Basisschool Het Spinnewiel in Alphen aan den Rijn

Het team van Het Spinnewiel in Alphen aan den Rijn

Current section: team
Klepperman 9-11
2401 Alphen aan den Rijn

Zie hier hoe het team van Het Spinnewiel is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Het Spinnewiel. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Het Spinnewiel bij jullie?

Ontdek hoe goed Het Spinnewiel bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Het Spinnewiel zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 80% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83.2% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (80%)
Man (20%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (83.2%)
Man (16.8%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Het Spinnewiel. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (19%)
25-35 jaar (42.9%)
35-45 jaar (4.8%)
45-55 jaar (19%)
55-65 jaar (4.8%)
&ge;65 jaar (9.5%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.1%)
25-35 jaar (25%)
35-45 jaar (25.5%)
45-55 jaar (20.6%)
55-65 jaar (18.5%)
&ge;65 jaar (2.2%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Het Spinnewiel werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (80%)
Direct ondersteunend personeel (10%)
Indirect ondersteunend personeel (5%)
Management (5%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Het Spinnewiel gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Flexibele Invulling van Leerkrachtvervanging bij Het Spinnewiel

Het Spinnewiel hanteert een proactief beleid voor leerkrachtvervanging om de continuïteit van ons kwalitatief hoogstaand onderwijs te waarborgen, ondanks het landelijke lerarentekort. Bij kortdurende afwezigheid van een leerkracht, zoals ziekte of kort verlof, tot maximaal vijf schooldagen, volgen we een zorgvuldig afgestemd protocol. Dit protocol is ontwikkeld in samenwerking met het schoolteam en goedgekeurd door de Medezeggenschapsraad (MR). Het beschrijft de stappen die we ondernemen om de impact op de leerlingen zoveel mogelijk te beperken. Onze eerste prioriteit is het inzetten van interne flexibiliteit. Dit kan betekenen dat collega's binnen de school extra uren maken om een zieke leerkracht te vervangen. In sommige gevallen, met name bij parallelle groepen, kan een leerkracht tijdelijk twee groepen begeleiden, ondersteund door stagiaires. Ook directieleden, intern begeleiders, onderwijsassistenten of ervaren stagiaires kunnen ingeschakeld worden om een klas tijdelijk over te nemen, mits hun eigen werkzaamheden elders worden opgevangen. Als interne oplossingen ontoereikend zijn, zoeken we naar externe ondersteuning via ons Regionaal Transfer Centrum (RTC) Cella. Mocht ook dit geen uitkomst bieden, dan doen we een beroep op de betrokkenheid van onze schoolcommunity. Ouders ontvangen dan via het ouderportaal een spoedbericht met het verzoek hun kind (en eventueel een klasgenootje) thuis op te vangen. Een tijdige reactie van alle ouders is hierbij essentieel. In uitzonderlijke gevallen, bij langdurige afwezigheid zonder vervanging, kan de directie besluiten een specifieke groep tijdelijk naar huis te sturen. Dit gebeurt altijd in overleg met de MR en het bestuur, met als doel de onderwijsachterstand voor de leerlingen te minimaliseren en de werkdruk eerlijk te verdelen. Het Spinnewiel streeft ernaar om de onderbreking van het leerproces voor alle leerlingen tot een minimum te beperken.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen
Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Professionele Ondersteuning voor Elke Leerling op Het Spinnewiel

2

Verbetering Taalvaardigheid en Rekenen

Beschikbare specialisten:

Taal- en Leescoördinator
Rekencoördinator

Toelichting van de school:

Op basisschool Het Spinnewiel zetten we vol in op de kernvakken taal, lezen en rekenen. We streven naar uitmuntend onderwijs in deze essentiële gebieden. Als onderdeel van de Morgenwijzer-scholengroep, vormen we een lerende gemeenschap waar we continu kennis en didactiek delen. Onze toegewijde taal- en rekencoördinatoren versterken onze expertise, zodat we onze leerlingen de best mogelijke begeleiding kunnen bieden en hun academische vaardigheden naar een hoger niveau tillen.

1

Positief Sociaal-Emotioneel Klimaat

Beschikbare specialisten:

Coördinator Sociale Veiligheid

Toelichting van de school:

Een veilige en ondersteunende omgeving is cruciaal voor de ontwikkeling van elk kind. Onze Coördinator Sociale Veiligheid waarborgt een positief pedagogisch klimaat op school. Deze specialist ontwikkelt en implementeert effectieve programma's die het welbevinden van onze leerlingen bevorderen. Door nauwe samenwerking met de leerkrachten monitoren we de sociale en emotionele groei van de kinderen en ondernemen we proactieve stappen om een veilige schoolervaring te garanderen.

4

Gedragsontwikkeling en Leerstrategieën

Beschikbare specialisten:

Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid
Didactisch Coach
Kwaliteitscoördinator
Coördinator Executieve Functies

Toelichting van de school:

Voor leerlingen die extra uitdaging nodig hebben, bieden we een stimulerende plusklas. Hier werken kinderen in kleine groepen aan complexe opdrachten die hun denkkracht, creativiteit en doorzettingsvermogen aanspreken. Onze Didactisch Coach ondersteunt het team door expertise te delen en te coachen op onderwijsinhoudelijke vraagstukken, wat leidt tot continue professionele groei van onze leerkrachten. De Kwaliteitscoördinator focust op onderwijskwaliteit binnen Morgenwijzer. Deze rol zorgt voor de evaluatie van afspraken, monitoring van voortgang en borging van kwaliteit. Interne audits door collega-scholen bieden waardevolle externe feedback voor verdere verbetering. De Coördinator Executieve Functies helpt leerlingen om eigenaarschap te nemen over hun leerproces. We richten ons op het verbeteren van planning, organisatie en zelfcorrectie. In het schooljaar 2024-2025 verdiepen we ons in hoe executieve functies leren ondersteunen en hoe we leerlingen hierin optimaal kunnen begeleiden. Deze functies, essentieel voor doelgericht gedrag, worden gekoppeld aan sociale veiligheid en burgerschap.

0

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling

Beschikbare specialisten:

0

Medische Zorg en Persoonlijke Verzorging

Beschikbare specialisten:

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
7
Totaal specialisten
7
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal

Optimale Leerondersteuning voor Elk Kind op Het Spinnewiel

Ons Aanbod voor Extra Ondersteuning en Begeleiding

Uw kind verdient de beste begeleiding. Op Het Spinnewiel, een vooraanstaande basisschool in Alphen aan den Rijn, zetten we ons dagelijks in om elke leerling de ondersteuning te bieden die nodig is voor succesvolle ontwikkeling. Onze ervaren leerkrachten monitoren de voortgang van uw kind nauwgezet. Als een leerling extra uitleg of oefening nodig heeft met specifieke lesstof, dan is de leerkracht er om die ondersteuning te bieden. Deze gerichte hulp zorgt ervoor dat geen enkel kind achterblijft en dat iedereen de kans krijgt om de leerdoelen te behalen. Extra Begeleiding Binnen de Klas In nauwe samenwerking met onze intern begeleider (IB'er) bieden we extra begeleiding, bij voorkeur binnen de vertrouwde omgeving van de klas. Dit kan gepaard gaan met aangepast lesmateriaal of de inzet van een gespecialiseerde onderwijsassistent. Onderzoek toont aan dat begeleiding binnen de groep de betrokkenheid van leerlingen bevordert en hen niet isoleert van het klassikale leerproces. Onze onderwijsassistenten spelen een cruciale rol door extra instructie en voorbereiding te bieden, waardoor we individuele aandacht kunnen garanderen. Individuele Leerlijnen en Jaarlijkse Herhaling Voor leerlingen die ondanks extra ondersteuning in een specifiek vakgebied achterblijven, bestaat de mogelijkheid van een individuele leerlijn. Dit gebeurt uitsluitend in overleg met en met toestemming van de ouders, nadat alle andere opties zijn onderzocht. Het doel is om het maximale uit het potentieel van het kind te halen, zelfs als dit een ander eindniveau betekent. Een enkele keer kan een jaarherhaling overwogen worden, maar dit wordt kritisch beoordeeld, met name bij meervoudige achterstanden of sociaal-emotionele ontwikkeling. Het leerprogramma wordt dan aangepast aan het niveau van het kind, in gezamenlijk overleg met ouders en de intern begeleider. Het belang van het kind staat hierbij altijd voorop. Stimuleren van Meer- en Hoogbegaafde Leerlingen Leerlingen die sneller leren, worden op Het Spinnewiel uitgedaagd met extra opdrachten die hun zelfstandigheid en creativiteit stimuleren. Binnen onze lesmethodes vinden zij verrijkingsmateriaal. Daarnaast kunnen zij deelnemen aan de plusklas, waar ze werken aan uitdagende projecten. In uitzonderlijke gevallen kan versnelde doorstroming worden overwogen, mits de leerling zowel cognitief als sociaal-emotioneel verder ontwikkeld is dan de klasgenoten. Dit proces verloopt via een zorgvuldige afweging door leerkrachten, de IB'er en directie, in overleg met de ouders, en na een specifieke test. Advies en Samenwerking voor Passend Onderwijs Onze school werkt actief samen met externe deskundigen en maakt deel uit van een regionaal netwerk van intern begeleiders. Ook professionals van de GGD en het CJG worden betrokken bij overleggen. U wordt altijd geïnformeerd wanneer externe partijen bij uw kind betrokken worden. Passend Onderwijs Rijnstreek Ieder kind verdient onderwijs dat aansluit bij zijn of haar behoeften. Op Het Spinnewiel streven we ernaar dat leerlingen kunnen groeien en zich ontwikkelen met de juiste ondersteuning. Dit realiseren we in samenwerking met andere scholen en instanties, waaronder het ondersteuningsteam van Morgenwijzer en scholen binnen het Samenwerkingsverband Passend Onderwijs Rijnstreek. Oudersteunpunt en Zorgplicht Het Oudersteunpunt (www.swvrijnstreek.nl) biedt ouders onafhankelijke informatie en begeleiding over Passend Onderwijs in de regio. Sinds 1 augustus 2014 geldt de zorgplicht: wij zoeken voor elke aangemelde leerling een passende onderwijsplek. Bij aanmelding met een vermoedelijke ondersteuningsbehoefte, gaan we in gesprek met u en eventuele externe partijen. Indien nodig volgt nader onderzoek. De schooldirecteur zoekt binnen tien weken een passende plek, in overleg met u en uw kind. Bij uitblijven hiervan, krijgt uw kind tijdelijk onderwijs op onze school. Verschillende Ondersteuningsniveaus Om de ondersteuningsbehoeften van elk kind te identificeren, hanteren we een gelaagd systeem: Basisondersteuning: Dit is de standaardondersteuning die elke leerling binnen de eigen groep ontvangt. Door middel van gedifferentieerde instructie qua lesstof, tempo en aandacht zorgen we voor een solide basis. Dit is vastgelegd in onze groepsoverzichten en groepsplannen. Ondersteuning vanuit de School: Hierbij bieden we binnen de school een afgestemd leeraanbod. De leerkracht ontvangt hierbij ondersteuning van interne en bovenschoolse specialisten van Morgenwijzer. Denk aan specifieke aanpakken voor dyslexie, gedrag of ontwikkelingsperspectieven, inclusief de inzet van een onderwijsassistent of extra materialen. Ondersteuning met Hulp van Buiten de School: Voor langdurige of specifieke begeleiding, of wanneer nader onderzoek nodig is, schakelen we externe deskundigen in. De leerkracht blijft de primaire begeleider, ondersteund door deze specialisten. Brede Ondersteuningsgebieden Passend onderwijs omvat meer dan alleen leren. Het richt zich ook op fysieke, medische, sociaal-emotionele ontwikkeling en ondersteuning in de thuissituatie. De mogelijkheden worden bepaald door de actuele groeps- en teamdynamiek, om zo tot een optimaal passend aanbod te komen. Speciale Lesplaatsen en Toelaatbaarheid Als de onderwijsbehoefte van een kind onze schoolcapaciteit overstijgt, kan een plaatsing op speciaal basisonderwijs (SBO) of speciaal onderwijs (SO) overwogen worden. Hiervoor is een toelaatbaarheidsverklaring (TLV) nodig, aangevraagd bij het samenwerkingsverband. U wordt als ouder nauw bij dit proces betrokken. Toekomstige Ontwikkelingen in Ondersteuning We blijven ons aanbod continu verbeteren. Momenteel werken we aan het versterken van het aanbod voor meer- en hoogbegaafde leerlingen, zowel binnen de plusklas als in de reguliere groepen. Tevens implementeren we een doorlopende leerlijn voor taal, lezen en woordenschat specifiek voor NT2-leerlingen, om ook deze leerlingen optimaal te ondersteunen.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontdek Onze Kwaliteitszorg en Schoolplan voor een Bloeiende Toekomst

Wat Zijn de Kernambities van ons Schoolplan 2024-2028?

Het schoolplan voor de periode 2024-2028 legt de basis voor onze onderwijskundige ambities. Dit plan is uitgewerkt in vier gedetailleerde jaarplannen, waarin concrete acties en doelstellingen helder worden uiteengezet. Onze belangrijkste onderwijskundige focuspunten voor de komende vier jaar zijn: Het bevorderen van persoonsvorming in een dynamische wereld. Het continu verbeteren van didactische vaardigheden en executieve functies. Het optimaliseren van het onderwijs voor kleuters en NT2-leerlingen. Het waarborgen van een veilige en ondersteunende leeromgeving die autonomie, competentie en verbondenheid stimuleert. Om deze doelen te realiseren, zetten we in op structureel professioneel overleg, eigenaarschap en kritisch denken, en de verdere ontwikkeling van de flexibiliteit en inzetbaarheid van onze leerkrachten. Daarnaast wordt in juni 2025 een nieuw schoolplein gerealiseerd, ontworpen om leerlingen op diverse manieren uit te dagen en te stimuleren in hun spel, geheel in lijn met onze missie: 'Het Spinnewiel: de school waar leren leuk is'.

Hoe Volgen en Bevorderen Wij de Ontwikkeling van Elke Leerling?

Bij Het Spinnewiel geloven we in het unieke talent van elk kind. Wij volgen de voortgang van onze leerlingen nauwgezet en bieden gerichte ondersteuning om hen te helpen hun volledige potentieel te bereiken. Methodetoetsen en Bijsturing: Elk blok of thema binnen onze lesmethodes wordt afgesloten met een toets om de beheersing van de stof te meten. Bij onvoldoende resultaten bieden leerkrachten extra uitleg of oefening. Leerling in Beeld (Cito): Naast observaties en methodegebonden toetsen, gebruiken we het Cito Leerling Volgsysteem om de individuele ontwikkeling te monitoren. Twee keer per jaar worden Citotoetsen afgenomen, waarvan de resultaten (uitgedrukt in cijfers I t/m V) worden besproken met ouders. Observatie Kleuters (JM Observatie): Voor groep 1 en 2 maken we gebruik van JM Observatie om de ontwikkeling op diverse gebieden te volgen en vroegtijdig signaleren we eventuele afwijkingen. Adviesroute Groep 6-8: Voor de overstap naar het voortgezet onderwijs stellen we een schooladvies op, gebaseerd op Citotoetsresultaten, methodegebonden toetsen, sociaal-emotionele vaardigheden, werkhouding en eventuele extra ondersteuning. Dit advies, dat eenmalig of meervoudig kan zijn, wordt in groep 6 en 7 voorlopig gegeven en in januari van groep 8 definitief vastgesteld en besproken. Doorstroomtoets: In februari van groep 8 maken leerlingen een doorstroomtoets. De uitslag hiervan kan leiden tot een bijstelling van het schooladvies, waarbij ouders en leerlingen altijd betrokken worden. Rapportages: Leerlingen van groep 1 en 2 ontvangen aan het einde van het schooljaar een rapport met een overzicht van hun ontwikkeling, inclusief werkjes en tekeningen. Vanaf groep 3 ontvangen leerlingen tweemaal per jaar een rapport dat de algemene voortgang, leerlingvolgsysteemresultaten en de beoordeling van de leerkracht weerspiegelt. Ouders worden uitgenodigd voor gesprekken, en tussentijdse afspraken zijn altijd mogelijk.

Unieke Ontwikkelingskansen voor Jonge Kinderen bij Het Spinnewiel

Toelichting van de school

Basisschool Het Spinnewiel in Alphen aan den Rijn biedt een stimulerende omgeving voor de allereerste schooljaren. Wij geloven in een warme en veilige start, waarin elk kind de ruimte krijgt om te ontdekken, te leren en te groeien. Onze focus ligt op een speelse en doelgerichte aanpak die de natuurlijke nieuwsgierigheid van jonge kinderen prikkelt en hun basisvaardigheden versterkt.

Veelgestelde vragen

Welk speciaal programma biedt Het Spinnewiel voor jonge kinderen?

Basisschool Het Spinnewiel zet vol in op een rijke leeromgeving voor de jongste leerlingen. We bieden een gestructureerd programma dat is afgestemd op de ontwikkelingsfase van jonge kinderen, met veel aandacht voor spelend leren en sociale interactie. Elk kind krijgt de kans om zich op eigen tempo te ontwikkelen binnen een veilige en inspirerende setting.

Met welke partners werkt Het Spinnewiel samen voor het programma voor jonge kinderen?

Voor een optimale ontwikkeling van onze jongste leerlingen werkt Basisschool Het Spinnewiel nauw samen met gerenommeerde partners. Een belangrijke samenwerkingspartner is De Lapjeskat, die ons ondersteunt met gespecialiseerde expertise en aanvullende activiteiten. Deze samenwerking zorgt voor een breed en kwalitatief hoogstaand aanbod dat de ontwikkeling van elk kind ten goede komt.

Voor een optimale ontwikkeling van onze jongste leerlingen werkt Basisschool Het Spinnewiel nauw samen met gerenommeerde partners. Een belangrijke samenwerkingspartner is De Lapjeskat, die ons ondersteunt met gespecialiseerde expertise en aanvullende activiteiten. Deze samenwerking zorgt voor een breed en kwalitatief hoogstaand aanbod dat de ontwikkeling van elk kind ten goede komt.