
De resultaten van CBS 't Loo in Zelhem
Current section: resultatenResultaten en cijfers
Op deze pagina vind je alle resultaten en cijfers van CBS 't Loo, waaronder schoolweging, referentieniveaus, schooladviezen, eindtoets resultaten en meer. Deze gegevens geven een goed beeld van de prestaties en ontwikkeling van de leerlingen.
Hoe goed past CBS 't Loo bij jullie?
Ontdek hoe goed CBS 't Loo bij jullie past. Doe de schoolkeuzehulp om erachter te komen welke basisschool het beste bij jullie past. Klik hier voor meer informatie.
Ontgrendel het volledige rapport
Fundamenteel Niveau Beheersing op 't Loo
Het fundamentele niveau vertegenwoordigt de essentiële taal- en rekenvaardigheden die elke leerling aan het einde van de basisschool zou moeten beheersen. Dit niveau wordt cruciaal gemeten tijdens de eindtoets in groep acht, ook wel de doorstroomtoets genoemd. De onderwijsinspectie hanteert een landelijke norm van minimaal 85% van de leerlingen die dit basisniveau behalen. Dit percentage fungeert als de signaleringswaarde voor het fundamentele niveau, een standaard die voor alle basisscholen in Nederland geldt. Op CBS 't Loo streven we ernaar om alle leerlingen dit essentiële basisniveau te laten bereiken, wat essentieel is voor hun verdere schoolcarrière. Onze focus ligt op het bieden van sterke instructie en ondersteuning om dit doel te realiseren voor elke individuele leerling.
Grafiek
Grafiek laden...
Streefniveau Resultaten: Ambitie en Vooruitgang op Basisschool 't Loo
Het streefniveau is een ambitieuzere maatstaf dan het fundamentele niveau, waarbij het doel is dat een significant deel van de leerlingen dit hogere prestatieniveau bereikt aan het einde van groep acht. De onderwijsinspectie stelt voor elke school afzonderlijk een specifieke doelstelling vast, gebaseerd op de unieke leerlingenpopulatie. Dit percentage, de signaleringswaarde voor het streefniveau, weerspiegelt de ambitie die de school nastreeft. CBS 't Loo zet zich in om leerlingen te stimuleren en te begeleiden naar het behalen van dit streefniveau. We geloven in het potentieel van onze leerlingen en bieden uitdagende leermogelijkheden om hun academische groei te maximaliseren. Onze aanpak is gericht op het ontwikkelen van diepgaande kennis en vaardigheden die hen voorbereiden op succes in het voortgezet onderwijs.
Grafiek
Grafiek laden...
Welk schooladvies kregen de leerlingen van CBS 't Loo?
Op CBS 't Loo in Zelhem starten we in groep 7 met het vormgeven van een voorlopig schooladvies voor het voortgezet onderwijs. Dit advies geeft een indicatie van het niveau dat uw kind na groep 8 kan bereiken. Het voorlopige advies is een gezamenlijke inschatting van de huidige en vorige leerkracht, de kindcentrum-pedagoog (KC'er) en de schooldirecteur. We beoordelen de leerontwikkeling, de resultaten van voorgaande jaren en de sociaal-emotionele aspecten, inclusief de werkhouding van uw kind. Dit advies wordt uitgebreid besproken met zowel u als ouders als met uw kind. In groep 8 intensiveert dit proces met meerdere gesprekken. Hierin wordt het voorlopige advies omgezet in een definitief schooladvies. Alle betrokkenen – kinderen, ouders, leerkrachten, KC'er en directeur – spelen hierin een actieve rol. Na de definitieve schoolkeuze zorgt de school voor een digitaal dossier dat wordt overgedragen aan de nieuwe school. Ouders zijn zelf verantwoordelijk voor de aanmelding bij de school van hun keuze. De overgang naar het voortgezet onderwijs wordt afgerond met een warme overdracht, waarbij de mentoren van de middelbare scholen betrokken zijn.
Grafiek
Grafiek laden...
Sociale Ontwikkeling en Welzijn op CBS 't Loo
Op Christelijke Basisschool 't Loo in Zelhem geloven we dat een veilige en ondersteunende omgeving essentieel is voor de sociale ontwikkeling van elk kind. Wij zien onze school als een levendige ontmoetingsplaats voor leerlingen, leerkrachten en ouders, waar we samen bouwen aan een positieve sfeer. Vijf kernwaarden vormen de basis van ons onderwijs: verantwoordelijkheid, zelfstandigheid, vertrouwen, samenwerken en zelfontplooiing. Deze principes integreren we dagelijks in al onze lessen en activiteiten, met speciale aandacht voor methodes zoals Trefwoord en Rots en Water. We volgen de sociaal-emotionele groei van onze leerlingen nauwgezet. Wanneer we merken dat een kind extra ondersteuning nodig heeft op dit gebied, gaan we direct met het kind en, indien nodig, de ouders in gesprek. Samen stellen we een persoonlijk plan op om de sociale vaardigheden verder te ontwikkelen en het welzijn van het kind te waarborgen.
Sociaal vaardig en betrokken bij elkaar
Zelfstandig en verantwoordelijk
Vertrouwen in eigen kunnen en in elkaar
Wat is de aanpak van CBS 't Loo voor het bevorderen van sociale vaardigheden?
Bij CBS 't Loo besteden we de eerste drie weken van het schooljaar en de eerste twee weken na de kerstvakantie specifiek aan groepsvorming, de zogenaamde Gouden en Zilveren weken. Onze kernregel is dat iedereen erbij hoort, en we stimuleren een positief groepsgedrag door dagelijkse gesprekken. We benadrukken het belang van zelfreflectie op gedrag en respectvolle interactie met anderen. Hiervoor hanteren we duidelijke regels en routines in alle groepen, wat zorgt voor een voorspelbare en veilige leeromgeving voor elk kind. Om de sociale dynamiek te monitoren, voeren we tweemaal per jaar een sociogram uit. De resultaten analyseren we om gerichte actiepunten te bepalen, zowel voor de groep als voor individuele leerlingen. Ons gedragsprotocol beschrijft hoe we omgaan met regel- en grensoverschrijdend gedrag, inclusief pesten, met als doel een plezierige schoolervaring voor iedereen. Sinds 2023 maken we gebruik van de Rots & Water methode. Deze methode leert kinderen essentiële sociale vaardigheden voor een goede omgang met zichzelf, anderen en de groep. De Rots & Waterlessen worden door onze eigen leerkrachten gegeven, wat bijdraagt aan een hechte en positieve groepssfeer.
Welke methodes gebruikt CBS 't Loo voor het meten van sociale resultaten?
CBS 't Loo monitort de sociale ontwikkeling van leerlingen met behulp van gevalideerde instrumenten. We registreren de sociaal-emotionele vooruitgang via de sociaal emotionele module van Leerling in Beeld. Daarnaast verzamelen we waardevolle feedback over de tevredenheid van onze leerlingen middels de leerlingtevredenheids-vragenlijst van Vensters. Deze gegevens helpen ons om ons onderwijs continu te verbeteren en aan te passen aan de behoeften van onze leerlingen.
Welke methodes voor sociaal-emotioneel leren worden toegepast op CBS 't Loo?
Op CBS 't Loo zetten we de Rots & Water methode in voor sociaal-emotioneel leren. Deze praktische en effectieve aanpak helpt kinderen om sterker in hun schoenen te staan, beter samen te werken en respectvol met elkaar om te gaan.
Inspectierapport CBS 't Loo: Beoordeling van Kwaliteit en Toekomstvisie
In het najaar van 2021 ontving CBS 't Loo een grondige inspectie door de onderwijsinspectie. Deze beoordeling omvatte alle essentiële aspecten van onze school, van onderwijskwaliteit en pedagogisch beleid tot veiligheid en leerresultaten. We zijn verheugd te kunnen melden dat de inspectie op alle beoordeelde gebieden een positief oordeel heeft gegeven. Vooral onze schoolvisie en ambitie werden gewaardeerd met een 'goed', wat een sterke basis vormt voor onze verdere ontwikkeling. Deze resultaten motiveren ons team om onze ambitie waar te maken: binnen vier jaar uit te groeien tot een excellente basisschool. We streven ernaar om op alle indicatoren die de inspectie hanteert, een 'goed' te behalen en zo de best mogelijke leeromgeving te bieden.