
De resultaten van IKC Socrates basisonderwijs in Zwaag
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van IKC Socrates basisonderwijs, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Hoe goed past IKC Socrates basisonderwijs bij jullie?
Ontdek hoe goed IKC Socrates basisonderwijs bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Fundamenteel Niveau Behaald door Leerlingen van IKC Socrates
Het fundamentele niveau vertegenwoordigt de essentiële taal- en rekenvaardigheden die elke leerling aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit wordt geëvalueerd middels de eindtoets in groep acht. De onderwijsinspectie hanteert een landelijke norm van minimaal 85% leerlingen die dit basisniveau behalen. Dit percentage fungeert als de signaleringswaarde voor het bereiken van het fundamentele niveau voor alle basisscholen in Nederland, inclusief IKC Socrates.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau Prestaties op IKC Socrates Basisonderwijs
Het streefniveau biedt een uitdaging die verder gaat dan het fundamentele niveau, met als doel dat een zo groot mogelijk deel van de leerlingen dit hogere niveau bereikt aan het einde van groep acht. De inspectie stelt per basisschool, rekening houdend met de specifieke leerlingenpopulatie, een individueel streefniveau vast. Dit percentage dient als de officiële signaleringswaarde voor het behalen van het streefniveau op IKC Socrates.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van IKC Socrates basisonderwijs?
Bij IKC Socrates in Zwaag begeleiden we onze leerlingen zorgvuldig naar het voortgezet onderwijs. Al in groep 7 ontvangen leerlingen een oriënterend schooladvies, dat tijdens een persoonlijk gesprek met leerkrachten, kinderen en ouders wordt besproken. Dit helpt bij het vormen van een beeld van de toekomstige schoolkeuze. Halverwege groep 8, in januari, presenteren we het voorlopige schooladvies. Na ontvangst van dit advies en het maken van de doorstroomtoets in februari, wordt het definitieve schooladvies vastgesteld. Indien de toetsresultaten hoger uitvallen dan het voorlopige advies, is IKC Socrates verplicht dit aan te passen, tenzij het niet in het belang van het kind is. In dat geval lichten we de beslissing uitgebreid toe. Het definitieve schooladvies aan het einde van groep 8 (maart) is gebaseerd op de gehele ontwikkeling van het kind bij IKC Socrates. Hierbij kijken we naar leerresultaten uit methodetoetsen en het leerlingvolgsysteem (IEP), evenals naar kindkenmerken zoals werkhouding en motivatie. Wij geloven in kansrijke begeleiding en transparante communicatie. Met een duidelijk tijdspad zorgen we voor een soepele overstap naar het voortgezet onderwijs. Meer weten over de doorstroomtoets? Raadpleeg de informatie van de Rijksoverheid en de PO-Raad.
Grafiek
Grafiek laden...
Ontwikkel een Sterke Sociale Basis op IKC Socrates
Bij IKC Socrates basisonderwijs geloven we dat een veilige en stimulerende omgeving essentieel is voor de optimale ontwikkeling van elk kind. We creëren een sfeer van rust en structuur, waarin enthousiaste leerkrachten samenwerken om een gevoel van geborgenheid te waarborgen. Onze toewijding aan sociaal-emotionele groei wordt ondersteund door de 'Vreedzaam' methode, die bijdraagt aan een positief leerklimaat. Wij zien onze school niet enkel als een plek voor academische kennis, maar ook als een springplank voor persoonlijke groei. Kinderen leren hier zelfstandigheid, ontwikkelen hun unieke persoonlijkheid en bouwen waardevolle sociale vaardigheden op om effectief met anderen om te gaan.
Respect voor elkaar en de omgeving
Het bouwen van sterke, positieve relaties
Een veilige en geborgen leeromgeving
Hoe bevordert IKC Socrates sociale ontwikkeling en burgerschap?
IKC Socrates bereidt kinderen voor op hun rol in de maatschappij door hen kennis te laten maken met belangrijke normen en waarden en hen te leren hiernaar te handelen. Met onze diverse leerlingenpopulatie stimuleren we interactie tussen kinderen met verschillende culturele achtergronden, wat essentieel is voor een inclusieve samenleving. Onze focus ligt op democratie, participatie en identiteitsontwikkeling. Kinderen leren democratische principes, nemen actief deel aan schoolactiviteiten en ontdekken verschillende perspectieven, waardoor ze hun eigen mening kunnen vormen en onderbouwen. Burgerschap is geïntegreerd in ons onderwijs, met speciale aandacht voor de 'Vreedzaam' methode, een programma voor sociale competentie en democratisch burgerschap. Daarnaast gebruiken we Blink Wereld voor wereldoriëntatie, waarbij de echte wereld als uitgangspunt dient. Dit moedigt kinderen aan om nieuwsgierig te zijn, te onderzoeken en hun plek in de wereld te vinden. Burgerschap is hierbij geen losstaand vak, maar een integraal onderdeel van het ontdekken en begrijpen van de wereld om hen heen.
Welke systemen gebruikt IKC Socrates voor het monitoren van sociale resultaten?
IKC Socrates maakt gebruik van het 'IEP Hart en handen' systeem om de sociale opbrengsten van onze leerlingen nauwkeurig in kaart te brengen en te volgen.
- IEP Hart en handen
Welke methoden voor sociaal-emotionele educatie worden ingezet op IKC Socrates?
Voor de sociaal-emotionele ontwikkeling van onze leerlingen maakt IKC Socrates gebruik van de effectieve 'Vreedzaam' methode.
- Vreedzaam
Inspectierapport Basisonderwijs: Kwaliteit en Ontwikkeling bij IKC Socrates Zwaag
IKC Socrates in Zwaag, met 604 enthousiaste leerlingen, streeft naar uitmuntend basisonderwijs. Ontdek de bevindingen van de onderwijsinspectie en zie hoe onze school zich inzet voor optimale leerresultaten en een veilige, stimulerende omgeving. Onze focus ligt op de brede ontwikkeling van elk kind, waarbij we talenten ontdekken en stimuleren. De inzichten uit het inspectierapport helpen ons continu te verbeteren en te voldoen aan de hoogste onderwijsnormen. Bekijk de officiële rapporten voor een gedetailleerd inzicht in onze onderwijskwaliteit en de positieve beoordelingen van onze onderwijsaanpak.