
Het team van PCB Dr. A. Kuyperschool in Andijk
Current section: teamZie hier hoe het team van PCB Dr. A. Kuyperschool is samengesteld
Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van PCB Dr. A. Kuyperschool. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.
Hoe goed past PCB Dr. A. Kuyperschool bij jullie?
Ontdek hoe goed PCB Dr. A. Kuyperschool bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?
Bij PCB Dr. A. Kuyperschool zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.
Verdeling man/vrouw laden...
Vergelijking man-vrouw verdeling
Onze school heeft met 71.4% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83.8% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.
Deze school
Vergelijkbare scholen
Wat is de leeftijd van de teamleden?
De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij PCB Dr. A. Kuyperschool. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.
Leeftijdsverdeling laden...
Leeftijdsverdeling van het team
De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.
Deze school
Vergelijkbare scholen
Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?
Bij PCB Dr. A. Kuyperschool werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.
Functiegroepen laden...
Verdeling van functiegroepen
De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.
Deze school
Vakleerkrachten op deze school
Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor PCB Dr. A. Kuyperschool gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.
Beschikbare vakgebieden:
Professionele Leerkrachtvervanging bij PCB Dr. Kuyperschool: Een Soepele Regeling
Bij PCB Dr. Kuyperschool zorgen we voor een optimale continuïteit van het onderwijs, zelfs bij afwezigheid van leerkrachten. Stichting Kopwerk heeft voor elke regio een deskundige vervangingspool opgezet. Onze school maakt met veel vertrouwen gebruik van de ervaren leerkrachten uit de pool West-Friesland. Deze toegewijde invallers zijn gekoppeld aan een 'moederschool' binnen de regio. Op dagen dat ze niet ingezet worden voor vervanging, verrichten zij waardevolle ondersteunende taken op hun eigen moederschool. Dit zorgt voor een efficiënte inzet van expertise en een versterking van ons onderwijsteam. Ondanks de uitdagingen van een lerarentekort in West-Friesland, dat de druk op de invalpool verhoogt, streven we ernaar om altijd passende oplossingen te vinden. In zeldzame gevallen waarin geen externe vervanging mogelijk is en interne oplossingen ontoereikend zijn, kunnen we genoodzaakt zijn een klas tijdelijk naar huis te sturen. Ouders worden in dergelijke situaties direct geïnformeerd via ons communicatieplatform Kwieb, zodat u altijd op de hoogte bent.
Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?
Toelichting van de school
De Kuyperschool werkt met het leerstofjaarklassensysteem. Bij het leerstofjaarklassensysteem worden de leerlingen gegroepeerd op basis van hun leeftijd.
Groeperingsvormen
Hoe wordt de tijd op school besteed?
Leerjaar 1 en 2
Leerjaar 3 t/m 8
Ontdek de Specialistische Ondersteuning voor Uw Kind op de PCB Dr. A. Kuyperschool
Taalontwikkeling en Rekenen: Extra Hulp voor Succes
Beschikbare specialisten:
Toelichting van de school:
Op de PCB Dr. A. Kuyperschool in Andijk bieden we een solide basis aan voor elke leerling. We garanderen minimale basisondersteuning op het gebied van lezen, spelling en rekenen, afgestemd op de regionale afspraken. Leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben bij lezen, spelling of rekenen, ontvangen gerichte hulp van hun eigen leerkracht. Voor dyslexie en dyscalculie voeren wij geen diagnostiek uit binnen de school. Bij een vermoeden van dyslexie of dyscalculie bespreken we de mogelijkheden voor extern onderzoek en begeleiding met u als ouder. Onze taalspecialisten ondersteunen leerlingen die thuis een andere taal spreken, met name in groep 1 en 2. Nieuwkomers vanaf groep 3 kunnen terecht bij een regionale taalklas voor intensieve taalondersteuning, gedurende maximaal 1,5 jaar. Specifieke programma's zoals BOUW versterken de leesvaardigheden van leerlingen met leesproblemen. Voor leerlingen met dyslexie zijn er hulpmiddelen en speciale lessen beschikbaar. Wij onderhouden nauw contact met externe specialisten, zoals logopedisten, om de begeleiding optimaal op elkaar af te stemmen. Onze rekenspecialisten, Meester André en Juf Lisa, helpen leerlingen die extra uitleg nodig hebben bij rekenvaardigheden. Juf Debbie en Juf Sharon zijn onze toegewijde taalspecialisten. Meester Walter bevordert mediawijsheid en online veiligheid als onze media coach. Bovendien versterkt de wekelijkse aanwezigheid van een lees- en mediaconsulente van 'Bibliotheek op school' de lees- en mediavaardigheden van onze leerlingen.
Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Een Veilige Leeromgeving
Beschikbare specialisten:
Toelichting van de school:
De PCB Dr. A. Kuyperschool hanteert PBS (Positive Behaviour Support) als leidend principe voor een positieve schoolcultuur. Onze kernwaarden - veiligheid, verantwoordelijkheid en respect - vormen de basis van al ons handelen, zowel in de klas als daarbuiten. We integreren de methode Kwink om sociaal-emotionele vaardigheden te bevorderen. Leerlingen leren hierdoor effectief om te gaan met emoties en sociale interacties. Dit draagt bij aan een harmonieuze en ondersteunende leeromgeving voor iedereen. Indien een leerling extra ondersteuning op sociaal-emotioneel gebied nodig heeft, bieden wij individuele begeleiding. Deze begeleiding wordt verzorgd door ervaren leerkrachtondersteuners die nauw samenwerken met de leerkrachten en ouders.
Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Maatwerk voor Elke Leerling
Beschikbare specialisten:
Toelichting van de school:
Sommige leerlingen ervaren uitdagingen bij het omgaan met leeftijdsgenoten, het reguleren van emoties zoals boosheid of angst, of bij het aanpakken van schooltaken. Voor deze leerlingen bieden wij gespecialiseerde begeleiding buiten de reguliere klassensetting. Indien deze individuele ondersteuning niet volstaat, evalueren we de situatie in ons schoolbrede ondersteuningsteam. Dit team, dat zes keer per jaar bijeenkomt, bestaat uit schoolpersoneel, ouders en externe deskundigen zoals gedragswetenschappers en schoolmaatschappelijk werkers. Samen met u als ouder en deze deskundigen verkennen we de meest effectieve strategieën om uw kind optimaal te ondersteunen en te laten floreren binnen onze schoolomgeving.
Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Samenwerken voor Beweging
Beschikbare specialisten:
Toelichting van de school:
Hoewel de PCB Dr. A. Kuyperschool geen eigen gediplomeerd specialist voor motorische en lichamelijke ontwikkeling heeft, onderhouden we nauwe contacten met een kinderfysiotherapeut. Deze samenwerking stelt ons in staat om vroegtijdig signalen op te vangen. Bij opvallendheden in de motorische ontwikkeling van een leerling, bespreken we dit altijd met de ouders. Vervolgens kunnen wij, in overleg, de expertise van de kinderfysiotherapeut inschakelen voor verder advies en mogelijke ondersteuning.
Medische Handelingen en Persoonlijke Verzorging: Zorgvuldige Begeleiding
Beschikbare specialisten:
Toelichting van de school:
De PCB Dr. A. Kuyperschool volgt strikte protocollen voor het toedienen van medicatie en het verrichten van medische handelingen. De gezondheid en veiligheid van onze leerlingen staan hierbij altijd voorop. Onze schoolfaciliteiten zijn deels toegankelijk voor rolstoelgebruikers, wat bijdraagt aan een inclusieve omgeving. We werken samen met het landelijk netwerk Ziezon om ook leerlingen met langdurige ziekteperiodes zoveel mogelijk te laten participeren in het schoolleven.
Overzicht ondersteuning
Extra mogelijkheden op deze school
Ontdek Onze Extra Ondersteuning voor Elke Leerling
Een Diepere Kijk in het Ondersteuningsaanbod van de Kuyperschool
Het team
Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.
Onze Kwaliteitszorg en Ontwikkelingsplannen
Wat zijn de ontwikkeldoelen van onze school voor de komende vier jaar?
Hoe waarborgt de school de kwaliteit en bereikt zij haar gestelde doelen?
Welke specifieke doelen focust de school dit schooljaar op?
Downloaden
Download het volledige schoolplan hierOntwikkeling van Jonge Kinderen op de Kuyperschool
Toelichting van de school
Veelgestelde vragen
Welk extra aanbod is er voor jonge kinderen op de PCB Dr. A. Kuyperschool?
De PCB Dr. A. Kuyperschool biedt diverse extra ondersteuningsmogelijkheden voor jonge kinderen om hun ontwikkeling optimaal te stimuleren, waaronder programma's gericht op voor- en vroegschoolse educatie.
Met welke partners werkt de school samen voor het jonge kind programma?
De PCB Dr. A. Kuyperschool werkt nauw samen met 'De Kuyper Klointjes' om een doorlopende ontwikkelingslijn te garanderen en aanvullende educatieve diensten aan te bieden voor de allerkleinsten.