Basisschool IKC de Brink in Amsterdam

Het team van IKC de Brink in Amsterdam

Current section: team
Mijehof 302
1106 Amsterdam

Zie hier hoe het team van IKC de Brink is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van IKC de Brink. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past IKC de Brink bij jullie?

Ontdek hoe goed IKC de Brink bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij IKC de Brink zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 90% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83.2% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (90%)
Man (10%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (83.2%)
Man (16.8%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij IKC de Brink. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (4.5%)
25-35 jaar (22.7%)
35-45 jaar (22.7%)
45-55 jaar (22.7%)
55-65 jaar (27.3%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.1%)
25-35 jaar (25%)
35-45 jaar (25.5%)
45-55 jaar (20.6%)
55-65 jaar (18.5%)
&ge;65 jaar (2.2%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij IKC de Brink werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (66.7%)
Direct ondersteunend personeel (9.5%)
Indirect ondersteunend personeel (19%)
Management (4.8%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor IKC de Brink gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Drama
Handvaardigheid
Muziek
Spel en beweging / bewegingsonderwijs
Tekenen

Vervanging bij IKC de Brink: Lessen gaan altijd door

Bij IKC de Brink garanderen we de continuïteit van onderwijs, zelfs bij onverwachte afwezigheid van onze gewaardeerde teamleden. Ons toegewijde team werkt er hard aan om ervoor te zorgen dat lessen altijd doorgaan, ongeacht ziekte of gepland verlof. We lossen vervanging en verlof van teamleden vrijwel altijd intern op binnen ons kindcentrum. Dit betekent dat uw kind les krijgt van een bekend gezicht, wat zorgt voor stabiliteit en vertrouwen. In het geval van langdurige afwezigheid van een collega, zetten we alles op alles om een vervanger te vinden die perfect past bij onze kinderen en de unieke sfeer van onze school. Zo blijft de kwaliteit van ons onderwijs gewaarborgd.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Ruimte en leerpleinen Onze school heeft drie leerpleinen die prachtig ingericht zijn. Onze lokalen zijn ruim en er is een rustige ontspannen sfeer in onze school. U voelt het als u binnenkomt, hier wilt u zijn, wees welkom. Hoe delen we de groepen in? We maken groepen van maximaal 25 leerlingen. In bijzondere gevallen kan dat iets meer zijn. Zijn er veel kleuters aangemeld? Dan starten we in januari een extra kleutergroep, zodat ieder kind een plek krijgt. Vanaf groep 3 werken we meestal met leerstofjaarklassen: kinderen van hetzelfde leerjaar zitten bij elkaar. We maken een combinatiegroep als de groepen te groot worden. Dit schooljaar hebben we groep 4/5 en groep 6/7 als combinatiegroepen. Alle kinderen krijgen hetzelfde lesaanbod als in een gewone leerjaarklas. De vakantieschool De vakantieschool wordt in de herfst- en voorjaarsvakantie aangeboden door onze eigen onderwijsprofessionals. De kinderen werken aan de basisvakken en aan persoonlijke doelen. In de middag passen zij kennis toe en doen ze leuke activiteiten, zoals wetenschap, techniek, dans, gym en koken. In de kerst- en zomervakantie wordt de vakantieschool georganiseerd met onze partner de Buddies, ook organiseert Zonova/Zuidoost vakantiescholen. Kinderen die baat hebben bij de vakantieschool worden actief benaderd door ib, directie en leerkrachten. Extra onderwijs of drie verlofdagen Deelnemende kinderen ruilen vakantieschooldagen voor drie verlofdagen. Ouders vragen dit verlof officieel aan bij de directie. Deze extra verlofdagen kunnen uitsluitend op woensdag, donderdag en vrijdag vóór de kerst- of zomervakantie worden opgenomen. De vakantieschool heeft ook als doel extra onderwijstijd te bieden aan kinderen die dit nodig hebben, zij nemen geen verlof op. Sommige kinderen kunnen niet deelnemen, bijvoorbeeld omdat ze gehecht zijn aan hun vaste leerkracht of groep. Daarom kijken we altijd naar individuele mogelijkheden en bieden maatwerk.

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen
Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Expert Ondersteuning voor Optimale Ontwikkeling op IKC de Brink

7

Taalontwikkeling en Rekenvaardigheid

Beschikbare specialisten:

Dyslexiespecialist
Intern Begeleider
Orthopedagoog
Rekenspecialist
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid
Taalspecialist
Logopedist

Toelichting van de school:

Op IKC de Brink stimuleren we de ontwikkeling van kinderen door middel van drie gespecialiseerde ontwikkelteams. Deze teams zorgen voor continu verbeterde onderwijskwaliteit, gebaseerd op wetenschappelijke inzichten en bewezen praktijkvoorbeelden, alles afgestemd op onze unieke schoolvisie. Het ontwikkelteam Welbevinden focust op een positieve en veilige leeromgeving. Wij geloven dat een prettig schoolgevoel essentieel is voor effectief leren. Met onze integrale kindercentrum (IKC) aanpak hanteren professionals positieve taal en spreken zij hoge verwachtingen uit naar onze leerlingen. Welbevinden van ouders en ons team is eveneens cruciaal binnen onze familieschool. Open communicatie en gedeelde verwachtingen vormen de basis voor wat het beste is voor elk kind. Het ontwikkelteam Taal verrijkt de kennis van de wereld, wat essentieel is voor begrip en taalvaardigheid. Meer kennis vergroot leergierigheid, bevordert kritisch denken en enthousiasme, en resulteert in sterkere mondelinge en schriftelijke taalvaardigheid. Onze nieuwe methode 'Taaljacht' verbetert de spelling en grammatica significant. Het ontwikkelteam Rekenen specialiseert zich in hoe kinderen rekenen leren. Met expliciete, directe instructie die interactief is, leren kinderen stap voor stap zelfstandig te worden. Thuis kunnen zij oefenen met concrete materialen zoals LEGO, tafels of klokkijken. We besteden ook aandacht aan rekentaal, de specifieke begrippen die nodig zijn om rekensommen in context op te lossen, zoals ‘korting’ of ‘minder’.

7

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling en Welzijn

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Intern Begeleider
Orthopedagoog
Remedial Teacher
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid
Ergotherapeut
Pedagogisch Educatief Professional

Toelichting van de school:

Ons familieserviceloket biedt extra ondersteuning aan kinderen en hun gezinnen. Onze toegewijde specialisten staan klaar om te helpen waar nodig. De intern begeleider fungeert als centraal aanspreekpunt voor ouders en werkt nauw samen met externe partners zoals het Ouder Kind Team (OKT), Levvel op School (LOS) en diverse adviesloketten. Op IKC de Brink geloven we in een proactieve samenwerking met ouders om de optimale ondersteuning voor elk kind te garanderen, waarbij open communicatie altijd centraal staat.

6

Gedrag, Werkhouding en Studieaanpak Verbeteren

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Intern Begeleider
Remedial Teacher
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid
Ergotherapeut
Pedagogisch Educatief Professional

Toelichting van de school:

Wij zetten het 'Topperbord' en 'Taakspel' in om de werkhouding en concentratie van kinderen in de klas te bevorderen. Taakspel leert leerlingen zich te focussen en effectief samen te werken, waarbij positieve bekrachtiging door de leerkracht centraal staat. Onze aanpak is gericht op preventie en positieve sturing, zodat alle kinderen optimaal kunnen werken en leren. Meer details over ons beleid voor sociale veiligheid vindt u op 'Scholen op de kaart'.

3

Motorische Vaardigheden en Lichamelijke Ontwikkeling

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Ergotherapeut
Vakdocent Bewo

Toelichting van de school:

Via ons Gymplus programma helpen onze gespecialiseerde gymdocenten kinderen bij het verbeteren van hun bewegingsvaardigheden en algemene motorische ontwikkeling. Wij houden ouders actief op de hoogte van de voortgang en mogelijkheden.

6

Medische Zorg en Persoonlijke Verzorging op School

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Orthopedagoog
Remedial Teacher
Pedagogisch Educatief Professional
Gecertificeerde BHV-ers
Thuiszorg Medewerker

Toelichting van de school:

IKC de Brink beschikt over een uitgebreid netwerk van zorg- en ondersteuningsspecialisten om aan de specifieke behoeften van elk kind te voldoen. Wij voldoen strikt aan de wettelijke vereisten door te garanderen dat er altijd een gecertificeerde en getrainde Bedrijfshulpverlener (BHV-er) aanwezig is. Dit omvat de volgende kerntaken: 1) Het verlenen van eerste hulp bij alle medische ongevallen. 2) Het beheersen en bestrijden van beginnende branden, inclusief effectieve communicatie en veilige ontruiming.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
29
Totaal specialisten
29
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Technieklokaal
Speellokaal
Gymlokaal
Doelab en de groeiklas
Day a weekschool (DWS) (begaafdenonderwijs)
High dosis tutoring Rekenvaardigheid (HDT)
Familieservicepunt
De ouderkamer

Extra Ondersteuning en Huiswerk op IKC de Brink

Hoe Wij Uw Kind Begeleiden

Bij IKC de Brink streven we ernaar de verbinding tussen school en thuis te versterken door middel van effectief huiswerk. Ons huiswerkbeleid is gericht op het automatiseren van essentiële vaardigheden zoals lezen, rekenen, grammatica, wereldkennis en spelling. We willen kinderen enthousiasmeren en hun nieuwsgierigheid prikkelen, terwijl we hen ook leren zelfstandig te plannen. Bovendien bieden we meertalige gezinnen handvatten om hun kinderen thuis optimaal te ondersteunen. We faciliteren huiswerk maken binnen de brede schoolactiviteiten en bieden laptops aan voor gebruik op school. Indien er thuis geen device beschikbaar is, denken we graag mee met oplossingen, bijvoorbeeld via JEF. De focus ligt op digitaal rekenen, spellen op papier en lezen met opstapteksten. Leerkrachten monitoren wekelijks de voortgang en onderzoeken de redenen achter eventuele achterstanden. Voor de jongste leerlingen (groep 1-2) organiseren we activiteiten zoals verteltassen, digitaal voorlezen en uitstapjes naar bibliotheken of musea. Voor groep 3 tot en met 8 hebben we een gestructureerd huiswerkprogramma dat geleidelijk wordt uitgebreid in frequentie en duur, met specifieke taken gericht op lezen, rekenen, spelling en algemene ontwikkeling, zoals Junior Einstein en Atlantis opstapteksten. Onze school wil dat alle kinderen zich prettig voelen en optimaal kunnen leren. Iedereen hoort erbij, en elk kind krijgt de aandacht die het verdient. Onze leerkrachten krijgen extra training om kinderen met diverse achtergronden optimaal te begeleiden. We werken samen met voorscholen en middelbare scholen voor een doorlopende leerlijn en soepele overgangen. Door duidelijke, stapsgewijze uitleg en het vermijden van informatie-overload, met behulp van bewezen methoden zoals EDI, zorgen we ervoor dat kinderen de lesstof echt begrijpen. Ouders en kinderen worden actief betrokken bij de ontwikkeling van ons onderwijs. Dit garandeert dat elk kind zich kan ontplooien en met plezier naar school gaat. Ons volledige schoolveiligheidsplan is te vinden op de website 'scholen op de kaart'.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Kwaliteitszorg en Schoolontwikkeling op IKC de Brink

Wat zijn de belangrijkste doelen in ons schoolplan?

Op IKC de Brink, uw familieschool in Amsterdam, focussen we op een bloeiende leeromgeving waar autonomie, verbondenheid en competentie de boventoon voeren. Onze kernpunten voor succesvol onderwijs zijn: Samen verantwoordelijkheid nemen: Wij stellen ambitieuze doelen, implementeren deze effectief en streven voortdurend naar verbetering. Een solide basis leggen: We zorgen voor een optimale balans tussen taalontwikkeling, rekenvaardigheden en een verrijkende schooldag. Hoogwaardige lesmethoden: We maken gebruik van bewezen effectieve lesmaterialen en bieden heldere, gestructureerde instructie. Transparante leerlijnen: Kinderen doorlopen gestructureerde leerpaden en ontvangen gepersonaliseerde begeleiding. Toegankelijke ondersteuning: Onze leraren en intern begeleiders werken nauw samen om elke leerling de nodige hulp te bieden. Continue kwaliteitsborging: We evalueren ons onderwijsaanbod regelmatig en passen dit proactief aan. Actieve ouderbetrokkenheid: Ouders zijn essentieel en denken mee over het onderwijs en schoolbeleid. Buurtgerichte samenwerking: We bouwen aan een sterke gemeenschap door samen te werken met lokale partners. Inclusiviteit en waardering: Iedereen is welkom en voelt zich gewaardeerd binnen onze diverse schoolcultuur. Gedeelde kernwaarden: We omarmen de normen en waarden die belangrijk zijn voor alle families binnen ons IKC. Door deze principes te volgen, creëren we gezamenlijk een stimulerende en veilige leerplek voor elk kind. Meer gedetailleerde informatie vindt u in ons uitgebreide schoolplan.

Hoe waarborgt IKC de Brink de gestelde onderwijsdoelen?

Wij monitoren ons onderwijs continu en verzamelen actief feedback van ons professionele team, betrokken ouders en onze leerlingen. Door zorgvuldige analyse van de behaalde resultaten, stellen we ons onderwijs bij om de leeruitkomsten te maximaliseren. We reflecteren op wat succesvol is en waar verbetering mogelijk is, en formuleren concrete actieplannen. Ons jaarplan 2025-2026 bevat een gedetailleerde uiteenzetting van onze strategieën om deze doelen te realiseren en de kwaliteit van ons onderwijs verder te verhogen.

Ontwikkeling voor Jonge Kinderen bij IKC de Brink

Toelichting van de school

IKC de Brink biedt een uniek Integraal Kindcentrum concept, waarbij onderwijs (Zonova onderwijs), opvang (Zonova opvang) en buitenschoolse activiteiten (de Buddies) naadloos op elkaar aansluiten. Dit zorgt voor een doorlopende leer- en ontwikkelingslijn voor kinderen van 0 tot 13 jaar, met een focus op een warme en stimulerende omgeving.

Veelgestelde vragen

Welk speciaal aanbod heeft IKC de Brink voor jonge kinderen?

IKC de Brink onderscheidt zich met een rijk aanbod speciaal voor de allerkleinsten. Wij faciliteren een soepele overgang van de opvang naar de basisschool, met extra aandacht voor de ontwikkeling middels onze groeiklas. Bovendien zorgt onze VVE coördinator voor een sterke pedagogische lijn tussen de voorschoolse opvang en het basisonderwijs, wat de algehele ontwikkeling van uw kind ten goede komt.

IKC de Brink onderscheidt zich met een rijk aanbod speciaal voor de allerkleinsten. Wij faciliteren een soepele overgang van de opvang naar de basisschool, met extra aandacht voor de ontwikkeling middels onze groeiklas. Bovendien zorgt onze VVE coördinator voor een sterke pedagogische lijn tussen de voorschoolse opvang en het basisonderwijs, wat de algehele ontwikkeling van uw kind ten goede komt.

Professionele kinderopvang
Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) en peuteropvang
Een compleet kindcentrum voor alle behoeften
Groeiklas voor een soepele overgang van groep 2 naar groep 3
VVE coördinator voor optimale verbinding tussen voorschool en school

Met welke partners werkt IKC de Brink samen voor het jonge kind?

IKC de Brink werkt nauw samen met gerenommeerde partners om de beste zorg en ontwikkeling te garanderen. Zo is er een samenwerking met KDV Buddies voor hoogwaardige kinderopvang, en met Voorschool De Kleine Reus, onderdeel van Swazoom, voor een uitstekende peuteropvang in de wijk Reigersbos.

IKC de Brink werkt nauw samen met gerenommeerde partners om de beste zorg en ontwikkeling te garanderen. Zo is er een samenwerking met KDV Buddies voor hoogwaardige kinderopvang, en met Voorschool De Kleine Reus, onderdeel van Swazoom, voor een uitstekende peuteropvang in de wijk Reigersbos.

Team | IKC de Brink in Amsterdam | [2025] Schoolregister