Basisschool De Stapvoorde in Almelo

Het team van De Stapvoorde in Almelo

Current section: team
De Kolibrie 24
7609 Almelo

Zie hier hoe het team van De Stapvoorde is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van De Stapvoorde. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past De Stapvoorde bij jullie?

Ontdek hoe goed De Stapvoorde bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij De Stapvoorde zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 75% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 82.9% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (75%)
Man (25%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (82.9%)
Man (17.1%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij De Stapvoorde. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (8.3%)
25-35 jaar (33.3%)
35-45 jaar (16.7%)
45-55 jaar (16.7%)
55-65 jaar (16.7%)
&ge;65 jaar (8.3%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (8.5%)
25-35 jaar (24.8%)
35-45 jaar (26.3%)
45-55 jaar (20.1%)
55-65 jaar (18.1%)
&ge;65 jaar (2.2%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij De Stapvoorde werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (83.3%)
Direct ondersteunend personeel (8.3%)
Management (8.3%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor De Stapvoorde gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Muziek
Spel en beweging / bewegingsonderwijs

Zekerheid van Onderwijs: Professionele Leerkrachtvervanging op De Stapvoorde

Bij Basisschool De Stapvoorde staat de continuïteit van kwalitatief hoogstaand onderwijs centraal. Onze school is strategisch aangesloten bij het Onderwijsbureau Twente (OBT-VABO), wat een garantie biedt voor een efficiënte en professionele aanpak van leerkrachtvervanging. Ons zorgvuldig samengestelde vervangingsbeleid, dat geldt voor alle Viadere-scholen, waarborgt de kwaliteit van de lessen. Bij onvoorziene afwezigheid van een docent, zoals bij ziekte, calamiteiten of noodzakelijke bijscholing, zorgen wij voor een direct inzetbare, gekwalificeerde vervanger. De invulling van deze vervanging gebeurt door ervaren collega's binnen onze eigen school of via het OBT-VABO, dat beschikt over een pool van deskundige invallers. Ons primaire doel is dat uw kind geen enkel leeruur hoeft te missen, waardoor het onderwijsproces optimaal blijft. In zeldzame gevallen, wanneer ondanks onze inspanningen geen passende vervanging gevonden kan worden, kan het noodzakelijk zijn een leerlingenklas tijdelijk naar huis te sturen. Wij verzekeren u dat wij in dergelijke uitzonderlijke situaties direct en transparant communiceren over de genomen maatregelen.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Op basisschool De Stapvoorde zijn leerkrachten die zich gespecialiseerd hebben in de volgende items:

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

werken met ontwikkelingsmateriaal
32%
lichamelijke oefening
32%
voorbereidend taal en rekenen
20%
rekenen
10%
muzikale vorming
4%
bevordering sociale redzaamheid
2%

Leerjaar 3 t/m 8

Rekenen/wiskunde
23.5%
Taal
21.6%
Overig
18.3%
Lezen
11.3%
Wereldoriëntatie
8.4%
Bewegingsonderwijs
8.2%
Kunstzinnige en creatieve vorming
6%
Engelse taal
1.8%
Levensbeschouwing
1%

Ontdek de Expertise van Ondersteuningsspecialisten op De Stapvoorde

0

Optimale Taal- en Rekenzorg op De Stapvoorde

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Basisschool De Stapvoorde biedt versterkte ondersteuning voor taal en rekenen, in nauwe samenwerking met Samenwerkingsverband 23-01. Onze toegewijde schoolcoach is het centrale aanspreekpunt voor deze gespecialiseerde hulp. Deze samenwerking garandeert dat leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben, de best mogelijke begeleiding ontvangen. De schoolcoach coördineert effectief de externe expertise, zodat elke leerling zich optimaal kan ontwikkelen op academisch gebied.

3

Sociaal-Emotionele Groei en Groepsdynamiek

Beschikbare specialisten:

Gedragsspecialist
Intern Begeleider
Expert Meer- en Hoogbegaafdheid

Toelichting van de school:

Op De Stapvoorde staat de sociaal-emotionele ontwikkeling van elk kind centraal. Wij creëren een veilige, stimulerende leeromgeving waarin iedereen zich gewaardeerd voelt en optimaal kan gedijen. De groepsdynamiek wordt actief bevorderd. Onze drie toegewijde specialisten, waaronder een gedragsspecialist en onze intern begeleider, bieden gerichte begeleiding en interventies. Door middel van methoden zoals de Rots & Water trainingen versterken we het zelfvertrouwen en de positieve sociale interacties binnen de klassen.

0

Gedragsmanagement en Effectieve Taakaanpakken

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Ons team beschikt over leerkrachten met specialistische kennis op het gebied van gedrag, werkhouding en effectieve taakaanpakken. Zij blijven zich continu bijscholen om de beste begeleiding te kunnen bieden. Deze interne expertise stelt ons in staat om proactief in te spelen op de individuele behoeften van leerlingen. We zorgen ervoor dat elke leerling succesvol kan deelnemen aan het leerproces en zich optimaal kan ontwikkelen binnen een ondersteunende structuur.

0

Stimulering Motorische Ontwikkeling en Bewegingsonderwijs

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

Een gepassioneerde leerkracht verzorgt het bewegingsonderwijs voor alle groepen op De Stapvoorde, van de kleintjes tot de oudsten. Dit zorgt voor een dynamische en actieve leerervaring. Via dit bewegingsonderwijs stimuleren we de motorische vaardigheden en de algehele lichamelijke ontwikkeling van onze leerlingen. Beweging is een cruciaal element voor een gezonde groei en een succesvolle schoolcarrière.

0

Veilige Medische Zorg en Persoonlijke Verzorging

Beschikbare specialisten:

Toelichting van de school:

De veiligheid en het welzijn van onze leerlingen hebben de hoogste prioriteit. Daarom is ons team versterkt met drie gediplomeerde EHBO-ers. Deze getrainde professionals zijn direct inzetbaar bij noodgevallen, wat zorgt voor snelle en deskundige eerste hulp. Dit creëert een veilige en zorgzame omgeving waar ouders hun kinderen met een gerust hart aan toevertrouwen.

Overzicht ondersteuning

5
Ondersteuningsgebieden
3
Totaal specialisten
3
Unieke specialismen

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Technieklokaal
Speellokaal
podium

Individuele Ondersteuning op Maat: Ontdek het Schoolondersteuningsprofiel van De Stapvoorde

Ons Schoolondersteuningsprofiel: De Basis voor Succesvol Leren

Obs De Stapvoorde in Almelo biedt een warme en veilige leeromgeving waar elke leerling centraal staat. Ons Schoolondersteuningsprofiel (SOP) beschrijft nauwkeurig hoe wij leerlingen met diverse ondersteuningsbehoeften begeleiden en welke gespecialiseerde middelen we hiervoor inzetten. Het SOP is een cruciaal document dat de onderwijsaanpak van onze basisschool in Almelo duidelijk uiteenzet. U leest hierin hoe De Stapvoorde omgaat met leerlingen die extra begeleiding nodig hebben, of dit nu komt door een fysieke of mentale uitdaging, een langdurige ziekte, gedragskwesties of specifieke leerproblemen. Ook de communicatie met u als ouder over deze ondersteuning is helder beschreven. Bij De Stapvoorde streven we voortdurend naar de optimalisatie van ons onderwijs. We leggen extra nadruk op het versterken van fundamentele vaardigheden zoals lezen en rekenen, en passen bewezen effectieve instructiemethoden toe. Tevens is een positief pedagogisch en didactisch klimaat essentieel, met duidelijke gedragsverwachtingen die bijdragen aan een succesvolle schoolcarrière voor alle kinderen.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Kwaliteitszorg en Schoolplan De Stapvoorde: Ambitieus Onderwijs in Almelo

Welke concrete schoolambities en leerdoelen nastreeft De Stapvoorde in Almelo?

Ons schoolplan 2024-2028 voor De Stapvoorde in Almelo is gericht op een kristalheldere visie op Effectief Directe Instructie (EDI) en een positief schoolklimaat. We zetten vol in op een schoolbrede ontwikkeling met een sterke focus op rekenvaardigheden en de verbetering van leesontwikkeling. Daarnaast streven we naar een uitmuntend aanbod voor al onze leerlingen, inclusief de stimulering van talentontwikkeling, en de succesvolle realisatie van onze ambitieuze schoolplannen. Een consistente lijn in gedragsverwachtingen en de gerichte ontwikkeling van executieve vaardigheden bij alle leerlingen zijn hierbij van cruciaal belang voor een succesvolle schoolloopbaan. We versterken het onderzoekend leren in onze kleutergroepen en werken aan een gezamenlijke visie op leren en gedrag, met name in voorbereiding op onze fusie met De Huve. Dit omvat tevens de ontwikkeling van een concrete, uitvoerbare strategie die de kwaliteit van ons onderwijs waarborgt. Voor het rekenonderwijs implementeren we het bewezen EDI-model verder, en voor technisch lezen borgen we de LIST-methode in de midden- en bovenbouw, met een gestructureerde start in de onderbouw. Executieve vaardigheden worden effectief versterkt door het strategisch inzetten van didactische spelvormen die aansluiten bij de leerbehoeften. We monitoren onze schoolambities door middel van gerichte lesbezoeken, met specifieke aandacht voor rekenen, begrijpend lezen en de groepsdynamiek. Een gestructureerd systeem voor het noteren van haakjes en interventies op dag- en weekplanningen wordt momenteel ontwikkeld om de voortgang te waarborgen. Het onderzoekend leren wordt actief gestimuleerd met de methode Blink Wereld in groep 3-8, en we ontwikkelen een proactief beleid voor zowel het versnellen als het verbreden van de leerstof. Ook hier wordt een gezamenlijke, toekomstgerichte visie met De Huve ontwikkeld om synergie te creëren. Op het gebied van professionalisering stimuleren we actief maatjesleren door middel van gezamenlijke lesvoorbereidingen, wederzijdse lesbezoeken en gestructureerde evaluatiegesprekken. Het team specialiseert zich verder in het EDI-model, het geven van effectieve leeslessen en het optimaal benutten van WIG5. Voor verandering en verankering organiseren we regelmatig inspirerende sessies om onderwijsinhoudelijke ontwikkelingen af te stemmen, te monitoren en te evalueren. We werken aan opbrengstgericht passend onderwijs met FocusPO, waarbij we onze onderwijsplannen voor begrijpend lezen en taal aanscherpen en schoolbesprekingen continu optimaliseren voor maximale impact. Ons kwaliteitsbeleid wordt professioneel vastgelegd in overzichtelijke kwaliteitskaarten, het SOP wordt aangescherpt en ParnasSys wordt succesvol geïmplementeerd als ons centrale leerling administratie- en volgsysteem. Tenslotte werken we aan een gedeelde visie op verandering en verankering met De Huve, wat de continuïteit van kwaliteitsverbetering garandeert.

Hoe waarborgt De Stapvoorde de continue verbetering van haar onderwijskwaliteit?

De voortgang van onze schoolontwikkeling monitoren we continu door middel van regelmatige, gestructureerde evaluaties. Deze evaluaties vinden standaard halfjaarlijks plaats met het gehele schoolteam en aan het einde van elk schooljaar bespreken we de behaalde resultaten opnieuw gezamenlijk om de geleerde lessen te integreren. Daarnaast informeren we ouders en alle belanghebbenden transparant over onze toekomstplannen in het jaarplan en onze behaalde resultaten in het jaarverslag. Beide documenten zijn tevens te vinden in onze uitgebreide schoolgids, wat zorgt voor volledige transparantie en betrokkenheid bij de kwaliteitsontwikkeling van De Stapvoorde.

VVE Programma en Vroegschoolse Educatie bij De Stapvoorde Almelo

Toelichting van de school

Basisschool De Stapvoorde in Almelo is dé plek voor jonge kinderen met een VVE-indicatie. We bieden een gespecialiseerd voorschools educatief programma om uw kind een uitstekende start te geven. In de wijk Windmolenbroek-West is onze toegewijde VVE-coördinator actief om de overgang van peuters naar de basisschool soepel te laten verlopen. Deze coördinator onderhoudt nauwe contacten met peuteropvanglocaties en onze school, wat resulteert in gedeelde expertise en gerichte bijscholing. Deze gezamenlijke inspanningen zorgen voor een naadloze en effectieve voorbereiding op het basisonderwijs, waarbij ontwikkeling en speelplezier centraal staan.

Veelgestelde vragen

Welke specifieke programma's en ondersteuning biedt De Stapvoorde voor peuters en kleuters?

Bij Basisschool De Stapvoorde in Almelo staat de ontwikkeling van jonge kinderen voorop. Wij bieden een uitgebreid Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) programma, speciaal ontworpen om een stevige basis te leggen voor de verdere schoolloopbaan. Onze school werkt nauw samen met de peuteropvang om een vloeiende overgang te garanderen. Als integraal kindcentrum bieden we een veilige, stimulerende en leerzame omgeving waar kinderen spelenderwijs vaardigheden ontwikkelen. Ontdek hoe onze VVE-programma's uw kind een vliegende start geven.

Bij Basisschool De Stapvoorde in Almelo staat de ontwikkeling van jonge kinderen voorop. Wij bieden een uitgebreid Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) programma, speciaal ontworpen om een stevige basis te leggen voor de verdere schoolloopbaan. Onze school werkt nauw samen met de peuteropvang om een vloeiende overgang te garanderen. Als integraal kindcentrum bieden we een veilige, stimulerende en leerzame omgeving waar kinderen spelenderwijs vaardigheden ontwikkelen. Ontdek hoe onze VVE-programma's uw kind een vliegende start geven.

Voor- en Vroegschoolse Educatie (VVE) Almelo
Integrale Kindcentra: Ontwikkeling en Zorg Almelo

Met welke kinderopvangorganisaties werkt Basisschool De Stapvoorde samen?

Basisschool De Stapvoorde werkt samen met vooraanstaande kinderopvangorganisaties om een optimaal aanbod voor jonge kinderen te realiseren. Onze strategische partnerschappen met HumanKind en Partou garanderen een hoogwaardige en consistente aanpak. Deze samenwerkingen zorgen voor een naadloze overgang van de peuterleeftijd naar het basisonderwijs. Door gezamenlijke inspanningen bieden we kinderen een vertrouwde omgeving en de best mogelijke start voor hun educatieve reis.

Basisschool De Stapvoorde werkt samen met vooraanstaande kinderopvangorganisaties om een optimaal aanbod voor jonge kinderen te realiseren. Onze strategische partnerschappen met HumanKind en Partou garanderen een hoogwaardige en consistente aanpak. Deze samenwerkingen zorgen voor een naadloze overgang van de peuterleeftijd naar het basisonderwijs. Door gezamenlijke inspanningen bieden we kinderen een vertrouwde omgeving en de best mogelijke start voor hun educatieve reis.

Team | De Stapvoorde in Almelo | [2025] Schoolregister