
De resultaten van Islamitische basisschool Al Maes (de Diamant) in Amsterdam
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van Islamitische basisschool Al Maes (de Diamant), waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Hoe goed past Islamitische basisschool Al Maes (de Diamant) bij jullie?
Ontdek hoe goed Islamitische basisschool Al Maes (de Diamant) bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Behalen van het Fundamentele Niveau op Al Maes
Ontdek hoe Islamitische Basisschool Al Maes presteert op het fundamentele niveau, essentieel voor taal en rekenen. Dit niveau wordt gemeten in groep acht met de doorstroomtoets en toont aan welk percentage leerlingen de basisvaardigheden beheerst. De onderwijsinspectie hanteert een landelijke signaleringswaarde van minimaal 85% voor het fundamentele niveau. Dit betekent dat 85% van alle leerlingen aan het einde van de basisschool deze basiskennis moet hebben bereikt. Al Maes streeft ernaar dit niveau te overtreffen met een focus op solide basisvaardigheden voor alle leerlingen.
Grafiek
Grafiek laden...
Ambitie: Het Streefniveau op Islamitische Basisschool Al Maes
Het streefniveau vertegenwoordigt een uitdagender doel dan het fundamentele niveau. Islamitische Basisschool Al Maes zet zich in om zoveel mogelijk leerlingen in groep acht dit hogere niveau te laten bereiken, wat wijst op verdiepte kennis en vaardigheden. Voor elke basisschool wordt een specifiek streefniveau bepaald door de inspectie, gebaseerd op de leerlingpopulatie. Dit percentage dient als individuele signaleringswaarde. Wij analyseren deze data om ons onderwijs continu te verbeteren en onze leerlingen optimaal voor te bereiden op hun verdere schoolloopbaan.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van Islamitische basisschool Al Maes (de Diamant)?
Islamitische Basisschool Al Maes, ook wel bekend als De Diamant, is een levendige basisschool in Amsterdam. Met 432 leerlingen bieden we kwalitatief hoogstaand islamitisch onderwijs in een veilige en stimulerende omgeving. Onze school in Amsterdam West richt zich op de brede ontwikkeling van elk kind. Wij geloven in een persoonlijke aanpak, waarbij we de talenten van onze leerlingen optimaal benutten. Ontdek hier deadviezen die onze leerlingen ontvangen voor hun verdere schoolloopbaan. Bent u op zoek naar een basisschool in Amsterdam met een sterke focus op zowel academische als persoonlijke groei? Islamitische Basisschool Al Maes (De Diamant) biedt een warm welkom. Kom gerust langs voor een kennismaking.
Grafiek
Grafiek laden...
Bevordering Sociale Ontwikkeling en Actief Burgerschap op Al Maes
Islamitische Basisschool Al Maes (de Diamant) in Amsterdam zet vol in op de ontwikkeling van actief burgerschap en sociale integratie. Wij leiden onze leerlingen op tot betrokken burgers die een positieve bijdrage leveren aan onze democratische samenleving. Het ontwikkelen van sociale en emotionele vaardigheden is essentieel voor succes in het leven en voor een bloeiende gemeenschap. Onze school fungeert als een oefenplaats voor burgerschap, waarbij we kennis, vaardigheden en een positieve houding combineren. Leerlingen krijgen de kans om deze competenties direct toe te passen in de dagelijkse schoolactiviteiten. Dit doen we door burgerschapsvorming te integreren in het reguliere onderwijs, niet als een apart vak, maar als een natuurlijk onderdeel van het leerproces. Wij geloven in een gezaghebbende schoolomgeving die tegelijkertijd ruimte biedt voor leerlingenverantwoordelijkheid en inspraak. Leraren fungeren hierbij als rolmodel. Om dit te realiseren, maken we gebruik van het programma ‘De Vreedzame School’ en een doorlopend leerplan voor ‘Democratische Burgerschapsvorming’. Dit programma bereidt onze leerlingen optimaal voor op hun rol als actieve burgers. De kern van ons burgerschapsprogramma rust op vijf pijlers: effectief overleg, mening- en besluitvorming, constructief omgaan met conflicten, verantwoordelijkheid nemen voor de gemeenschap, respectvol omgaan met diversiteit en het ontwikkelen van democratische geletterdheid.
Effectief overleg, mening- en besluitvorming
Constructief omgaan met conflicten
Respectvol omgaan met diversiteit
Hoe pakt Basisschool Al Maes de sociale ontwikkeling van leerlingen aan?
Sinds 2008 implementeert Basisschool Al Maes het programma 'De Vreedzame School', ondersteund door intensieve scholing. Dit programma wordt zeer gewaardeerd door zowel leerlingen als leerkrachten, omdat het onze kernwaarden weerspiegelt. Via groepsvergaderingen leren leerlingen democratisch te overleggen, discussiëren en besluiten te nemen. Hun participatie uit zich in actieve deelname, het werken met weektaken en het maken van keuzeopties, waarbij ze hun eigen capaciteiten leren kennen zonder onderlinge concurrentie. Een sterke stuurgroep zorgt voor de continue implementatie van 'De Vreedzame School', ook zonder externe hulp. We breiden het programma uit met coöperatief leren, woordenschatonderwijs en mondelinge taalvaardigheid. Interne trainers, 'kartrekkers' genoemd, delen hun expertise met collega's, wat 'samen leren, samen onderwijzen' bevordert. We werken doelgericht aan de resultaten met een speciaal leerlingvolgsysteem, wat zowel op groeps- als individueel niveau bijsturing mogelijk maakt. Islamitische lessen en de lessen van 'De Vreedzame School' worden geïntegreerd om elkaar te versterken, met gezamenlijke lesvoorbereidingen waar mogelijk. Om sociale integratie en diversiteit te bevorderen, onderhouden we contacten met andere scholen voor kennisuitwisseling. Ouders en overblijfkrachten worden geschoold in de principes van 'De Vreedzame School'. We dragen actief bij aan het creëren van 'vreedzame wijken' in Amsterdam. Ons doel is het versterken van sociale competenties zoals conflicthantering, communicatie, omgaan met gevoelens en diversiteit, en democratische vaardigheden, waarbij ons team het goede voorbeeld geeft.
Welke registratiemethoden gebruikt Al Maes om sociale vooruitgang te meten?
Basisschool Al Maes gebruikt het registratiesysteem 'Kijk!' om de sociale ontwikkeling van leerlingen nauwkeurig in kaart te brengen.
- Kijk!
Welke methoden voor sociaal-emotioneel leren worden toegepast op Al Maes?
Op Basisschool Al Maes hanteren we de volgende methoden voor sociaal-emotioneel leren:
- Taakspel
- De Vreedzame School
Inspectierapport Islamitische Basisschool Al Maes: Kwaliteit en Ontwikkeling
Islamitische Basisschool Al Maes, ook wel bekend als De Diamant, is een bloeiende school in Amsterdam. Wij bieden kwalitatief hoogstaand islamitisch basisonderwijs aan 432 leerlingen. Onze school streeft naar een veilige en stimulerende leeromgeving waar elke leerling zich optimaal kan ontwikkelen. We leggen de nadruk op zowel academische excellentie als op de persoonlijke en spirituele groei van onze leerlingen. Dit inspectierapport geeft u een gedetailleerd inzicht in de prestaties en de kwaliteit van ons onderwijs, conform de richtlijnen van de onderwijsinspectie.