
De resultaten van Basisschool de Rank in Alphen aan den Rijn
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van Basisschool de Rank, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Hoe goed past Basisschool de Rank bij jullie?
Ontdek hoe goed Basisschool de Rank bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Fundamenteel Niveau Behaald door Leerlingen van Basisschool de Rank
Het fundamenteel niveau vertegenwoordigt de essentiële taal- en rekenvaardigheden die elke leerling aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Deze worden getoetst in groep acht middels de doorstroomtoets. De onderwijsinspectie hanteert een vereiste van minimaal 85% van de leerlingen die dit basisniveau behalen. Dit is de landelijke signaleringswaarde voor het fundamenteel niveau, die geldt voor alle basisscholen in Nederland, inclusief Basisschool de Rank.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau Prestaties op Basisschool de Rank
Het streefniveau ligt hoger dan het fundamenteel niveau en dient als ambitieus doel voor een zo groot mogelijk aantal leerlingen aan het einde van groep acht. De inspectie stelt dit streefniveau-percentage vast per school, rekening houdend met de specifieke leerlingpopulatie. Deze door de inspectie bepaalde signaleringswaarde is uniek voor elke basisschool en geeft aan hoeveel leerlingen het streefniveau idealiter zouden moeten behalen. Voor Basisschool de Rank is dit percentage specifiek vastgesteld.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van Basisschool de Rank?
Basisschool de Rank in Alphen aan den Rijn begeleidt leerlingen van groep 8 optimaal naar het voortgezet onderwijs. Het schooladvies wordt samengesteld met de 'Plaatsingswijzer', een instrument dat leerlingvolgsysteemgegevens combineert met de ontwikkeling, prestaties en het gedrag van uw kind. Al vanaf groep 6 worden ouders betrokken bij het bepalen van het uitstroomprofiel, zodat u tijdig op de hoogte bent van de mogelijke vervolgopleidingen. Tijdens een informatieavond in het najaar presenteren scholen hun aanmeldingsprocedures voor het middelbaar onderwijs. In november ontvangt uw kind een voorlopig schooladvies, gebaseerd op leerlingvolgsysteemresultaten en individuele kenmerken zoals huiswerk, faalangst en motivatie. Dit advies wordt persoonlijk met u besproken. Het definitieve schooladvies wordt uiterlijk op 1 maart verstrekt. Na de schoolkeuze dient het inschrijfformulier via de basisschool bij de VO-school in. De basisschool stelt een uitgebreid onderwijskundig rapport op, medeondertekend door ouders. Vervolgens vindt er een overleg plaats met een coördinator van de gekozen VO-school, waarna de definitieve instemming wordt verleend. SCOPE basisscholen, waaronder Basisschool de Rank, gebruiken de 'doorstroomtoets DIA' in februari als verplichte eindtoets. Een afwijkende toetsuitslag kan leiden tot een heroverweging van het schooladvies, in overleg met de ouders. Voor leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben in het voortgezet onderwijs, zoals leerwegondersteuning (LWOO), geldt een speciaal aanmeldtraject vóór 1 februari. Ouders worden hierover in groep 7 geïnformeerd en geven hiervoor toestemming.
Grafiek
Grafiek laden...
Sociale en Emotionele Ontwikkeling op Basisschool de Rank
Op Basisschool de Rank staat een veilige en prettige leeromgeving centraal. Wij geloven dat kinderen alleen optimaal kunnen leren wanneer zij zich veilig en gewaardeerd voelen. Daarom hanteren we een gedragsprotocol dat richting geeft aan de omgangsvormen binnen onze school. Dit protocol is positief geformuleerd en benadrukt respect voor elkaar in woord, gebaar en daad. Een essentieel onderdeel van onze aanpak is het bevorderen van gezond gedrag. Dit omvat de bewuste omgang met het eigen lichaam en kennis over gezondheidsrisico's. Deze thema's worden vaak in projectvorm aangeboden, waarbij we ook aandacht besteden aan relaties, seksualiteit en sociale weerbaarheid met behulp van de methode 'Kriebels in de buik'. Onze woensdag-, donderdag- en vrijdagfruitdagen stimuleren gezonde tussendoortjes. Daarnaast bereiden we onze leerlingen voor op de digitale wereld. In groep 7 en 8 leren leerlingen hoe ze verantwoordelijk en gezond kunnen omgaan met social media. Het ontwikkelen van sociale vaardigheden, zoals empathie en zelfvertrouwen, is cruciaal voor een evenwichtige ontwikkeling. We besteden hier systematisch aandacht aan, wat gedetailleerder beschreven staat in hoofdstuk 3.2 van ons beleidsplan.
Veiligheid bevorderen
Gezond gedrag stimuleren
Respect in de schoolgemeenschap cultiveren
Hoe bevordert Basisschool de Rank de sociale ontwikkeling bij leerlingen?
Basisschool de Rank creëert een veilige en positieve leeromgeving waar respect centraal staat. We hanteren een duidelijk gedragsprotocol met positieve gedragsregels, zoals: - Iedereen positief benaderen en betrekken. - Respect tonen voor elkaar en elkaars bezittingen. - Actief luisteren naar elkaar en openstaan voor verschillende perspectieven. - Oordelen vermijden en elkaar de ruimte geven. - Een ieder accepteren zoals die is. We maken onderscheid tussen stoeien (acceptabel) en pesten (onacceptabel) om een veilige sfeer te garanderen. Bij grensoverschrijdend gedrag volgen we een vastgestelde procedure. Om de tevredenheid te meten, voeren we jaarlijks enquêtes uit onder leerlingen (groep 6 en 8) en ouders.
Welke registratiemiddelen gebruikt de school voor sociale opbrengsten?
Voor het monitoren en registreren van sociale opbrengsten maakt Basisschool de Rank gebruik van het leerlingvolgsysteem:
- Kanvas
Welke methodiek wordt ingezet voor sociaal-emotioneel leren?
Basisschool de Rank zet de volgende methodiek in voor sociaal-emotionele ontwikkeling:
- Kanjertrainingen
Inspectierapport Basisschool de Rank: Vertrouwen in Kwaliteitsonderwijs
Basisschool de Rank in Alphen aan den Rijn ontvangt een positief oordeel van de onderwijsinspectie. De inspectie heeft veel vertrouwen in de kwaliteit van het onderwijs dat wij bieden aan onze 453 leerlingen. De meest recente inspectiegegevens zijn nog gekoppeld aan onze eerdere locaties aan de Nicolaas Beetsstraat en de Meerkoetstraat. Sinds 2007 zijn wij met veel plezier gevestigd op onze huidige locatie aan het Lauraplein 1, waar we blijven werken aan uitstekend onderwijs voor elk kind. Ontdek meer over de bevindingen van de inspectie en de voortdurende ontwikkeling van ons onderwijs. Wij nodigen u van harte uit om de officiële schoolpagina van de inspectie te raadplegen voor gedetailleerde informatie over onze prestaties.