitscoördinator

Toelichting van de school:

De Montessori-aanpak stimuleert kinderen om zelfstandig te werken, keuzes te maken en rekening te houden met anderen. Onze leerkrachten observeren de werkhouding en het gedrag van elk kind nauwkeurig en passen hun begeleiding hierop aan. Als een leerling structureel ondersteuning nodig heeft, werken we samen met de kwaliteitscoördinator en u als ouder om de beste aanpak te vinden. We focussen op het vergroten van zelfstandigheid en zelfinzicht. Indien nodig betrekken we externe experts om de juiste ondersteuning te bieden en uw kind te helpen succesvol te zijn in de klas.

3

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Actieve Groei

Beschikbare specialisten:

Vakdocent Bewegingsonderwijs
Externe Fysiotherapeuten
Kwaliteitscoördinator

Toelichting van de school:

De motorische ontwikkeling van uw kind stimuleren we dagelijks door spel en gespecialiseerd bewegingsonderwijs. De jongste leerlingen genieten van lessen door de groepsleerkracht en periodiek van een vakdocent, terwijl de midden- en bovenbouw wekelijks tweemaal gymles ontvangen van een specialist. Bij zorgen over de fijne of grove motoriek bespreken we dit met u en de kwaliteitscoördinator. Indien nodig schakelen we een fysiotherapeut of ergotherapeut in via het MDO. Samen met u zoeken we naar de meest geschikte ondersteuning, zodat uw kind optimaal kan participeren in alle schoolactiviteiten.

3

Medisch Handelen en Persoonlijke Verzorging: Zorgvuldige Afstemming

Beschikbare specialisten:

Orthopedagoog
BHV-Gediplomeerde Leerkrachten
Kwaliteitscoördinator

Toelichting van de school:

Voor leerlingen die medische ondersteuning of persoonlijke verzorging nodig hebben, werken we nauw en zorgvuldig samen met u als ouder. We leggen duidelijke afspraken vast over de verantwoordelijkheden en de geboden ondersteuning. Indien nodig betrekken we externe professionals, zoals de schoolverpleegkundige of een arts. Onze leerkrachten verlenen alleen medische handelingen na overleg en instructie, conform de richtlijnen van Stichting Flores en het landelijk beleid. De veiligheid en het welzijn van uw kind staan hierbij altijd voorop.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
21
Totaal specialisten
21
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal
Gymlokaal
Documentatiecentrum
Muzieklokaal

Ontdek Ons Brede Ondersteuningsaanbod voor Leerlingen

Gedetailleerde Uitleg van de Arnhemse Montessorischool

Bij de Arnhemse Montessorischool (AMS) geloven we in de unieke ontwikkeling van elk kind, geïnspireerd door de principes van Maria Montessori. We bieden een omgeving waar kinderen vrijheid ervaren om hun eigen potentieel te ontdekken. Om dit te waarborgen, hebben we een gestructureerd en gelaagd ondersteuningssysteem ingericht. Uw kind's groepsleerkracht is altijd uw eerste aanspreekpunt voor vragen over begeleiding en ontwikkeling binnen de klas. Zij kennen uw kind het beste en zorgen voor dagelijkse ondersteuning. De kwaliteitscoördinator (KC’er) is een sleutelfiguur in onze school. Deze coördineert de extra zorg voor leerlingen die dat nodig hebben. De KC’er ondersteunt leerkrachten actief en onderhoudt nauwe banden met ouders en externe partners. Indien een leerling extra hulp nodig heeft, wordt dit altijd in overleg met u besproken tijdens een Multi Disciplinair Overleg (MDO). Dit overleg brengt de KC’er, directeur, een contactpersoon van PassendWijs, de jeugdverpleegkundige en de wijkcoach samen. Indien nodig worden andere deskundigen ingeschakeld, zoals gedragswetenschappers, logopedisten, psychologen of therapeuten. Het MDO adviseert over de beste aanpak, zoals het inzetten van specifieke lesprogramma's of het verkennen van opties binnen het speciaal (basis)onderwijs. Onze school beschikt over gespecialiseerde leerkrachten voor leer-, gedrags-, reken- en taalontwikkeling. Zij werken nauw samen om op maat gemaakte ondersteuning te bieden. Bij elke ondersteuningsvraag stellen we ons de volgende vragen: Wat heeft het kind nodig? Kan de school dit bieden? En blijft de aandacht voor de rest van de groep gewaarborgd? Onze ondersteuning is altijd afgestemd op de individuele leerling. Mocht onze school toch niet de ideale omgeving blijken, dan werken we samen met u en PassendWijs aan een passende overstap naar een andere school. Toekomstgericht Ondersteuningsaanbod: De ontwikkeling van ons team staat centraal. Naast reguliere bijscholing en trainingen, investeren we in individuele scholingstrajecten voor onze leerkrachten. De AMS streeft ernaar om interne specialisten op te leiden op gebieden als gedrag, rekenen, taal en algemene leerstrategieën. Deze specialisten, samen met de kwaliteitscoördinator, versterken het onderwijsaanbod en de begeleiding van leerlingen. We bouwen daarnaast aan sterke samenwerkingsverbanden met externe deskundigen om de best mogelijke ondersteuning te garanderen.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontdek Kwaliteitszorg en Schoolplan Arnhemse Montessorischool

Wat zijn de doelstellingen van ons schoolplan?

De Arnhemse Montessorischool (AMS) streeft continu naar de hoogste onderwijskwaliteit, vastgelegd in ons schoolplan 2022–2026. Dit plan belicht onze identiteit, onderwijskundig beleid, personeelsontwikkeling en kwaliteitsborging. We focussen op vier kernpunten: modern en effectief Montessorionderwijs met aandacht voor technologie, het inspelen op de unieke ontwikkelingsbehoeften van elk kind door middel van zelfstandigheid en verantwoordelijkheid, de centrale rol van onze professionele leerkrachten in zowel hun eigen ontwikkeling als die van de school, en het betrekken van ouders als essentiële partners in het leerproces van hun kind.

Hoe realiseren wij onze onderwijsdoelen?

Kwaliteitsborging is een continu proces bij AMS, gebaseerd op evaluatie en verbetering. Twee keer per jaar analyseren de leerteams, onder leiding van de kwaliteitscoördinator, de onderwijsresultaten en de sociaal-emotionele ontwikkeling van de leerlingen. Op basis van deze analyses stellen we concrete verbeterpunten en maatregelen vast. Deze worden besproken en verwerkt in het jaarplan, dat de korte- en middellange termijndoelen uit het schoolplan implementeert. De medezeggenschapsraad (MR) denkt mee en stemt in met deze plannen. Burgerschapsvorming integreren we naadloos in ons Montessori-onderwijs. Kinderen leren samenwerken, respect tonen en verantwoordelijkheid dragen, binnen het principe van 'vrijheid in gebondenheid'. Via kringgesprekken, projecten en thematisch onderwijs ontwikkelen ze democratische waarden en maatschappelijke betrokkenheid. Het schoolplan is afgestemd op het beleid van Stichting Flores. Ouder kunnen het schoolplan en jaarplan inzien op aanvraag. De schoolgids biedt jaarlijks een overzicht van onze aanpak, resultaten en toekomstplannen. Voor meer details kunt u contact opnemen met de schoolleiding of onze website bezoeken.

Voorbereiding op de Basisschool: Ons Aanbod voor Peuters

Toelichting van de school

De overstap naar de basisschool is een belangrijke stap. Veel van onze leerlingen starten hun educatieve reis na een periode op de peuterspeelzaal of kinderopvang. De Arnhemse Montessorischool erkent het belang van een soepele overgang en werkt nauw samen met diverse kinderopvangorganisaties om dit te realiseren. Onze school, als onderdeel van Stichting Flores Onderwijs, faciliteert dit door convenanten af te sluiten met betrouwbare opvangpartners. Ouders hebben de vrijheid om zelf een kinderopvangaanbieder te kiezen die het beste past bij hun behoeften. Vaak kiezen ouders ervoor om de opvang voort te zetten bij de organisatie waar hun kind al eerder verbleef. Veel van onze jonge leerlingen genieten van opvang bij gerenommeerde organisaties zoals Dreamszzz Montessori Kinderopvang, diverse locaties van Montessori Kinderopvang (waaronder Sonsbeek, Waterberg en Sterrenberg), Skar, BLOS en gespecialiseerde sport BSO's zoals Puur Avontuur en BSO Sport. Deze opvanglocaties zijn zowel in de buurt als daarbuiten gelegen, en de kinderen worden veilig van en naar school gebracht, te voet of per busje. De dagelijkse leiding en organisatie van de opvang vallen volledig onder de verantwoordelijkheid van de gekozen kinderopvangaanbieder. Voor alle vragen betreffende aanmelding, vervoer of specifieke opvangtijden, adviseren wij ouders om direct contact op te nemen met hun voorkeursaanbieder. Zij kunnen u uitstekend informeren over de mogelijkheden. Om de overgang naar onze basisschool zo prettig mogelijk te maken, zetten we in op een warme overdracht. Hierbij deelt de kinderopvang essentiële informatie over de ontwikkeling en eventuele begeleidingsbehoeften van uw kind. Dit zorgt voor een continue lijn in de ondersteuning en educatie. Heeft u specifieke vragen over de samenwerking tussen de Arnhemse Montessorischool en de kinderopvang? Aarzel dan niet om contact op te nemen met onze schoolleiding. Wij helpen u graag verder met al uw vragen.

Veelgestelde vragen

Biedt de Arnhemse Montessorischool extra programma's voor peuters?

De Arnhemse Montessorischool richt zich primair op het basisonderwijs. Wij bieden geen specifieke extra programma's aan die losstaan van ons reguliere lesaanbod voor jonge kinderen. Wel zorgen we voor een warme overdracht vanuit de kinderopvang.

Met welke kinderopvangorganisaties werkt de Arnhemse Montessorischool samen?

De Arnhemse Montessorischool onderhoudt samenwerkingsverbanden met diverse vooraanstaande kinderopvangorganisaties in de regio. Dit omvat onder andere Dreamszzz Montessori Kinderopvang en Montessori Kinderopvang, die meerdere vestigingen hebben. Deze samenwerkingen waarborgen een soepele overgang voor de kinderen.

De Arnhemse Montessorischool onderhoudt samenwerkingsverbanden met diverse vooraanstaande kinderopvangorganisaties in de regio. Dit omvat onder andere Dreamszzz Montessori Kinderopvang en Montessori Kinderopvang, die meerdere vestigingen hebben. Deze samenwerkingen waarborgen een soepele overgang voor de kinderen.

Team | Arnhemse Montessorischool in Arnhem | [2025] Schoolregister