Idenburgschool in Andijk

De resultaten van Idenburgschool in Andijk

Current section: resultaten
Dijkweg 30
1619 Andijk

Resultaten en cijfers

Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van Idenburgschool, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.

Hoe goed past Idenburgschool bij jullie?

Ontdek hoe goed Idenburgschool bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Idenburgschool: Beheersing van het Fundamentele Niveau

Op de Idenburgschool streven we ernaar dat alle leerlingen de basisvaardigheden voor taal en rekenen meester maken. Het fundamentele niveau, gemeten in groep 8 via de doorstroomtoets, is cruciaal voor een succesvolle start in het voortgezet onderwijs. De landelijke norm van de inspectie stelt dat minimaal 85% van de leerlingen dit niveau moet halen, wat dient als een belangrijke signaleringswaarde voor elke basisschool. Onze leerlingen behalen dit essentiële niveau met een indrukwekkende score van 98,92%. Dit overtreft ruimschoots de landelijke signaleringswaarde van 85% en laat een positieve trend zien vergeleken met het landelijk gemiddelde van 96,40%. De Idenburgschool committeert zich aan het waarborgen van deze basiskwaliteit voor al onze leerlingen.

Grafiek

Grafiek laden...

Idenburgschool: Ambitie voor het Streefniveau

Naast het beheersen van de basis, stimuleren we op de Idenburgschool ook de ontwikkeling naar een hoger niveau. Het streefniveau vertegenwoordigt een uitdagende doelstelling die we nastreven voor zoveel mogelijk leerlingen aan het einde van hun basisschoolperiode. Dit niveau wordt specifiek voor elke school bepaald, rekening houdend met de unieke leerlingpopulatie en schoolcontext. De Idenburgschool zet zich in om de ambitieuze doelstelling van het streefniveau te realiseren, met een actuele score van 53,76%. Dit resultaat ligt dicht bij de school-specifieke signaleringswaarde van 50,60%, wat aangeeft dat we op de goede weg zijn om onze leerlingen uit te dagen en te laten excelleren. De vergelijking met het landelijk gemiddelde van 59,67% toont onze inzet om continu te verbeteren en onze leerlingen optimale kansen te bieden.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van Idenburgschool?

De Idenburgschool hanteert een zorgvuldig en kindgericht proces voor het vaststellen van het schooladvies. We kijken verder dan alleen toetsresultaten en nemen de gehele ontwikkeling van de leerling mee. Ons adviesproces begint in groep 7 met een oriënterend advies. Dit is gebaseerd op leerlingvolgsysteemgegevens, observaties van leerkrachten en de interne begeleider, en de algemene ontwikkeling van de leerling op het gebied van leerstrategieën en werkhouding. Dit eerste advies dient als richtlijn voor ouders en leerlingen om zich voor te bereiden op de volgende stap. In groep 8 verfijnen we dit advies met aanvullende gegevens. Naast methodetoetsen en het leerlingvolgsysteem, maken we gebruik van observaties, gesprekken met de leerling en toetsen zoals de NIO-toets. Hierbij letten we zowel op cognitieve prestaties als op sociaal-emotionele aspecten en het individuele leerprofiel. Dit leidt tot een voorlopig advies, waarmee ouders en leerlingen open dagen bezoeken. De IEP-doorstroomtoets in februari geeft een onafhankelijke meting van taal- en rekenvaardigheden. De resultaten van deze toets kunnen leiden tot een bijstelling van het voorlopige advies, altijd in overleg met ouders. Na deze stap wordt het definitieve schooladvies vastgesteld en besproken, waarna het wordt doorgegeven aan het vervolgonderwijs. Meerdere gesprekken met ouders en leerlingen vormen een essentieel onderdeel van dit proces. Ons doel is een weloverwogen advies dat een solide basis legt voor een succesvolle overgang naar het voortgezet onderwijs, afgestemd op de unieke talenten en toekomstplannen van elke leerling.

Grafiek

Grafiek laden...

Sterke Sociale Ontwikkeling op de Idenburgschool

Op de Idenburgschool in Andijk focussen we niet alleen op academische prestaties, maar ook op de brede sociale en persoonlijke groei van elk kind. We begeleiden leerlingen bij het ontwikkelen van zelfvertrouwen, effectieve samenwerking en respectvolle omgang met anderen. Deze essentiële sociale vaardigheden zijn cruciaal voor succes, zowel binnen als buiten de schoolmuren. Onze aanpak is afgestemd op de individuele behoeften van elk kind. Voor leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben op sociaal-emotioneel gebied, bieden we gespecialiseerde programma's zoals de Rots & Water-training en begeleiding door ons toegewijde ondersteuningsteam. Door thematische projecten creëren we betekenisvolle leersituaties waarin kinderen actief kunnen oefenen met sociale interacties. Wij streven ernaar een veilige en stimulerende leeromgeving te creëren, waarin elk kind zichzelf kan zijn en leert harmonisch samen te leven. De positieve sociale resultaten zien wij als fundamentele bouwstenen voor een evenwichtige en complete ontwikkeling van onze leerlingen op de Idenburgschool.

Vertrouwen – Een veilige basis voor groei en ontwikkeling

Verbondenheid – Samen leren, vieren en elkaar versterken

Eigenaarschap – Kinderen leren zelf de regie te nemen

Hoe bevordert de Idenburgschool de sociale ontwikkeling van leerlingen?

Onze kernwaarden vormen de basis van onze onderwijsaanpak, die we samen met ons team en in lijn met onze missie en visie hebben geformuleerd. Deze waarden integreren we dagelijks in onze interacties met kinderen, ons lesaanbod en de manier waarop we het schoolklimaat vormgeven. Onze kleinschalige opzet biedt een uniek voordeel: kleine groepen zorgen voor persoonlijke aandacht, waardoor sociale dynamiek en individuele behoeften beter zichtbaar zijn. Dit stelt ons in staat om snel in te spelen op de leerlingen en hen te ondersteunen in hun eigen tempo en ontwikkelingspad. We starten het schooljaar met 'De Gouden Weken', een methode gericht op groepsvorming, van kennismaken tot het vaststellen van gezamenlijke afspraken. Ook bij groepsveranderingen door het jaar heen, herhalen we deze fases. Daarnaast versterken we weerbaarheid en sociale vaardigheden met de Rots & Water-training, gegeven door een speciaal opgeleide leerkracht voor een consistente aanpak. We monitoren de sociaal-emotionele ontwikkeling, net als de cognitieve, met het IEP LVS en de Talentenkaart. Leerlingen reflecteren samen met hun leerkracht op hun leerhouding, zelfbeeld en sociale competenties, wat eigenaarschap stimuleert en bijdraagt aan een positief leerklimaat op de Idenburgschool.

Welke methodes en registraties gebruikt de Idenburgschool voor sociale opbrengsten?

Voor het in kaart brengen van sociale opbrengsten en het bevorderen van sociaal-emotioneel leren, maakt de Idenburgschool gebruik van de volgende bewezen methodes en registratievormen:

  • Methode: Goed gedaan!
  • Vensters
  • IEP-lvs Talentenkaart

Welke specifieke methodes voor sociaal-emotioneel leren worden ingezet op de Idenburgschool?

Op de Idenburgschool zetten we effectieve methodes in voor sociaal-emotioneel leren, waaronder:

  • Goed gedaan
  • Rots- en watertraining
  • Gouden Weken

Inspectierapport Idenburgschool: Inzicht in Onderwijskwaliteit

De Idenburgschool in Andijk, met 67 leerlingen, biedt hoogwaardig basisonderwijs. Ontdek hoe onze school presteert volgens recente inspectierapporten. Wij streven naar een stimulerende leeromgeving waarin elke leerling zich optimaal kan ontwikkelen. Onze focus ligt op persoonlijke groei en academisch succes, ondersteund door een toegewijd team van onderwijsprofessionals. Meer weten over onze onderwijsaanpak en de resultaten van de onderwijsinspectie? Bekijk de officiële rapporten voor een gedetailleerd overzicht van onze schoolprestaties en kwaliteitsindicatoren.

Resultaten | Idenburgschool in Andijk | [2025] Schoolregister