
De resultaten van De Stapvoorde in Almelo
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van De Stapvoorde, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Hoe goed past De Stapvoorde bij jullie?
Ontdek hoe goed De Stapvoorde bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Fundamenteel Niveau: Essentiële Vaardigheden Behaald door Leerlingen De Stapvoorde
Het fundamenteel niveau toont de basisvaardigheden in taal en rekenen die essentieel zijn voor elke leerling aan het einde van de basisschoolperiode. In groep acht evalueren we deze met de doorstroomtoets. De onderwijsinspectie hanteert een landelijke richtlijn van minimaal 85% van de leerlingen die dit basisniveau halen, wat dient als een belangrijke indicator voor alle basisscholen, inclusief De Stapvoorde. Het succesvol afronden van dit niveau is een belangrijke stap voor de verdere educatieve reis van uw kind.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau: Ambitievolle Resultaten op Basisschool De Stapvoorde
Het streefniveau wordt gezien als een ambitieus doel dat boven het verplichte basisniveau uitstijgt, met als doel de ontwikkeling van leerlingen te maximaliseren. We zetten ons in om zoveel mogelijk leerlingen in groep acht dit hogere niveau te laten bereiken. Voor elke school, waaronder Basisschool De Stapvoorde, stelt de onderwijsinspectie een specifieke signaleringswaarde vast voor het streefniveau, aangepast aan de unieke kenmerken van de schoolpopulatie. Deze resultaten weerspiegelen de voortgang en prestaties van onze leerlingen ten opzichte van deze hoge onderwijsstandaarden.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van De Stapvoorde?
Basisschool De Stapvoorde in Almelo begeleidt leerlingen op deskundige wijze naar het voortgezet onderwijs met een helder en onderbouwd advies. Wij evalueren de academische prestaties, met nadruk op resultaten voor kernvakken zoals rekenen en taal, en de uitkomsten van de centrale eindtoets. Daarnaast nemen we de sociaal-emotionele ontwikkeling en de zelfstandigheid van uw kind mee in het adviesproces. Hierbij letten we op hoe leerlingen interageren, samenwerken en hun eigen leerpad vormgeven, inclusief aspecten als concentratie, zelfkennis en planningsvaardigheden. Het doel is om een advies te geven dat perfect aansluit bij de capaciteiten en ontwikkeling van uw kind, zodat de overstap naar het voortgezet onderwijs soepel verloopt. Wij streven naar de optimale plaatsing in overleg met u als ouder.
Grafiek
Grafiek laden...
Ontwikkeling van Sociale Vaardigheden en Veiligheid op De Stapvoorde
Op Basisschool De Stapvoorde, onderdeel van Stichting OPOA, staat een veilige en stimulerende leeromgeving centraal. Wij geloven dat een positief pedagogisch klimaat de basis vormt voor de optimale ontwikkeling van al onze leerlingen. Een gevoel van welkom, waardering en veiligheid is essentieel voor succesvol leren. Wij nemen onze verantwoordelijkheid voor de veiligheid, gezondheid en het welzijn van elk kind uiterst serieus. Ons doel is om een omgeving te creëren waarin iedereen zich thuis voelt en zich optimaal kan ontplooien. Dit streven we na door actief te werken aan een schoolcultuur waarin open communicatie en continu leren centraal staan. Elke groep hanteert een 'veiligheidsparaplu' met drie kernwaarden: 'iedereen hoort erbij', 'we zijn zuinig op spullen', en 'de ruimte is van iedereen'. Een speciaal aangewezen coördinator beheert ons pestbeleid en is het eerste aanspreekpunt voor alle vragen rondom sociale veiligheid. Jaarlijks voeren we een evaluatie uit onder leerlingen van groep 6, 7 en 8 om de sociale veiligheid te meten. We zetten ons actief in om ongewenst gedrag zoals pesten, agressie en discriminatie te voorkomen en positieve interacties te bevorderen. Naast sociale veiligheid besteden we ook aandacht aan fysieke veiligheid en goede arbeidsomstandigheden voor ons team. Meer gedetailleerde informatie over ons beleid vindt u op www.opoa.nl.
Iedereen hoort erbij: inclusief onderwijs voor alle kinderen
Respect en verdraagzaamheid: een veilige omgeving voor iedereen
Gezamenlijke verantwoordelijkheid: samen zorgen we voor onze school
Hoe bevordert De Stapvoorde positief gedrag en sociale groei bij leerlingen?
Basisschool De Stapvoorde hanteert een proactieve benadering om de sociale ontwikkeling te stimuleren en duidelijke gedragsregels te handhaven. Onze gedragscode schetst helder hoe we met elkaar omgaan. Bij ernstige overtredingen van de gedragsregels kunnen passende sancties worden toegepast, in lijn met ons protocol voor schorsing en verwijdering. De consequenties van gedragsovertredingen zijn altijd direct gerelateerd aan de situatie en worden openlijk gecommuniceerd. Door het voeren van gesprekken over onze normen en waarden, moedigen we leerlingen aan om na te denken over hun gedrag, verantwoordelijkheid te nemen en positieve relaties op te bouwen. De aanpak wordt per kind afgestemd op de specifieke behoefte, variërend van een persoonlijk gesprek tot het gebruik van een time-outplek of een andere werkplek binnen de klas. Ouders worden altijd op de hoogte gesteld van de gemaakte afspraken. Indien het gedrag onveranderd blijft, kan het protocol voor schorsing en verwijdering worden geraadpleegd.
Welke methoden gebruikt De Stapvoorde voor het monitoren van sociale vooruitgang?
Om de sociale ontwikkeling van onze leerlingen nauwkeurig te volgen, maakt Basisschool De Stapvoorde gebruik van de Sociale Competentie Observatielijst (SCOL). Met deze gestandaardiseerde methode kunnen we de sociale vaardigheden en het welzijn van elk kind objectief beoordelen en evalueren, wat ons helpt bij het bieden van gerichte ondersteuning.
- Sociale Competentie Observatielijst (SCOL) voor effectieve monitoring
Welke programma's voor sociaal-emotionele ontwikkeling biedt De Stapvoorde aan?
Voor de sociaal-emotionele ontwikkeling van onze leerlingen zet Basisschool De Stapvoorde de effectieve 'Rots en Water' methodiek in. Deze training is speciaal ontworpen om kinderen te helpen weerbaarder te worden, hun zelfvertrouwen te vergroten en op een constructieve manier met uitdagingen in het leven om te gaan.
- Rots en Water: training voor sociale en emotionele weerbaarheid
Inspectierapport Basisschool De Stapvoorde: Resultaten en Kwaliteitsborging
Ontdek de uitmuntende onderwijskwaliteit van Basisschool De Stapvoorde in Almelo. Wij zetten ons dagelijks in voor een inspirerende leeromgeving waar elk kind optimaal kan groeien en presteren. Onze school, gelegen aan De Kolibrie 24, focust op een breed curriculum en een positief pedagogisch klimaat, essentieel voor de ontwikkeling van uw kind. We streven naar excellente leerresultaten en een veilige schoolomgeving. De onderwijsinspectie controleert de kwaliteit van het onderwijs in Nederland. Zij beoordelen scholen op hun onderwijsaanpak, de begeleiding van leerlingen en de behaalde resultaten. Op deze pagina vindt u alle relevante informatie over het meest recente inspectierapport van De Stapvoorde, zodat u een compleet beeld krijgt van onze schoolprestaties.