Basisschool PCB Dr. A. Kuyperschool in Andijk

Het team van PCB Dr. A. Kuyperschool in Andijk

Current section: team
Buttervin 1
1619 Andijk

Zie hier hoe het team van PCB Dr. A. Kuyperschool is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van PCB Dr. A. Kuyperschool. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past PCB Dr. A. Kuyperschool bij jullie?

Ontdek hoe goed PCB Dr. A. Kuyperschool bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij PCB Dr. A. Kuyperschool zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 71.4% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83.8% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (71.4%)
Man (28.6%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (83.8%)
Man (16.2%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij PCB Dr. A. Kuyperschool. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (6.3%)
25-35 jaar (37.5%)
35-45 jaar (18.8%)
45-55 jaar (18.8%)
55-65 jaar (18.8%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (7.8%)
25-35 jaar (25.1%)
35-45 jaar (26%)
45-55 jaar (20.4%)
55-65 jaar (18.6%)
&ge;65 jaar (2.1%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij PCB Dr. A. Kuyperschool werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (73.3%)
Direct ondersteunend personeel (20%)
Management (6.7%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor PCB Dr. A. Kuyperschool gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Muziek
Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Professionele Leerkrachtvervanging bij PCB Dr. Kuyperschool: Een Soepele Regeling

Bij PCB Dr. Kuyperschool zorgen we voor een optimale continuïteit van het onderwijs, zelfs bij afwezigheid van leerkrachten. Stichting Kopwerk heeft voor elke regio een deskundige vervangingspool opgezet. Onze school maakt met veel vertrouwen gebruik van de ervaren leerkrachten uit de pool West-Friesland. Deze toegewijde invallers zijn gekoppeld aan een 'moederschool' binnen de regio. Op dagen dat ze niet ingezet worden voor vervanging, verrichten zij waardevolle ondersteunende taken op hun eigen moederschool. Dit zorgt voor een efficiënte inzet van expertise en een versterking van ons onderwijsteam. Ondanks de uitdagingen van een lerarentekort in West-Friesland, dat de druk op de invalpool verhoogt, streven we ernaar om altijd passende oplossingen te vinden. In zeldzame gevallen waarin geen externe vervanging mogelijk is en interne oplossingen ontoereikend zijn, kunnen we genoodzaakt zijn een klas tijdelijk naar huis te sturen. Ouders worden in dergelijke situaties direct geïnformeerd via ons communicatieplatform Kwieb, zodat u altijd op de hoogte bent.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

De Kuyperschool werkt met het leerstofjaarklassensysteem. Bij het leerstofjaarklassensysteem worden de leerlingen gegroepeerd op basis van hun leeftijd.

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Ontdek de Specialistische Ondersteuning voor Uw Kind op de PCB Dr. A. Kuyperschool

4

Taalontwikkeling en Rekenen: Extra Hulp voor Succes

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider voor Brede Ondersteuning
Gespecialiseerde Rekencoach
Taalspecialist voor Vloeiende Communicatie
Media Coach voor Digitale Geletterdheid

Toelichting van de school:

Op de PCB Dr. A. Kuyperschool in Andijk bieden we een solide basis aan voor elke leerling. We garanderen minimale basisondersteuning op het gebied van lezen, spelling en rekenen, afgestemd op de regionale afspraken. Leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben bij lezen, spelling of rekenen, ontvangen gerichte hulp van hun eigen leerkracht. Voor dyslexie en dyscalculie voeren wij geen diagnostiek uit binnen de school. Bij een vermoeden van dyslexie of dyscalculie bespreken we de mogelijkheden voor extern onderzoek en begeleiding met u als ouder. Onze taalspecialisten ondersteunen leerlingen die thuis een andere taal spreken, met name in groep 1 en 2. Nieuwkomers vanaf groep 3 kunnen terecht bij een regionale taalklas voor intensieve taalondersteuning, gedurende maximaal 1,5 jaar. Specifieke programma's zoals BOUW versterken de leesvaardigheden van leerlingen met leesproblemen. Voor leerlingen met dyslexie zijn er hulpmiddelen en speciale lessen beschikbaar. Wij onderhouden nauw contact met externe specialisten, zoals logopedisten, om de begeleiding optimaal op elkaar af te stemmen. Onze rekenspecialisten, Meester André en Juf Lisa, helpen leerlingen die extra uitleg nodig hebben bij rekenvaardigheden. Juf Debbie en Juf Sharon zijn onze toegewijde taalspecialisten. Meester Walter bevordert mediawijsheid en online veiligheid als onze media coach. Bovendien versterkt de wekelijkse aanwezigheid van een lees- en mediaconsulente van 'Bibliotheek op school' de lees- en mediavaardigheden van onze leerlingen.

2

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Een Veilige Leeromgeving

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist voor Positieve Groei
Intern Begeleider voor Brede Ondersteuning

Toelichting van de school:

De PCB Dr. A. Kuyperschool hanteert PBS (Positive Behaviour Support) als leidend principe voor een positieve schoolcultuur. Onze kernwaarden - veiligheid, verantwoordelijkheid en respect - vormen de basis van al ons handelen, zowel in de klas als daarbuiten. We integreren de methode Kwink om sociaal-emotionele vaardigheden te bevorderen. Leerlingen leren hierdoor effectief om te gaan met emoties en sociale interacties. Dit draagt bij aan een harmonieuze en ondersteunende leeromgeving voor iedereen. Indien een leerling extra ondersteuning op sociaal-emotioneel gebied nodig heeft, bieden wij individuele begeleiding. Deze begeleiding wordt verzorgd door ervaren leerkrachtondersteuners die nauw samenwerken met de leerkrachten en ouders.

1

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Maatwerk voor Elke Leerling

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider voor Brede Ondersteuning

Toelichting van de school:

Sommige leerlingen ervaren uitdagingen bij het omgaan met leeftijdsgenoten, het reguleren van emoties zoals boosheid of angst, of bij het aanpakken van schooltaken. Voor deze leerlingen bieden wij gespecialiseerde begeleiding buiten de reguliere klassensetting. Indien deze individuele ondersteuning niet volstaat, evalueren we de situatie in ons schoolbrede ondersteuningsteam. Dit team, dat zes keer per jaar bijeenkomt, bestaat uit schoolpersoneel, ouders en externe deskundigen zoals gedragswetenschappers en schoolmaatschappelijk werkers. Samen met u als ouder en deze deskundigen verkennen we de meest effectieve strategieën om uw kind optimaal te ondersteunen en te laten floreren binnen onze schoolomgeving.

0

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Samenwerken voor Beweging

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Hoewel de PCB Dr. A. Kuyperschool geen eigen gediplomeerd specialist voor motorische en lichamelijke ontwikkeling heeft, onderhouden we nauwe contacten met een kinderfysiotherapeut. Deze samenwerking stelt ons in staat om vroegtijdig signalen op te vangen. Bij opvallendheden in de motorische ontwikkeling van een leerling, bespreken we dit altijd met de ouders. Vervolgens kunnen wij, in overleg, de expertise van de kinderfysiotherapeut inschakelen voor verder advies en mogelijke ondersteuning.

0

Medische Handelingen en Persoonlijke Verzorging: Zorgvuldige Begeleiding

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

De PCB Dr. A. Kuyperschool volgt strikte protocollen voor het toedienen van medicatie en het verrichten van medische handelingen. De gezondheid en veiligheid van onze leerlingen staan hierbij altijd voorop. Onze schoolfaciliteiten zijn deels toegankelijk voor rolstoelgebruikers, wat bijdraagt aan een inclusieve omgeving. We werken samen met het landelijk netwerk Ziezon om ook leerlingen met langdurige ziekteperiodes zoveel mogelijk te laten participeren in het schoolleven.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
7
Totaal specialisten
7
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal
Speelplein
Verwerkingsruimtes
Chromebooks

Ontdek Onze Extra Ondersteuning voor Elke Leerling

Een Diepere Kijk in het Ondersteuningsaanbod van de Kuyperschool

Bij de PCB Dr. Kuyperschool geloven we in het bieden van optimale ondersteuning aan iedere leerling. Ons streven is om een veilige en stimulerende leeromgeving te creëren waar ieder kind zich optimaal kan ontwikkelen. Meer gedetailleerde informatie over ons beleid rondom Passend Onderwijs vindt u in het document 'Basis- en extra ondersteuning po Passend Onderwijs West-Friesland' op de website van het samenwerkingsverband. Voor persoonlijk advies en toelichting staat onze intern begeleider (IB'er) u graag te woord. Voor directe vragen over passend onderwijs en ondersteuning kunt u ook terecht bij het ouder- en jeugdsteunpunt van samenwerkingsverband Passend onderwijs West-Friesland. Dit onafhankelijke steunpunt is er om u als ouder, kind of jongere te helpen en te adviseren, zonder taken over te nemen van scholen of het samenwerkingsverband. De onafhankelijke contactpersoon voor ouders en jeugd binnen dit samenwerkingsverband is Annette Schouten. U kunt haar bereiken via e-mail op ouderjeugdsteunpunt@passendonderwijswf.nl of telefonisch op 06-26 67 59 14. Ook de contactgegevens van De Westfriese Knoop (De Factorij 16, 1689 AL Zwaag, Tel: 0229-572633) bieden verdere ondersteuningsmogelijkheden. Onze school ontwikkelt zich continu met specifieke doelen voor de toekomst. Zo zetten we vol in op spelend en bewegend leren door de hele school en implementeren we het 'deBOS' leesbeleid, waarbij de bibliotheek op school een centrale rol speelt. Verder werken we aan het uitbouwen en verankeren van eigenaarschap, het verbeteren van effectief klassenmanagement en het praktisch toepassen van ons beleid voor meer- en hoogbegaafde leerlingen. In november 2024 hebben twee van onze leerkrachten en de directeur een inspirerende studiereis naar Canada gemaakt, met een focus op inclusief onderwijs. In Ontario, Canada, wordt inclusief onderwijs op een zeer geavanceerde manier toegepast, waarbij alle kinderen, ongeacht hun behoeften, naar dezelfde school gaan. Deze ervaring heeft ons waardevolle inzichten en inspiratie geboden om inclusief onderwijs verder te integreren in onze eigen onderwijsaanpak. Onze directeur is actief betrokken bij een werkgroep van directeuren binnen stichting Kopwerk die zich richt op de implementatie van inclusief onderwijs. Met de landelijke doelstelling voor inclusief onderwijs in 2035 voor ogen, zullen wij de komende jaren stapsgewijs aanpassingen doorvoeren om onze school volledig inclusief te maken.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Onze Kwaliteitszorg en Ontwikkelingsplannen

Wat zijn de ontwikkeldoelen van onze school voor de komende vier jaar?

De PCB Dr. A. Kuyperschool heeft ambitieuze ontwikkeldoelen vastgesteld voor de periode 2023-2027. Deze doelen zijn gericht op het continu verbeteren van ons onderwijs en de leerervaring van onze leerlingen. Onze belangrijkste ontwikkeldoelen omvatten de verdere integratie van het IPC-curriculum, een innovatieve benadering van leren door spel en beweging door de hele school, en de implementatie van het deBOS leesbeleid. Daarnaast zetten we in op het ontwikkelen van een visie voor het jonge kind, het bevorderen van een professionele cultuur en het versterken van eigenaarschap. Verder richten we ons op effectief klassenmanagement, het omzetten van beleid voor meerbegaafde leerlingen naar de praktijk, en het verankeren van burgerschapsvorming en talentontwikkeling binnen ons onderwijs. Deze doelen vormen de leidraad voor onze onderwijsontwikkeling.

Hoe waarborgt de school de kwaliteit en bereikt zij haar gestelde doelen?

De PCB Dr. A. Kuyperschool hanteert een gestructureerd systeem voor kwaliteitszorg, waarbij we continu de kwaliteit van ons onderwijs beoordelen en verbeteren vanuit ons strategisch beleid. De schoolorganisatie is ingedeeld in drie focusgroepen: 'Team aan zet', 'Directeur aan zet' en 'Organisatie aan zet'. Onze school valt onder de categorie 'Team aan zet', wat de actieve rol van ons onderwijsteam benadrukt. Kwaliteitszorg is nauw verweven met ons integraal personeelsbeleid. Dit zorgt ervoor dat de schoolontwikkeling en de professionele groei van onze medewerkers hand in hand gaan. De afdelingen Kwaliteit & Inhoud werken hierin nauw samen met Personeel & Organisatie en de Onderstroom voor opleiding en ontwikkeling. Via diverse instrumenten, zoals strategische beleidsplannen, worden jaarlijks aandachtspunten geïdentificeerd. Deze punten, in combinatie met onze overkoepelende doelen en actuele ontwikkelingen, leiden tot concrete ontwikkelpunten. Deze worden verwerkt in de jaarplannen van de scholen en uitgewerkt door tandems en kwaliteitsteams, met ondersteuning van beleidsmedewerkers. De voortgang wordt gemonitord via gesprekken, klassenbezoeken, audits en teamgesprekken. Aan het einde van het schooljaar evalueren we de ontwikkelplannen en verantwoorden de scholen hun resultaten.

Welke specifieke doelen focust de school dit schooljaar op?

Elk schooljaar vertalen we ons meerjaren schoolplan naar concrete jaarplannen. Deze jaarplannen specificeren de doelen waaraan we dat specifieke schooljaar werken, met tussentijdse en eindevaluaties. De voortgang en uitwerking van deze doelen in onze dagelijkse praktijk zijn zichtbaar op onze innovatiewand. De focusdoelen voor het huidige schooljaar zijn: de verdere ontwikkeling van het IPC-curriculum, het effectief ondersteunen van leerlingen met specifieke behoeften, de implementatie van het deBOS leesbeleid, en het versterken van eigenaarschap binnen de school. Daarnaast ligt de nadruk op het verbeteren van didactische vaardigheden en het cultiveren van een sterke professionele cultuur. Teamleden delen tijdens regelmatige innovatiewand sessies hun ervaringen en werkwijzen met betrekking tot deze doelen. Dit creëert een omgeving van gezamenlijk leren en continu verbeteren, waarbij we actief van en met elkaar leren om onze onderwijskwaliteit te optimaliseren.

Ontwikkeling van Jonge Kinderen op de Kuyperschool

Toelichting van de school

In onze sfeervolle kleuterklassen, op de PCB Dr. A. Kuyperschool, ontdekken jonge kinderen spelenderwijs de wereld. We bieden een rijke leeromgeving met een breed scala aan materialen waaruit kinderen vrij mogen kiezen. Ons thematisch onderwijs integreert rekenen, taal, spel en constructie, en sluit naadloos aan bij de individuele ontwikkelingsfase van elk kind. Onze leerkrachten observeren nauwkeurig de voortgang van elk kind. Ze dagen de kinderen uit met activiteiten die passen bij hun huidige niveau of net daarboven, om zo de ontwikkeling te stimuleren. De leeromgeving is essentieel in dit proces; ze is ingericht om betrokkenheid en nieuwsgierigheid te wekken. We streven ernaar dat kinderen met plezier en enthousiasme leren. Dit doen we door hen uit te dagen nieuwe ervaringen op te doen en hun eigen belevenissen als startpunt te gebruiken voor leerzame spel- en lesactiviteiten. Zo maken we van leren een positieve en betekenisvolle reis. Specifieke aandacht gaat uit naar jonge risicoleerlingen, kinderen tussen 4 en 7 jaar met een ontwikkelingspatroon dat afwijkt van leeftijdsgenootjes. Zij kunnen extra ondersteuning nodig hebben, waarvan de duur nog niet altijd vaststaat. Halverwege groep 2 evalueren we of een kind gebaat is bij een verlengde kleuterperiode, waarbij ontwikkeling prevaleert boven kalenderleeftijd. Middels ons leerlingvolgsysteem Looqin en dagelijkse observaties signaleren we dit. Bij twijfel bespreken we dit met ouders, om gezamenlijk de beste stimuleringsactiviteiten en het vervolg te bepalen: een kleuterverlenging of een reguliere overgang naar groep 3, conform ons protocol kleuterverlenging.

Veelgestelde vragen

Welk extra aanbod is er voor jonge kinderen op de PCB Dr. A. Kuyperschool?

De PCB Dr. A. Kuyperschool biedt diverse extra ondersteuningsmogelijkheden voor jonge kinderen om hun ontwikkeling optimaal te stimuleren, waaronder programma's gericht op voor- en vroegschoolse educatie.

De PCB Dr. A. Kuyperschool biedt diverse extra ondersteuningsmogelijkheden voor jonge kinderen om hun ontwikkeling optimaal te stimuleren, waaronder programma's gericht op voor- en vroegschoolse educatie.

Voor- en vroegschoolse educatie (VVE) / peuteropvang

Met welke partners werkt de school samen voor het jonge kind programma?

De PCB Dr. A. Kuyperschool werkt nauw samen met 'De Kuyper Klointjes' om een doorlopende ontwikkelingslijn te garanderen en aanvullende educatieve diensten aan te bieden voor de allerkleinsten.

De PCB Dr. A. Kuyperschool werkt nauw samen met 'De Kuyper Klointjes' om een doorlopende ontwikkelingslijn te garanderen en aanvullende educatieve diensten aan te bieden voor de allerkleinsten.