Basisschool De Verrekijker in Amstenrade

Het team van Basisschool De Verrekijker in Amstenrade

Current section: team
De Gyselaar 80
6436 Amstenrade

Zie hier hoe het team van Basisschool De Verrekijker is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Basisschool De Verrekijker. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Basisschool De Verrekijker bij jullie?

Ontdek hoe goed Basisschool De Verrekijker bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Basisschool De Verrekijker zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 75% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83.2% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (75%)
Man (25%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (83.2%)
Man (16.8%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Basisschool De Verrekijker. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (0%)
25-35 jaar (12.5%)
35-45 jaar (62.5%)
45-55 jaar (6.3%)
55-65 jaar (18.8%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.1%)
25-35 jaar (25%)
35-45 jaar (25.5%)
45-55 jaar (20.6%)
55-65 jaar (18.5%)
&ge;65 jaar (2.2%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Basisschool De Verrekijker werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (70.6%)
Direct ondersteunend personeel (23.5%)
Indirect ondersteunend personeel (0%)
Management (5.9%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Basisschool De Verrekijker gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Flexibele Onderwijsoplossingen: Personeelsplanning bij Basisschool De Verrekijker

Meer leerkrachten per groep voor optimale begeleiding Bij Basisschool De Verrekijker werken we met diverse teamleden in elke stamgroep of unit. Dit komt door deeltijdwerk, ons innovatieve onderwijsconcept, de aanwezigheid van leraren in opleiding en coördinatoren. Hierdoor zijn er vaak twee leerkrachten per stamgroep en meerdere professionals per unit. De directie en unitcoördinatoren zorgen voor een naadloze communicatie, zodat alle teamleden effectief samenwerken aan het onderwijs. Omgaan met lerarentekorten: De aanpak van De Verrekijker Nederland kampt met een structureel lerarentekort, wat invloed heeft op de beschikbaarheid van vervangers bij ziekte of andere afwezigheid. Basisschool De Verrekijker spant zich maximaal in om de continuïteit van het onderwijs te waarborgen. Wanneer het toch onverhoopt niet lukt om vervanging te regelen, informeren wij u transparant over onze noodmaatregelen. Strategie bij Onverwachte Afwezigheid Binnen het INNOVO-netwerk werken scholen nauw samen om personele afwezigheid op te vangen. Als alle inspanningen ontoereikend zijn, neemt de directie tijdelijke maatregelen met behoud van onderwijskwaliteit en continuïteit. Meer informatie over de landelijke aanpak vindt u op de website van Innovo: https://www.innovo.nl/lerarentekort/html Interne opvang en communicatie Mochten we de personeelsbezetting niet direct kunnen oplossen, dan vangen we de kinderen de eerste dag intern binnen de unit op. Indien nodig, informeren we via het Isy oudercommunicatiesysteem dat een specifieke groep een dag later thuis moet blijven. Dit gebeurt volgens een roulatieschema, zodat de impact eerlijk verdeeld wordt. Opleidingsschool: Investeren in Toekomstig Onderwijspersoneel Basisschool De Verrekijker neemt haar maatschappelijke en pedagogische verantwoordelijkheid door stageplaatsen te bieden aan toekomstige onderwijsprofessionals. Als erkende opleidingsschool voor Pabo-studenten bieden wij stages binnen alle units. De studenten stellen zich aan het begin van het schooljaar voor in de nieuwsbrief. Ook leerlingen uit het voortgezet onderwijs die een oriënterende stage zoeken, zijn welkom voor een kijkje in de dagelijkse praktijk.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

De Verrekijker werkt vanuit een onderwijsvisie gebaseerd op eigenaarschap in ontwikkeling. Dit is zichtbaar in de organisatievorm van unitonderwijs met stamgroepen en groepsdoorbroken werken

Groeperingsvormen

Bouwgroepen/Stamgroepen/Heterogene groepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Professionele Ondersteuning voor Elk Kind op Basisschool De Verrekijker

4

Taal en Rekenen: Expertise voor Academische Groei

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Rekenspecialist
Taalspecialist
Coördinator Passend Onderwijs (CPO)

Toelichting van de school:

Op Basisschool De Verrekijker zetten wij ons in voor de optimale ontwikkeling van elke leerling. Onze toegewijde interne begeleider, Pauline Couwenberg, coördineert de individuele ondersteuningsplannen. Samen met onze rekenspecialist René Kals en taalspecialist Maud Possen bieden wij gerichte hulp bij taal- en rekenvaardigheden. Binnen onze stichting Innovo werken we met CPO-ers, die essentieel zijn voor het waarborgen van passend onderwijs voor alle leerlingen.

1

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Een Veilige Leeromgeving

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist

Toelichting van de school:

Wij hechten veel waarde aan een positieve sociale en emotionele ontwikkeling. Onze school beschikt over twee gespecialiseerde gedragsexperts die elk een unieke bijdrage leveren aan het welzijn van onze leerlingen. Kelly Slabbers, onze gecertificeerde pestcoördinator, werkt actief aan een pestvrije schoolomgeving. Tamara Rooijakkers fungeert als vertrouwenspersoon en draagt zorg voor een veilige en ondersteunende sfeer, beiden zijn gecertificeerde procesbewakers van SWPBS. Deze expertise zorgt ervoor dat elk kind zich veilig en gewaardeerd voelt.

2

Gedrag en Taakaanpak: Optimaliseren van Werkhouding

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Coördinator Passend Onderwijs (CPO) INNOVO

Toelichting van de school:

Om leerlingen optimaal te ondersteunen in hun gedrag en taakaanpak, werken onze intern begeleiders nauw samen. Zij observeren leerlingen en begeleiden leerkrachten bij het implementeren van effectieve didactische strategieën. Daarnaast bieden onze CPO-ers vanuit de stichting Innovo gespecialiseerde ondersteuning, wat bijdraagt aan een gestructureerde en succesvolle leerervaring voor elk kind. Deze samenwerking garandeert een proactieve aanpak voor leerlingen die extra begeleiding nodig hebben.

1

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Actieve Gezonde Leefstijl

Beschikbare specialisten:

Vakleerkracht Bewegingsonderwijs

Toelichting van de school:

Basisschool De Verrekijker stimuleert een gezonde en actieve levensstijl door middel van gespecialiseerd bewegingsonderwijs. Onze vakleerkracht bewegingsonderwijs, ingehuurd via INNOVO, zorgt voor uitdagende en leerzame lessen. In samenwerking met Ecsplore en de Gemeente Beekdaelen organiseren we het hele jaar door diverse sportieve activiteiten, zowel tijdens als na schooltijd en tijdens vakanties. Deze activiteiten sluiten aan bij de landelijke Jogg-aanpak en bevorderen een gezonde leefstijl. Jaarlijks meten we de motorische vaardigheden met een speciale toets, waarvoor we ouders om toestemming vragen. De resultaten helpen ons het aanbod te personaliseren en bieden ouders concrete suggesties voor activiteiten, zoals 'Buurt in actie'.

1

Medische Handelingen en Verzorging: Veiligheid Eerst

Beschikbare specialisten:

BHV-er (Bedrijfshulpverlener)

Toelichting van de school:

De veiligheid van onze leerlingen staat voorop op Basisschool De Verrekijker. Meerdere teamleden zijn getraind als Bedrijfshulpverlener (BHV-er) om adequaat te kunnen handelen bij noodgevallen. Hun certificeringen worden jaarlijks bijgewerkt, zodat we te allen tijde voorbereid zijn op elke situatie en de gezondheid en het welzijn van onze leerlingen optimaal kunnen waarborgen.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
9
Totaal specialisten
9
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Speellokaal
Leer-werkpleinen
Handvaardigheidslokaal
BSO-voorziening kinderopvang Flow
Gymzaal Koeteleboet, verderop in de Gyselaar

Maatwerk Ondersteuning voor Elke Leerling bij Basisschool De Verrekijker

Ons Toegewijde Ondersteuningsbeleid

Bij Basisschool De Verrekijker geloven we in het bieden van de best mogelijke ondersteuning aan al onze leerlingen. Ons zorgsysteem is ingericht om maatwerk te leveren, zodat elk kind zich optimaal kan ontwikkelen. Een team van ervaren leerkrachten met masterdiploma's op diverse gebieden staat klaar om hun expertise in te zetten. Deze expertise wordt op diverse manieren benut, zoals door het observeren van lessen en het geven van constructieve feedback, het leiden van werkgroepen en het ontwikkelen van beleidsdocumenten. Waar nodig schakelen we aanvullend externe, gespecialiseerde hulp in om onze ondersteuning te versterken. Ons doel is dat alle kinderen, ongeacht hun individuele niveau, zich zelfverzekerd en competent voelen binnen onze schoolomgeving. Het School Ondersteuningsprofiel (SOP) met alle details is te vinden op onze website. Grenzen aan de Ondersteuning: Een Verantwoorde Afweging Leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften kunnen extra eisen stellen aan de fysieke omgeving, de schoolcultuur en de betrokken medewerkers. Hoewel elke leerkracht ruimte biedt aan deze leerlingen, betekent dit niet dat elke specifieke onderwijsbehoefte door ons kan worden gefaciliteerd. Elke aanmelding wordt zorgvuldig en individueel beoordeeld. Bij elk plaatsingsverzoek maken we een weloverwogen afweging. De kernvraag hierbij is of de combinatie van de specifieke onderwijsbehoefte en de benodigde extra ondersteuning past binnen de capaciteiten van onze school. Dit vereist een balans tussen de hulpvraag van het kind en de beschikbare middelen en mogelijkheden van De Verrekijker. Hierbij wordt ook gekeken naar de inzetbaarheid van externe hulp en de groepsgrootte binnen de betreffende stamgroep en unit. Beoordeling van Elke Aanmelding: Een Holistische Kijk Bij elke nieuwe aanmelding analyseren we een reeks cruciale aspecten om een passend onderwijsplan te kunnen opstellen. We kijken naar de pedagogische en didactische benadering, de kennis en vaardigheden van het voltallige team, en de organisatie van zowel de school als de individuele klassen. Daarnaast nemen we materiële aspecten zoals het schoolgebouw en meubilair in overweging, evenals de sociale dynamiek binnen de klas en de rol van medeleerlingen. Ook de betrokkenheid van ouders en de eventuele inzet van externe ondersteuning worden meegenomen in deze brede evaluatie. Specifieke Ondersteuningsgebieden binnen De Verrekijker Wij bieden gerichte ondersteuning op verschillende gebieden, waaronder taalontwikkeling en dyslexie, het bevorderen van sociale veiligheid en gedragsmanagement, en hulp bij rekenvaardigheden. Ons streven is om voor elke leerling een stimulerende leeromgeving te creëren waarin zij zich optimaal kunnen ontplooien. Toekomstgericht: Uitbreiding van Ondersteuning met Bibliotheek op School Vanaf september 2024 wordt onze school verrijkt met de 'Bibliotheek op School' als onderdeel van het dBos-project. Basisschool De Verrekijker en bibliotheek De Domijnen hebben deze samenwerking opgezet, met ondersteuning van de Provincie Limburg. Dit initiatief, verankerd in ons schooljaarplan 2024-2025, richt zich op het versterken van taal en lezen bij kinderen. Een rijke leeromgeving, zoals die geboden wordt door een bibliotheek op school, is essentieel voor het stimuleren van leesmotivatie en leesplezier. Lezen vormt de basis voor taal- en denkontwikkeling. Kinderen leren optimaal in een stimulerende omgeving die rekening houdt met individuele verschillen en behoeften, en die veel interactie en samenwerking bevordert, ook binnen het taalonderwijs.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontdek de Kwaliteitszorg en het Stimulerende Schoolplan van Basisschool De Verrekijker

Wat zijn de kernambities in het schoolplan van Basisschool De Verrekijker?

Het schoolplan van Basisschool De Verrekijker, vastgesteld voor de periode 2024-2028, legt de focus op de continue ontwikkeling van ons eigentijdse onderwijs. We streven naar eigenaarschap in leerprocessen voor zowel leerlingen als teamleden, binnen een stimulerende leeromgeving. De kwaliteit van onze begeleiding wordt gewaarborgd door samenwerking binnen units, waarbij teamleden gezamenlijk verantwoordelijk zijn voor de leerlingen. Dit plan bevat onze missie, visie, ambitieuze doelen en ons schoolconcept. De indeling is afgestemd op de strategische thema's van INNOVO, de richtlijnen van de onderwijsinspectie en onze eigen relevante ontwikkelpunten. We hanteren de domeinen van Gert Biesta als leidraad voor ons kwaliteitsbeleid, met speciale aandacht voor drie kernthema's. Deze kernthema's omvatten de verankering van unitonderwijs met een passend aanbod, de ontwikkeling van formatieve evaluatiepraktijken binnen een professionele cultuur, en een geïntegreerde aanpak van burgerschapsvorming, digitale geletterdheid en sociaal-emotionele ontwikkeling. Deze doelen zijn met elkaar verbonden om een optimale leeromgeving te creëren waarin elke leerling kan excelleren.

Hoe realiseert Basisschool De Verrekijker haar onderwijsdoelen en kwaliteitsstandaarden?

Bij Basisschool De Verrekijker stellen we hoge verwachtingen van de mogelijkheden en talenten van elke leerling, met als doel leeropbrengsten die passen bij hun individuele potentieel. Dit draagt bij aan een succesvolle doorstroom naar het vervolgonderwijs. We evalueren continu hoe we ons onderwijs kunnen verbeteren, geleid door de kwaliteitsvragen van de INNOVO-koers: Bieden we kwalitatief goed onderwijs met een rijk en passend aanbod? Voelen leerlingen en professionals zich veilig en uitgedaagd? Leren onze leerlingen voldoende? Sturen we effectief op onderwijskwaliteit? We monitoren de voortgang van leerlingen nauwkeurig door middel van methodegebonden en leerstofonafhankelijke toetsen, en een leerlingvolgsysteem. Resultaten, observaties en gesprekken vormen de basis voor het vaststellen van ontwikkelingsperspectieven. Teams analyseren gezamenlijk de leeropbrengsten om te beoordelen of leerlingen zich conform verwachting ontwikkelen, waarbij extra ondersteuning wordt geboden bij afwijkingen. Binnen INNOVO hanteren we een gestructureerde dialoogcyclus om de schoolontwikkelingen en opbrengsten te bespreken. De schoolleider neemt hierin de inzichten mee voor monitoring en planning. De INNOVO-bouwstenen worden op vaste kwaliteitsmomenten geëvalueerd, zowel intern als met het bestuur, om gezamenlijk te streven naar 'Elk kind, elke dag het beste onderwijs'.

Downloaden

Voor- en Vroegschoolse Educatie: Start uw Kind op Basisschool De Verrekijker

Toelichting van de school

Basisschool De Verrekijker legt een sterke focus op een soepele overgang voor jonge kinderen naar het basisonderwijs. We werken nauw samen met peutercentrum De Klauterkabouter, onderdeel van Stichting Spelenderwijs, om een warme en vertrouwde start te garanderen. Daarnaast onderhouden we contacten met kinderdagverblijven zoals Human Kind, wat bijdraagt aan een geïntegreerde aanpak voor kinderopvang in onze regio. Deze samenwerkingen zorgen ervoor dat uw kind zich optimaal kan voorbereiden op de basisschool. Voor- en naschoolse opvang wordt verzorgd door Kinderopvang Flow, gevestigd in het souterrain van ons schoolgebouw. Zij zijn een belangrijke partner in het toekomstige kindcentrum voor Amstenrade. Deze samenwerking strekt zich uit tot een breed scala aan kinderopvangdiensten, waaronder kinderdagverblijf en peuteropvang. Ouders hebben ook de flexibiliteit om gebruik te maken van andere opvangmogelijkheden in de omgeving, zoals BSO De Sjoepkar in Merkelbeek en Human Kind in Oirsbeek, om zo de opvang te kiezen die het beste past bij de behoeften van hun gezin.

Veelgestelde vragen

Biedt Basisschool De Verrekijker extra educatieve programma's voor peuters en kleuters?

Basisschool De Verrekijker richt zich op een naadloze overgang en integratie van voor- en vroegschoolse educatie, in samenwerking met erkende partners. Specifieke extra programma's buiten deze samenwerkingen worden op dit moment niet aangeboden.

Met welke kinderopvangorganisaties werkt Basisschool De Verrekijker samen voor jonge kinderen?

Basisschool De Verrekijker werkt samen met vooraanstaande kinderopvangorganisaties om een optimale voorbereiding op de basisschool te bieden. Onze belangrijkste partners zijn Peutercentrum De Klauterkabouter en Flow Kinderopvang.

Basisschool De Verrekijker werkt samen met vooraanstaande kinderopvangorganisaties om een optimale voorbereiding op de basisschool te bieden. Onze belangrijkste partners zijn Peutercentrum De Klauterkabouter en Flow Kinderopvang.

Peutercentrum De Klauterkabouter
Flow Kinderopvang
Team | Basisschool De Verrekijker in Amstenrade | [2025] Schoolregister