Basisschool Het Spinnewiel in Alphen aan den Rijn

De resultaten van Het Spinnewiel in Alphen aan den Rijn

Current section: resultaten
Klepperman 9-11
2401 Alphen aan den Rijn

Resultaten en cijfers

Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van Het Spinnewiel, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.

Hoe goed past Het Spinnewiel bij jullie?

Ontdek hoe goed Het Spinnewiel bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Succes met het Fundamenteel Niveau op Het Spinnewiel

Ontdek hoe onze leerlingen presteren op het fundamenteel niveau, essentieel voor taal en rekenen aan het einde van de basisschool. Dit niveau, gemeten in groep 8 met de doorstroomtoets, geeft inzicht in de basisvaardigheden. De Onderwijsinspectie hanteert een landelijke signaleringswaarde van minimaal 85% voor het behalen van dit basisniveau. Dit percentage geldt als een belangrijke graadmeter voor alle basisscholen in Nederland, inclusief Het Spinnewiel.

Grafiek

Grafiek laden...

Het Streefniveau op Basisschool Het Spinnewiel: Ambitie en Resultaat

Het streefniveau vertegenwoordigt een uitdagender doel dan het fundamenteel niveau. Wij streven ernaar dat een zo groot mogelijk deel van onze leerlingen dit hogere niveau bereikt bij het verlaten van groep 8. De Onderwijsinspectie stelt voor elke school individueel een streefpercentage vast, gebaseerd op de specifieke leerlingenpopulatie. Dit percentage dient als de unieke signaleringswaarde voor het streefniveau van Het Spinnewiel, een maatstaf voor onze onderwijskwaliteit.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van Het Spinnewiel?

Bij Basisschool Het Spinnewiel in Alphen aan den Rijn volgen we een gestructureerd proces om het schooladvies voor onze leerlingen te bepalen. Aan het einde van groep 6 geven we een eerste indicatie van het verwachte schooladvies. Gedurende groep 7 wordt dit advies verder aangescherpt en ontvangen ouders en leerlingen een voorlopig schooladvies. In december van groep 8 wordt het definitieve schooladvies per brief verstrekt, samen met het rapport. Aansluitend plannen we een persoonlijk gesprek met de leerling, de ouders en de leerkracht, eventueel aangevuld met de intern begeleider of directie, om het advies toe te lichten en vragen te beantwoorden. In februari doen de leerlingen in groep 8 mee aan een landelijke doorstroomtoets. Indien de resultaten van deze toets hoger uitvallen dan het eerder afgegeven schooladvies, zullen wij het advies heroverwegen en aanpassen waar nodig. Dit zorgt ervoor dat het advies altijd zo accuraat mogelijk is. De totstandkoming van het schooladvies is een zorgvuldig proces dat gebaseerd is op meerdere factoren. We kijken naar de resultaten van het Cito leerlingvolgsysteem, maar ook naar de motivatie, inzet en werkhouding van de leerling, zowel op school als thuis. De werkresultaten uit voorgaande en de huidige schooljaren spelen eveneens een belangrijke rol. Daarnaast kunnen eventuele andere relevante testen en onderzoeken meegenomen worden in de beoordeling. Het schooladvies is nooit een eenmalige observatie; het wordt altijd opgesteld in nauw overleg met alle betrokken leerkrachten, de intern begeleider en de directie. Deze gezamenlijke aanpak garandeert een compleet en betrouwbaar advies voor elke leerling.

Grafiek

Grafiek laden...

Sociale Ontwikkeling op Basisschool Het Spinnewiel

Op Basisschool Het Spinnewiel stimuleren we de sociale en emotionele ontwikkeling van elk kind door middel van de effectieve Kanjertraining. Deze methode leert leerlingen, leerkrachten en ouders hoe om te gaan met sociaal uitdagende situaties op een positieve manier. Ons motto luidt: 'Wat je meemaakt is interessant, vervelend of naar, maar hoe je ermee omgaat, is belangrijker; dat vormt je. Doe je best er iets van te maken.' Wij helpen kinderen oplossingen te vinden die recht doen aan elkaar en de situatie, met oog voor duurzame resultaten. Het primaire doel van de Kanjertraining is het bevorderen van een positief zelfbeeld bij elk kind. Dit creëert een veilige omgeving waarin vertrouwen en wederzijds respect centraal staan, wat essentieel is voor een prettig schoolklimaat en succesvol leren. Kernwaarden die we uitdragen zijn: vertrouwen, rust, wederzijds respect, sociale redzaamheid, ouderbetrokkenheid, burgerschap, gezond gedrag en duurzaamheid.

Vertrouwen in elkaar

Respect voor iedereen

Ontwikkelen van sociale vaardigheden

Hoe bevordert Het Spinnewiel de sociale ontwikkeling van leerlingen?

Jaarlijks starten we met de 'Gouden Weken' om een sterke basis te leggen voor groepsvorming en een positieve sfeer. Tijdens deze periode leren leerlingen elkaar en de leerkracht beter kennen, en stellen we gezamenlijk regels op voor een prettige omgang. Deze afspraken worden het hele schooljaar actief onderhouden, met extra nadruk tijdens de 'Zilveren Weken' na de kerstvakantie. Om de sociale vooruitgang te monitoren, vullen leerlingen van groep 5 tot en met 8 twee keer per jaar sociale vragenlijsten in. Deze lijsten maken deel uit van het digitale Kanjer Volg- en Adviessysteem (KanVAS), goedgekeurd door de COTAN. De resultaten verantwoorden we aan de onderwijsinspectie en verwerken we in een groepsplan voor sociale veiligheid. Bijzonderheden worden besproken met de coördinator, de leerling en, indien nodig, de ouders.

Welke systemen gebruikt Het Spinnewiel voor het meten van sociale vooruitgang?

Basisschool Het Spinnewiel maakt gebruik van het onderstaande systeem om de sociale ontwikkeling van leerlingen te registreren en te volgen:

  • Kanvas (Kanjer Volg- en Adviessysteem)

Welke lesmethoden zet Het Spinnewiel in voor sociaal-emotioneel leren?

Voor het sociaal-emotioneel leren zet Basisschool Het Spinnewiel de volgende methode in:

  • Kanjertraining

Inspectierapport Basisschool Het Spinnewiel: Kwaliteitsonderzoek Onderwijsinspectie

Basisschool Het Spinnewiel in Alphen aan den Rijn staat onder toezicht van de Onderwijsinspectie. Dit rapport geeft inzicht in de onderwijskwaliteit en de ontwikkeling van onze leerlingen. Wij zetten ons dagelijks in voor een veilige en stimulerende leeromgeving waar elk kind de kans krijgt om zich optimaal te ontwikkelen. Het onderwijs wordt continu geëvalueerd en verbeterd. Lees het volledige inspectierapport voor gedetailleerde informatie over onze prestaties en de bevindingen van de inspecteurs.