OBS de Schakel in Amsterdam

Het team van OBS de Schakel in Amsterdam

Current section: team
Alexander Dumaslaan 9
1102 Amsterdam

Zie hier hoe het team van OBS de Schakel is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van OBS de Schakel. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past OBS de Schakel bij jullie?

Ontdek hoe goed OBS de Schakel bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij OBS de Schakel zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 68.4% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 82.9% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (68.4%)
Man (31.6%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (82.9%)
Man (17.1%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij OBS de Schakel. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (4.8%)
25-35 jaar (28.6%)
35-45 jaar (23.8%)
45-55 jaar (14.3%)
55-65 jaar (19%)
&ge;65 jaar (9.5%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.5%)
25-35 jaar (24.8%)
35-45 jaar (26.3%)
45-55 jaar (20.1%)
55-65 jaar (18.1%)
&ge;65 jaar (2.2%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij OBS de Schakel werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (57.9%)
Direct ondersteunend personeel (26.3%)
Indirect ondersteunend personeel (10.5%)
Management (5.3%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor OBS de Schakel gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Bevordering van het taalgebruik
Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Vervanging van Leerkrachten en Personeel bij OBS de Schakel

Bij OBS de Schakel zorgen we voor continuïteit in het onderwijs, zelfs bij afwezigheid van onze gewaardeerde teamleden. De interne coördinatie van personeelsverlof ligt bij onze toegewijde schoolleiding. Zij waarborgen een soepele planning en effectieve vervanging, zodat uw kind altijd les krijgt van een gekwalificeerde professional. We vragen al onze medewerkers om verlof tijdig aan te vragen. Dit stelt ons in staat om proactief te handelen en de best mogelijke vervangingsoplossingen te vinden, met minimale impact op de dagelijkse lesprogramma's.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Deskundige Ondersteuning voor Elke Leerling op OBS de Schakel

0

Taal en Rekenen: Fundamenten voor Succes

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Versterk de taalvaardigheid van uw kind met onze gestructureerde aanpak, van de voorschoolse periode tot groep 8. We gebruiken innovatieve methodes zoals Piramide voor woordenschatontwikkeling en Veilig Leren Lezen/Staal voor taal en spelling. Individuele aandacht voor taal en rekenen is cruciaal. Onze onderwijsassistenten bieden extra ondersteuning, zowel individueel als in kleine groepen. Met methodes als Logo 3000, Glotti en Nelli stimuleren we een brede woordenschat en rekenvaardigheid. Bij rekenen zetten we de methode WIG5 in, aangevuld met gerichte ondersteuning door onderwijsassistenten. Compacten en verrijken maken deel uit van ons adaptieve aanbod, zodat elke leerling op zijn of haar niveau wordt uitgedaagd en ondersteund.

2

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Groeien in Welbevinden

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Orthopedagogisch Kindertherapeut (OKT)

Toelichting van de school:

Stimuleer de sociaal-emotionele groei van uw kind met onze positieve benadering. We werken met de Kwink-methodiek en besteden speciale aandacht aan sociale vaardigheden tijdens de Gouden en Zilveren weken. Onze school werkt nauw samen met het Orthopedagogisch Kindertherapeutisch centrum (OKT). Dit biedt ouders waardevolle ontmoetingsmomenten en expertise voor de ontwikkeling van hun kind. Voor kinderen die extra ondersteuning nodig hebben op sociaal-emotioneel gebied, gedrag of vanwege thuissituaties, is er een toegewijde kinderwerker drie dagen per week aanwezig op school.

4

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Leren met Focus

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Intern Begeleider
Orthopedagoog
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid

Toelichting van de school:

Ontwikkel een sterke werkhouding en effectieve taakaanpak met onze gestructureerde aanpak. Wij hanteren het expliciete directe instructiemodel (EDI) om leerlingen te coachen in hun eigen leerproces en verantwoordelijkheid. Bij uitdagingen met gedrag bieden we ondersteuning via ons time-out protocol. Onze specialisten, waaronder gedragsexperts en orthopedagogen, zetten waar nodig gerichte interventies in. Onze school biedt een stimulerende leeromgeving waar groei en ontwikkeling centraal staan. Samen werken we aan een positieve schoolervaring voor elk kind, met aandacht voor individuele behoeften en talenten.

3

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Actief en Gezond

Beschikbare specialisten:

Gymnastiekdocent
Sportdocent
Kinder-oefentherapeut

Toelichting van de school:

Stimuleer de motorische vaardigheden en fysieke gezondheid van uw kind met onze gespecialiseerde bewegingslessen. Onze vakleerkracht bewegingsonderwijs verzorgt wekelijks uitdagende lessen die gericht zijn op zowel basismotoriek als teamspelen. We bieden differentiatie in alle lessen, waarbij snelle leerlingen extra uitdaging krijgen en kinderen met een motorische achterstand gerichte ondersteuning ontvangen. Dit alles vindt plaats in onze volledig uitgeruste gymzaal en op het ruime schoolplein. Veiligheid en plezier staan voorop tijdens sport en spel. Met diverse materialen zoals klimrekken, ballen en springmatten zorgen we voor een gevarieerd en stimulerend bewegingsaanbod voor alle leerlingen.

1

Medische Zorg en Persoonlijke Verzorging: Welzijn voorop

Beschikbare specialisten:

Tandarts

Toelichting van de school:

Het welzijn en de gezondheid van uw kind zijn onze prioriteit. We volgen strikte protocollen voor medisch handelen, conform de richtlijnen van Stichting Zonova. Onze school werkt samen met de schooltandarts, die tweemaal per jaar controles uitvoert op locatie. Dit zorgt voor laagdrempelige toegang tot preventieve tandheelkundige zorg. Voor specifieke medische situaties of persoonlijke verzorging hanteren we duidelijke afspraken en procedures, zodat uw kind de juiste zorg en aandacht krijgt.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
10
Totaal specialisten
10
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal
Gymlokaal

Individuele Leerlingondersteuning bij OBS de Schakel

Onze Aanpak voor Educatieve Groei

Bij OBS de Schakel verwelkomen we kinderen vanaf 4 jaar die zindelijk zijn. De leerplicht start op de eerste dag van de maand volgend op de vijfde verjaardag. Kinderen verlaten onze basisschool aan het einde van het schooljaar waarin ze 14 jaar worden. Wij volgen de afspraken binnen Amsterdam Zuidoost om gedurende het schooljaar geen leerlingen van andere scholen over te nemen, tenzij er sprake is van een verhuizing of andere dringende reden. Leerlingen die van een school voor speciaal onderwijs komen, worden na een zorgvuldige intake toegelaten. Dit proces is vergelijkbaar met de aanmelding van leerlingen met een REC-indicatie, zoals beschreven in ons zorgplan. Voor leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben, kunnen wij aanvullende faciliteiten regelen. Denk hierbij aan speciaal meubilair, extra computers of aangepast materiaal voor slechtziende kinderen. De inzet van deze middelen is afhankelijk van de beschikbare extra budgetten om optimale ondersteuning te garanderen. OBS de Schakel heeft een zorgvuldig protocol voor leerlingen met ernstige reken- en wiskundeproblemen en dyscalculie. We signaleren vroegtijdig, voeren diagnostisch onderzoek uit en bieden op maat gemaakte interventies. Bij complexere problematiek werken we nauw samen met externe specialisten. Een open communicatie met ouders is essentieel; zij worden vanaf het begin betrokken bij de leerontwikkeling van hun kind. Ouders worden regelmatig geïnformeerd over de voortgang via persoonlijke gesprekken en rapportages. Wij bieden hen ook praktische handvatten om hun kind thuis te begeleiden, wat bijdraagt aan een succesvolle schoolloopbaan.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Voor- en Vroegschoolse Educatie bij OBS de Schakel

Toelichting van de school

OBS de Schakel biedt een doorlopend leerprogramma voor jonge kinderen. Onze onderbouw, bestaande uit peuterspeelzaal Companansi en de groepen 1 en 2, vormt samen een stimulerende Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) omgeving. Als gecertificeerde Piramide VVE-locatie, richten wij ons op kinderen van 2 tot 4 jaar in de Voorschool en van 4 tot 6 jaar in de Vroegschool. Ons hoofddoel is het creëren van gelijke onderwijskansen vanaf de jongste leeftijd. Voor kinderen van 2 tot 4 jaar verloopt de inschrijving via onze samenwerkingspartner Swazoom, wat zorgt voor een soepele start in hun educatieve reis.

Veelgestelde vragen

Welk speciaal aanbod heeft OBS de Schakel voor peuters en kleuters?

OBS de Schakel onderscheidt zich met een geïntegreerd programma voor het jonge kind, genaamd de Voor- en Vroegschoolse Educatie. Dit programma omvat zowel onze peuterspeelzaal Companansi als de groepen 1 en 2. Met de Piramide methode zorgen we voor een gestructureerde en speelse ontwikkeling, gericht op een optimale start voor elk kind.

Met welke partners werkt OBS de Schakel samen voor het jonge kind programma?

Voor ons programma voor het jonge kind, specifiek de Voor- en Vroegschoolse Educatie, werken we nauw samen met Companansi. Companansi is onderdeel van Swazoom, waar ook de inschrijvingen voor onze jongste deelnemers (2-4 jaar) verlopen. Deze samenwerking garandeert een kwalitatief hoogstaand en naadloos aanbod vanaf de peuterleeftijd.

Voor ons programma voor het jonge kind, specifiek de Voor- en Vroegschoolse Educatie, werken we nauw samen met Companansi. Companansi is onderdeel van Swazoom, waar ook de inschrijvingen voor onze jongste deelnemers (2-4 jaar) verlopen. Deze samenwerking garandeert een kwalitatief hoogstaand en naadloos aanbod vanaf de peuterleeftijd.