
De resultaten van IKC de Boomgaard in Amsterdam
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van IKC de Boomgaard, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Hoe goed past IKC de Boomgaard bij jullie?
Ontdek hoe goed IKC de Boomgaard bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Fundamenteel Niveau: De Basis voor Succes
Het fundamenteel niveau vertegenwoordigt de essentiële taal- en rekenvaardigheden die elke leerling aan het einde van de basisschool beheerst. Deze cruciale mijlpaal wordt gemeten in groep acht middels de doorstroomtoets. De onderwijsinspectie hanteert een landelijke norm van minimaal 85% van de leerlingen die dit basisniveau behalen. Dit percentage fungeert als de signaleringswaarde voor het fundamentele niveau, een consistente maatstaf voor alle basisscholen in Nederland.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau: Ambitie en Groei op IKC de Boomgaard
Het streefniveau daagt leerlingen uit om verder te gaan dan de basis en excelleert in taal en rekenen. Ons doel is om een zo groot mogelijk deel van onze leerlingen in groep acht dit hogere niveau te laten bereiken. De inspectie stelt specifieke streefniveaudrempels vast per school, rekening houdend met de unieke leerlingpopulatie. Deze drempel, de signaleringswaarde, weerspiegelt de ambitie en de verwachte groei voor IKC de Boomgaard.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van IKC de Boomgaard?
Vanaf het schooljaar 2023-2024 is de doorstroomtoets de nieuwe standaard voor groep 8, ter vervanging van de Cito-eindtoets. Deze toets, afgenomen in februari, erkent de voortdurende ontwikkeling van leerlingen, ook na het moment van toetsing. Voorafgaand aan de doorstroomtoets ontvangen leerlingen een voorlopig schooladvies. Dit wordt in januari besproken met zowel de leerling als de ouders, tijdens een speciaal voorlopig adviesgesprek. Dit gesprek biedt ruimte voor vragen en verdere toelichting op de schoolontwikkeling. Het voorlopig schooladvies is gebaseerd op de resultaten uit het leerlingvolgsysteem, met een focus op de prestaties vanaf groep 6. Vooral de resultaten voor begrijpend lezen en rekenen zijn hierbij leidend, gezien hun belang voor succes in het voortgezet onderwijs. Ook gedragskenmerken zoals motivatie, werkhouding en zelfstandigheid spelen een rol in het adviesvormingsproces. De leerkrachten van groep 8 stellen het definitieve advies op, in nauwe samenwerking met de intern begeleider en de directie. De input van de leerkrachten van groep 6 en 7 wordt ook meegenomen, wat zorgt voor een compleet beeld van de leerling zijn of haar ontwikkeling. Midden maart ontvangen we de officiële uitslag van de doorstroomtoets. In de week daarna volgt het gesprek over het definitieve schooladvies, met aanwezigheid van de leerling, ouders, leerkracht en intern begeleider of directie. Met dit advies kunnen leerlingen zich gericht aanmelden voor het voortgezet onderwijs. Door de invoering van het voorlopige advies in januari, is het eerdere adviesmoment aan het einde van groep 7 komen te vervallen. Om ouders toch vroegtijdig inzicht te geven in de mogelijke schoolroutes, organiseren we begin juli een oudergesprek met de leerkracht van groep 7. Dit 10-minuten-gesprek belicht de leerresultaten en werkhouding, met een doorkijkje naar het doorstroomperspectief. Het is een open dialoog waarin verwachtingen gedeeld kunnen worden. Tot slot organiseren we in september, aan het begin van groep 8, een informatieavond. Hierin wordt de volledige procedure voor de overstap naar het voortgezet onderwijs stap voor stap toegelicht, zodat alle ouders en leerlingen goed geïnformeerd zijn.
Grafiek
Grafiek laden...
Sociale Ontwikkeling: Groei en Welzijn bij IKC de Boomgaard
Bij IKC de Boomgaard stimuleren we de sociaal-emotionele groei van elk kind. We gebruiken het leerlingvolgsysteem ‘Leerling in Beeld’ (LiB) om de sociaal-emotionele ontwikkeling systematisch te volgen. Dit systeem helpt leerkrachten de welbevinden en betrokkenheid van leerlingen in kaart te brengen, ondersteuningsbehoeften te signaleren en gedrag beter te begrijpen. LiB biedt concrete handelingssuggesties, gericht op de sterke punten van elk kind, om hun sociaal-emotionele ontwikkeling doelgericht te bevorderen. Voor onze jongste leerlingen, de kleuters, hanteren we het Kind Volgmodel (KVM) dat specifiek focust op betrokkenheid en welbevinden. Het schooljaar starten we met de ‘Gouden Weken’, waarin groepsvorming centraal staat. Door middel van interactieve spelvormen, energizers en verhalen creëren we een positieve en veilige sfeer. Tijdens deze periode maken we gezamenlijke klassenafspraken, wat het gevoel van gedeelde verantwoordelijkheid versterkt. Onze leerkrachten zijn gespecialiseerd in ‘Taakspel’, een bewezen methodiek die positief gedrag stimuleert door middel van bekrachtiging. Dit draagt bij aan een prettig en veilig leerklimaat, zowel door de leerkracht als door medeleerlingen. Jaarlijkse borgingssessies zorgen ervoor dat de principes van Taakspel levendig blijven en stevig verankerd zijn in onze dagelijkse lespraktijk. Onze kwaliteitskaart ‘Sociaal-emotionele Ontwikkeling’ beschrijft gedetailleerd onze structurele aanpak voor het bevorderen van sociale weerbaarheid, emotionele groei en een veilig klassenklimaat.
Betrouwbaar en integer
Gedeelde verantwoordelijkheid
Sterke verbindingen
Hoe bevordert IKC de Boomgaard de sociale ontwikkeling van leerlingen?
IKC de Boomgaard legt de nadruk op kernwaarden zoals verantwoordelijkheid, samenwerking, zelfstandigheid en respect, die leidend zijn in ons pedagogisch handelen. Deze waarden zijn gezamenlijk opgesteld met ons team, ouders en leerlingen en integreren we in de dagelijkse gang van zaken. Voor het monitoren van de sociaal-emotionele ontwikkeling maken we gebruik van ‘Leerling in Beeld’ (LiB) en voor kleuters het Kind Volgmodel. Deze instrumenten bieden inzicht in zowel ondersteuningsvragen als individuele talenten, en reiken praktische adviezen aan leerkrachten. Met ‘Taakspel’ stimuleren we positief klassengedrag en creëren we een veilige groepsdynamiek. Jaarlijkse sessies houden deze aanpak levendig. De ‘Gouden Weken’ aan het begin van het schooljaar zijn gericht op groepsvorming en het vaststellen van gezamenlijke klassenregels. Onze visie op sociaal-emotionele ontwikkeling is zichtbaar in het handelen van onze leerkrachten, het gebruik van effectieve lesmethoden en de continue evaluatie via teamoverleg, collegiale consultaties en onze kwaliteitskaart.
Welke systemen gebruikt IKC de Boomgaard voor het registreren van sociale vooruitgang?
IKC de Boomgaard gebruikt de volgende systemen om de sociale vooruitgang van leerlingen vast te leggen:
- Leerling in Beeld (LiB)
- Kind Volgmodel (KVM)
Welke methoden voor sociaal-emotioneel leren worden toegepast op IKC de Boomgaard?
Op IKC de Boomgaard zetten we de volgende methoden in voor sociaal-emotioneel leren:
- SOEMO-kaarten
- Taakspel
- Gouden Weken en Zilveren Weken
Inspectierapport IKC de Boomgaard: Kwaliteit van ons onderwijs
IKC de Boomgaard streeft naar uitmuntend onderwijs voor al onze leerlingen. We nodigen u van harte uit om het meest recente inspectierapport van onze school in te zien. Dit rapport geeft een gedetailleerd overzicht van de bevindingen en de kwaliteit van ons onderwijs. Het rapport van bevindingen van het stelselonderzoek uit 2012-2013 voor basisschool De Boomgaard is beschikbaar via de onderstaande link.