IKC Sterrenschool De Ruimte in Almere

De resultaten van IKC Sterrenschool De Ruimte in Almere

Current section: resultaten
Nimfenplein 1
1363 Almere

Resultaten en cijfers

Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van IKC Sterrenschool De Ruimte, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.

Hoe goed past IKC Sterrenschool De Ruimte bij jullie?

Ontdek hoe goed IKC Sterrenschool De Ruimte bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Fundamenteel Niveau: Basisvaardigheden voor Succes op IKC Sterrenschool De Ruimte

Het fundamentele niveau vertegenwoordigt de essentiële taal- en rekenvaardigheden die elke leerling aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Deze worden geëvalueerd met de eindtoets in groep 8. De onderwijsinspectie stelt een landelijke norm van minimaal 85% van de leerlingen die dit basisniveau behalen. Dit percentage dient als de signaleringswaarde voor het fundamentele niveau, een consistente maatstaf voor alle Nederlandse basisscholen. Op IKC Sterrenschool De Ruimte streven we ernaar dit niveau te overtreffen. Onze focus ligt op het versterken van deze basisvaardigheden, zodat elke leerling een solide fundament legt voor toekomstig onderwijs en persoonlijke ontwikkeling. We monitoren de voortgang nauwgezet om te garanderen dat onze leerlingen optimaal voorbereid zijn.

Grafiek

Grafiek laden...

Streefniveau: Ambitieuze Leerdoelen voor Elke Leerling op IKC Sterrenschool De Ruimte

Het streefniveau ligt hoger dan het fundamentele niveau en daagt leerlingen uit om hun volledige potentieel te benutten. Het is ons doel dat een zo groot mogelijk deel van onze leerlingen dit ambitieuze niveau bereikt aan het einde van groep 8. De onderwijsinspectie bepaalt per school, rekening houdend met de specifieke leerlingenpopulatie, welk percentage leerlingen dit streefniveau moet halen. Dit percentage fungeert als de unieke signaleringswaarde voor het streefniveau van IKC Sterrenschool De Ruimte. Wij zetten ons in om onze leerlingen uit te dagen en te ondersteunen bij het behalen van deze hogere leerdoelen. Door gepersonaliseerde leertrajecten en gerichte extra ondersteuning, stimuleren we elke leerling om zich verder te ontwikkelen en hun talenten te ontplooien. Ons streven is om aan te sluiten bij de individuele mogelijkheden van elk kind, zodat zij met vertrouwen de volgende stap in hun onderwijsloopbaan kunnen zetten.

Grafiek

Grafiek laden...

Welk schooladvies kregen de leerlingen van IKC Sterrenschool De Ruimte?

IKC Sterrenschool De Ruimte in Almere is trots op de prestaties van haar leerlingen. In het schooljaar 2023-2024 hebben 50 leerlingen uit groep 8 onze school verlaten met een passend schooladvies voor het voortgezet onderwijs. Deze leerlingen hebben diverse adviezen ontvangen, variërend van praktijkonderwijs tot VWO. De verdeling toont de brede ontwikkeling die wij nastreven, waarbij elke leerling een kans krijgt om zijn of haar talenten te ontplooien. Wij zijn bijzonder trots op de resultaten die onze leerlingen hebben behaald. De specifieke adviezen omvatten: Praktijkonderwijs (PRO): 0 leerlingen Basisberoepsgerichte leerweg (BBL): 0 leerlingen BBL/KBL: 3 leerlingen Kaderberoepsgerichte leerweg (KBL): 2 leerlingen KBL/Theoretische leerweg (TL): 9 leerlingen Theoretische leerweg (TL): 4 leerlingen TL/Havo: 8 leerlingen Havo: 4 leerlingen Havo/VWO: 9 leerlingen VWO: 11 leerlingen Elk advies is zorgvuldig overwogen en weerspiegelt de individuele capaciteiten van onze leerlingen.

Grafiek

Grafiek laden...

Sociale Ontwikkeling IKC Sterrenschool De Ruimte: Positief en Veilig Leren

Bij IKC Sterrenschool De Ruimte staat een veilig en positief leerklimaat centraal voor al onze leerlingen, leerkrachten en ouders. We hanteren de methode Positive Behavior Support (PBS), wat zorgt voor een consistente pedagogische aanpak door ons gehele team. Dit stelt ons in staat om gezamenlijke kernwaarden zoals 'Respect, Veiligheid en Verantwoordelijkheid' te verankeren in ons dagelijks handelen. Door duidelijke gedragsafspraken te maken en gewenst gedrag actief te stimuleren, creëren we een omgeving waarin elke leerling optimaal kan floreren en profiteren van ons onderwijsaanbod. De gedeelde visie en afspraken tussen ouders en school versterken dit positieve effect aanzienlijk. Een stabiel pedagogisch klimaat biedt kinderen de nodige houvast en structuur. Binnen onze wereldoriëntatie en taalonderwijs integreren we het sociaal-emotionele domein, met name via de Leskracht methode, om de onderlinge omgang tussen kinderen te bevorderen.

Respect bevorderen in alle interacties

Een veilige leeromgeving creëren

Verantwoordelijkheid stimuleren bij leerlingen

Hoe bevordert IKC Sterrenschool De Ruimte de sociale ontwikkeling van leerlingen?

Onze school maakt gebruik van Positive Behavior Support (PBS) als dagelijkse leidraad voor het vormgeven van het sociale domein. Met PBS leggen we de nadruk op het aanleren van gewenst gedrag bij leerlingen. Bij specifieke groepsdynamieken of ondersteuningsvragen werken we samen met externe partners zoals Oké op School, Rots & Water en Playing For Success Almere. Deze samenwerkingen stellen ons in staat om effectief in te spelen op uiteenlopende sociale vraagstukken op zowel groeps- als individueel niveau, met een preventieve insteek. Preventieve maatregelen, vooral aan het begin van het schooljaar, leveren de meest duurzame resultaten op. Om de sociale opbrengsten te monitoren, vullen wij tweemaal per jaar de 'ZIEN' lijst in, waarmee we de veiligheid en het welbevinden van leerlingen in kaart brengen. Tevens wordt jaarlijks een tevredenheidsenquête onder leerlingen afgenomen.

Welke methoden en registraties gebruikt onze school voor sociale ontwikkeling?

IKC Sterrenschool De Ruimte past diverse methoden toe en gebruikt specifieke registraties om de sociale ontwikkeling en opbrengsten van leerlingen nauwkeurig in kaart te brengen.

  • Registratievormen voor sociale opbrengsten: Zien, Tevredenheidsvragenlijst voor leerlingen
  • Methoden voor sociaal-emotioneel leren: School Wide Positive Behavior Support (SWPBS), KWINK, Leskracht, Rots en Water

Welke methoden voor sociaal-emotioneel leren worden ingezet op IKC Sterrenschool De Ruimte?

Op IKC Sterrenschool De Ruimte zetten we diverse effectieve methoden in voor sociaal-emotioneel leren om de persoonlijke groei van onze leerlingen te stimuleren.

  • School Wide Positive Behavior Support (SWPBS) voor een positief schoolklimaat
  • KWINK, een programma gericht op het versterken van sociale vaardigheden
  • Leskracht, met aandacht voor sociaal-emotionele ontwikkeling binnen taal en wereldoriëntatie
  • Rots en Water, een training voor zelfvertrouwen en weerbaarheid

Inspectierapport IKC Sterrenschool De Ruimte: Resultaten en Ontwikkelingen

IKC Sterrenschool De Ruimte heeft sinds het inspectierapport van 2018 aanzienlijke stappen gezet om de speerpunten te verbeteren. In januari 2020 ontving de school het vertrouwen van de inspectie met een 'voldoende' beoordeling. Dit succes is het resultaat van gerichte inspanningen op diverse onderwijszaken. Het aanbod voor creatieve vakken en wereldoriëntatie is versterkt door de inzet van Leskracht en de aanstelling van gespecialiseerde docenten voor muziek en beeldende vorming. Extra bewegingsuren dragen bij aan een breder lesaanbod. De school werkt nauw samen met partners zoals Stad & Natuur, Kleur in Cultuur en De Schoor. Deze samenwerking faciliteert de '5 x 16 dagen', waarbij leerkrachten vrijgeroosterd worden voor culturele, sportieve en creatieve activiteiten die aansluiten bij actuele projecten. Voor beter presterende leerlingen heeft IKC Sterrenschool De Ruimte een intern Talentenlab opgericht. Dit initiatief biedt onze getalenteerde leerlingen de mogelijkheid om zich lokaal te ontwikkelen, zonder de noodzaak om het Almeers Talentenlab te bezoeken. Door middel van het DHH-model passen we vroegsignalering toe om talenten tijdig te herkennen en te stimuleren. De kwaliteit van het pedagogisch en didactisch handelen is verbeterd door meer rust en stabiliteit binnen het team. Dit resulteert in een positiever pedagogisch klimaat, mede dankzij de structurele toepassing en zichtbaarheid van Positive Behavior Support (PBS). Didactisch evalueren we lessen continu via zelfreflectie, met focus op de vier sleutels voor effectieve instructie: lesdoel, actieve betrokkenheid, de kortste weg naar Rome en afstemming. Het team volgt trainingen via de Lerarenacademie van E-learning Wizard, wat de school positioneert als een lerende organisatie. De resultaten voor begrijpend lezen laten een stijgende lijn zien, met een sterke focus op woordenschat en technisch lezen. De samenwerking met Leskracht bevordert betekenisvol begrijpend lezen, wat leidt tot hogere motivatie bij leerlingen en leerkrachten. Onze specialisten voor begrijpend lezen en wereldoriëntatie ondersteunen het team effectief. Het vakoverstijgende aanbod toont positieve resultaten en een significante groei in plezier en motivatie voor taal en lezen. Op het gebied van rekenen wordt de onderwijstijd uitgebreid om de resultaten te verbeteren, met speciale aandacht voor het automatiseren. De 'Barekamuur' wordt ingezet voor een gestructureerd overzicht van rekenbouwstenen. Gerichte extra ondersteuning wordt geboden vanuit de NPO-gelden, en in het schooljaar 2022-2023 wordt de vernieuwde versie van 'Wereld in Getallen' geïmplementeerd. De resultaten van groep 8 presteren boven het landelijk gemiddelde voor taal, terwijl voor rekenen een inhaalslag wordt gemaakt. De school kenmerkt zich door rust en stabiliteit, met een voor de zomervakantie rondgekomen formatie voor 2024-2025. Het team toont een sterk commitment om IKC Sterrenschool De Ruimte verder te ontwikkelen tot een uitmuntende onderwijsinstelling.

Resultaten | IKC Sterrenschool De Ruimte in Almere | [2025] Schoolregister