
De resultaten van Arnhemse Montessorischool in Arnhem
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van Arnhemse Montessorischool, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Hoe goed past Arnhemse Montessorischool bij jullie?
Ontdek hoe goed Arnhemse Montessorischool bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Fundamenteel Niveau: Basisvaardigheden voor Succes
Het fundamentele niveau vertegenwoordigt de essentiële taal- en rekenvaardigheden die elke leerling aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Deze worden gemeten met de eindtoets in groep acht. De onderwijsinspectie hanteert een landelijke signaleringswaarde van minimaal 85% voor het behalen van dit basisniveau. Dit geldt als een belangrijke indicator voor alle basisscholen in Nederland.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau: Ambitie en Ontwikkeling op de Arnhemse Montessorischool
Het streefniveau ligt hoger dan het fundamentele niveau en weerspiegelt onze ambitie om leerlingen uit te dagen boven de basis te presteren. Het doel is dat een zo groot mogelijk percentage van onze leerlingen dit hogere niveau bereikt aan het einde van groep acht. De specifieke streefwaarde voor onze school wordt bepaald door de inspectie, rekening houdend met onze unieke leerlingpopulatie. Dit percentage dient als maatstaf voor onze prestaties op dit gebied.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van Arnhemse Montessorischool?
De Arnhemse Montessorischool begeleidt leerlingen met zorg naar een passend schooladvies voor het vervolgonderwijs. We hanteren een gestructureerd proces om dit te realiseren. In november van groep 8 ontvangen leerlingen en hun ouders een voorlopig schooladvies. Dit advies is gebaseerd op de resultaten uit het leerlingvolgsysteem, dat de voortgang van groep 6 tot en met 8 nauwkeurig volgt. Observaties van de werkhouding, motivatie en sociaal-emotionele ontwikkeling van de leerling vullen dit beeld aan. In februari leggen alle leerlingen de doorstroomtoets af, genaamd Leerling in Beeld. Het definitieve schooladvies wordt in maart vastgesteld. Hierbij weegt de leerkracht de gehele schoolloopbaan van de leerling mee, inclusief de resultaten van de doorstroomtoets. Het uiteindelijke advies is een holistische afweging van cognitieve prestaties, werkhouding, zelfstandigheid en de algemene inzet van de leerling. Indien de resultaten van de doorstroomtoets hoger uitvallen dan het eerder gegeven advies, wordt een heroverweging gemaakt of het schooladvies aangepast kan worden. De school motiveert altijd transparant waarom een advies al dan niet wordt bijgesteld. De aanmelding voor het voortgezet onderwijs vindt jaarlijks plaats tussen 25 en 31 maart. Onze leerlingen behalen doorgaans een havo/vwo of vwo-advies. Ouders dienen de aanmelding in via het ELK-systeem. Wij onderhouden contact met vervolgonderwijsinstellingen om de doorstroom van onze oud-leerlingen te monitoren. Voor gedetailleerde informatie over de overgang naar het voortgezet onderwijs, bezoek: đź”—www.vanponaarvo.nl
Grafiek
Grafiek laden...
Sociale Ontwikkeling en Groei op de Arnhemse Montessorischool
Op de Arnhemse Montessorischool staat de brede ontwikkeling van elk kind centraal. Wij geloven in de Montessori-filosofie dat elk kind de architect van zijn eigen toekomst is. Onze missie is om kinderen te begeleiden tot zelfstandige, verantwoordelijke en mondige individuen, die een positieve bijdrage willen leveren aan de maatschappij. Dit realiseren we door een veilige en stimulerende leeromgeving te creëren in heterogene groepen. In deze omgeving kunnen kinderen zichzelf ontdekken en leren ze respectvol om te gaan met hun medemens, wat essentieel is voor hun sociale groei.
Met plezier naar school gaan voor elke leerling
Respectvol omgaan met elkaar en de omgeving
Verantwoordelijkheid dragen voor onze leefwereld
Hoe bevordert de Arnhemse Montessorischool de sociale ontwikkeling van leerlingen?
Onze aanpak voor sociaal leren is gebaseerd op samenwerking en zelfstandigheid, binnen een veilige omgeving met actieve begeleiding van onze ervaren leerkrachten. Dit legt een sterke basis voor zowel sociale groei als actief burgerschap. Voor gedetailleerde informatie over hoe wij sociale veiligheid in onze school organiseren, verwijzen we graag naar ons actuele Sociaal Veiligheidsplan 2024.
Welke methoden gebruikt de school voor het monitoren van sociale vooruitgang?
De Arnhemse Montessorischool hanteert specifieke registratievormen om de sociale ontwikkeling van onze leerlingen in kaart te brengen en te stimuleren: * In de onderbouw maken we gebruik van BOSOS. * Voor de midden- en bovenbouw hanteren we het 'Breed kindbeeld' van LIB, wat een holistische kijk op de ontwikkeling van elk kind biedt.
Welke sociaal-emotionele leermethoden worden ingezet?
Voor het bevorderen van sociaal-emotionele vaardigheden maken wij gebruik van de methode 'Kinderen en… hun sociale talenten'. Deze methode helpt kinderen om hun sociale vaardigheden te herkennen en verder te ontwikkelen.
Inspectierapport Arnhemse Montessorischool: Kwaliteit en Ontwikkeling
De Arnhemse Montessorischool is een bruisende basisschool waar kinderen zich volop kunnen ontwikkelen volgens de principes van Maria Montessori. Wij bieden een stimulerende leeromgeving die gericht is op zelfstandigheid, respect en een leven lang leren. Onze school in Arnhem staat bekend om haar betrokken team van leerkrachten en de warme sfeer. We geloven in de kracht van het kind en stimuleren elke leerling om zijn of haar eigen potentieel te ontdekken en te benutten. Ontdek hier meer over onze onderwijsaanpak en de resultaten.