Basisschool IKC de Brink in Amsterdam

De resultaten van IKC de Brink in Amsterdam

Current section: resultaten
Mijehof 302
1106 Amsterdam

Resultaten en cijfers

Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van IKC de Brink, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.

Hoe goed past IKC de Brink bij jullie?

Ontdek hoe goed IKC de Brink bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Fundamenteel Niveau Behaald door Leerlingen van IKC de Brink

Het fundamentele niveau vertegenwoordigt de essentiële taal- en rekenvaardigheden die elke leerling aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit niveau wordt nauwkeurig gemeten in groep acht middels de doorstroomtoets. De onderwijsinspectie hanteert een landelijke norm van minimaal 85% van de leerlingen die dit basisniveau behalen. Dit percentage fungeert als de signaleringswaarde voor het fundamentele niveau, een standaard die voor alle basisscholen in Nederland geldt. Op IKC de Brink zien we dat 93,5% van onze leerlingen dit cruciale fundamentele niveau bereikt, wat beter is dan de landelijke vergelijking van 93,2%. Dit toont onze toewijding aan solide basisvaardigheden voor alle kinderen.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau: Ambitie en Resultaten op IKC de Brink

Het streefniveau tilt de leerresultaten naar een hoger plan dan het fundamentele niveau. Ons doel op IKC de Brink is om zo veel mogelijk leerlingen dit ambitieuze streefniveau te laten bereiken aan het einde van groep acht. Voor elke basisschool wordt door de inspectie een specifiek streefpercentage vastgesteld, gebaseerd op de unieke leerlingpopulatie. Dit percentage dient als de signaleringswaarde om de prestaties van de school op dit hogere niveau te beoordelen. IKC de Brink realiseert een score van 55,8% op het streefniveau, wat aanzienlijk hoger is dan de vergelijkingsscore van 47,0%. Dit succes overstijgt de vastgestelde signaleringswaarde van 37,5%, wat onze inspanningen om leerlingen uit te dagen en te laten excelleren onderstreept.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van IKC de Brink?

IKC de Brink in Amsterdam bereidt leerlingen in groep 8 optimaal voor op de doorstroomtoets en de aanmelding voor het middelbaar onderwijs. De kernprocedure, gevolgd vanaf eind groep 7, zorgt voor een eerlijke kans op de school van uw kind zijn/haar voorkeur. Het proces start met een voorlopige indicatie aan het einde van groep 7. Tussen 10 en 31 januari ontvangen leerlingen het definitieve voorlopige schooladvies, mede bepaald door toetsresultaten, werkhouding en sociaal-emotionele ontwikkeling. Na de doorstroomtoets in februari volgt uiterlijk 24 maart het definitieve schooladvies, waarna aanmelding voor de middelbare school plaatsvindt tussen 25 en 31 maart. Ouders worden actief betrokken bij het adviseringstraject. Mocht u het niet eens zijn met het schooladvies, dan is er ruimte voor gesprek en een eventuele klachtprocedure bij Onderwijsgeschillen. Wij streven naar een transparant proces waarbij uw kind de best passende plaats krijgt.

Grafiek

Grafiek laden...

Sociale Ontwikkeling op IKC de Brink: Groeien en Samenwerken

IKC de Brink stimuleert een omgeving waar ieder kind zich thuis voelt en zijn of haar unieke talenten kan ontwikkelen. Onze schoolvisie is gericht op inclusiviteit: 'Iedereen hoort erbij'. We hanteren duidelijke afspraken voor onderlinge omgang, communicatie en conflictresolutie. Dit draagt bij aan een fijne en veilige schoolomgeving, wat essentieel is voor optimale leerprestaties en een positieve maatschappelijke deelname van onze leerlingen. Ouders, leerlingen en medewerkers worden actief betrokken bij ons beleid. Meer gedetailleerde informatie over ons streven naar een veilige leeromgeving is te vinden in ons 'Schoolveiligheidsplan' op Scholen op de Kaart.

Zelfbewustzijn en zelfmanagement ontwikkelen

Empathie en positieve verbinding met anderen aangaan

Bewuste en verantwoorde keuzes maken

Hoe bevordert IKC de Brink de sociale en emotionele ontwikkeling van leerlingen?

Op IKC de Brink creëren we een veilig pedagogisch klimaat met een sterke focus op preventie. We starten het schooljaar met de 'Gouden Weken' om kennismaking en klasafspraken te stimuleren. In januari volgen de 'Zilveren Weken' om de klassensfeer en onderlinge omgang verder te versterken. We maken gebruik van het programma 'Leefstijl' en de methode 'Taakspel', met maandelijks wisselende schoolbrede thema's. Onderwerpen als het menselijk lichaam en relationele/seksuele vorming voor de bovenbouw zijn geïntegreerd in ons curriculum, altijd met oog voor onze kernwaarden en transparantie. We leggen nadruk op weerbaarheid en leren kinderen hoe ze op een leeftijdsadequate manier vragen kunnen stellen aan vertrouwde volwassenen, zoals hun ouders of leerkrachten.

Welke instrumenten gebruikt IKC de Brink voor het meten van sociale opbrengsten?

IKC de Brink monitort de sociale ontwikkeling van leerlingen met behulp van diverse registratievormen:

  • Kijk!
  • Hart en Ziel
  • Vensters (leerlingenonderzoek)

Welke methodieken voor sociaal-emotioneel leren worden ingezet op IKC de Brink?

Voor de sociaal-emotionele ontwikkeling van onze leerlingen maken we gebruik van de volgende effectieve methodieken:

  • Alles Kidzzz
  • Leefstijl
  • Taakspel
  • Rots en Water
  • Stop training (voor kleuters)
  • Groeiklas

Onderwijsinspectie IKC de Brink: Beoordeling en Kwaliteit van ons Basisonderwijs

IKC de Brink heeft in maart 2019 succesvol een inspectiebezoek doorlopen met als doel de erkenning "goede school" te behalen. Deze ambitie is waargemaakt, wat resulteerde in de verlenging van ons basisarrangement. De school heeft de begeerde indicatie "goed" ontvangen, waarbij alle geëvalueerde onderdelen als voldoende zijn beoordeeld. Met name de indicatoren voor aanbod, samenwerking, kwaliteitszorg, verantwoording, dialoog en het pedagogisch klimaat werden specifiek als "goed" gewaardeerd. Deze positieve beoordeling onderstreept de toewijding van IKC de Brink aan uitstekend basisonderwijs en een stimulerende leeromgeving voor alle leerlingen.