Basisschool de Rank in Alphen aan den Rijn

Het team van Basisschool de Rank in Alphen aan den Rijn

Current section: team
Lauraplein 1
2406 Alphen aan den Rijn

Zie hier hoe het team van Basisschool de Rank is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Basisschool de Rank. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Basisschool de Rank bij jullie?

Ontdek hoe goed Basisschool de Rank bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Basisschool de Rank zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 85.5% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (85.5%)
Man (14.5%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (83%)
Man (17%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Basisschool de Rank. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (1.8%)
25-35 jaar (17.9%)
35-45 jaar (35.7%)
45-55 jaar (19.6%)
55-65 jaar (19.6%)
&ge;65 jaar (5.4%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (7%)
25-35 jaar (26.1%)
35-45 jaar (26.5%)
45-55 jaar (20.5%)
55-65 jaar (17.6%)
&ge;65 jaar (2.3%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Basisschool de Rank werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (61.8%)
Direct ondersteunend personeel (27.3%)
Management (10.9%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Basisschool de Rank gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Spel en beweging / bewegingsonderwijs
Wetenschap en Technologie

Deskundige Invulling van Leerkrachtvervanging bij Basisschool de Rank

Bij Basisschool de Rank staat de continuïteit van het onderwijs voorop. Wanneer een van onze toegewijde leerkrachten onverhoopt afwezig is, zetten wij ons maximaal in om direct passende vervanging te regelen. Als onderdeel van SCOPE scholengroep zijn wij aangesloten bij het Regionaal Transfercentrum ‘Cella’ (RTC Cella). Dit samenwerkingsverband stelt ons in staat om efficiënt gebruik te maken van een regionale pool van gekwalificeerde vervangers. Zo garanderen we dat uw kind zo min mogelijk gehinderd wordt in zijn of haar leerproces. In uitzonderlijke gevallen, wanneer de regionale pool geen geschikte kandidaat kan bieden, benaderen wij proactief andere teamleden voor ondersteuning. Ons beleid is erop gericht om het naar huis sturen van leerlingen te allen tijde te voorkomen. Mocht het onverhoopt toch voorkomen dat er geen vervanging gerealiseerd kan worden, dan informeren wij u als ouders direct via Parro, zodat u op de hoogte bent.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen
Combinatiegroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Ontdek Ons Deskundig Ondersteuningsteam voor Elke Leerling

4

Taal & Rekenen: Extra Ondersteuning op Maat

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider voor Gerichte Hulp
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid
Snappet Coördinator voor Digitale Leermiddelen
Blink! Coördinator voor Effectief Leesonderwijs

Toelichting van de school:

Bij Basisschool de Rank bieden we onderwijs dat aansluit bij de unieke leerbehoeften van elk kind. Via zorgvuldige observaties en toetsresultaten stellen we gedetailleerde groepsplannen op. Deze plannen indiceren welke leerlingen baat hebben bij verkorte, basis- of verlengde instructie. Als het basisaanbod in de klas niet volstaat, stellen onze leerkrachten individuele handelingsplannen op. Deze plannen worden met toewijding uitgevoerd door de leerkracht of onderwijsassistent. Na zes tot acht weken evalueren we het plan. Bij aanhoudende onderwijsbehoeften betrekken we een onderwijsspecialist van SCOPE. Indien nodig, vragen we speciale arrangementen aan. Onze Begeleider Passend Onderwijs (BPO-er) werkt samen met de leerling aan specifieke taal- en rekenvaardigheden.

4

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling: Groei en Welzijn

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider voor Sociaal Welzijn
Orthopedagoog voor Emotionele Ondersteuning
Kanjercoördinatoren voor Positief Groepsgedrag
Kindercoach vanuit Team Passend Onderwijs SCOP

Toelichting van de school:

Wij hanteren de Kanjertraining om een positief sociaal klimaat te bevorderen. De lessen worden in alle groepen gegeven, en ouders worden aangemoedigd om deel te nemen om de 'Kanjertaal' eigen te maken. Regelmatig voeren leerkrachten kindgesprekken, waarbij ouders nauw betrokken worden. Twee keer per jaar screenen we de sociaal-emotionele ontwikkeling, het welbevinden en de sociale veiligheid van alle leerlingen. Onze Intern Begeleiders en Kanjercoördinatoren zijn getraind om leerlingen die extra aandacht nodig hebben te begeleiden. Bij specifieke hulpvragen kunnen we een kindercoach van ons Team Passend Onderwijs inschakelen. We onderhouden ook contact met externe partners zoals Jeugd en Gezinsteams en de schoolverpleegkundige voor advies en ondersteuning.

2

Gedrag & Werkhouding: Effectieve Leerstrategieën

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider voor Gedragsanalyses
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid voor Uitdaging

Toelichting van de school:

Bij gedragsproblemen of een opvallende werkhouding zetten leerkrachten eerst kindgesprekken en de Kanjertraining in. Als dit onvoldoende effect heeft, wordt de intern begeleider ingeschakeld en een individueel handelingsplan opgesteld. Bij specifieke uitdagingen schakelen we een Onderwijsspecialist Gedrag of de orthopedagoog van ons Team Passend Onderwijs in. Voor executieve functies gebruiken we de methode Breinhelden, met twee toegewijde kartrekkers binnen ons team. Deze methode wordt geleidelijk in elke groep geïntegreerd. Bij constatering van problemen op dit gebied, analyseren we de onderwijsbehoefte van de leerling en maken we een plan op maat. Indien nodig kunnen we hierbij de hulp inroepen van de Onderwijsspecialist Gedrag van ons Team Passend Onderwijs.

1

Motorische Ontwikkeling: Beweging en Coördinatie

Beschikbare specialisten:

MRT-specialist voor Bewegingsadvies

Toelichting van de school:

Wanneer een leerling extra ondersteuning nodig heeft op motorisch gebied, stellen we een individueel plan op. Dit plan wordt uitgevoerd door de leerkracht of onderwijsassistent. Onze MRT-specialist (Motorische Remedial Teaching) biedt waardevol advies. We werken samen met externe professionals zoals fysiotherapeuten, ergotherapeuten en logopedisten om de begeleiding te optimaliseren. Bij complexe situaties raadplegen we de orthopedagoog van ons Team Passend Onderwijs voor deskundig advies.

2

Medische Zorg & Persoonlijke Verzorging: Veiligheid Voorop

Beschikbare specialisten:

Diabetesverpleegkundige (incidenteel)
Ambulant Begeleiders Auris voor Gehoorondersteuning

Toelichting van de school:

Ouders van leerlingen met een medische zorgvraag werken nauw samen met onze school. We organiseren regelmatig overleg en kunnen, indien nodig, medische specialisten inschakelen voor advies en ondersteuning. Incidenteel werken we samen met een diabetesverpleegkundige of ambulant begeleiders van Auris voor kinderen met gehooruitdagingen, om de best mogelijke zorg en begeleiding te garanderen.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
13
Totaal specialisten
13
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal
Gymlokaal
Lift
Invalide toiletten

Optimale Ondersteuning voor Elke Leerling op Basisschool de Rank

Ons Schoolbeleid voor Passend Onderwijs en Ondersteuning

Basisschool de Rank stelt de individuele leerbehoefte van elk kind centraal. Ons ondersteuningsprofiel beantwoordt cruciale vragen over onze capaciteiten, zowel intern als met externe partners. We onderzoeken wat we met ons eigen team kunnen realiseren, welke ondersteuning van externen we inschakelen en waar we ons op termijn willen ontwikkelen. Ook definiëren we voor welke onderwijsbehoeften we doorverwijzen naar gespecialiseerde instanties, en hoe we andere scholen binnen ons samenwerkingsverband kunnen ondersteunen. Binnen onze school hanteren we de cyclus van Handelingsgericht Werken (HGW). Dit garandeert een gedegen en uitgebreide basisondersteuning, waarbij betrokken leerkrachten zorgen voor uitstekend onderwijs op zowel cognitief als sociaal-emotioneel vlak. Bij signalen van zorg schakelt de leerkracht onze Intern Begeleider in en wordt er direct contact opgenomen met ouders. Tijdens een SOT-gesprek (Smal Overleg Team) met ouders en de intern begeleider bepalen we de benodigde zorg en stellen we een persoonlijk plan op. Indien nodig, schakelen we externe expertise in via het Team Passend Onderwijs van SCOPE. Een orthopedagoog of onderwijsspecialist kan dan worden ingezet, waarbij het overleg wordt uitgebreid naar een BOT (Breed Overleg Team). Als het aanbod binnen de basisondersteuning niet volstaat, bieden we extra ondersteuning. Een arrangement met een Begeleider Passend Onderwijs (BPO-er) kan worden aangevraagd. Bij aanhoudende complexiteit denkt het samenwerkingsverband actief mee en sluit aan bij de gesprekken. Meer informatie over ons samenwerkingsverband vindt u in het bijgevoegde document. Ouders met zorgen over de ontwikkeling van hun kind kunnen altijd terecht bij de leerkracht of de intern begeleider. De begeleiding van (hoog)begaafde leerlingen vindt primair op onze school plaats. Daarnaast bieden we de mogelijkheid tot aanmelding voor de bovenschoolse plusklas 'Kaleidoscope' vanaf groep 5, mits aan de toelatingsvoorwaarden wordt voldaan. Voor leerlingen die gebaat zijn bij praktisch leren, is er de bovenschoolse Telescope klas. Hier ontvangen zij wekelijks praktijkgericht onderwijs, afgestemd op hun specifieke onderwijsbehoeften. De Rank streeft ernaar om de juiste zorg te bieden die aansluit bij de onderwijsbehoefte van elke leerling. Elke individuele afweging garandeert dat we de zorg en het onderwijs kunnen leveren die nodig zijn. Voor zeer specifieke zorgvragen kan het voorkomen dat deze niet altijd binnen De Rank kunnen worden gefaciliteerd. Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning: Binnen elk vakgebied passen we de HGW-methode toe, waarbij leerlingen worden ingedeeld in drie niveaus: kinderen die extra instructie behoeven, kinderen die zelfstandig kunnen werken, en kinderen die extra uitdaging nodig hebben. Onze ambitie is om het lesaanbod continu te optimaliseren voor elke leerling. Dit realiseren we door middel van kindgesprekken, waarbij leerlingen actief betrokken worden bij hun eigen leerproces en meer eigenaarschap ontwikkelen. We werken met vier ondersteuningsniveaus. Niveaus 1 en 2 vertegenwoordigen het reguliere onderwijsaanbod binnen de groep, waarbij we streven naar een passende invulling voor de meerderheid van de leerlingen. Voor leerlingen die extra uitdaging zoeken, heeft Basisschool de Rank een begaafdheidscoördinator en beschikt elke groep over specifiek lesmateriaal.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontdek Onze Kwaliteitszorg en Schoolplan: Voor een Optimaal Leerrendement

Wat zijn de kernambities van ons schoolplan?

Bij Basisschool de Rank staat de kwaliteit van ons onderwijs centraal. Wij zetten ons dagelijks in voor de optimale ontwikkeling van elk kind, rekening houdend met individuele talenten en mogelijkheden. Onze hoge verwachtingen stimuleren leerlingen om het beste uit zichzelf te halen, waarbij we ook de thuisomgeving als belangrijke factor erkennen. De effectiviteit van ons onderwijs wordt gewaarborgd door de expertise van onze toegewijde leerkrachten, de beschikbaarheid van moderne leermiddelen, een efficiënte schoolorganisatie met heldere communicatie, en een gestructureerd kwaliteitszorgsysteem. We werken systematisch aan continue verbetering en borgen de onderwijskwaliteit door middel van gerichte professionalisering van ons team, observaties door interne begeleiders en het management, en strategische keuze van lesmethoden die aansluiten bij onze visie. Digitale leermiddelen zoals iPads, Chromebooks en interactieve whiteboards verrijken ons onderwijs, terwijl we als lerende organisatie een open en professioneel klimaat koesteren waarin samenwerking en onderzoek centraal staan. Transparante communicatie via maandelijkse nieuwsbrieven en korte, directe lijnen met ouders bevorderen een sterke schoolgemeenschap. Ons kwaliteitszorgsysteem, met regelmatige toetsen, enquêtes en evaluaties, garandeert een planmatige aanpak voor onderwijsverbetering. Jaarlijkse evaluaties van het schoolplan en tevredenheidsonderzoeken onder ouders en leerlingen helpen ons om onze sterke punten te benutten en ontwikkelpunten aan te pakken. Burgerschapsonderwijs bij De Rank richt zich op het ontwikkelen van respectvolle, mondige burgers die normen en waarden begrijpen en hun mening kunnen onderbouwen. Als Kanjerschool besteden we veel aandacht aan sociale vaardigheden en maatschappelijke betrokkenheid, verweven in thematisch onderwijs, actualiteiten en gastlessen. Respect voor diversiteit in geloof, cultuur en geaardheid wordt actief bevorderd binnen ons onderwijsaanbod, met speciale aandacht voor relatie- en seksualiteitsonderwijs en open klassengesprekken.

Hoe monitoren we de voortgang van onze onderwijsdoelen?

Tijdens onze maandelijkse onderwijskundige vergaderingen evalueren we actief onze gestelde doelen en het bijbehorende plan van aanpak om de onderwijskwaliteit continu te bewaken en te verbeteren.

Speciaal Aanbod voor Jonge Kinderen op Basisschool de Rank

Toelichting van de school

Bij Basisschool de Rank geloven we dat effectief onderwijs begint bij het nauwkeurig afstemmen op de unieke ontwikkelingsfase van elk kind. We zetten ons volledig in om de individuele talenten en persoonlijkheden van onze leerlingen te ontdekken en te koesteren. Onze toegewijde leerkrachten creëren een veilige, stimulerende en rijke leeromgeving. Hierin voelen kinderen zich vrij om zichzelf te zijn en actief deel te nemen aan hun leerproces. Deze combinatie van basisveiligheid en actieve betrokkenheid legt de fundering voor optimale persoonlijke groei. Daarnaast hechten we er als team veel waarde aan om tijd te besteden aan het observeren van onze leerlingen. Deze observaties vertalen we vervolgens naar een op maat gemaakt en uitdagend onderwijsaanbod dat aansluit bij hun specifieke behoeften en interesses.

Veelgestelde vragen

Biedt Basisschool de Rank aanvullende programma's voor jonge kinderen?

Ja, Basisschool de Rank biedt een breed scala aan extra ondersteuning en verrijkende activiteiten speciaal ontworpen voor de jongste leerlingen. Dit omvat zowel interne als externe programma's die de ontwikkeling van jonge kinderen stimuleren.

Ja, Basisschool de Rank biedt een breed scala aan extra ondersteuning en verrijkende activiteiten speciaal ontworpen voor de jongste leerlingen. Dit omvat zowel interne als externe programma's die de ontwikkeling van jonge kinderen stimuleren.

Professionele kinderopvang partnerschappen
Gespecialiseerde zorg voor jonge kinderen

Met welke organisaties werkt Basisschool de Rank samen voor het programma voor het jonge kind?

Basisschool de Rank onderhoudt waardevolle samenwerkingen met diverse externe partners om een compleet aanbod voor jonge kinderen te garanderen. Deze samenwerkingen verrijken het educatieve landschap en bieden extra mogelijkheden voor onze leerlingen.

Basisschool de Rank onderhoudt waardevolle samenwerkingen met diverse externe partners om een compleet aanbod voor jonge kinderen te garanderen. Deze samenwerkingen verrijken het educatieve landschap en bieden extra mogelijkheden voor onze leerlingen.

Team | Basisschool de Rank in Alphen aan den Rijn | [2025] Schoolregister