Basisschool Roelof Venema School in Amstelveen

Het team van Roelof Venema School in Amstelveen

Current section: team
Laan Rozenburg 17
1181 Amstelveen

Zie hier hoe het team van Roelof Venema School is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Roelof Venema School. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Roelof Venema School bij jullie?

Ontdek hoe goed Roelof Venema School bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Roelof Venema School zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 83.7% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83.9% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (83.7%)
Man (16.3%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (83.9%)
Man (16.1%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Roelof Venema School. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (9.5%)
25-35 jaar (33.3%)
35-45 jaar (28.6%)
45-55 jaar (19%)
55-65 jaar (9.5%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (7.4%)
25-35 jaar (28.4%)
35-45 jaar (26.2%)
45-55 jaar (20.5%)
55-65 jaar (15.9%)
&ge;65 jaar (1.7%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Roelof Venema School werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (81.4%)
Direct ondersteunend personeel (11.6%)
Indirect ondersteunend personeel (2.3%)
Management (4.7%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Roelof Venema School gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Bevordering van het taalgebruik
Handvaardigheid
Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Flexibele Onderwijsondersteuning en Personeelsplanning op de Roelof Venema School

De Roelof Venema School investeert in een robuust systeem voor onderwijsondersteuning, met een team van toegewijde medewerkers die klaarstaan om collega's te vervangen. Deze flexibele schil is cruciaal voor het waarborgen van de continuïteit van ons kwalitatief hoogwaardige onderwijs. Het landelijke lerarentekort vormt een aanzienlijke uitdaging voor het primair onderwijs, ook buiten de stedelijke gebieden. Dit complexe probleem vereist gezamenlijke inspanningen en structurele oplossingen op nationaal niveau, aangezien individuele scholen dit niet zelfstandig kunnen aanpakken. Om proactief om te gaan met mogelijke personeelstekorten, ontwikkelt de Roelof Venema School gedetailleerde noodplannen. Deze plannen zijn ontworpen om de continuïteit en de onderwijskwaliteit te maximaliseren, mochten onverwachte situaties zich voordoen. We hopen echter vurig dat deze scenario's niet nodig zullen zijn en dat we het komende schooljaar met ons huidige, fantastische team het onderwijs stabiel en zorgvuldig kunnen blijven verzorgen.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

De Roelof Venema School is organisatorisch ingedeeld in vier bouwen: groepen 1-2, 3-4, 5-6 en 7-8. Elk bouwteam bestaat uit leerkrachten, ondersteund door een extra leerkracht, leerkrachtondersteuner of onderwijsassistent.

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Deskundige Ondersteuning op de Roelof Venema School: Specialisten voor Elk Kind

7

Taalontwikkeling en Rekenen: Focus op Plezier en Succes

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider voor Educatieve Groei
Rekenspecialist voor Verbeterde Cijfervaardigheid
Hoogbegaafdheid Specialist: Ontwikkeling van Talent
Taalspecialist voor Vloeiende Communicatie
Leesspecialisten: Stimuleren van Leesplezier
Passend Onderwijs Specialist: Inclusieve Leeromgeving
NT2-specialist: Ondersteuning voor Nieuwkomers

Toelichting van de school:

Op de Roelof Venema School zetten we vol in op een 'Leesoffensief' om het leesplezier bij leerlingen te vergroten. We merken dat, ondanks uitstekende leesresultaten, de motivatie om te lezen soms daalt. Daarom verschuiven we de focus van strategieën naar het terugwinnen van leesenthousiasme. Door het plezier in lezen te stimuleren, maken kinderen meer 'leeskilometers'. Dit leidt automatisch tot een beter tekstbegrip en een sterkere taalontwikkeling. Een win-winsituatie voor elke leerling. Voor onze groeiende groep nieuwkomers in Amstelveen bieden we extra taalondersteuning. Vooral kleuters en leerlingen in groep 3 krijgen een intensief onderwijsaanbod. Een snelle en effectieve beheersing van de Nederlandse taal is cruciaal voor hun succesvolle schoolloopbaan.

4

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Veerkracht en Zelfvertrouwen

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist voor Positief Gedrag
Intern Begeleider en Kindercoach
Hoogbegaafdheid Specialist: Emotionele Balans
Kindercoach voor Persoonlijke Groei

Toelichting van de school:

Onze intern begeleider is een gecertificeerde kindercoach die individuele leerlingen en kleine groepen begeleidt. Het doel is om kinderen te helpen zelfvertrouwen en motivatie te ontwikkelen, zowel op school als daarbuiten. Kinderen leren dat ze weliswaar niet altijd invloed hebben op wat er gebeurt, maar wel op hoe ze ermee omgaan. Een positieve reactie op tegenslag is een essentiële levensvaardigheid. Daarnaast verzorgt onze intern begeleider in de onderbouw sociale vaardigheidstrainingen voor jonge kinderen. Jaarlijks evalueren we de behoefte aan dit aanbod per groep of bouw. Afhankelijk van de resultaten organiseren we deze trainingen tijdens schooltijd of als naschoolse activiteit.

3

Gedrag, Werkhouding en Taakaanpak: Effectieve Leerstrategieën

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider voor Studiemethoden
Hoogbegaafdheid Specialist: Academische Ondersteuning
Specialist Passend Onderwijs voor Gedragsmanagement

Toelichting van de school:

Onze specialist Passend Onderwijs biedt gerichte begeleiding aan leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben op het gebied van gedrag en sociaal functioneren. Deze specialist ondersteunt ook hoogbegaafde leerlingen. Naast een compact en verrijkt lesaanbod, ontvangen deze leerlingen begeleiding bij werkhouding, planning en een efficiënte taakaanpak. Dit helpt hen om hun volledige potentieel te bereiken.

1

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling: Actief Leren

Beschikbare specialisten:

Gekwalificeerde Vakleerkrachten Bewegingsonderwijs

Toelichting van de school:

De Roelof Venema School beschikt over drie eerstegraads vakleerkrachten bewegingsonderwijs. Zij verzorgen voor alle groepen, van 1 tot en met 8, twee keer per week kwalitatief hoogstaand bewegingsonderwijs. Ook de kleuters genieten twee keer per week van bewegingsonderwijs, gegeven door gespecialiseerde spelbegeleiders. Deze brede aanpak bevordert de motorische, sociale en cognitieve ontwikkeling. Voldoende bewegen is essentieel voor betere leerprestaties en vermindert schoolverzuim. Goed bewegingsonderwijs legt bovendien de basis voor een leven lang actief en gezond bewegen.

0

Medische Zorg en Persoonlijke Verzorging: Welzijn van de Leerling

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Voor specifieke medische zorg en persoonlijke verzorging werken wij samen met externe professionals en houden we nauw contact met ouders. De gezondheid en het welzijn van elke leerling staan bij ons voorop.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
15
Totaal specialisten
15
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Technieklokaal
Speellokaal
Gymlokaal
Kooklokaal
Atelier
Daktuinen

Individuele Ondersteuning en Verrijking voor Elke Leerling

Ontdek ons Onderwijsaanbod

De Roelof Venema School in Amstelveen biedt onderwijs dat is afgestemd op de individuele behoeften van onze leerlingen. Met een sterke focus op academische excellentie, stroomt gemiddeld 75% van onze leerlingen door naar het havo of vwo. Om dit te faciliteren, passen we reguliere lesmethoden aan door ze te comprimeren en te verrijken met aanvullend lesmateriaal. Leerlingen worden ingedeeld in niveaugroepen op basis van hun leerresultaten en persoonlijke kenmerken. Dit zorgt ervoor dat ons onderwijsaanbod optimaal aansluit bij hun leerbehoeften. We bieden drie distincte vormen van ondersteuning: basisaanbod voor leerlingen zonder specifieke behoeften, verrijkingsaanbod voor leerlingen die extra uitdaging zoeken, en intensief aanbod voor leerlingen met leerachterstanden. Het basisaanbod is bedoeld voor leerlingen die geen specifieke onderwijsbehoeften hebben. Het verrijkingsaanbod stimuleert zelfsturend leren door middel van verdiepende materialen en uitdagende opdrachten. Voor leerlingen die extra instructie en herhaling nodig hebben, bieden we een intensief aanbod, inclusief begeleiding buiten de reguliere lessen indien nodig. Indien klassikale ondersteuning niet volstaat, bieden onze intern begeleiders en gespecialiseerde leerkrachten aanvullende begeleiding. Deze individuele of kleinschalige sessies richten zich voornamelijk op kernvakken en vinden doorgaans maximaal twee keer per week plaats. Meer- en hoogbegaafde leerlingen ontvangen binnen hun eigen klas een aangepast lesprogramma. Dit omvat verdiepende opdrachten, pluswerkboeken en projecten zoals 'Denken in getallen' en 'Open Atelier'. Vanaf groep 4 bieden we voor intensievere ondersteuningsbehoeften het programma 'Creatieve Denkers' aan. Onze specialist Passend Onderwijs ondersteunt leerlingen met verrijkingsmateriaal, maar ook bij uitdagingen op het gebied van gedrag, executieve functies en specifieke leerbehoeften. Leerlingen met een andere moedertaal ontvangen begeleiding van onze NT2-specialisten, die zowel individueel als in kleine groepen werken aan het verbeteren van hun Nederlandse taalvaardigheid. Bij onvoldoende effect van de basisondersteuning kan de school externe hulp inschakelen via ons ondersteuningsteam. Ouders, leerkrachten en intern begeleiders werken nauw samen om de beste oplossingen te vinden. Toekomstige Ontwikkelingen: Prikkelgevoeligheid en Meertaligheid We erkennen de uitdagingen die prikkelgevoeligheid kan met zich meebrengen, vooral in drukke klaslokalen. Hoewel we streven naar een prikkarme omgeving, zijn de middelen momenteel beperkt. We blijven maatwerk bieden waar mogelijk en zoeken naar passende oplossingen. Daarnaast zien we een toename van meertalige leerlingen. We bieden taal- en woordenschatexpertise aan alle leerlingen, en extra ondersteuning voor nieuwkomers. Door het inzetten van visuele hulpmiddelen en het streven naar meer meertaligheidsexperts, willen we translanguaging integreren en de taalontwikkeling van al onze leerlingen bevorderen.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Kwaliteitszorg en Ontwikkeling: Het Schoolplan van Roelof Venema School

Wat zijn de kernambities van ons schoolplan voor 2025-2026?

Het Jaarplan 2025-2026 van de Roelof Venema School is gericht op continue groei en verbetering van ons onderwijs. We concentreren ons op vier cruciale gebieden: het verrijken van ons lesaanbod, het optimaliseren van taalvaardigheden, het verkrijgen van diepgaand inzicht in de leerlingontwikkeling, en het versterken van onze pedagogische en didactische aanpak, met extra aandacht voor een veilige leeromgeving. Deze speerpunten zijn zorgvuldig samengesteld op basis van de herstelopdracht van het bestuur, een grondige schoolscan, en de gezamenlijke visie die we als community hebben ontwikkeld. Ze sluiten naadloos aan bij de drie fundamenten van ons schoolplan: het waarborgen van gelijke kansen voor alle leerlingen, het bevorderen van een sterke professionele cultuur onder ons team, en het ontwikkelen van essentiële kennis en vaardigheden bij onze leerlingen. Elk van these thema's wordt binnen de school uitgewerkt door toegewijde leerteams, die de doelen vertalen naar concrete en effectieve onderwijspraktijken. Dit zorgt voor een consistente en kwalitatieve leerervaring voor elke leerling. Ons schoolplan is de leidraad voor de voortdurende ontwikkeling van onze school. De pijlers – Gelijke Kansen, Professionele Cultuur, en Kennis & Vaardigheden – vormen de basis voor onze jaarlijkse ontwikkeldoelen. Deze doelen worden door leerteams uitgewerkt en direct gekoppeld aan de dagelijkse onderwijspraktijk, waardoor we continu streven naar excellentie. Gelijke Kansen: Wij zetten in op een inclusieve zorg- en ondersteuningsstructuur die recht doet aan elke leerling. Door onze procedures te actualiseren, de overgang van kleuters naar de basisschool te optimaliseren en de sociaal-emotionele ontwikkeling te versterken, creëren we een omgeving waarin alle leerlingen, ongeacht hun achtergrond, hun volledige potentieel kunnen bereiken. Professionele Cultuur: Een succesvolle school is een school waar samenwerking centraal staat. We investeren in een stimulerende leeromgeving voor ons team, met ruimte voor coaching, feedback en gezamenlijke groei. Dit jaar ligt de nadruk op het versterken van didactische vaardigheden, de implementatie van nieuwe observatiemethoden, en het optimaliseren van de communicatie en samenwerking met ouders. Regelmatige teamtrainingen en gezamenlijke bijeenkomsten zorgen voor een gedeelde visie en expertise. Kennis en Vaardigheden van Leerlingen: De kern van ons onderwijs is het versterken van de basisvaardigheden. Door systematische analyse van leerresultaten en lesmethoden, met name in rekenen en taal, zorgen we voor een effectief en adaptief onderwijsaanbod. We werken aan een geoptimaliseerde dagindeling, monitoren onze onderwijstijd en introduceren nieuwe, innovatieve lesmethoden om het leerplezier en de resultaten te maximaliseren. Ook besteden we extra aandacht aan burgerschap en de implementatie van een nieuwe taalmethode.

Hoe waarborgt de Roelof Venema School de kwaliteit van het onderwijs?

Op de Roelof Venema School is kwaliteitszorg verweven met onze dagelijkse onderwijspraktijk, met een constante focus op het primaire lesproces. We geloven sterk in de professionele ontwikkeling van onze medewerkers als sleutel tot duurzaam hoogwaardig onderwijs. De voortgang op onze kernthema's – lesaanbod, taalontwikkeling, inzicht in leerlingontwikkeling, pedagogisch-didactisch handelen en een veilige leeromgeving – wordt nauwlettend gevolgd door middel van zelfevaluaties, collegiale consultaties, klassenbezoeken en interne audits. Om het welzijn van onze leerlingen te waarborgen, monitoren we de tevredenheid van leerlingen, ouders en personeel via gerichte enquêtes. Deze feedback is essentieel voor continue verbetering. Onderwijsinhoudelijke Monitoring: Onze vakwerkgroepen evalueren tweemaal per jaar de voortgang van hun actieplannen en bespreken eventuele aanpassingen met het managementteam. De leerresultaten op het gebied van rekenen, taal en sociaal-emotionele ontwikkeling worden systematisch geanalyseerd door onze intern begeleiders. Zij stellen, indien nodig, bijgestelde verbeterplannen op om ons onderwijsaanbod continu te optimaliseren. Pedagogisch en Didactisch Handelen: Ter versterking van ons didactisch handelen en ter verbetering van het rekenonderwijs, passen we de methodiek van Lesson Study toe, aangevuld met WIG 5. Leerkrachten bereiden gezamenlijk lessen voor en observeren elkaars lessen, wat bijdraagt aan een vloeiende leerlijn van de vroegste groepen tot aan de uitstroom naar het voortgezet onderwijs. Veiligheid en Welzijn: De sociaal-emotionele veiligheid van onze leerlingen staat voorop. Dit borgen we met ons Groepsgeluk-beleid en de inzet van werkvormen uit het succesvolle KiVa-programma. Onze pestcoördinatoren monitoren signalen rondom pestgedrag en hanteren gedragskaarten en een strikt pestprotocol om een veilige leeromgeving te garanderen. Regelmatige bijscholing van deze coördinatoren is hierbij cruciaal. Ondersteunende Instrumenten: De uitvoering van ons school- en jaarplan vormt de basis voor effectieve monitoring en bijsturing. Door middel van gestructureerde gesprekscycli, gerichte scholingsplannen en de jaarlijkse evaluatie van ons ondersteuningsplan, zorgen we voor een continue verbetercyclus van ons onderwijs en onze zorgstructuur. Zo garanderen we de kwaliteit en blijven we als Roelof Venema School een lerende, innoverende organisatie.

Roelof Venema School: Optimaal aanbod voor jonge kinderen in Amstelveen

Toelichting van de school

De Roelof Venema School in Amstelveen biedt geen eigen kinderopvang of peuterspeelzaal faciliteiten voor kinderen van 1 tot 4 jaar. Onze focus ligt volledig op het verzorgen van uitstekend basisonderwijs. Wel beschikt onze school over een populaire naschoolse opvang (BSO). Deze BSO heeft vijf groepen, verdeeld over twee leeftijdspecifieke afdelingen. Drie groepen zijn bestemd voor leerlingen van 4 tot 7 jaar, terwijl de overige twee groepen zich richten op kinderen van 8 tot 12 jaar. We begrijpen dat de vraag naar naschoolse opvang soms groter is dan ons huidige aanbod. Daarom werken we nauw samen met diverse gerenommeerde kinderopvangorganisaties in Amstelveen. Deze samenwerking garandeert dat alle ouders en hun kinderen toegang hebben tot kwalitatieve en beschikbare opvangmogelijkheden, zelfs buiten schooltijd.

Veelgestelde vragen

Welk extra aanbod is er voor jonge kinderen op de Roelof Venema School?

Hoewel de Roelof Venema School geen eigen kinderopvang of peuterspeelzaal aanbiedt voor de allerkleinsten, zorgen onze samenwerkingen ervoor dat er uitstekende mogelijkheden zijn. Dit garandeert een naadloze overgang en aanvullende zorg voor jonge kinderen in onze gemeenschap.

Hoewel de Roelof Venema School geen eigen kinderopvang of peuterspeelzaal aanbiedt voor de allerkleinsten, zorgen onze samenwerkingen ervoor dat er uitstekende mogelijkheden zijn. Dit garandeert een naadloze overgang en aanvullende zorg voor jonge kinderen in onze gemeenschap.

Kinderopvang Amstelveen

Met welke partners werkt de Roelof Venema School samen voor opvang van jonge kinderen?

Om te voldoen aan de vraag naar opvangmogelijkheden, werkt de Roelof Venema School samen met vertrouwde externe partners. Een van deze partners is Woest Zuid, een bekende kinderopvangorganisatie in Amstelveen die hoogwaardige zorg biedt.

Om te voldoen aan de vraag naar opvangmogelijkheden, werkt de Roelof Venema School samen met vertrouwde externe partners. Een van deze partners is Woest Zuid, een bekende kinderopvangorganisatie in Amstelveen die hoogwaardige zorg biedt.

Woest Zuid Kinderopvang
Team | Roelof Venema School in Amstelveen | [2025] Schoolregister