Basisschool IKC de Boomgaard in Amsterdam

Het team van IKC de Boomgaard in Amsterdam

Current section: team
Gibraltarstraat 61
1055 Amsterdam

Zie hier hoe het team van IKC de Boomgaard is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van IKC de Boomgaard. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past IKC de Boomgaard bij jullie?

Ontdek hoe goed IKC de Boomgaard bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij IKC de Boomgaard zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 70.4% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 81.5% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (70.4%)
Man (29.6%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (81.5%)
Man (18.5%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij IKC de Boomgaard. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (19.2%)
25-35 jaar (34.6%)
35-45 jaar (26.9%)
45-55 jaar (11.5%)
55-65 jaar (3.8%)
&ge;65 jaar (3.8%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (7.1%)
25-35 jaar (24.6%)
35-45 jaar (25.8%)
45-55 jaar (21.3%)
55-65 jaar (19%)
&ge;65 jaar (2.2%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij IKC de Boomgaard werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (66.7%)
Direct ondersteunend personeel (14.8%)
Indirect ondersteunend personeel (11.1%)
Management (7.4%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor IKC de Boomgaard gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Engelse taal
Handvaardigheid
Muziek
Spel en beweging / bewegingsonderwijs
Wetenschap en Technologie

Flexibele Invallersregeling op IKC de Boomgaard: Onderwijscontinuïteit Gegarandeerd

Het lerarentekort vormt een landelijke uitdaging, maar op IKC de Boomgaard zetten we alles op alles om de continuïteit van ons kwalitatief hoogstaand onderwijs te waarborgen. Wij begrijpen dat de afwezigheid van een vaste leerkracht impact kan hebben op uw kind. Daarom hebben wij een zorgvuldig opgesteld plan voor personeelsvervanging. Bij kortdurende afwezigheid, zoals ziekte of een dag verlof, zetten we primair in op interne oplossingen. Onze toegewijde collega's binnen het team springen bij waar nodig om de lessen soepel te laten verlopen. Voor langduriger of specifiekere vervanging, indien beschikbaar, doen we een beroep op een poule van externe invallers. Deze professionals zijn niet alleen gekwalificeerd, maar ook bekend met de unieke sfeer en onderwijsmethoden van IKC de Boomgaard en onze stichting. Dit zorgt voor een snellere integratie en minimale onderbreking van het leerproces van uw kind. In uitzonderlijke gevallen van langdurige afwezigheid, waarbij geen geschikte interne of externe kandidaat beschikbaar is, starten we een gerichte wervingsprocedure. Ons doel is het vinden van een leerkracht die niet alleen de lesstof beheerst, maar ook perfect past bij de dynamiek van de groep en de identiteit van ons team. Hoewel we streven naar volledige vervanging, kunnen er situaties ontstaan waarin er geen invaller beschikbaar is. In zulke zeldzame gevallen zijn we genoodzaakt om tijdelijke oplossingen te zoeken, zoals het verdelen van leerlingen over andere klassen. Het thuissturen van leerlingen is hierbij een allerlaatste redmiddel, dat we met alle mogelijke middelen proberen te vermijden om de educatieve ontwikkeling van uw kind te maximaliseren.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Groepsindeling en organisatie Op De Boomgaard werken we met homogene jaargroepen. Dat betekent dat leerlingen van ongeveer dezelfde leeftijd bij elkaar in een groep zitten. We maken gebruik van zowel enkelvoudige groepen als combinatiegroepen. De kleutergroepen (groepen 1/2) zijn altijd combinatiegroepen, waarin ‘jongste’ en ‘oudste’ kleuters samen in één groep zitten.

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Deskundige Ondersteuning voor Elke Leerling bij IKC de Boomgaard

5

Taalontwikkeling en Rekenen: Boost Uw Kind's Academische Groei

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Orthopedagoog
Hoogbegaafdheid Specialist
Taalspecialist
Gedragspecialist in Opleiding

Toelichting van de school:

Op IKC de Boomgaard zetten wij ons dagelijks in voor optimale leerresultaten. Onze twee toegewijde intern begeleiders bewaken de individuele voortgang van elke leerling en analyseren schoolbrede onderwijsresultaten. Zij bieden proactieve ondersteuning en coaching aan ons lerarenteam, gericht op het versterken van lesmethodieken en het realiseren van passend onderwijs binnen elke groep. Onze taalspecialist verrijkt het onderwijs met expertise op het gebied van taal en lezen. Zij organiseert inspirerende sessies over leesstrategieën zoals 'close reading' en stimuleert een leven lang leesplezier bij onze leerlingen. Voor complexe vraagstukken schakelen we een externe orthopedagoog in. Zij adviseert onze intern begeleiders, denkt mee over effectieve begeleidingstrajecten en coördineert de ambulante ondersteuning, waarbij ze indien nodig ook deelneemt aan oudergesprekken. Daarnaast is onze specialist meer- en hoogbegaafdheid twee dagen per week beschikbaar. Zij begeleidt met passie kleine groepen kinderen met een uitzonderlijke denk- en redeneercapaciteit en deelt haar kennis met leerkrachten om meerkunners optimaal te signaleren en te begeleiden.

4

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Een Veilige Basis voor Elk Kind

Beschikbare specialisten:

Gedragsexpert
Intern Begeleider
Hoogbegaafdheid Specialist
Ergotherapeut

Toelichting van de school:

Bij IKC de Boomgaard besteden we veel aandacht aan de sociaal-emotionele ontwikkeling van elk kind. Onze gespecialiseerde leerkracht op het gebied van gedrag coacht collega's en biedt praktische handvatten voor pedagogisch handelen. Zij adviseert gericht bij leerlingen met specifieke onderwijs- en gedragsbehoeften, om zo een positief leerklimaat te waarborgen. Een wekelijks beschikbare ergotherapeut biedt individuele ondersteuning bij motorische of praktische hulpvragen die de school- of leerprestaties kunnen beïnvloeden. Onze specialist voor meer- en hoogbegaafdheid kijkt verder dan alleen cognitieve excellence; zij focust ook op de cruciale sociaal-emotionele groei van deze leerlingen. Haar begeleiding stimuleert zelfvertrouwen en biedt ondersteuning bij het navigeren door sociale en emotionele uitdagingen.

5

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Strategieën voor Succes

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Intern Begeleider
Orthopedagoog
Ergotherapeut
Externe Taakspel Coach

Toelichting van de school:

IKC de Boomgaard werkt nauw samen met Kindswijs om de gedragsmatige en academische vaardigheden van onze leerlingen te optimaliseren. Het deskundige team van Kindswijs, bestaande uit orthopedagogen, biedt gespecialiseerde begeleiding aan zowel leerlingen als leerkrachten. Zij ontwikkelen effectieve strategieën voor een positieve werkhouding en een succesvolle taakaanpak, zodat elke leerling zijn of haar potentieel kan bereiken. Onze interne begeleiders en gedragsspecialisten integreren deze inzichten in de dagelijkse praktijk, waardoor een consistente en ondersteunende leeromgeving ontstaat.

2

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Actief en Gezond Leren

Beschikbare specialisten:

Ergotherapeut
Gymnastiek Vakleerkracht

Toelichting van de school:

De motorische ontwikkeling van uw kind staat centraal in onze aanpak. Onze ergotherapeut is wekelijks aanwezig om individuele leerlingen te voorzien van gespecialiseerde ondersteuning op motorisch gebied. Onze toegewijde vakleerkracht bewegingsonderwijs observeert tijdens de gymlessen de motorische vooruitgang van alle leerlingen. Zij deelt waardevolle feedback en eventuele aandachtspunten met de groepsleerkrachten, om zo een holistische benadering van de ontwikkeling te garanderen.

0

Medische Zorg en Persoonlijke Verzorging: Welzijn als Prioriteit

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Hoewel wij geen specifieke medische specialisten op locatie hebben voor medisch handelen en persoonlijke verzorging, waarborgen wij het welzijn van onze leerlingen door nauwe samenwerking met ouders en externe zorgprofessionals waar nodig.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
16
Totaal specialisten
16
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Technieklokaal
Gymlokaal
Voorschool
Kinderdagverblijf
Buitenschoolse opvang (incl. voorschoolse opvang)
Naschoolse activiteiten

Optimale Ondersteuning voor Elke Leerling op IKC de Boomgaard

Ons Pedagogisch Kompas voor Passend Onderwijs

Bij IKC de Boomgaard geloven we in de kracht van groei, met onze missie “Op De Boomgaard kom je tot bloei!” als leidraad. Dit pedagogisch-didactisch fundament inspireert al onze leerkrachten dagelijks. Binnen de kaders van de IPC-thema's en ons focus op taal- en rekenonderwijs vanaf groep 3, faciliteren we een persoonlijke ontwikkeling die aansluit bij de unieke leerbehoeften van elk kind. Onze doelstelling is om te voldoen aan de kerndoelen van het regulier primair onderwijs, waarbij we streven naar een omgeving waarin elk kind zich optimaal kan ontwikkelen. We waarborgen dat de onderwijsbehoeften van uw kind centraal staan, met aandacht voor zowel cognitieve als sociaal-emotionele groei. Soms kan een kind extra begeleiding nodig hebben, bijvoorbeeld bij spraak-taalontwikkeling, autisme of gedragsuitdagingen. In dergelijke situaties werken we nauw samen met ouders en het Samenwerkingsverband Amsterdam-Diemen om de meest geschikte plek binnen het speciaal (basis)onderwijs te vinden. Ons uitgebreide Ondersteuningsplan biedt hierover gedetailleerde informatie. **Oudersteunpunt Amsterdam-Diemen: Uw Partner in Passend Onderwijs** Heeft u vragen over de onderwijsontwikkeling of de ondersteuning van uw kind? De leerkracht, intern begeleider of directie staat altijd voor u klaar. Voor onafhankelijk advies en uitgebreide informatie kunt u terecht bij het Oudersteunpunt passend onderwijs Amsterdam-Diemen. Zij bieden ondersteuning bij: - Het identificeren van de onderwijsbehoeften van uw kind en de mogelijke ondersteuning op school. - Het kiezen van de juiste school, ook bij specifieke hulpvragen. - Het verkennen van mogelijkheden binnen het speciaal (basis)onderwijs. - Het omgaan met uitdagende situaties op school. U kunt contact opnemen via telefoon, e-mail, WhatsApp of tijdens het spreekuur. De contactgegevens zijn: Website: www.oudersteunpunt020.nl Telefoon: 020 – 330 6320 WhatsApp: 06 – 1600 4600 E-mail: info@oudersteunpunt020.nl **Toekomstvisie: Verbetering van Extra Ondersteuning en Inclusief Onderwijs** IKC De Boomgaard streeft naar een steeds inclusievere leeromgeving, waar elk kind, ongeacht de ondersteuningsbehoefte, deel kan uitmaken van de vertrouwde schoolcontext. Onze ambitie is om de ondersteuning continu te verbeteren door middel van maatwerk, deskundigheidsbevordering en sterke samenwerkingsverbanden. **1. Versterking van Inclusief Onderwijs** Als onderdeel van de stedelijke beweging naar inclusief onderwijs, bouwen we actief aan een school waar meer leerlingen met complexe ondersteuningsvragen kunnen blijven. Door samenwerking met het Samenwerkingsverband Amsterdam-Diemen, jeugdhulp, speciaal onderwijs en lokale partners, streven we ernaar ondersteuning thuisnabij te organiseren. Onze investeringen richten zich op het vergroten van de expertise binnen ons team en het versterken van ons netwerk om zo de inclusieve ambitie te realiseren. **2. Verbreding van Basisondersteuning** We investeren in de kern van ons onderwijs: het reguliere lesaanbod. Dit doen we door middel van hoogwaardige Expliciete Directe Instructie (EDI), het creëren van een veilige en gestructureerde leeromgeving, en vroege signalering van ondersteuningsvragen. Ons aanbod is afgestemd op de diversiteit aan onderwijsbehoeften, met speciale aandacht voor kinderen die te maken hebben met armoede. Via het Jeugdeducatiefonds en Buurtgezinnen voorkomen we onderwijsachterstanden door materiële of sociale belemmeringen. **3. Optimalisatie van Handelingsgericht Werken (HGW)** We verdiepen en verstevigen onze aanpak van Handelingsgericht Werken. Dit betekent dat we doelen en ondersteuning nog beter afstemmen op individuele leerbehoeften, de ontwikkeling cyclisch volgen en effecten van hulp evalueren. Systematische samenwerking tussen leerkrachten, intern begeleiders, ouders en externe partners, gecombineerd met transparante communicatie, is hierbij essentieel. Voortdurende professionalisering zorgt ervoor dat elke leerkracht effectief kan inspelen op specifieke ondersteuningsvragen. **4. Kind Centraal: Hoorrecht als Prioriteit** Een kernambitie is het structureel betrekken van leerlingen bij hun eigen ondersteuningsproces. Via kindgesprekken, de leerlingenraad en enquêtes verzamelen we actief input van leerlingen. Zo zorgen we ervoor dat ondersteuning sámen met de kinderen wordt vormgegeven, met respect voor hun eigen inbreng en ervaringen. **5. Versterking van Specialistische Expertise** Om onze ambities te realiseren, investeren we continu in specialistische ondersteuning. Ons team omvat een gedragspecialist, een hoogbegaafdheidsspecialist, een taalspecialist en we werken samen met een externe orthopedagoog, ergotherapeut en Kindswijs. Daarnaast onderhouden we nauwe banden met organisaties zoals het OKT, GGD, Kentalis, PIT en diverse logopediepraktijken. Dit brede netwerk stelt ons in staat om flexibel, preventief en effectief te handelen. IKC De Boomgaard blijft zich ontwikkelen tot een school waar elk kind gezien en ondersteund wordt, met een sterke basis van goed onderwijs en een warme samenwerking met alle betrokkenen. Raadpleeg ons Ondersteuningsplan voor meer diepgaande informatie.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Kwaliteitszorg en Ontwikkeling: Ons Schoolplan bij IKC de Boomgaard

Welke ontwikkelingsdoelen staan centraal in ons schoolplan?

Bij IKC De Boomgaard streven we naar continu onderwijsverbetering. Elk schooljaar stellen we concrete speerpunten vast, gebaseerd op adviezen van de onderwijsinspectie, leerlingresultaten, teamvergaderingen en feedback van ouders, leerlingen en personeel. Deze doelen worden planmatig en opbrengstgericht gerealiseerd door middel van duidelijke jaarplannen, taakverdeling, cyclische evaluaties en monitoring van resultaten. Zo maken we schoolontwikkeling meetbaar en verankeren we onze ambities in het dagelijks onderwijs. Moderne methodes, deskundige leerkrachten en gerichte scholing vormen de basis. We besteden extra aandacht aan leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften, met een leidende rol voor de intern begeleider en directie. Groepsbesprekingen en teamoverleg zorgen voor gedeelde verantwoordelijkheid en effectieve ondersteuning. Voor schooljaar 2025-2026 focussen we op de verdere ontwikkeling van ons Daltononderwijs, het versterken van het aanbod voor meer- en hoogbegaafde leerlingen, de verdieping van IPC, de integratie van taal- en leesonderwijs en het verankeren van wereldburgerschapsdoelen.

Hoe realiseert IKC de Boomgaard de gestelde onderwijsdoelen?

Onze onderwijsdoelen worden actief nagestreefd via studiedagen en teamvergaderingen, waarbij externe deskundigen ter versterking van de professionalisering worden ingeschakeld. Leerteams en werkgroepen bewaken de voortgang en zorgen voor een coherente uitvoering van onze plannen gedurende het schooljaar. Collegiale consultaties faciliteren de uitwisseling van expertise en feedback tussen teamleden. Dit draagt bij aan gezamenlijke groei en de borging van ontwikkelingen binnen ons kindcentrum. De directie monitort nauwgezet de voortgang van de schoolontwikkeling en past waar nodig de strategieën of planning aan om optimale resultaten te garanderen.

Ontdek het Aanbod voor het Jonge Kind bij IKC de Boomgaard

Toelichting van de school

Sinds 2019 is IKC de Boomgaard een integraal kindcentrum waar onderwijs en opvang naadloos in elkaar overlopen. Wij werken intensief samen met kinderopvangorganisatie Parvaneh, waardoor we een compleet aanbod bieden voor kinderen van 0 tot 12 jaar, binnen onze vertrouwde schoolgebouwen. Ons uitgebreide aanbod strekt zich uit van 7.30 uur 's ochtends tot 18.30 uur 's avonds. Dit zorgt voor een consistente ontwikkelingslijn en een veilige, stabiele omgeving voor elk kind. We bieden een doorlopende leerlijn van peuteropvang tot en met basisonderwijs. Om de overgang van thuis naar de basisschool zo soepel mogelijk te maken, hebben we een speciale voorschool ingericht. Kinderen vanaf 2,5 jaar kunnen hier spelenderwijs wennen aan de schoolse omgeving en onder begeleiding van Parvaneh ontdekken en leren. Specifieke aandacht voor kleuters in groep 1 en 2 is essentieel. We volgen de ontwikkeling van elk kind nauwkeurig en bieden gerichte ondersteuning waar nodig. Of het nu gaat om taalontwikkeling, motorische vaardigheden of sociaal-emotionele groei, onze aanpak is altijd speels en afgestemd op het individuele kind. In nauwe samenwerking met ouders zoeken we naar de meest effectieve ondersteuning. Indien nodig schakelen we onze intern begeleider of een externe specialist in. Ons primaire doel is om elk kind een sterke, solide basis mee te geven voor hun verdere schoolcarrière en toekomst. We zetten actief in op het vroegtijdig signaleren en aanpakken van mogelijke achterstanden bij kleuters. Door een goede samenwerking met peuterspeelzalen en aansluiting bij het Voor- en Vroegschoolse Educatieprogramma (VVE), bieden we kinderen met een risico op achterstanden extra stimulans. Via speelse activiteiten versterken we hun taal- en rekenvaardigheden, wat cruciaal is voor een succesvolle start op de basisschool.

Veelgestelde vragen

Welk speciaal aanbod is er voor jonge kinderen op IKC de Boomgaard?

IKC de Boomgaard biedt een rijk en gevarieerd aanbod speciaal voor jonge kinderen, waaronder een voorschool en VVE-programma's.

IKC de Boomgaard biedt een rijk en gevarieerd aanbod speciaal voor jonge kinderen, waaronder een voorschool en VVE-programma's.

Professionele kinderopvang
Voor- en vroegschoolse educatie (VVE) en peuteropvang
Geïntegreerd kindcentrum aanbod

Met welke partnerschappen werkt IKC de Boomgaard samen voor het jonge kind?

IKC de Boomgaard werkt nauw samen met Parvaneh, een gespecialiseerde organisatie voor kinderopvang en educatie, voor een naadloze doorlopende leerlijn.

IKC de Boomgaard werkt nauw samen met Parvaneh, een gespecialiseerde organisatie voor kinderopvang en educatie, voor een naadloze doorlopende leerlijn.

Integrale samenwerking met kinderopvangorganisatie Parvaneh