Basisschool De Regenboog in Zevenbergen

Het team van Basisschool De Regenboog in Zevenbergen

Current section: team
Regenboogstraat 1
4761 Zevenbergen

Zie hier hoe het team van Basisschool De Regenboog is samengesteld

Op deze pagina vind je gedetailleerde informatie over het team van Basisschool De Regenboog. De onderstaande grafieken tonen de verdeling tussen mannen en vrouwen, de leeftijdsopbouw van de medewerkers en de verschillende functiegroepen binnen de school. Deze gegevens geven inzicht in de diversiteit en samenstelling van het onderwijsteam dat dagelijks met uw kinderen werkt.

Hoe goed past Basisschool De Regenboog bij jullie?

Ontdek hoe goed Basisschool De Regenboog bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.

89

Ontgrendel het volledige rapport

Hoe is de verdeling tussen mannen en vrouwen?

Bij Basisschool De Regenboog zie je hieronder hoe de verdeling is tussen mannelijke en vrouwelijke medewerkers. Je kunt dit vergelijken met vergelijkbare scholen om een beter beeld te krijgen van hoe het team is samengesteld.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Verdeling man/vrouw laden...

Vergelijking man-vrouw verdeling

Onze school heeft met 81.3% vrouwelijke medewerkers een hoger percentage vrouwen in dienst dan het gemiddelde van 83.8% bij vergelijkbare scholen. Dit draagt bij aan een diverse teamsamenstelling en biedt verschillende rolmodellen voor onze leerlingen.

Deze school
Vrouw (81.3%)
Man (18.8%)
Vergelijkbare scholen
Vrouw (83.8%)
Man (16.2%)

Wat is de leeftijd van de teamleden?

De leeftijdsopbouw van het team is een belangrijke factor in de onderwijsomgeving. In deze grafiek zie je hoe de leeftijdsverdeling is bij Basisschool De Regenboog. Een mix van ervaren krachten en jonge docenten zorgt voor een dynamisch team dat goed kan inspelen op de behoeften van leerlingen.

Deze school
Vergelijkbare scholen

Leeftijdsverdeling laden...

Leeftijdsverdeling van het team

De leeftijdsopbouw van het team geeft inzicht in de diversiteit aan leeftijden binnen het personeel. Een gevarieerde leeftijdsopbouw kan bijdragen aan een breder perspectief en meer ervaring binnen het team.

Deze school
<25 jaar (7.1%)
25-35 jaar (50%)
35-45 jaar (28.6%)
45-55 jaar (14.3%)
55-65 jaar (0%)
&ge;65 jaar (0%)
Vergelijkbare scholen
<25 jaar (7.8%)
25-35 jaar (25.1%)
35-45 jaar (26%)
45-55 jaar (20.4%)
55-65 jaar (18.6%)
&ge;65 jaar (2.1%)

Hoe zijn de teamleden verdeeld over de verschillende functiegroepen?

Bij Basisschool De Regenboog werken verschillende professionals samen om kwalitatief goed onderwijs te verzorgen. In deze grafiek zie je hoe de teamleden zijn verdeeld over verschillende functies. Dit geeft je inzicht in hoe de school is georganiseerd en welke prioriteiten er worden gesteld in de teamsamenstelling.

Functiegroepen laden...

Verdeling van functiegroepen

De verdeling van functiegroepen laat zien hoe de verschillende rollen binnen het team zijn verdeeld. Dit kan ouders helpen te begrijpen welke soorten ondersteuning en begeleiding hun kinderen kunnen verwachten.

Deze school
Onderwijzend personeel (73.3%)
Direct ondersteunend personeel (13.3%)
Indirect ondersteunend personeel (6.7%)
Management (6.7%)

Vakleerkrachten op deze school

Hieronder vind je een overzicht van de vakgebieden waarvoor Basisschool De Regenboog gespecialiseerde vakleerkrachten heeft. Deze professionals bieden gespecialiseerde ondersteuning en expertise binnen verschillende vakgebieden.

Beschikbare vakgebieden:

Bevordering van het taalgebruik
Drama
Handvaardigheid
Spel en beweging / bewegingsonderwijs
Tekenen

Flexibele Personeelsplanning voor Onderwijskwaliteit

Bij Basisschool De Regenboog zorgen we voor doorlopend kwalitatief onderwijs, zelfs bij afwezigheid van leerkrachten. We zetten ons eigen flexibele team in om verlof op te vangen, met prioriteit voor interne oplossingen. In geval van onvoorziene omstandigheden, zoals ziekte, worden gespecialiseerde ambulante leerkrachten ingeschakeld. Onze toegewijde onderwijsassistenten bieden eveneens ondersteuning onder directe begeleiding van de naastgelegen leerkracht, om de lescontinuïteit te waarborgen. Daarnaast maken we gebruik van innovatieve lesmethoden, waaronder online onderwijs. Hierbij kan een leerkracht vanuit huis lesgeven, terwijl een onderwijsassistent de klassikale begeleiding verzorgt. Bij langdurige afwezigheid wordt een beroep gedaan op de professionele invallerspool van Stichting de Waarden, zodat leerlingen niet naar huis gestuurd hoeven te worden.

Hoe zijn de leerlingen gegroepeerd?

Toelichting van de school

Ons doel dat wij ons onderwijs zo inrichten dat onze kinderen een ononderbroken ontwikkelingsproces kunnen doorlopen. We stemmen voortdurend af op de voortgang in de ontwikkeling van de leerlingen, zodat zij zich kunnen ontwikkelen naar hun mogelijkheden. De onderwijsbehoefte van de kinderen zelf wordt steeds meer leidend voor het aanbod. Ons aanbod is en blijft kerndoel-dekkend. De vakken taal en rekenen staan in de jaargroepen op de ochtend centraal en blijven de basis voor al het leren. Instructie wordt gegeven volgens het directe instructiemodel, waarbij differentiatie van het aanbod en doelgericht werken centraal staan.

Groeperingsvormen

Leerstofjaarklassen
Groepsdoorbrekende niveaugroepen

Hoe wordt de tijd op school besteed?

Leerjaar 1 en 2

Leerjaar 3 t/m 8

Extra mogelijkheden op deze school

Bibliotheek
Speellokaal
Multifunctionele Aula
IB ruimte
Extra Leerruimte/Teamkamer

Optimale Ontwikkeling: Extra Ondersteuning voor Elke Leerling op De Regenboog

Ons Passend Onderwijs: Een Persoonlijke Aanpak

Op Basisschool De Regenboog staat de individuele ontwikkeling van uw kind centraal. Ons onderwijs is zorgvuldig afgestemd op de unieke leerbehoeften van elke leerling, zodat iedereen de kans krijgt om op onze school te floreren. Wij zijn trots op onze status als 'Brede Zorgschool', wat betekent dat we ernaar streven elk kind een passende plek te bieden en zelden doorverwijzen. Wij baseren onze aanpak op de mogelijkheden die we hebben en hoe we het beste kunnen aansluiten bij de hulpvraag van het kind. Wanneer er een specifieke ondersteuningsvraag ontstaat, gebruiken we gezamenlijk met u groeidocumenten om deze nauwkeurig in kaart te brengen. Deze documenten stellen ons in staat om een passend zorgarrangement binnen onze eigen school aan te vragen of om onze handelingsmogelijkheden duidelijk te maken. Pas wanneer wij echt handelingsverlegen zijn, kunnen we een doorverwijzing naar het Speciaal Basisonderwijs (S(B)O) overwegen. Dit doen we pas als: - Het welbevinden van het kind structureel onvoldoende is in de reguliere setting. - Het kind ondanks extra ondersteuning cognitief of sociaal-emotioneel achterblijft. - De leerkrachten onvoldoende gespecialiseerd zijn voor een specifieke hulpvraag. - Het welbevinden van de gehele groep in gevaar komt. Om een compleet beeld te krijgen van de voortgang van elke leerling, monitoren we nauwlettend zowel het welbevinden als de leerprestaties. Samen met u en uw kind bepalen we de onderwijsbehoefte, wat inzicht geeft in wat nodig is voor optimale ontwikkeling, passend bij de individuele mogelijkheden. Deze gegevens verwerken we in een groepsplan, waarin de leerkrachten beschrijven hoe zij invulling geven aan de specifieke onderwijsbehoefte van elk kind. Zo garanderen we een leeromgeving waarin alle kinderen zich fijn en veilig voelen om te leren.

Het team

Er zijn momenteel geen specifieke gegevens beschikbaar over het team.

Ontdek Onze Kwaliteitszorg en Schoolplan: Samen Bouwen aan Toekomstgericht Onderwijs

Wat zijn de kernpunten van ons schoolplan voor optimale leerlingontwikkeling?

Bij Basisschool De Regenboog zetten we vol in op continue verbetering van ons onderwijs. We leggen verantwoording af aan alle betrokkenen: ons team, ouders, het bovenbestuur en de overheid. Essentieel voor kwalitatief hoogstaand onderwijs zijn: Een team van professionele, gemotiveerde leerkrachten met een scherp oog voor individuele talenten en ontwikkelingskansen. Een open en constructieve samenwerking met ouders is cruciaal, want samen dragen we zorg voor het welzijn en de groei van elk kind op De Regenboog. Diepgaand inzicht in de specifieke onderwijsbehoeften van ieder kind, zodat we hun unieke talenten optimaal kunnen benutten en hen kunnen laten uitgroeien tot de beste versie van zichzelf. We faciliteren directe instructie op maat, waarbij we alle leerlingen actief betrekken bij het leerproces. Een robuust zorgsysteem dat de ontwikkeling van onze leerlingen nauwgezet volgt. Dit stelt ons in staat om zowel op individueel, leerkracht- als groepsniveau effectieve begeleiding te bieden. We omarmen vernieuwing en blijven als team en school voortdurend in ontwikkeling, zodat ons onderwijs aansluit bij de dynamische wereld om ons heen. Onze kwaliteit meten we met diverse interne en externe methoden. Externe metingen omvatten inspectierapporten, die ook publiekelijk beschikbaar zijn. Verbeterpunten uit deze rapporten vormen de basis voor ons beleid. Sinds 2011/2012 passen we collegiale visitatie toe binnen Stichting De Waarden, waarbij directeuren elkaars scholen bezoeken en de kwaliteit beoordelen aan de hand van een gestandaardiseerde kijkwijzer. Interne audits door IB'ers verfijnen ons zorgbeleid. De bevindingen worden gedeeld en besproken in de Medezeggenschapsraad (MR). Interne kwaliteitsmetingen vinden plaats via ons systeem 'Integraal'. Hierbij stellen we de vragen: Voeren we de juiste activiteiten uit op de juiste manier? Delen anderen deze visie? En leiden deze activiteiten tot de gewenste resultaten? Binnen Integraal houden we ouder- en leerlingtevredenheidsonderzoeken, digitaal afgenomen, om de twee jaar. Leerkrachten vullen jaarlijks tevredenheids- en basisvragenlijsten in, waarbij de verbeterpunten worden besproken met de MR en geïntegreerd in het beleid. We stimuleren ouderbetrokkenheid door intervisiemomenten en kwaliteitskringen, waar ouders actief deelnemen aan gespreksgroepen. Het doel is om samen met u kritisch naar ons onderwijs te kijken en ideeën uit te wisselen over verdere ontwikkeling. Ons leerlingvolgsysteem toetst of we onze didactische doelen behalen door leerlingresultaten te vergelijken met landelijke gemiddelden. Ouders kunnen de voortgang van hun kind volgen via het ouderportaal. Twee keer per jaar analyseren we trends in groepsresultaten om ons handelen te verbeteren. Elk schooljaar evalueren we onze gestelde doelen op groeps- en schoolniveau, en passen we ons beleidsplan aan. Een open communicatie met alle betrokkenen is de sleutel tot succesvolle kwaliteitszorg. Deel uw feedback, want dit helpt ons uw kind optimaal te begeleiden en de kwaliteit van ons onderwijs continu te verhogen.

Hoe implementeert Basisschool De Regenboog haar schoolplan en kwaliteitsdoelen?

Ons jaarlijkse beleidsplan is nauw afgestemd op het overkoepelende schoolplan en wordt per bouwsteen ontwikkeld binnen onze stuurgroepen. Dit plan monitoren we continu als een cyclisch proces: van activering en uitvoering tot evaluatie en bijstelling. Voor ons kwaliteitsmanagementsysteem maken we gebruik van WMK, geïntegreerd binnen het Parnasys platform. Dit zorgt voor een gestructureerde aanpak van kwaliteitsbewaking en -verbetering.

Vroegschoolse Educatie en Ontwikkeling bij Basisschool De Regenboog

Toelichting van de school

Bij Basisschool De Regenboog bieden we gespecialiseerde ondersteuning voor jonge kinderen, met bijzondere aandacht voor diegenen met een taalachterstand. We zorgen voor een naadloze overgang vanuit de peuterspeelzaal, waarbij we de inzichten uit de voorschoolse educatie benutten. Onze aanpak richt zich op een brede ontwikkeling. We stimuleren de woordenschat en taalvaardigheid, leggen een basis voor rekenvaardigheid en bevorderen zowel de motorische als de sociaal-emotionele groei. Zo maken we de overstap naar het basisonderwijs zo soepel en succesvol mogelijk. Door gerichte aandacht op deze cruciale ontwikkelingsgebieden, helpen we elk kind zijn of haar potentieel volledig te benutten. Ontdek hoe wij de basis leggen voor een leven lang leren.

Veelgestelde vragen

Welk extra aanbod biedt Basisschool De Regenboog voor jonge kinderen?

Basisschool De Regenboog zet sterk in op de vroege ontwikkeling van kinderen. We bieden een gestructureerd programma voor vroeg- en voorschoolse educatie, met specifieke aandacht voor taal, rekenen, motoriek en sociaal-emotionele vaardigheden. Dit is geen extra aanbod, maar een integraal onderdeel van ons onderwijsbeleid voor jonge leerlingen.

Met welke partners werkt Basisschool De Regenboog samen voor de ontwikkeling van jonge kinderen?

Voor een optimale ontwikkeling van onze jongste leerlingen werkt Basisschool De Regenboog nauw samen met KIBEO. Deze samenwerking zorgt voor een doorlopende leerlijn en een warme overdracht vanuit de voorschoolse educatie, wat essentieel is voor een succesvolle start op de basisschool.

Voor een optimale ontwikkeling van onze jongste leerlingen werkt Basisschool De Regenboog nauw samen met KIBEO. Deze samenwerking zorgt voor een doorlopende leerlijn en een warme overdracht vanuit de voorschoolse educatie, wat essentieel is voor een succesvolle start op de basisschool.

Team | Basisschool De Regenboog in Zevenbergen | [2025] Schoolregister