IKC Sterrenschool De Ruimte in Almere

Het team van IKC Sterrenschool De Ruimte in Almere

Current section: team
Nimfenplein 1
1363 Almere

Zie hier hoe het team van IKC Sterrenschool De Ruimte is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van IKC Sterrenschool De Ruimte. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past IKC Sterrenschool De Ruimte bij jullie?

Ontdek hoe goed IKC Sterrenschool De Ruimte bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij IKC Sterrenschool De Ruimte zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 68% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83.2% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (68%)
Man (32%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (83.2%)
Man (16.8%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij IKC Sterrenschool De Ruimte. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (3.8%)
25-35 jaar (26.9%)
35-45 jaar (19.2%)
45-55 jaar (19.2%)
55-65 jaar (26.9%)
&ge;65 jaar (3.8%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.5%)
25-35 jaar (27.5%)
35-45 jaar (25.5%)
45-55 jaar (19%)
55-65 jaar (17.2%)
&ge;65 jaar (2.3%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij IKC Sterrenschool De Ruimte werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (76%)
Direct ondersteunend personeel (20%)
Management (4%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor IKC Sterrenschool De Ruimte gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Bevordering van het taalgebruik
Handvaardigheid
Muziek
Spel en beweging / bewegingsonderwijs
Tekenen
Wetenschap en Technologie

Vervanging op IKC Sterrenschool De Ruimte: Flexibele Oplossingen

IKC Sterrenschool De Ruimte garandeert kwalitatief hoogstaand onderwijs, ook bij onvoorziene afwezigheid van leerkrachten. Hoewel onze formatie compleet is, kan ziekteverzuim leiden tot tijdelijke aanpassingen in de lesroosters. Bij kortdurende afwezigheid van een leerkracht kan het voorkomen dat een specifieke groep tijdelijk naar huis moet. Het lerarentekort maakt het vinden van directe vervanging een uitdaging. Wij kiezen ervoor om geen onderwijs-assistenten in te zetten voor de klas, om zowel aan wettelijke verantwoordelijkheden te voldoen als de werkdruk van onze assistenten niet te verhogen. Dit garandeert de focus op gespecialiseerde onderwijstaken. Elke groep kan jaarlijks maximaal 2 tot 4 dagen thuisblijven, wat geen invloed heeft op de totale onderwijsuren. Uw kind ontvangt dus altijd voldoende lesuren op De Ruimte. Bij een dergelijke situatie informeren wij u direct via telefoon of Social Schools en vragen wij uw flexibiliteit voor alternatieve opvang. Onze ervaring leert dat ouders doorgaans succesvol eigen opvang regelen via familie, vrienden of buren. Mocht dit onverhoopt niet lukken, dan wordt uw kind tijdelijk ondergebracht bij een andere groep. Zij volgen dan het programma van die groep of werken aan hun eigen leerdoelen. We onderzoeken momenteel de mogelijkheden van afstandsonderwijs, geïnspireerd door recente thuisonderwijs-ervaringen. Dit kan met name voor oudere leerlingen een effectieve aanvulling zijn op het onderwijs tijdens afwezigheid van de leerkracht, terwijl ouders werken. Bij gepland verlof van leerkrachten hebben we meer tijd om passende vervanging te organiseren, wat meestal succesvol verloopt. Daarnaast biedt IKC Sterrenschool De Ruimte een unieke flexibele vakantieregeling. U kunt één vakantieweek buiten de reguliere schoolvakanties plannen. Deze gemiste schooldagen worden ingehaald tijdens de tweede week van de meivakantie, waarop de school geopend is. Voorbeeld: een vakantie in november betekent dat uw kind de tweede week van de meivakantie naar school gaat. Daar werken zij onder begeleiding van onze eigen leerkrachten aan hun leerdoelen en ontvangen zij gerichte instructie indien nodig. Meer details vindt u op onze website.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Management: het managementteam bestaat uit een directeur en drie Unitleiders. Frank Groot is als directeur eindverantwoordelijk, stuurt de ontwikkelingen in school aan en bewaakt de kwaliteit van het onderwijs. De Unitleiders zijn Angely van Roon (1/2), Marloes Veldstra (3/4), Daphne Dekkers (5-6) en Annet van Doeveren (7-8). Zij zijn in eerste instantie verantwoordelijk voor alle zaken in hun unit. Marloes en Angely zijn tevens IKC-regisseur en evenementen coördinator.

Groeperingsvormen

Bouwgroepen/Stamgroepen/Heterogene groepen
Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Deskundige Ondersteuning op IKC Sterrenschool De Ruimte

6

Taal en Rekenen Specialistische Begeleiding

Beschikbare specialisten:

Dyslexiespecialist
Intern Begeleider
Rekenspecialist
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid
Taalspecialist
Wereldoriëntatie Specialist

Toelichting van de school:

Op IKC Sterrenschool De Ruimte geloven we in gespecialiseerde ondersteuning. Onze leraren zijn uitstekend opgeleid en specialiseren zich verder in taal, rekenen, spelling en lezen. We hanteren een uitdagend onderwijsprogramma waarbij vakspecialisten een cruciale rol spelen in de ontwikkeling van onze leerlingen. Deze aanpak garandeert dat uw kind de best mogelijke begeleiding krijgt op elk leerdomein.

3

Sociaal-Emotionele Ontwikkeling en Welzijn

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider
Rots & Water Trainers (2)
PBS Specialisten

Toelichting van de school:

Binnen ons toegewijde team beschikken wij over diverse specialisten die zich richten op de sociaal-emotionele ontwikkeling van ieder kind. Deze expertise stelt ons in staat om een veilige en ondersteunende leeromgeving te creëren, waarin kinderen zich optimaal kunnen ontwikkelen, zowel persoonlijk als sociaal.

4

Gedrag, Werkhouding en Innovatieve Taalaanpak

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Intern Begeleider
Specialist Meer- en Hoogbegaafdheid
Teambreed PBS en Kwink

Toelichting van de school:

Onze school kenmerkt zich door een proactieve aanpak op het gebied van gedrag en werkhouding. Met gespecialiseerde begeleiders en teambrede trainingen zorgen we voor een positief en productief leerklimaat. De implementatie van PBS en Kwink versterkt de sociale vaardigheden en het welbevinden van onze leerlingen, wat essentieel is voor een succesvolle schoolloopbaan.

1

Motorische en Lichamelijke Ontwikkeling

Beschikbare specialisten:

Intern Begeleider

Toelichting van de school:

Onze intern begeleider is gespecialiseerd in de motorische en lichamelijke ontwikkeling van kinderen. We onderhouden nauwe banden met externe partners en hebben korte communicatielijnen om snel en effectief te kunnen handelen. Deze samenwerking en de aanwezigheid van externe experts binnen onze school garanderen een complete ondersteuning voor de fysieke ontwikkeling van uw kind.

0

Medische Zorg en Persoonlijke Verzorging

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Voor specifieke medische handelingen en persoonlijke verzorging werken wij samen met gespecialiseerde zorgverleners en instanties. Hoewel we geen eigen medische specialisten in dienst hebben, zorgen we voor een naadloze afstemming met externe partners. Dit waarborgt dat alle kinderen de benodigde zorg en ondersteuning ontvangen die aansluit bij hun individuele behoeften.

0

Gedragsmanagement en Taakgericht Leren

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Binnen ons team hebben we intensief geïnvesteerd in trainingen op het gebied van Positive Behavior Support (PBS) en Kwink. Deze methodieken worden maandelijks geëvalueerd en versterkt. Daarnaast ontwikkelen we ons met twee specialisten voor 'Sterk in de Klas', met het doel deze expertise de komende jaren teambreed uit te rollen. Dit versterkt onze aanpak voor gedrag en taakgericht leren.

Overzicht ondersteuning

6
Ondersteuningsgebieden
14
Totaal specialisten
14
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal
Gymlokaal
Auditorium
Opvang
Buurthuis met professionele keuken
Greenlab en Artlab
Wijkteam

Extra ondersteuning van de leerlingen

Toelichting van de school

Op IKC Sterrenschool De Ruimte sluiten we aan bij wat leerlingen nodig hebben. Dat geldt voor alle leerlingen. We bieden extra uitdaging aan begaafde kinderen, maar ook extra ondersteuning als kinderen net iets meer tijd of uitleg nodig hebben. Dyslexie onderzoek en behandeling: Medewerkers van de IJsselgroep kunnen op school, onder schooltijd een dyslexie onderzoek en dyslexie begeleiding verzorgen. Dit vindt uitsluitend in overleg en met toestemming van de ouders plaats. Het is nader te bepalen of dit onderzoek en de behandeling vergoed wordt. We volgen het dyslexie protocol en we bieden dyslecten de gelegenheid om te werken met Kurzweil, speciale software waarmee digitale teksten worden voorgelezen. Kinderen krijgen op die manier teksten zowel visueel, als ook via het gehoor binnen. Om hier goed mee te werken worden de leerkrachten, leerlingen en hun ouders getraind door een specialist. Begaafde leerlingen: Voor begaafde kinderen starten we dit schooljaar, naast extra uitdaging in de klas, een plusklas. De kinderen werken onder leiding van een externe leerkracht met elkaar aan meer complexe problemen en vraagstukken. Via het Schaduw Talentenlab binnen onze organisatie kunnen we onze begaafde kinderen tot een grote hoogte goed bedienen. Mochten wij de grens van ons maximale aanbod bereiken, dan zijn de lijnen met NEO-onderwijs vrij kort. Externe begeleidingsmogelijkheden: In overleg met de leerkracht van uw kind en onze interne begeleider kan gekozen worden voor een externe behandeling of training. De IB-er kan suggesties doen omtrent een mogelijke trainingen of behandeling, maar het is nadrukkelijk de keus van de ouders om die suggestie te volgen. Oké op School: Medewerkers van Oké op School verzorgen groepstrainingen voor kinderen van 4 tot 12 jaar op het gebied van het verbeteren van de concentratie of de sociale weerbaarheid. Deze trainingen worden na schooltijd in een ruimte in de school gegeven. De trainingen worden betaald vanuit de gemeente Almere. Playing for Succes helpt onze bovenbouwers om te werken aan hun vaardigheden zoals zelfstandigheid, zelfvertrouwen, omgaan met groepsdruk, etcetera. POH-GGZ: De praktijk ondersteuner huisarts geestelijke gezondheidzorg heeft een keer per week een inloopspreekuur waar ouders naartoe kunnen gaan om vragen te stellen met betrekking tot hun kind of de opvoeding. Toekomstig aanbod aan extra ondersteuning Wij werken samen met externe partners die gespecialiseerd zijn en tijdens schooltijd onze onderwijs- assistenten opleiden om leerling met specifieke vraagstukken goed te begeleiden. De externe partijen verzorgen ook een deel van ons zorgniveau 3 aanbod voor rekenen en lezen. We maken gebruik van een dyslexie-specialist oa.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Onze Toewijding aan Onderwijskwaliteit: Schoolplan en Verbeteringen

Welke Kernambities Bevat Ons Schoolplan voor Uw Kind?

Bij IKC Sterrenschool De Ruimte stellen we de kwaliteit van het onderwijs voorop. We analyseren voortdurend toetsresultaten, zoals CITO en methode-gebonden toetsen, en observeren de voortgang van elke leerling. Daarnaast gebruiken we feedback van ouders en leerlingen, verzameld via digitale enquêtes, om onze aanpak te verfijnen. Deze analyses leiden tot concrete verbeterplannen, met speciale aandacht voor de professionele ontwikkeling van ons onderwijsteam. Onze werkwijze is planmatig, cyclisch en benadrukt samenwerking. Elke vijf jaar actualiseren we ons meerjarenplan, het schoolplan, en onze visie. Jaarlijks stellen we specifieke speerpunten vast om onze ambities te realiseren. Dit omvat ook een gezamenlijk pedagogisch kader voor zowel onderwijs als opvang, versterkt door gezamenlijke trainingen voor ons gehele team. Tweemaal per jaar evalueren we de resultaten van ons onderwijsaanbod met behulp van CITO M- en E-toetsen. Deze zorgvuldige analyse identificeert successen, behoudt effectieve methoden, en bepaalt noodzakelijke aanpassingen om het leerrendement te maximaliseren. Ouder- en leerlingtevredenheidsonderzoeken vinden elke twee tot vier jaar plaats. De inzichten hieruit integreren we direct in ons schoolplan en, indien nodig, sneller om continu te voldoen aan uw verwachtingen. Onze speerpunten voor het komende schooljaar omvatten: het stimuleren van leesplezier, het ondersteunen van hoog- en meerbegaafde leerlingen, het monitoren van het EDI-model, het optimaliseren van afstemming, het ontwikkelen van effectieve feedbackvaardigheden, het opleiden van interne specialisten, en het bevorderen van een lerende organisatiecultuur.

Hoe Zorgen Wij voor Continue Verbetering en Doelbereik?

Wij waarborgen onze doelstellingen door middel van structurele en geplande overleggen op diverse niveaus binnen ons team. Open communicatie en gezamenlijke reflectie vormen de basis van onze continue verbetercyclus.

Uitgebreid Aanbod voor Jonge Kinderen bij IKC Sterrenschool De Ruimte Almere

Toelichting van de school

Bij IKC Sterrenschool De Ruimte in Almere bieden we een geïntegreerde aanpak voor jonge kinderen, in nauwe samenwerking met onze partner Partou. Samen met de peuterspeelzaal en kinderopvang verzorgen wij een doorlopend Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) programma met de methode 'Kaleidoscoop'. Onze toegewijde pedagogische medewerkers zijn speciaal opgeleid om uw kind een stimulerende start te geven. Dit VVE-programma is ontworpen om de ontwikkeling van jonge kinderen optimaal te ondersteunen en voor te bereiden op een succesvolle schoolcarrière. Wij geloven in een warme en educatieve omgeving waar elk kind kan groeien.

Veelgestelde vragen

Welk speciaal aanbod heeft IKC Sterrenschool De Ruimte voor jonge kinderen in Almere?

IKC Sterrenschool De Ruimte in Almere biedt een rijk en gevarieerd aanbod speciaal gericht op de ontwikkeling van jonge kinderen. Dit omvat kwalitatieve kinderopvang, een stimulerend VVE-programma, en extra ondersteuning voor taalontwikkeling. Ons doel is om een veilige en uitdagende omgeving te creëren waarin jonge kinderen zich optimaal kunnen ontwikkelen, zowel sociaal-emotioneel als cognitief. Het maatjestraject helpt kinderen die extra ondersteuning nodig hebben met de Nederlandse taal. Ontdek hoe wij de basis leggen voor een leven lang leren.

IKC Sterrenschool De Ruimte in Almere biedt een rijk en gevarieerd aanbod speciaal gericht op de ontwikkeling van jonge kinderen. Dit omvat kwalitatieve kinderopvang, een stimulerend VVE-programma, en extra ondersteuning voor taalontwikkeling. Ons doel is om een veilige en uitdagende omgeving te creëren waarin jonge kinderen zich optimaal kunnen ontwikkelen, zowel sociaal-emotioneel als cognitief. Het maatjestraject helpt kinderen die extra ondersteuning nodig hebben met de Nederlandse taal. Ontdek hoe wij de basis leggen voor een leven lang leren.

Hoogwaardige kinderopvang in Almere
Voor- en vroegschoolse educatie (VVE) en peuteropvang Almere
Kindcentrum Sterrenschool De Ruimte: alles onder één dak
Maatjestraject: ondersteuning bij Nederlands als tweede taal

Met welke partners werkt IKC Sterrenschool De Ruimte samen voor het aanbod voor jonge kinderen?

IKC Sterrenschool De Ruimte werkt nauw samen met Partou, een gerenommeerde kinderopvangorganisatie. Deze samenwerking zorgt voor een naadloze overgang tussen opvang en onderwijs. Samen met Partou bieden we een geïntegreerd programma dat de educatieve en zorgbehoeften van jonge kinderen volledig dekt. Dit partnerschap garandeert hoogwaardige zorg en educatie voor uw kind. Meer informatie over onze samenwerking vindt u op de website van Partou.

IKC Sterrenschool De Ruimte werkt nauw samen met Partou, een gerenommeerde kinderopvangorganisatie. Deze samenwerking zorgt voor een naadloze overgang tussen opvang en onderwijs. Samen met Partou bieden we een geïntegreerd programma dat de educatieve en zorgbehoeften van jonge kinderen volledig dekt. Dit partnerschap garandeert hoogwaardige zorg en educatie voor uw kind. Meer informatie over onze samenwerking vindt u op de website van Partou.